Scalpers köpte upp Nvidias egna RTX 5000-kort innan säljstart

Permalänk
Medlem

Annullera alla beställningar gjorda innan en viss tidpunkt?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tyckte kort försvann på Elgiganten på samma sätt. Fanns inga kort vid kl15. Kortens länkar togs bort sen. Kan ha fel, hoppas det i alla fall.
Proshop har jag bojkottat sen när 3000 serien var aktuell, dem billiga korten säljs till vissa bot-användare innan man ens hann se dem i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Är det alltså helt självklart vad "Scalpers" är alltså?
Jag har nog blivit gammal.

Det skulle jag nog säga har blivit ett vedertaget begrepp de sista 5 åren eller iaf sen släppet av ps5/Xbox Series s/x och RTX3000 serien.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30955-scalpers-saljer-vidar...

Permalänk
Medlem

Vad jag önskar att Nvidia kunde hålla igen försäljningen tills de har tillräckligt med kort för att det definitivt ska bli över. Då är det ju ingen idé för scalpers.

Men självklart ska de inte ändra något på den affärsmodellen som fungerat klockrent för dem och scalpers, även om det drabbar oss vanliga konsumenter något fruktansvärt. Härligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det skulle jag nog säga har blivit ett vedertaget begrepp de sista 5 åren eller iaf sen släppet av ps5/Xbox Series s/x och RTX3000 serien.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30955-scalpers-saljer-vidar...

Det har ju varit ett vedertaget begrepp *mycket* längre än så om man pratar om biljetter och vad vet jag, men överfört till just detta sammanhang är det väl vid ungefär den tiden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSpartan:

Tbh vem vill köpa ett scalpat kort för typ 47000? Tror inte alla scalpers kommer få tillbaka sina pengar för korten.

https://www.tradera.com/item/341372/660971171/gigabyte-geforc...

Såg dock nu att nån föreslagit 40 lax så där tjänar ju ändå scalpern några tusenlappar.. men förstår inte att folk inte röstar med sina plånböcker. Då hade vi inte haft kort som kostade 1 månadslön +. Saknar tiden då det inte var "inne" att spela utan då man ansågs vara en nörd 😔

Killen har precis startat upp sitt konto. Så han kommer garanterat att stänga ner det sen efter ha fått det sålt, eller så dras annonsen bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSpartan:

Tbh vem vill köpa ett scalpat kort för typ 47000? Tror inte alla scalpers kommer få tillbaka sina pengar för korten.

https://www.tradera.com/item/341372/660971171/gigabyte-geforc...

Såg dock nu att nån föreslagit 40 lax så där tjänar ju ändå scalpern några tusenlappar.. men förstår inte att folk inte röstar med sina plånböcker. Då hade vi inte haft kort som kostade 1 månadslön +. Saknar tiden då det inte var "inne" att spela utan då man ansågs vara en nörd 😔

Om de mot förmodan inte får kortet sålt med tillräcklig vinst och inte vill ha det så finns ju ångerrätten, så de klarar sig nog...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Killen har precis startat upp sitt konto. Så han kommer garanterat att stänga ner det sen efter ha fått det sålt, eller så dras annonsen bort.

Jag tror att Tradera inte tillåter den där typen av försäljning. Bara klicka på "Anmäl annons", välj orsak "Annat otillåtet objekt" och skriv tex "Scalper" som meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag tror att Tradera inte tillåter den där typen av försäljning. Bara klicka på "Anmäl annons", välj orsak "Annat otillåtet objekt" och skriv tex "Scalper" som meddelande.

Jepp, det har hänt att folk har fått sina annonser borttagen pga detta, vilket är helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det har ju varit ett vedertaget begrepp *mycket* längre än så om man pratar om biljetter och vad vet jag, men överfört till just detta sammanhang är det väl vid ungefär den tiden.

Ja men gällande biljetter har jag nog använt svarta börsen på svenska tidigare.

Permalänk
Medlem

Vem hade kunnat ana för många år sen att köpa grafikkort kommer bli en sån här stor flopp ?

