Permalänk
Medlem

@Obenet

Kan ni leverera IPv6 i https://globalconnect.se/osterakersstadsnat/ ?

Mitt nuvarande avtal gick ut i sommarstugan och jag kollar på alternativ som inte är hutlöst dyra, förra avtalet fick vi en deal på 36 månader som gjorde det till en rimlig kostnad även när man räknade bort vintern.

Permalänk
Representant
Skrivet av varget:

@Obenet

Kan ni leverera IPv6 i https://globalconnect.se/osterakersstadsnat/ ?

Mitt nuvarande avtal gick ut i sommarstugan och jag kollar på alternativ som inte är hutlöst dyra, förra avtalet fick vi en deal på 36 månader som gjorde det till en rimlig kostnad även när man räknade bort vintern.

Det ska gå att lösa IPv6!

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Det ska gå att lösa IPv6!

Levererar ni ipv6 i Telia öppen fiber?

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden men integritetspolicyn på hemsidan är tunn. Avsnitt 3, trafikdata, är väl den som är mest intressant. Tele2 har en hemsk policy som jag tyvärr läste efter att jag köpt bredband från dom. Hur är det egentligen med obe?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Jag har inte läst hela tråden men integritetspolicyn på hemsidan är tunn. Avsnitt 3, trafikdata, är väl den som är mest intressant. Tele2 har en hemsk policy som jag tyvärr läste efter att jag köpt bredband från dom. Hur är det egentligen med obe?

Detta inlägg är kanske intressant om du inte redan läst det:

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Representant
Skrivet av Lajser:

Levererar ni ipv6 i Telia öppen fiber?

Vi påminner Telia-folket varannan vecka om statusen kring detta. Här är läget just nu:

Telia Öppen Fiber stöder IPv6 om Telia hanterar DHCP (både för IPv4 och IPv6). Däremot finns inget stöd för IPv6 om vi själva agerar DHCP-server.

Vi har alltså två alternativ:

1. Låta Telia hantera DHCPv4 för att få tillgång till IPv6.

2. Fortsätta trycka på Telia tills de implementerar stöd för IPv6 även när vi sköter DHCP.

Teknikerna hävdar att de inte har implementerat detta eftersom "ingen operatör har efterfrågat det." Därför kommer vi fortsätta att be, insistera och påminna tills de löser det.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem

Tjena @Obenet!
Har ni några planer på att utöka era tjänster där Fibra levererar stadsnät, t.ex Västerås?

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Representant
Skrivet av LoCK:

Tjena @Obenet!
Har ni några planer på att utöka era tjänster där Fibra levererar stadsnät, t.ex Västerås?

Roligt att du frågar
Vi är i slutfas och kommer vara anslutna mot Fibra om en månad ungefär.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi tänkte börja svara från vårt nya officiella Sweclockers-konto på frågor som har med Obenetwork att göra.

Tanken är att vi ska vara så öppna som möjligt och svara på alla typer av frågor ni kan tänkas ställa - gärna så nördiga som möjligt.

Hur kommer ni göra med era priser? som ni sett i andra trådar här så är det många leverantörer som smyghöjer priser bara för att sänka dem en månad efteråt utan att meddela kund, kommer era pris-sänkningar gå in automatiskt eller måste man sitta och ringa/maila er varje månad oxå för att få det nya priset?

Permalänk
Representant
Skrivet av Jagers:

Hur kommer ni göra med era priser? som ni sett i andra trådar här så är det många leverantörer som smyghöjer priser bara för att sänka dem en månad efteråt utan att meddela kund, kommer era pris-sänkningar gå in automatiskt eller måste man sitta och ringa/maila er varje månad oxå för att få det nya priset?

Vi har bestämt oss för en marginal som vi är bekväma med och håller oss till den. Våra startavgifter följer vad stadsnäten tar ut, och vi arbetar utan rabatter eller lockpriser. Ingen reklam, inga dolda avgifter – bara ärlighet från dag ett.

Vi kommer inte att vara billigast på marknaden, och vi har inga planer på att delta i osunda priskrig där vissa operatörer säljer under inköpspris enbart för att locka kunder. Vårt fokus ligger på stabilitet, transparens och hållbarhet i längden. Vi höjer aldrig priserna om inte stadsnätet gör det, och vi sänker dem inte tillfälligt för att sedan höja igen.

Gällande din fråga om prissänkningar – det är väldigt sällan som stadsnäten sänker sina priser, men om det faktiskt skulle ske, ser vi självklart till att manuellt uppdatera våra priser till den marginalen vi önskar så att det gäller för alla kunder. Det behövs alltså inga samtal eller mejl från din sida för att få det korrekta priset.

Däremot, om du representerar en bostadsrättsförening, samfällighet eller fiberförening, får du gärna kontakta oss. Vi kan ofta förhandla fram bättre villkor och få ner priset när flera ansluter sig samtidigt. Vi hjälper gärna till med att hitta den bästa lösningen för er.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi påminner Telia-folket varannan vecka om statusen kring detta. Här är läget just nu:

Telia Öppen Fiber stöder IPv6 om Telia hanterar DHCP (både för IPv4 och IPv6). Däremot finns inget stöd för IPv6 om vi själva agerar DHCP-server.

