Permalänk
Medlem

DLSS 4 till 40serien :)

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
MSI x870E Tomahawk
Nvidia 5090 FE ,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,
Lian Li Sl inf 120 10x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ja, men det visste vi redan eftersom Nvidia själva hade med det i sin presentation förra veckan. Det enda som 4000-serien inte får är multi frame generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, men det visste vi redan eftersom Nvidia själva hade med det i sin presentation förra veckan. Det enda som 4000-serien inte får är multi frame generation.

Okej vad jag sett tidgare så hade dem sagt det ej skulle släppas, då hårdvaran ej skulle klara det?
Men det hade kännts som ett baklsag mot sina kunder kan man tycka !!
Ser inget i presentationen att det skulle släppas till 40 serien ???

Iklädd sin bästa krokodilskinnjacka klev Jensen Huang upp på scenen under natten och började presentationen med en kort genomgång av lite historia innan han snabbt gick vidare till det alla i publiken väntat på: Geforce RTX 5000-serien med DLSS 4.

Men nu får vi det till 40 serien är väl en nyhet!

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
MSI x870E Tomahawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Okej vad jag sett tidgare så hade dem sagt det ej skulle släppas, då hårdvaran ej skulle klara det?
Men det hade kännts som ett baklsag mot sina kunder kan man tycka !!
Ser inget i presentationen att det skulle släppas till 40 serien ???

Iklädd sin bästa krokodilskinnjacka klev Jensen Huang upp på scenen under natten och började presentationen med en kort genomgång av lite historia innan han snabbt gick vidare till det alla i publiken väntat på: Geforce RTX 5000-serien med DLSS 4.

Men nu får vi det till 40 serien är väl en nyhet!

Ja med det va väll just multi frame gen delen som inte skulle komma till nuvarande korten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel var det som sades att Multi Frame Generation endast skulle stödjas av 50-serien. Detta då dedikerade cores används för att hantera det.

Allt annat, DLSS 4 osv. ska stödjas av äldre modeller också.

Permalänk
Medlem

Här är alla spel som kommer ha stödet vid släpp. Antar det funkar på alla kort som installerar nya drivaren?
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss4-multi-frame-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Här är alla spel som kommer ha stödet vid släpp. Antar det funkar på alla kort som installerar nya drivaren?
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss4-multi-frame-g...

Tack....Nice

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
MSI x870E Tomahawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Tack....Nice

Verkar som man även kan forcera nya DLSS om den inte finns i spelet.
"For games that haven’t updated yet to the latest DLSS models and features, NVIDIA app will enable support through a new DLSS Override feature. "

Permalänk
Medlem

Någon som testat? Körde Cyberpunk (1440p allt på max dlss på preformance + fg och blev mäkta imponerad! Spenderade goa 3h med jämförelser, absolut så finns det nya artefakter att tampas med. Dock inget om stört mig personligen (än så länge... kan ju va så att det kommer med tiden) I Indiana Jones märkte jag mindre skillnad, ärligt talat så kommer jag nog fortsätta spela på dlaa med FG. bara laddat upp stalker 2 o sprungit runt lite, men upplevde att träden var skarpare MYCKET längre bort mot horisonten än tidigare. fortfarande "blurrigt" längst bort om man kollar noga. Men en påtaglig förbättring.

Om någon inte spenderar lika mkt tid på youtube som en annan så är det inte svårare än att kopiera nvngx_dlss.dll från cyberpunk mappen o ersätta motsvarande fil i en annan spelmapp som stöder dlss 3.5.