Dom måste ändra till att lotta ut istället till alla som förbokat, då är det fair chans och inga satans scalpers kan sno allt före...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSpartan:

Sist jag köpte ett kort var det ett prisvärt 3080 för 8600 kronor typ. Även om jag spenderar många timmar varje vecka och tjänar typ 40k i månaden så är jag väldigt kritisk till att vilja lägga en hel månadslön på ett grafikkort. Förstår verkligen inte hur andra kan tycka att det är okej :s

/ BRB spela kingdom come Deliverance 2 👏😍

När jag tänker på faktumet att folk lägger mer pengar på en mobiltelefon så känns det mer okej!

Permalänk
Medlem

Som tur är behöver man inte köpa korten av vare sig återförsäljare eller scalpers.

Permalänk
Sötast

Scalpers kan inte existera utan idioter som köper.... Kanske skulle ha ett par år till i skolan?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det ALLTID är sån jäkla brist på grafikkort vid lansering?? Detta ger ju bara negativ publicitet för både proshop och Nvidia.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

sen är det väll oxå så att om du säljer varor för över 21000 om året nu så måste tradera/blocket skicka in de till skatteverket... så dom lär väll iallafall få skatta på vinsten om de nu blir någon ;D håller fortfarande tummarna för att folk väljer att inte köpa till dessa överpriser... o då menar jag msrp oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Scalpers kan inte existera utan idioter som köper.... Kanske skulle ha ett par år till i skolan?

Kommer alltid finnas folk med för lite vett och/eller för stor plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av griml0ck:

sen är det väll oxå så att om du säljer varor för över 21000 om året nu så måste tradera/blocket skicka in de till skatteverket... så dom lär väll iallafall få skatta på vinsten om de nu blir någon ;D håller fortfarande tummarna för att folk väljer att inte köpa till dessa överpriser... o då menar jag msrp oxå

Skattefritt upp till 50k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Uppenbarligen så har Proshop inte speciellt bra rutiner eller för den delen koll på sitt system!

Hur svårt är det egentligen att sätta ett filter som inte tillåter försäljning av en vara före utsatt tid?

På ett sätt så kan jag inte låta bli att beundra scalpers företagsamhet, samtidigt så sjunker mitt förtroende kraftigt när det gäller Proshop. Även Nvidias förtroende för Proshop borde här minst ha fått sig en kraftig törn.

Den som vill kan träna på att hitta en förmodad scalpers
<Uppladdad bildlänk>

Tror ärligt talat inte att Nvidia eller Proshop bryr sig. Allt de bryr sig om är pengar, och det får de vare sig det är en scalper eller inte som köper. Tråkigt att det ska behöva vara så här varenda jävla ny generation av gaming-hårdvara. Har aldrig problem att köpa senaste versionen av Iphone (som man tycker borde vara en mer attraktiv produkt för scalpers), men grafikkort och konsoler är svårare att få tag på vid release än att fånga en jävla leprechaun.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha 5080 för 18-25k , kan man likväl köpa ett 4090 eller vid det senare priset 5090... Ja verkar som man får vänta på sitt 5090FE ett tag...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Vad jag önskar att Nvidia kunde hålla igen försäljningen tills de har tillräckligt med kort för att det definitivt ska bli över. Då är det ju ingen idé för scalpers.

Eller att de skulle höja priset så att utbudet möter efterfrågan. Nvidia hade kunnat lagt på 1000 dollar på priset på sina FE-kort och sänkt det efterhand som efterfrågan mättades och produktionen ökade. För så länge som det finns en stor skillnad mellan vad något kostar och vad någon är beredd att betala kommer arbitragemöjligheter uppstå.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3080 TI av en scalper hösten 2021 för 15500kr när denne hade köpt det för 12990kr någon dag innan. Skulle kunna tänka mig att göra ett liknande köp av en scalper den här gången på ett 5080 med ca 3000kr max överpris. I nuläget har jag bara en "beräknad leverans" från Elgiganten och då känns scalper det tryggare valet än att lita på Elgiganten tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Förstår inte hur det ALLTID är sån jäkla brist på grafikkort vid lansering?? Detta ger ju bara negativ publicitet för både proshop och Nvidia.

