Snabbkoll: Kör du wifi eller kabel?

Permalänk
Medlem

Blev förvånad att så många kör på kabel. Tänkte innan jag röstade att det kanske skulle vara 40 mot 60%. Har själv varit inbiten kablare men sen jag flyttade för 8år sen och drog kabel till alla rum när vi renoverade, men!!! Givetvis har jag inte kopplat in uttagen 😂 så har jag kört på Wi-Fi och fungerar klockrent. Med det sagt så spelar jag mest och använder även Wi-Fi till bla Cod och kan faktiskt inte klaga på latensen.

Permalänk
Medlem

Kabel till servern och datorn. Resten wifi.

Permalänk

både, dum fråga.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kryckster:

både, dum fråga.

Inte så dum om man läser underrubriken vilket många missat. Visst finns de, men är nog inte alltför många som flexar.

Edit: Kabel här.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kör övervägande kabel, mobiler, surfplattor och sådan saker kör jag WiFi på.

Orsaken är simpel är att man bor i ett område som tar in väldigt många WiFi från flera olika bostäder liksom hyreshus då man har det bara rakt över gatan och vid sidan om, vilket gör det flesta kanal band fulla, WiFI 7 banden är mest som är fri men då är inte allt för många av mina produkter WiFi 7 klara.

Och vill man ha låg latence, och så stabilt som möjligen så är kabel bäst

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Kör tråd till alla mina Et12or utan till den som är till mitt datorrum! Kör kabel från den till min dator och får ca 900Mbit . Har 1000/1000 fiber

Permalänk
Medlem

Det är för många andra WiFi-nätverk i huset och huset bredvid som stör och begränsar räckvidden från min router, att jag inte kan använda det i alla rum. Måste använda mobildata för att kunna använda 2FA med mobiltelefonen vid datorn.
Har funderat på att flytta på routern, men då skulle jag behöva dra nya kablar genom väggarna, som ev.. skulle kräva att jag anlitar någon.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är för många andra WiFi-nätverk i huset och huset bredvid som stör och begränsar räckvidden från min router, att jag inte kan använda det i alla rum. Måste använda mobildata för att kunna använda 2FA med mobiltelefonen vid datorn.
Har funderat på att flytta på routern, men då skulle jag behöva dra nya kablar genom väggarna, som ev.. skulle kräva att jag anlitar någon.

Har du funderat på att installera ett meshnät, liknande något sånt här...

TP-Link Deco X60

Har installerat det hos föräldrarna, funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Med över 4000 svar kan man därmed konstatera att det är statistiskt bevisat att 80% hyfsat IT kompetenta människor (?) kör kabel.

In your face WiFi.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Skrivet av Erik.:

Har du funderat på att installera ett meshnät, liknande något sånt här...

TP-Link Deco X60

Har installerat det hos föräldrarna, funkar riktigt bra.

Kör med just det systemet hemma. Funkar hur fint som helst. Bra app dessutom (till skillnad med Netgear som jag hade tidigare).

WiFi till mobila enheter, resten kabel. Jag har dragit Cat6-kablar genom kopparrör som användes till ett gammalt expansionskärl på vinden i huset. Rören går genom alla våningsplan och jag kunde därför sätta IP45-uttag på varje plan. Meshenhet på respektive våningsplan med trådad backhaul. Lite switchar här och var för att alla ska få sitt. Att vi lyckades kräma ut 1000/1000 från vår ISP vid ny upphandling för samma pris som för 500/500 gjorde det hela ännu trevligare även om det är super overkill såklart.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att se hur svaren hade fördelat sig om dessa fyra svarsalternativ hade erbjudits:
1. Kabel, bärbar dator
2. Kabel, stationär dator
3. Trådlöst, bärbar dator
4. Trådlöst, stationär dator

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har så sjukt bra i lägenheten att det är draget kabel till varenda rum som standard med en panel i klädkammaren, så jag har kopplat in alla uttag så de är aktiva. Wifi på det som inte har kabel så klart.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Speldator - kabel
Allt annat - wifi

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Svarade WiFi då det är övervägande trådlöst och då till laptop och mobiler

Övrigt går trådat...

Är mer att det som är bärbart av naturliga skär blir trådlöst, trådat blir lätt en aning irriterande

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har i alla år ALLTID kört kabel till min dator men nu när jag flyttade från hus till hyreslägenhet (ofrivilligt) så fanns inte orken att dra kabel från hallen genom HELA lägenheten. Provade då att spela på Wi-Fi och det verkar ju faktiskt fungera, trodde faktiskt inte det var möjligt.

Dock skaffade jag nyligen vad som jag trodde skulle vara bättre Wi-Fi, ASUS ZenWifi XT8 2pack, så jag har ena noden brevid datorn med ethernet kopplat istället för moderkortets Wi-Fi mot en äldre ASUS AC router. Visst blev hastigheten mycket bättre men fördröjningen blev högre. Så nu vet jag inte om jag ska gå tillbaka till moderkortets Wi-Fi och bara kör ena XT8an som vanlig wi-fi router istället?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

tilll AppleTV, NAS, Primära (stationära dator) m.fl. kör jag kabel. resterande produkter, så som laptop och iPhone m.fl. Så är det wifi