Vad är era erfarenheter? någon som hittat ett spel där det gjorde stor skillnad? Och slutligen, någon som har koll på (eller iaf en kvalificerad gissning om) vilken tid uppdateringen kommer i nvidia app? Känns som om 00 svensk tid är lite mycket att hoppas på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Verkar som man även kan forcera nya DLSS om den inte finns i spelet.
"For games that haven’t updated yet to the latest DLSS models and features, NVIDIA app will enable support through a new DLSS Override feature. "

Har du fått det här att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Inte testat än. Tänkte jag väntar lite tills buggarna är fixade. Verkar vara en del strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Har testat override i två av de spel som jag har installerade, och som finns med på Nvidias "whitelist".
Inte kollat om hur mycket bättre det ser ut ännu dock, eller hur prestandan skiljer.

The Witcher 3: (DLSS 3 v3.1.1.0 -> DLSS 4 v310.2.1)
Throne and Liberty: (DLSS 3 v3.1.30.0 -> DLSS 4 v310.2.1)

Overriden i Nvidia Appen bekräftat fungerande genom en registeredit. Infon kommer visas i nedre vänstra hörnet på skärmen när PÅ/ON.

ON (Show_DLSS_Indicator_ON.reg)
---------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Global\NGXCore]
"Installed"=dword:00000001
"ShowDlssIndicator"=dword:00000400

OFF (Show_DLSS_Indicator_OFF.reg)
-----------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Global\NGXCore]
"Installed"=dword:00000001
"ShowDlssIndicator"=dword:00000000

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Fick det inte att fungera i Nvidias app i spelet Fortnite eller i Battlefield 2042 , har dock ett Rtx 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Fick det inte att fungera i Nvidias app i spelet Fortnite eller i Battlefield 2042 , har dock ett Rtx 4070

Enl. whitelist sidan (som jag länkade) har Fortnite inget stöd för override, men Battlefield 2042 ska kunna overridas med DLSS 4 Super resolution och/eller DLAA.

Om det är att du inte kan välja override för det är utgråat, så har vissa fixat det genom avinstallation av Nvidia Appen och sedan installerat den på nytt.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Enl. whitelist sidan (som jag länkade) har Fortnite inget stöd för override, men Battlefield 2042 ska kunna overridas med DLSS 4 Super resolution och/eller DLAA.

Om det är att du inte kan välja override för det är utgråat, så har vissa fixat det genom avinstallation av Nvida Appen och sedan installerat den på nytt.

Jag tolkade det som att override skulle fungera med alla spel, men så var uppenbarligen inte fallet.
Har avinstallerat appen och gjort en ren installation av drivrutin och app, men det är fortfarande utgråat. Blir inte klok på det hela, men får väl vänta på att Nvidia fixar det här.

Såg på någon av deras support sidor att dom i håller på att testa funktionerna i fler spel, så förhoppningsvis kommer det även till Fortnite, snart.

Permalänk
Medlem

@Loke6074 De allra flesta tolkade det som att alla DLSS 2+ spel skulle kunna overridas, men antar Nvidia + spelutvecklare valde en "whitelist" approach ist.

Ang, Fortnite specifikt antar jag Nvidia + Epic vill vara säker på att en override inte triggar anticheat innan spelet läggs till på "whitelisten", eller så kanske Epic uppdatera spelet till att använda DLSS 4 direkt istället.

Edit:
fixade skrivfel skulle stå DLSS 4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

@Loke6074 De allra flesta tolkade det som att alla DLSS 2+ spel skulle kunna overridas, men antar Nvidia + spelutvecklare valde en "whitelist" approach ist.

Ang, Fortnite specifikt antar jag Nvidia + Epic vill vara säker på att en override inte triggar anticheat innan spelet läggs till på "whitelisten", eller så kanske Epic uppdatera spelet till att använda DLSS direkt istället.

Är nog en bra approach vi får vänta ooh se

Permalänk
Medlem

För att köra senaste versionen av DLSS går det även att ersätta 'nvngx_dlss.dll' filen för varje spel.
Gå in i katalogen för spelet och sök på 'dlss' eller nvngx_dlss.dll
Gör backup på gamla filen och ersätt med den nya.

https://www.techpowerup.com/download/nvidia-dlss-dll/?ref=dtf...

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |