Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk

WAN IP förnyas inte automatiskt?

Hej,

Har ett problem som jag hoppas någon här kan försöka hjälpa mig med.

Jag har ganska nyligen bytt ut min Netgear router till en nyare ASUS. Min gamla router fungerade felfritt i många år, enda tills nyligen då internet stängdes av några gånger i veckan (om det ens var routern det var fel på). Enda lösningen för att få igång det igen var att starta om routern. Därför trodde jag att felet var från routern, så köpte en ny, ASUS.

Dessvärre samma problem igen, till och med värre. Nu kan internet stängas av flera gånger per dag. Det som löser det är att jag loggar in på ASUS UAI och klickar off/on på "Internet connection" (eller startar om routern helt), och sedan hoppar den igång igen. Tror det har att göra med att WAN IP inte förnyas automatiskt eller liknande. Jag ringde min ISP, och de säger att de inte hittar något fel hos dem.

Så vad gör man nu?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kanske i routern kan använda "release/refresh ip" eller liknande?
Du lär ha ett jack i väggen så koppla datorn direkt i det och se om du får samma fel fortfarande.
Logga allt i pingplotter etc också.

Permalänk
Medlem

Har du en tjänstefördelare/fiberbox eller bara ett uttag i väggen?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kanske i routern kan använda "release/refresh ip" eller liknande?
Du lär ha ett jack i väggen så koppla datorn direkt i det och se om du får samma fel fortfarande.
Logga allt i pingplotter etc också.

Det ska väl ske automatiskt egentligen? Testade att koppla PC direkt till tjänstefördelaren i väggen när internet la av, men det funkade inte.

Skrivet av Maskaren:

Har du en tjänstefördelare/fiberbox eller bara ett uttag i väggen?

Ja, jag har en tjänstefördelare/fiberbox monterad på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Är det bara routern som är ansluten till tjänstefördelaren?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Är det bara routern som är ansluten till tjänstefördelaren?

Bara routern. När jag hade min gamla router så började detta problem helt random. Jag ändrade inte på något.
Det enda jag kommer på är att jag frågade om en publik IP adress från ISP. Men som sagt, de sa att de inte kunde hitta något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Bara routern. När jag hade min gamla router så började detta problem helt random. Jag ändrade inte på något.
Det enda jag kommer på är att jag frågade om en publik IP adress från ISP. Men som sagt, de sa att de inte kunde hitta något fel.

Personen du felsöker med i telefon har ofta ganska dåliga verktyg och ingen direkt insyn i sporadiska problem. I dom fallen behövs ofta ärendet eskaleras så dom kan läsa loggar i switchen etc.

Om du bara har routern inkopplad så borde du nog testa det som tcntad föreslog. Då får du lite mer kött på benen. Blir det likadant med endast datorn inkopplad så får du ringa tillbaka till din ISP. Två olika enheter med samma fel är oftast tillräckligt för att eskalera och direktkopplad dator är nästan alltid ett krav att man testat. Pingplotter är grädden på moset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Hej,

Har ett problem som jag hoppas någon här kan försöka hjälpa mig med.

Jag har ganska nyligen bytt ut min Netgear router till en nyare ASUS. Min gamla router fungerade felfritt i många år, enda tills nyligen då internet stängdes av några gånger i veckan (om det ens var routern det var fel på). Enda lösningen för att få igång det igen var att starta om routern. Därför trodde jag att felet var från routern, så köpte en ny, ASUS.

Dessvärre samma problem igen, till och med värre. Nu kan internet stängas av flera gånger per dag. Det som löser det är att jag loggar in på ASUS UAI och klickar off/on på "Internet connection" (eller startar om routern helt), och sedan hoppar den igång igen. Tror det har att göra med att WAN IP inte förnyas automatiskt eller liknande. Jag ringde min ISP, och de säger att de inte hittar något fel hos dem.

Så vad gör man nu?

Intressant, jag har exakt samma problem.
RT-AX58U / Bahnhof /Telge stadsnät fiberdosa
Droppar cirka 1gång om dagen, ibland fler ggr.
Loggar in i routern, går till "WAN" fliken och väljer "Tillämpa/Apply" så rullar det igång igen på 0.1s. Har inte testat någon vidare felsökning än att jag ska fixa ny router osv.. men det låter ju inte lovandes då.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dvcorleone:

Det ska väl ske automatiskt egentligen? Testade att koppla PC direkt till tjänstefördelaren i väggen när internet la av, men det funkade inte.

