Problem med Outlook och Thunderbird e-post.

Permalänk

Problem med Outlook och Thunderbird e-post.

Jag vill att Thunderbird portable skall vara mitt huvud e-post program/app. Men av någon orsak så öppnas alla e-post länkar med Outlook fast jag inte vill. Avinstallerar jag det, så kommer Outlook tillbaka .
Som ett virus. Har angett att länkar /e-post skall öppnas med Thunderbird. I webbläsaren Firefox även där portable. Börjar bli, Microsoft står inte högt vid mig nu.

Har win 11 24/h3, som jag fick
När jag startade datorn idag. Vackert den bytte bara bakgrunds bild och tema. Var är mitt val?.

Tips. Jag borde inte vara den ena.

Med vänlig hälsningar.

stavfel
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Det finns en inställning i Windows för standardprogram/"appar", men du gör det nog inte lätt för dig genom att köra portable misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Jag var som dig när jag var en Windows-användare: ville ha främst webbläsaren portabel. Det var (och tydligen är än i dag) dock väldigt svårt att ha det långsiktigt och hållbart, på det sätt man vill ha det som.

Vet inte hur det är i dagsläget då jag testade detta under första halvan av 10-talet, men det låter som att det är lika svårt nu, som då.

Den enda lösningen på problemet som jag fann då, var att ha de allra viktigaste mjukvarorna som man använder flera gånger per dag, installerade, och sen ha resten portabelt. I ditt fall är det ju Firefox och Thunderbird som ska installera. Då kommer (förhoppningsvis) Windows 11 tillåta dig att öppna `mailto:`-länkar i Thunderbird.

Sen gällande att Outlook envisas med att installeras automatiskt. Det är Microsoft sätt att påtvinga dig som Windows-användare att använda deras tjänster. Samma gäller för Windows 10-användare. Man kan lyckligtvis avinstallera Microsoft Edge hur enkelt som helst, om man bor i EU. Förhoppningsvis sker samma sak med Outlook-skiten snart.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Tack för tips skall kolla på det. Roliga är det var aldrig ett problem med win 7.

Thunderbird kan köras utan portable. Var bara smidigt som att backup. Bara kopiera mappen. Antar att får lösa det. Som sagt funka med win 7 utan problem. Win 11 bara problem. Men men.

Firefox är redan installerad som primär webbläsare. Med tillläg osv.

Däremot Firefox portable. Var är tänkt för arbetssökande. Dvs inga tilllägg och tillåtet att mycket. Gör det enkelt. Separera saker, tack fick man för det. Ergo 2 timmar för ge 2 ansökan pga e-post problem. Inte fan av ms nu. Som sagt fungerade med 7 an. Varför inte nu. Nu skall jag inte vara bitter på ms.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Thunderbird kan köras utan portable. Var bara smidigt som att backup. Bara kopiera mappen.

Om Mozilla inte har gjort någon förändring mellan Linux- och Windows-versionen av Thunderbird, så är det busenkelt att säkerhetskopiera och importera konton, inställningar, med mera. Öppna "Verktyg"-menyn och välj "Exportera...". Följ sen instruktionerna. Och för att importera, välj samma meny och sen "Importera...", och följ sen instruktionerna.

Firefox är nästan lika enkelt. Följ stegen på support.mozilla.org/sv/kb/S%C3%A4kerhetskopiera%20din%20information#w_sakerhetskopiera-din-profil för och säkerhetskopiera din profil, och sen följ stegen för och importera.

Skrivet av gothia_se:

Som sagt fungerade med 7 an. Varför inte nu. Nu skall jag inte vara bitter på ms.....

Microsoft har tyvärr blivit allt mer maktsugna sen de arbetade med Windows 7. Windows 7 tänkte mer på användaren. Windows 11 tänker mer på pengar och makt. Allt som går att loggas/lagras, ska de logga/lagra.

De till och med går såpass långt, att de lagrar ens e-post på deras servrar (inklusive inloggningsuppgifterna till e-postadressen), även om man inte har ett Outlook-konto, samtidigt som de delar din data med över 800 andra (tredjepart).

Källa: https://proton.me/blog/outlook-is-microsofts-new-data-collect...

Det är på en sjuklig nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om Mozilla inte har gjort någon förändring mellan Linux- och Windows-versionen av Thunderbird, så är det busenkelt att säkerhetskopiera och importera konton, inställningar, med mera. Öppna "Verktyg"-menyn och välj "Exportera...". Följ sen instruktionerna. Och för att importera, välj samma meny och sen "Importera...", och följ sen instruktionerna.

Är lite bökigt o importera om backupfilen är >2 GB, då måste man manuellt importera den själv. Iallafall de gånger jag försökt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är lite bökigt o importera om backupfilen är >2 GB, då måste man manuellt importera den själv. Iallafall de gånger jag försökt

Må så vara, men det är simpelt.

Man kan även göra samma sak som i Linux (även om det är enklare i Linux): kopiera katalogen för Thunderbird, och klistra sen in den där man vill ha den. När man har valt "Exportera..."-valet i menyn, så står det "Om din nuvarande profil är större än 2 GB föreslår vi att du säkerhetskopierar den själv" i följt av en länk som heter "Öppna profilmapp".

I Linux kan man automatisera det hela med hjälp av rsync och alias. Då kan man hädanefter köra backuptb eller vad man nu vill kalla aliaset för, resten sköter rsync.

Korrigering efter ett test i Windows 11
Visa signatur