Installera Windows Server 2025 från USB minne
Hej,
Jag har en gammal speldator med ett ASUS Z370 TUF gaming plus moderkort som jag har piffat till med nytt nätaggregat, 64GB ram och en ny M2 4TB disk.
Tänkte försöka installera Windows Server 2025 på denna och köra FileBrowser och några enklare HyperV servrar av lite olika slag.
Fastnade på Windows installationen. Lyckas inte riktigt få skiten installerad.
Kör med 8GB USB sticka, Rufus (GPT, NTFS) och en ISO som jag hittade här https://massgrave.dev/windows_server_links
Mer specifikt den här varianten:
English x64 X23-81958_26100.1742.240906-0331.ge_release_svc_refresh_SERVER_OEMRET_x64FRE_en-us.iso
Första gången kom installationen igång och gick färdigt till ungefär 75%, sen startade datorn om och vägrade att återuppta installationen. Testade flera gånger fram och tillbaka utan att ens kunna börja om installationen från början igen.
Pluggade inte USB minnet i en annan dator och det verkade helt korrupt/förstört. Körde om Rufus och därefter lyckades jag påbörja installationen på nytt men den hinner knappt komma igång innan det skiter sig igen. Så fort den når 9% kommer det upp ett meddelande: "Windows Server installation has failed". Inget mer.
Hittade en annan instruktion för att göra ett bootable USB minne här: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/get-started/...
Så här ser mitt script ut:
# Select USB drive letter
$usbDriveLetter = Read-Host "D"
# Format USB drive
Format-Volume -DriveLetter $usbDriveLetter -FileSystem NTFS -NewFileSystemLabel "WinServerUSB" -Confirm:$false | Out-Null
# Select ISO file mount point
$isoMountPointDriveLetter = Read-Host "E"
# Copy ISO files to USB drive
$source = "$($isoMountPointDriveLetter):\"
$destination = "$($usbDriveLetter):\"
robocopy $source $destination /COPYALL /Z /E /SEC /R:3 /W:3
# Make USB drive bootable
$usbDriveNumber = (Get-WmiObject -Class Win32_DiskDrive | Where-Object {$_.InterfaceType -eq "USB" -and $_.DeviceID -like "*$usbDriveLetter"}).Index
bootsect /nt60 $usbDriveLetter | Out-Null
# Task completion notification
Write-Host "Copy operation complete"
Start-Sleep -Seconds 2
....men det vill inte heller fungera. Får följande felmeddelande:
Några funderingar:
Jag är inte säkert på att mitt USB minne blir helt korrekt. Känns som att det kanske blir korrupt på något vis?
Jag är inte säker på att min ISO fil är 100%...?
Jag är lite osäker på NTFS/GPT och vilka BIOS inställningar som behövs med hänsyn till Legacy/UEFI/CSM. Tror dock att det är rätt med tanke på att installationen ändå har kommit igång några gånger.
Värt med Windows Server 2025? Ska jag testa med 2019 eller 2022 istället kanske?
Några tips eller idéer?