Eventuellt är dett ett MAC-lås men jag tror inte faktiskt det.
En ipconfig /release eller liknande i routern kanske hjälper alt om kundsupport kan se mer om de får din IP

Permalänk
Skrivet av matrimLOL:

Intressant, jag har exakt samma problem.
RT-AX58U / Bahnhof /Telge stadsnät fiberdosa
Droppar cirka 1gång om dagen, ibland fler ggr.
Loggar in i routern, går till "WAN" fliken och väljer "Tillämpa/Apply" så rullar det igång igen på 0.1s. Har inte testat någon vidare felsökning än att jag ska fixa ny router osv.. men det låter ju inte lovandes då.

Hm, väldigt intressant. Har också Bahnhof/Telge stadsnät

Permalänk
Medlem

I Merlin, som bygger på AsusWrt, hanteras detekteringen av internet av wanduck.c. Förstår du vad den koden gör? Det gör inte jag heller och jag får betalt för att programmera C och har haft nätverksteknik som hobby sedan 1997.

Med andra ord är jag inte ett dugg förvånad att det inte funkar som det ska. Jag kan läsa koden tillräckligt mycket för att se att det inte bara är ett DHCP-lease (att du får en IP-adress) som spelar roll för om routern ska tycka att det finns nät eller inte.

Mitt tips är därför att nästa gång du märker problemet mitt i att du håller på med något:
1) Loggar in på routern med ssh (det kan man väl på en Asus?) och pingar din närmsta gateway med IP-adress (inte något som behöver DNS-uppslag, notera gatewayens IP i förväg) och ser om du trots allt har kontakt. Om du har både IPv4 och IPv6, försök båda.
2) Hämta loggen ur routerns webbgränssnitt och se om du ser något vettigt. De Asus-loggar jag har sett har tenderat att vara osorterade. Maskinerna är nog oftast så fattiga att de inte har en realtidsklocka, vilket ställer till det med tiden innan de hunnit få tid från en NTP-server vid boot.

DHCPv4 funkar så att man försöker få en ny lease från samma server efter 50% av lease-tiden. Efter 87,5% av tiden broadcastar man efter en ny server som kan ge en lease. På båda ställena gör man minst ett omförsök. Om man inte fått en lease när lease-tiden gått ut är man utan IP och då funkar inte mycket. Med långa lease-tider finns det gott om tid för en DHCP-server att gå ner, orsaka larm och tas upp igen utan att klienterna blir lidande. Med kortare tider... pja. Om du har en lång lease-tid så kan du ju försöka tajma in att nästa renew kommer som den ska och göra dig beredd att kolla loggen då.

I min router (OpenWrt hos Bahnhof) kommer loggarna för renew punktligt var 30:e minut. När leasen tilldelas ser man att lease-tiden är en timmer.

Wed Feb 5 21:41:38 2025 daemon.notice netifd: wan (4137): udhcpc: sending renew to server xxx.yyy.zzz.qqq Wed Feb 5 21:41:38 2025 daemon.notice netifd: wan (4137): udhcpc: lease of aaa.bbb.ccc.ddd obtained from xxx.yyy.zzz.qqq, lease time 3600

Med lite tur kan du i alla fall avgöra om det är routern eller ISP:n som beter sig kasst.

RFC 2131:

Citat:

The client maintains two times, T1 and T2, that specify the times at
which the client tries to extend its lease on its network address.
T1 is the time at which the client enters the RENEWING state and
attempts to contact the server that originally issued the client's
network address. T2 is the time at which the client enters the
REBINDING state and attempts to contact any server. T1 MUST be
earlier than T2, which, in turn, MUST be earlier than the time at
which the client's lease will expire.

To avoid the need for synchronized clocks, T1 and T2 are expressed in
options as relative times [2].

At time T1 the client moves to RENEWING state and sends (via unicast)
a DHCPREQUEST message to the server to extend its lease. The client
sets the 'ciaddr' field in the DHCPREQUEST to its current network
address. The client records the local time at which the DHCPREQUEST
message is sent for computation of the lease expiration time. The
client MUST NOT include a 'server identifier' in the DHCPREQUEST
message.

Any DHCPACK messages that arrive with an 'xid' that does not match
the 'xid' of the client's DHCPREQUEST message are silently discarded.
When the client receives a DHCPACK from the server, the client
computes the lease expiration time as the sum of the time at which
the client sent the DHCPREQUEST message and the duration of the lease
in the DHCPACK message. The client has successfully reacquired its
network address, returns to BOUND state and may continue network
processing.

