Läcka: AMD anordnar RDNA 4-event i februari

Permalänk
Medlem

Nyfiken vad det blir..
Ska man köpa en 4080S eller håller man sig vid en rent AMD setup (jag tar inget nytta av massa RT och sånt just nu.. men man vet aldrig vad dagens standard i spel blir)
Iaf nyfikna på vad dom första benchmarks kommer att blir och till vilken prisklass.. är den lät 4/5k billigare en tex 4080 kortet men kommer nära i specs, är det nästan en no brainer imo..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruxxy:

Nyfiken vad det blir..
Ska man köpa en 4080S eller håller man sig vid en rent AMD setup (jag tar inget nytta av massa RT och sånt just nu.. men man vet aldrig vad dagens standard i spel blir)
Iaf nyfikna på vad dom första benchmarks kommer att blir och till vilken prisklass.. är den lät 4/5k billigare en tex 4080 kortet men kommer nära i specs, är det nästan en no brainer imo..

Att spel i framtiden kommer använda RT är mer eller mindre säkert. RT finns i både Xbox Series X och PS5, om än på rfna2 nivå. Spel har börjat kräva RT doom the Dark Ages och indana Jones. Så länge som du har hårdvara som match current gen konsol eller bättre kommer det inte vara något problem att spela de spel som släpps.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Dags att byta lag efter nvidias haveri.

Det är dags att byta tänk/mindset om du tänker i "lag"

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Att spel i framtiden kommer använda RT är mer eller mindre säkert. RT finns i både Xbox Series X och PS5, om än på rfna2 nivå. Spel har börjat kräva RT doom the Dark Ages och indana Jones. Så länge som du har hårdvara som match current gen konsol eller bättre kommer det inte vara något problem att spela de spel som släpps.

Verkar även som krav på RT inte drar ner prestanda så mycket även på RDNA2 baserad gpuer mitt 6900XT klarade Indian Jones på max grafik i 1440p native med 80-120fps så man behöver inte vara oroliga om man har AMD gpu även fast det börjar bli krav på RT.

Var lite orolig över detta från början med tanke på hur dålig RT prestanda är på RDNA2 men som tur var så verkar det inte vara ett problem en sålänge man inte sätter på någon extra RT i spelet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Verkar även som krav på RT inte drar ner prestanda så mycket även på RDNA2 baserad gpuer mitt 6900XT klarade Indian Jones på max grafik i 1440p native med 80-120fps så man behöver inte vara oroliga om man har AMD gpu även fast det börjar bli krav på RT.

Var lite orolig över detta från början med tanke på hur dålig RT prestanda är på RDNA2 men som tur var så verkar det inte vara ett problem en sålänge man inte sätter på någon extra RT i spelet.

Många spel börjar använda RT för ljud (t.ex. Avatar frontiers?) och inte för grafiken - något som såklart sätter ett krav på hantering av RT om än väldigt lite.

Det är väl när spel börjar blanda in RT i grafiken (skuggor, ljus osv) utan någon möjlighet att stänga av detta som det blir lidande för den röda sidan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Många spel börjar använda RT för ljud (t.ex. Avatar frontiers?) och inte för grafiken - något som såklart sätter ett krav på hantering av RT om än väldigt lite.

Det är väl när spel börjar blanda in RT i grafiken (skuggor, ljus osv) utan någon möjlighet att stänga av detta som det blir lidande för den röda sidan.

Tror indian jones spelet använder RT för skuggor men är inte helt säker men något med grafiken är det iallafall men det prestera fortfarande bra på RDNA2 kort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nice med bättre "Rate tracing", det finns väl inte inte ens på Nvidias kort?

Är det inte lite konstigt att de förmodligen ska ha presentation i slutet av februari när deras direkta konkurrent lanserar sitt kort(5070Ti) typ en vecka tidigare? Borde de inte ha presentation innan 5070Ti:s lansering, även om de släpper korten lite senare? Eller tror dem att det är brist på 5070Ti så att det inte påverkar? Verkar väldigt konstigt i alla fall....

Permalänk
Medlem

”Volume portion of the enthusiast market” låter sannerligen inte som 479$ för 9070XT, vilket ändå är väntat med tanke på hur stor kretsen är på strax under 400mm2. Mest troligt är väl att 9070XT lägger sig en bit över 5070 och 9070 en bit under.

Jag är egentligen inte så orolig för att AMD kommer erbjuda bättre pris/prestanda än Nvidia. Det som är mest osäkert är hur bra FSR4 är. Kommer den kunna matcha DLSS4 i kvalitet, finns Ray Reconstruction osv. Mjukvaran är superviktig för AMD att verkligen kunna konkurrera på lång sikt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Volume portion of the enthusiast market” låter sannerligen inte som 479$ för 9070XT, vilket ändå är väntat med tanke på hur stor kretsen är på strax under 400mm2. Mest troligt är väl att 9070XT lägger sig en bit över 5070 och 9070 en bit under.

