Test: 9950X3D överträffar förväntningarna
Permalänk
Medlem

Startar ej, trots byte av nätaggregat.

Hej.
Historien är: Mitt nätaggregat började ryka och den klassiska doften av bränd el kändes tydligt så jag köpte ett nytt aggregat.

Men med det nya aggregatet så startar den ändå inte, samtliga dioder lyser, varvtalet på fläktarna går upp och ned men efter ett tag slocknar allt. Inget syns på skärmen.

Efter det kollade jag strömbrytaren med multimeter men den verkar fungera, när man trycker på knappen sluts kretsen men bryts sedan när man släpper igen och det är väl så det ska funka?

Så nu misstänker jag moderkortet. Jag fattar det som att strömbrytaren skickar signal till moderkortet eller närmare bestämt ett relä som slår på strömmen till datorn? Går det att felsöka på nåt sätt för att se om det är själva kortet eller bara reläet? Går det att byta bara reläet i så fall eller måste man byta allt. Jag vill inte lägga ut så mycket då datorn är över tolv år gammal och inte används så mycket...

Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar
Henrik

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt tiden, strulen etc? Bör kunna hitta passande moderkort runt 400kr, beroende på vilken plattform. Eller så säljer du även cpu & ram, och köper något nyare (begagnat) billigt för c.a 1000-1200kr så kommer det förhoppningsvist fungera i flera år till.

Permalänk
Hedersmedlem

Om något överhuvudtaget händer när du trycker på knappen så funkar signalen OK (det är inget relä). Strömknappen gör att moderkortet sänker pinnen PS_ON i ATX-kontakten till jord vilket säger till nätagget att starta; eftersom delarna i datorn då får ström måste den delen fungera.

Själva knappen bryts när man släpper, det är normalt, men signalen till nätagget ska däremot inte brytas när man släpper knappen. Om datorn håller sig igång ens en sekund efter du släppt så funkar den biten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCBaron:

Hej.
Historien är: Mitt nätaggregat började ryka och den klassiska doften av bränd el kändes tydligt så jag köpte ett nytt aggregat.

Men med det nya aggregatet så startar den ändå inte, samtliga dioder lyser, varvtalet på fläktarna går upp och ned men efter ett tag slocknar allt. Inget syns på skärmen.

Efter det kollade jag strömbrytaren med multimeter men den verkar fungera, när man trycker på knappen sluts kretsen men bryts sedan när man släpper igen och det är väl så det ska funka?

Så nu misstänker jag moderkortet. Jag fattar det som att strömbrytaren skickar signal till moderkortet eller närmare bestämt ett relä som slår på strömmen till datorn? Går det att felsöka på nåt sätt för att se om det är själva kortet eller bara reläet? Går det att byta bara reläet i så fall eller måste man byta allt. Jag vill inte lägga ut så mycket då datorn är över tolv år gammal och inte används så mycket...

Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar
Henrik

Vad hade du för nätagg, det kan ju vara så att skyddsmekanismen inte har fungerat helt optimalt och plockat med sig flera grejer när det gav upp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad hade du för nätagg, det kan ju vara så att skyddsmekanismen inte har fungerat helt optimalt och plockat med sig flera grejer när det gav upp.

Det var något okänt märke, troligen något billigt, jag köpte datorn som färdigmonterat paket för länge sedan och den var inte dyr...

Ja, det är måste ju vara något mer som gick sönder när nätaggregatet brann. Frågan är varv felet ligger och om det lönar sig att byta ytterligare någon del eller om man ska man se sig om efter något nytt?
Det rekommenderade föregående svar...

Permalänk
Medlem

Var väldigt vanligt förr att när nätaggregatet dog så tog den alltid med sig någonting mer, oftast moderkortet. Vad är det för processor och moderkort?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCBaron:

Det var något okänt märke, troligen något billigt, jag köpte datorn som färdigmonterat paket för länge sedan och den var inte dyr...

Ja, det är måste ju vara något mer som gick sönder när nätaggregatet brann. Frågan är varv felet ligger och om det lönar sig att byta ytterligare någon del eller om man ska man se sig om efter något nytt?
Det rekommenderade föregående svar...

Det beror ju på vad det är för delar som sitter i idag om det är värt att ersätta eller om man ska köpa nytt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.