If no DHCPACK arrives before time T2, the client moves to REBINDING
state and sends (via broadcast) a DHCPREQUEST message to extend its
lease. The client sets the 'ciaddr' field in the DHCPREQUEST to its
current network address. The client MUST NOT include a 'server
identifier' in the DHCPREQUEST message.

Times T1 and T2 are configurable by the server through options. T1
defaults to (0.5 * duration_of_lease). T2 defaults to (0.875 *
duration_of_lease). Times T1 and T2 SHOULD be chosen with some
random "fuzz" around a fixed value, to avoid synchronization of
client reacquisition.

A client MAY choose to renew or extend its lease prior to T1. The
server MAY choose to extend the client's lease according to policy
set by the network administrator. The server SHOULD return T1 and
T2, and their values SHOULD be adjusted from their original values to
take account of the time remaining on the lease.

In both RENEWING and REBINDING states, if the client receives no
response to its DHCPREQUEST message, the client SHOULD wait one-half
of the remaining time until T2 (in RENEWING state) and one-half of
the remaining lease time (in REBINDING state), down to a minimum of
60 seconds, before retransmitting the DHCPREQUEST message.

If the lease expires before the client receives a DHCPACK, the client
moves to INIT state, MUST immediately stop any other network
processing and requests network initialization parameters as if the
client were uninitialized. If the client then receives a DHCPACK
allocating that client its previous network address, the client
SHOULD continue network processing. If the client is given a new
network address, it MUST NOT continue using the previous network
address and SHOULD notify the local users of the problem.

Dold text
Permalänk
Medlem

Var länge sen jag använde Telges portal men om jag minns rätt så ser man som ISP väldigt lite teknisk information. Tveksam om man ens ser IP/Mac.

Sporadiska fel är väldigt svårta att felanmäla. Ofta står det ju i deras checklista att kunden ska starta om routern och hoppar det igång då så är ju problemet "löst".

1. Anslut datorn direkt till tjänstefördelaren.
2. Ladda ner pingplotter och kör ett 12/24h test mot sunet.se.
3. Spara loggen

Skriv ner MAC på din router som du har ansluten samt din dator. Skriv ner klockslag när internet slutar fungera. Skriv även ner externa IP nummer. Det kan du se på whatsmyip.org. Kolla även om det ändras efter internet slutat fungera.

Jag kan inte Bahnhofs rutiner men har du all den informationen så visar det på att du har gjort egen felsökning och felsökningen visar på fortsatta problem och du har bevis på att felet inte ligger hos dig då du haft samma problem med 2 routrar och en dator direktkopplad. Det borde vara mer än tillräckligt för att dom ska kunna skicka det vidare till Telge och/eller sin 2nd line. Eventuellt att dom ber dig göra någonting mer men då har du redan gjort 90% och resten är bara formalitet.

Visar nu pingplotter att det inte är några avbrott alls när du har datorn ansluten så blir det knepigare. Då kanske du kan låna en router från Bahnhof. Funkar det felfritt är ju problemet löst men är det likadant så är ju det också bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Hm, väldigt intressant. Har också Bahnhof/Telge stadsnät

Såg nu också att du bytte från en Asus router till en annan Asus router, där tänkte jag köra lite annorlunda med Ubiquiti men jag har inte kommit så långt än. Personen ovan nämnde även pingplotter test - jag har det igång nu, får se när det droppar imorgon..

Permalänk
Medlem

Tappa internet så där random låter som cg-nat. Har ni ip adresser som börjar på 10 eller 100?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

Tappa internet så där random låter som cg-nat. Har ni ip adresser som börjar på 10 eller 100?

Nä, jag är inte cg nattad

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Nä, jag är inte cg nattad

När du tappar förbindelse kan du ping:a annan DNS än den du är tilldelad, t.ex: 1.1.1.1? Detta avgör om avbrottet är relaterat till utrustning eller tjänster.

Som tidigare påpekat, för att verifiera att det inte är din router som är problemet kan du ansluta din dator direkt till uttaget men INNAN du gör det måste du släppa routerns tilldelade IP-adress - annars kan det ta upp till 20 minuter innan din dator kan tilldelas en IP. Det borde finnas ett alternativ som tillåter dig släppa WAN IP (motsvarande i Windows är: ipconfig /release). Därefter om möjligt med föreslagna Ping plotter utföra mätning över tid som omfattar störningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@matrimLOL Tänkte bara kolla om du haft avbrott idag?

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

@matrimLOL Tänkte bara kolla om du haft avbrott idag?

Inget idag, lite förvånad. Du?

Permalänk
Skrivet av matrimLOL:

Inget idag, lite förvånad. Du?

Samma här. Luktar som att felet är från Telge stadsnät?