Värt att byta från Conbee 1 (zigbee controller/adapter) ?

Permalänk

Jag köpte en SkyConnect till slut men har inte orkat göra bytet än. Gissar att det gäller att hålla sig till ett protokoll, men det tror jag inte är ett problem. Är dock fortsatt sugen på en Sonoff USB Zigbee dongle då jag tänker att de har bättre räckvidd och mer lättplacerade kanske.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen från Conbee 1 till Sonoff Dongle-P. De var många saker som krånglade med Conbee. Många sensorer funkade inte efter de parkopplat, nån sensor rapporterade fel batterinivå, OTA-uppdateringar funkade inte, ofta seg reaktionstid på enheter, och ett par enheter som funkade men slängde upp en massa felmeddelanden i Z2M.

Med Sonoff dongeln är alla de problemen borta, och allt är mycket mer responsivt.

Det var enkelt att byta också. För mig så efter jag bytt dongel och aktiverade "permit join", så hoppade många enheter in av sig själva igen med sitt gamla namn.

Jag är helnöjd!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag bytte nyligen från Conbee 1 till Sonoff Dongle-P. De var många saker som krånglade med Conbee. Många sensorer funkade inte efter de parkopplat, nån sensor rapporterade fel batterinivå, OTA-uppdateringar funkade inte, ofta seg reaktionstid på enheter, och ett par enheter som funkade men slängde upp en massa felmeddelanden i Z2M.

Med Sonoff dongeln är alla de problemen borta, och allt är mycket mer responsivt.

Det var enkelt att byta också. För mig så efter jag bytt dongel och aktiverade "permit join", så hoppade många enheter in av sig själva igen med sitt gamla namn.

Jag är helnöjd!

Låter magiskt Hur många enheter har du?

Gick in på styrahem.se (bland de första träffarna på sonoff p) och där läser jag detta

Varan har utgått och ersätts med
SONOFF-ZB-USB-E - Zigbee 3.0 & Thread/Matter USB sticka, Sonoff ZBDongle-E

Lär ju gå att få tag på P-versionen men frågan är om man inte vill gå på E direkt. Någon som har erfarenhet? Verkar ju skilja lite i hårdvaran
E - Kretsar: EFR32MG21 + CH9102F
P - Kretsar: TI CC2652P + CP2102N

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG

Permalänk
Medlem

I nuläget har jag ca 20 enheter, av blandade fabrikat. Ikea, Lidl, Tuya, Nedis, Aqara, Sonoff, DIY...

Tror jag köpte min Dongle-P på Amazon eller AliExpress eller nått sånt

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Nu äntligen har jag tagit steget.

Det slutade med att jag för ca en vecka sedan installerade en SMLIGHT SLZB-06 som jag matar med poe och således och ansluter via ethernet. Följde denna guide för att migrera från conbee 1 adaptern i min nuvarande Zigbee2MQTT installation. Visst, fick para om alla enheter, men gick förvånansvärt enkelt. Fick mig att fundera på placering och nytta med ett gäng enheter så har nu faktiskt färre enheter än innan.

Måste säga att hittils har SMLIGHT SLZB-06 gjort sitt jobb med bravur och har inte haft några problem med parning eller liknande. Vårt hus har en rätt tjock murstock i mitten av huset som gör att täckning är so so överallt. Men det löser repeater-enheterna som jag har på lite blandade ställen i huset.

Ser inte att jag skulle gå tillbaka till en usb-dongle. Nu har jag en uppackad men oanvänd skyconnect liggandes om någon är intressad

Tack för all input och feedback!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm spennande. jag satt klurade på en sånn nätbaserad controller med, men slutade med att jag delar skyconnecten över IP til k3s klustret istället. återkom gärna om du märker några issues