Vi har alltså två alternativ:

1. Låta Telia hantera DHCPv4 för att få tillgång till IPv6.

2. Fortsätta trycka på Telia tills de implementerar stöd för IPv6 även när vi sköter DHCP.

Teknikerna hävdar att de inte har implementerat detta eftersom "ingen operatör har efterfrågat det." Därför kommer vi fortsätta att be, insistera och påminna tills de löser det.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Roligt att du frågar
Vi är i slutfas och kommer vara anslutna mot Fibra om en månad ungefär.

Tjoho! Då vet jag vad jag ska byta till när nuvarande kontrakt går ut.
Tack för svar!

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem

Är sugen på att byta också.

Har testat lite i deras looking glass och det verkar ju se bra ut. Lite fler hopp jämfört med ownit men ändå samma ms.
Men, jag ick mäta från GBG och Köpenhamn fastän jag sitter i Norra Skåne.
Nån som begriper om detta spelar nån större roll mer än att ms ökar något?

förstår att trafiken säkert tar olika vägar beroende på var man bor. De mätningarna jag gjorde var mot Frankfurt.

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx i Fractal Torrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Är sugen på att byta också.

Har testat lite i deras looking glass och det verkar ju se bra ut. Lite fler hopp jämfört med ownit men ändå samma ms.
Men, jag ick mäta från GBG och Köpenhamn fastän jag sitter i Norra Skåne.
Nån som begriper om detta spelar nån större roll mer än att ms ökar något?

förstår att trafiken säkert tar olika vägar beroende på var man bor. De mätningarna jag gjorde var mot Frankfurt.

Det är svårt att veta vad du mätt mot. Sitter du i ett stadsnät så beror det ju också en del på var stadsnätet lämnar över trafiken till ISP:erna. Som vi har sett tidigare i tråden så är det ju ibland en bit bort.

Om du vill kan jämföra med Telenors looking glass eftersom Ownit ändå det första de gör lämnar över all trafik till Telenor. Då kan du jämföra från hyfsat samma plats (åtminstone stad) istället för att de ena testerna är hemifrån och de andra från en annan stad.

http://lg.telenor.net/

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är svårt att veta vad du mätt mot. Sitter du i ett stadsnät så beror det ju också en del på var stadsnätet lämnar över trafiken till ISP:erna. Som vi har sett tidigare i tråden så är det ju ibland en bit bort.

Om du vill kan jämföra med Telenors looking glass eftersom Ownit ändå det första de gör lämnar över all trafik till Telenor. Då kan du jämföra från hyfsat samma plats (åtminstone stad) istället för att de ena testerna är hemifrån och de andra från en annan stad.

http://lg.telenor.net/

Ja mot vet vi väl. Jag är mest skeptiskt till att byta nu när man har en leverantör där man får bra ping. Men priset är ju därefter

Min förra lokala leverantör var ju CGNAT etc, samt att all min trafik härifrån gick till GBG eller stockholm för att sen fortsätta söderut igen till tyskland (några år sedan så jag minns inte riktigt hur det hoppade). Det skitet vill jag inte uppleva igen.

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx i Fractal Torrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Ja mot vet vi väl. Jag är mest skeptiskt till att byta nu när man har en leverantör där man får bra ping. Men priset är ju därefter

Min förra lokala leverantör var ju CGNAT etc, samt att all min trafik härifrån gick till GBG eller stockholm för att sen fortsätta söderut igen till tyskland (några år sedan så jag minns inte riktigt hur det hoppade). Det skitet vill jag inte uppleva igen.

Nja, vi andra vet ju inte vad du mätt mot. Något i Frankfurt, men inte mer än så. Med tanke på att vägen trafiken tar kan skilja beroende på ISP:n du testar mot så säger enbart staden inte nödvändigtvis så mycket.

Så länge det handlar om trafik till ISP:er de peerar med går trafiken förhoppningsvis hyfsat direkt, utan alltför långa omvägar, men vill du gräva djupare behöver du nog antingen hitta någon i närheten som redan har Obe eller helt enkelt fråga dem direkt.

I de fall där trafiken behöver gå via Cogent, en av deras transit providers, så finns det risk för att trafiken behöver överlämnas i Stockholm dock eftersom Cogent i Sverige inte listar någon Interconnection Facility på PeeringDB som matchar någon som Obe listar utanför Stockholm. Annat än GlobalConnect Malmö (där Obe inte finns) så är alla andra anslutningspunkter i Stockholm eller Upplands Väsby. OBS: Samtidigt har de båda en gemensam anslutningspunkt i Danmark i Digital Realty Copenhagen CPH1-3, så det är mycket möjligt att trafiken från dig som behöver nå Cogent och vidare söderut snarare lämnas över där. Även Iron Mountain Data Center - Amsterdam (AMS-1) är en möjlig plats för överlämning.

PeeringDB (Obe)

PeeringDB (Cogent)

Visa signatur