Ser väl bättre ut när korten "flyger av hyllorna" än när fulla lager påvisar att generationen är en överprisad besvikelse.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Sötast
Skrivet av daskedennis:

Båda får sålt sina produkter oavsett. Skulle inte förvåna mig om de scalpat sina egna produkter tom

Permalänk
Medlem

@NVIDIAGeForce
should look for a new retail partner. Proshop is not suitable. There had to be employees on the inside that shared the links before launch.

känns ju kul om proshops eget folk är inblandad. Ska det fan vara så här vad är då meningen med premiär dagar för kort? Helt ärligt så tycker jag personligen att butiker så som inet.webhallen, elgiganten,power mm fysiska butiker ska införa köp endast i butik dessa dagar. proshop, komplett och resten utav online butikerna är bara att bojkotta. De säljer ju skiten ändå till scalpare och ej riktig kund. Och sanna mina ord när jag säger att de skiter i oss då de får sina pengar vilket fall som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

@NVIDIAGeForce
should look for a new retail partner. Proshop is not suitable. There had to be employees on the inside that shared the links before launch.

känns ju kul om proshops eget folk är inblandad. Ska det fan vara så här vad är då meningen med premiär dagar för kort? Helt ärligt så tycker jag personligen att butiker så som inet.webhallen, elgiganten,power mm fysiska butiker ska införa köp endast i butik dessa dagar. proshop, komplett och resten utav online butikerna är bara att bojkotta. De säljer ju skiten ändå till scalpare och ej riktig kund. Och sanna mina ord när jag säger att de skiter i oss då de får sina pengar vilket fall som.

När det gäller att bara sälja i butiker förstår jag att du tycker så som bor i Stockholm, men det är ju mindre roligt för oss barbarer som bor ute i vildmarken.

Men med så få kort som de hade här, så borde de ju inte sålts alls ännu.
För de flesta går sidorna ner, sedan är det tomt när de kommer tillbaka.
Mesta är bottar som tar korten. Dessutom har de introduktions priser som går ut innan folk ens har möjlighet att köpa dem.

Är ju som om Nvidia vill att scalpers ska tjäna massa pengar...

Sen suger det ju en del med att man inte kan boka ett kort heller. Man måste vara snabbare än de bottar som ligger och scannar av sidorna ända fram tills det finns fler kort än vad de kan köpa upp... Kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

När det gäller att bara sälja i butiker förstår jag att du tycker så som bor i Stockholm, men det är ju mindre roligt för oss barbarer som bor ute i vildmarken.

Men med så få kort som de hade här, så borde de ju inte sålts alls ännu.
För de flesta går sidorna ner, sedan är det tomt när de kommer tillbaka.
Mesta är bottar som tar korten. Dessutom har de introduktions priser som går ut innan folk ens har möjlighet att köpa dem.

Är ju som om Nvidia vill att scalpers ska tjäna massa pengar...

Sen suger det ju en del med att man inte kan boka ett kort heller. Man måste vara snabbare än de bottar som ligger och scannar av sidorna ända fram tills det finns fler kort än vad de kan köpa upp... Kul...

Verkar ha funnits ca 200-300kort för Sverige (Inet 65st på launch) vilket låter som det fanns en mängd som ä då inte var för lite att sälja?
förstår att många köper och sen lämnar tillbaka... Men det är ju därför vi har detta fenomen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Varför denna hype om FE korten. Varma och sämre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Verkar ha funnits ca 200-300kort för Sverige (Inet 65st på launch) vilket låter som det fanns en mängd som ä då inte var för lite att sälja?
förstår att många köper och sen lämnar tillbaka... Men det är ju därför vi har detta fenomen

Jo 5080 kanske är ok, men 5090 var ju knappast redo att släppas i alla fall.