Jag är egentligen inte så orolig för att AMD kommer erbjuda bättre pris/prestanda än Nvidia. Det som är mest osäkert är hur bra FSR4 är. Kommer den kunna matcha DLSS4 i kvalitet, finns Ray Reconstruction osv. Mjukvaran är superviktig för AMD att verkligen kunna konkurrera på lång sikt.

Kanske ska ta med hela? Det kortet som har sålt absolut bäst är väl RTX4060 och bör väl också ses som mainstream?
Så det låter definitivt som en billigare produkt som den stora massan alltså skulle vara intresserade av.
Jag har svårt att se att mainstream ligger på över $500. Men personligen så tror jag nog att $600 för XT är möjligt, även om det borde vara över mainstream priser.

Grafikdemot från Ratchet and Clank ger ju i alla fall ganska stort hopp om FSR4, men än så länge så saknas ju såklart detaljer gällande tekniken och hur mycket prestanda den kommer påverka.

"DNA 4 delivers significantly better rate
tracing performance and add support for Al-powered upscaling technology that Will
bring high-quality 4K gaming to mainstream players when the first Radeon 9070 series
GPUs go on sale in early March."

"In Gaming Graphics, revenue declined year-over-year, as we accelerated channel sellout
in preparation for the launch of our next-gen Radeon 9000 series GPUs. Our focus With
this generation is to address the highest volume portion of the enthusiast gaming
market With our new RDNA 4 architecture. RDNA 4 delivers significantly better rate
tracing performance and add support for Al-powered upscaling technology that Will
bring high-quality 4K gaming to mainstream players when the first Radeon 9070 series
GPUs go on sale in early March.
- Dr. Lisa su, AMD CEO"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kanske ska ta med hela? Det kortet som har sålt absolut bäst är väl RTX4060 och bör väl också ses som mainstream?
Så det låter definitivt som en billigare produkt som den stora massan alltså skulle vara intresserade av.
Jag har svårt att se att mainstream ligger på över $500. Men personligen så tror jag nog att $600 för XT är möjligt, även om det borde vara över mainstream priser.

Grafikdemot från Ratchet and Clank ger ju i alla fall ganska stort hopp om FSR4, men än så länge så saknas ju såklart detaljer gällande tekniken och hur mycket prestanda den kommer påverka.

"In Gaming Graphics, revenue declined year-over-year, as we accelerated channel sellout
in preparation for the launch of our next-gen Radeon 9000 series GPUs. Our focus With
this generation is to address the highest volume portion of the enthusiast gaming
market With our new RDNA 4 architecture. RDNA 4 delivers significantly better rate
- Dr. Lisa su, AMD CEO"

Enthusiast är inte xx60 kort, knappt xx70 heller egentligen...
Det är egentligen toppen... De som lägger lite extra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

”Volume portion of the enthusiast market” låter sannerligen inte som 479$ för 9070XT, vilket ändå är väntat med tanke på hur stor kretsen är på strax under 400mm2. Mest troligt är väl att 9070XT lägger sig en bit över 5070 och 9070 en bit under.

Nej det lär definitivt ha bättre pris/perf men det lär dock klocka in runt 599-699$ alltså 8-9.5k
Sen brukar amd ha väldigt dåligt med lager och att fylla på. Se bara på 9080x3d. Går 4 sådana per 9070xt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

- Dr. Lisa su, AMD CEO"

Enthusiast är ju inte mainstream, vilket är poängen. Jag kopplar iaf inte 500$ nivån till enthusiast och därför tror jag inte den landar där heller. Sen tror jag inte 800$ är på tapeten men 479$ känns väldigt långsökt, om inte omöjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det lär definitivt ha bättre pris/perf men det lär dock klocka in runt 599-699$ alltså 8-9.5k
Sen brukar amd ha väldigt dåligt med lager och att fylla på. Se bara på 9080x3d. Går 4 sådana per 9070xt

Ja det gäller att gapet för 9070XT är tillräckligt stort till 5070Ti. Deras prestanda lär vara snarlika så det som verkligen skiljer dem åt är pris och features.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du tittar på Specs så är nog det priset omöjligt....

5090 är 749mm2 och har en bom runt 800-1000$ minimum.

9070xt är 400mm2 nu förstår jag att den är gddr6 istället men kislet kostar, pcie 5 kostar pga högre krav.

Bom borde vara runt 300-400$, kortet är för stort för 479$ och rimligt avkastning för alla led.
mer troligt 599-649$

Att jämföra med den största kretsen blir ju också lite missvisande. 5070 Ti och 5080 ligger på 378 mm² och 5070 på 263 mm². Samtidigt så är Intel B580 272 mm² och säljer för drygt 3500 kr (iaf. på pappret) (jämfört med Nvidia som vill ha mer än det dubbla för 5070).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Att jämföra med den största kretsen blir ju också lite missvisande. 5070 Ti och 5080 ligger på 378 mm² och 5070 på 263 mm². Samtidigt så är Intel B580 272 mm² och säljer för drygt 3500 kr (iaf. på pappret) (jämfört med Nvidia som vill ha mer än det dubbla för 5070).

Intel är inte samma nod....
och Nvidias pris vet vi ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Vid första anblick ser det ut som Intels krets är lika dyr dom GB205 men som Yoshman påpekade är Intels krets inte alls lika tät på transistorer. Således bör den vara en betydande del billigare också.

Arc 580: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/arc-b580.c4244#:~:text=...

5070: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/nvidia-gb205.g1074#:~:t...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

intel a580 var ju på över 400mm2 och det såldes rätt billigt typ 3000kr, men de kanske inte tjänade några pengar på det kortet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Enthusiast är inte xx60 kort, knappt xx70 heller egentligen...
Det är egentligen toppen... De som lägger lite extra

AMD har tidigare kallat x900 för "ultra-enthusiast" och x800/x700 för "enthusiast", men det är väl ingen strikt definition direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

intel a580 var ju på över 400mm2 och det såldes rätt billigt typ 3000kr, men de kanske inte tjänade några pengar på det kortet?

272mm2 enligt Techpowerup, så den är ganska mycket mindre än 400. Oavsett tror jag Intels marginaler på B580 är mycket små.

Edit: Läste fel, ja A580 var ju runt 400 men också på en billigare nod. Verkar vara stor skillnaden i pris mellan n7/6 och n5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är verkligen 9800x3d det bästa exemplet på dåligt lager?
Tillgång och efterfrågan är en balans, att efterfrågan var oväntat stor innebär inte att tillgången var orimligt låg..

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är risken, men det har inte varit så i något spel hittills. Även första Spider-man har lite RT på i alla lägen, och det fungerar alldeles utmärkt på AMDs kort. Om ett spel går på konsolerna så måste det ju fungera på RDNA2 i något läge, och om man har utvecklat ett sådant läge så är det ju bara dumt att inte lägga med i spelet på PC-sidan också. Fungerar gör det således alltid (till PS6 lanseras i alla fall), det är bara en fråga om det blir extra ögongodis i något RT-läge.

Skrivet av Clasito:

Min gissning redan när jag såg priserna från Nvidia var att AMD skulle göra precis så och "gaffla" 5070. Senare rykten om att 9070XT skulle bli snabbare och kunna konkurrera med 50070XT på allvar gör att de säkert får justera priset om det verkligen är så, men jag tror inte riktigt på det.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Dels tjänade de inga pengar, och dels gick det kortet på 6nm (dvs, förbättrad 7nm) trots att det släpptes så sent som 2022. Priset på den noden bör ha gått ner så dags, eller åtminstone bör efterfrågan ha avtagit.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Kanske lagom till hösten köpa nytt kort kan passa bra ihop med nya cpu lanseringar, just för äldre cpuer kan få vist tapp i pris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

272mm2 enligt Techpowerup, så den är ganska mycket mindre än 400. Oavsett tror jag Intels marginaler på B580 är mycket små.

Edit: Läste fel, ja A580 var ju runt 400 men också på en billigare nod. Verkar vara stor skillnaden i pris mellan n7/6 och n5.

Tänkte att 6 nm var dyr när A580 var ett aktuellt kort ( Arc korten blev ju rätt försenade dessutom.) och är billigare nu när bättre noder finns tillgängliga för GPU tillverkarna. Men det kanske inte fungerar så.

Men skit samma vi kommer inte se 9070 korten för 3000kr oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min gissning redan när jag såg priserna från Nvidia var att AMD skulle göra precis så och "gaffla" 5070. Senare rykten om att 9070XT skulle bli snabbare och kunna konkurrera med 50070XT på allvar gör att de säkert får justera priset om det verkligen är så, men jag tror inte riktigt på det.

Ja, jag tror definitivt du kommer få rätt på den biten. Kan AMD eliminera 5070 som ett val för många gamers så kommer de sälja många kort. xx70 klassen är väl fortfarande den mest populära serien efter xx60 sett till volym.

Visa signatur