Drop outs i ljudet på Tele2:s TV HUB Mini?

Permalänk
Medlem

Drop outs i ljudet på Tele2:s TV HUB Mini?

Jag har "öppen fiber" med Tele2 för både TV och Internet och det funkar bra. Men sedan bytet från parabol-TV har jag märkt att var 55 minut (55m10s) så tappar jag ljudet i 1.5sekunder, inga problem med bilden. (Jag har tagit tiden) Aldrig varit med om innan, aldrig ens hört talas om en så regelbunden felfrekvens.
Jag har fått min TV-HUB Mini utbytt, men samma problem kvarstår. Otaliga samtal med deras support, inga framsteg. Har streamat från datorn utan att märkt några problem.
Jag har pysslat med datorer och elektronik i över 40år men nu får jag erkänna mig besegrad.
Kan det vara så att det är min ASUS RT-AX68 som spökar? (Nej, för det tar 55minuter efter jag slår på min TV-Hub Mini innan det sker och routern står på 24/7)

TV:n är en Samsung 65" Q67T QLED Smart 4K TV, den startar samtidigt som Tele2:s TV-HUB Mini. (PS. Den stänger av TV-Hub Mini när jag kollar på ex.vis Disney PLUS)

Det är bara "lite" irriterande men om någon vet en lösning får den vara med i mitt testamente.

Permalänk

Du råkar inte ha någon granne med tv och bredband via tele2?
Kolla isf om denna har samma problem. Det är inte helt säkert att problemet ligger hos dig.
Kolla gärna om QOS är aktiverad. Är den aktiverad så prova och inaktivera den och se om det löser problemet.
Blir det värre eller sämre om du laddar ner något samtidigt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Du råkar inte ha någon granne med tv och bredband via tele2?
Kolla isf om denna har samma problem. Det är inte helt säkert att problemet ligger hos dig.
Kolla gärna om QOS är aktiverad. Är den aktiverad så prova och inaktivera den och se om det löser problemet.
Blir det värre eller sämre om du laddar ner något samtidigt?

De flesta grannarna som jag kollat med har Banhof, Telia och JUNET.
Jag har 1000/1000 och ensam användare, men har testat att ladda ner samtidigt som jag vet att problemet kommer, utan skillnad.
Streamar lite Disney, för Star Wars mest, och inte märkt något. Dvs inga dropouts vid streaming. (från server till TV via HDMI)
Ska testa att köra streaming via laptopen med WiFi till TV:n.

Inget stort problem, men vill inte ge upp.
Det är ju bara ettor och nollor, hur svårt kan det vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

De flesta grannarna som jag kollat med har Banhof, Telia och JUNET.
Jag har 1000/1000 och ensam användare, men har testat att ladda ner samtidigt som jag vet att problemet kommer, utan skillnad.
Streamar lite Disney, för Star Wars mest, och inte märkt något. Dvs inga dropouts vid streaming. (från server till TV via HDMI)
Ska testa att köra streaming via laptopen med WiFi till TV:n.

Inget stort problem, men vill inte ge upp.
Det är ju bara ettor och nollor, hur svårt kan det vara!

Tjenis,
Väcker liv i en gammal tråd, har också skaffat tv från Tele2 och fått en Mini Hub och har exakt samma problem med min, nu har jag inte tagit tid men om hubben är på samma kanal exempel Tv4 en längre tid så blir ljudet osynkat mot bilden, har bara märkt det på Tv4, är osäker på andra kanaler ifall den beter sig på samma sätt.
Fick du någon lösning på ditt problem?

Permalänk
Medlem

"Lösningen" i mitt fall blev att ge upp. Det är fortfarande irriterande, särskilt då jag mest tittar på dokumentärer. Mitt ljud är inte i osynk, vilket ju är ett mycket större problem. Men lycka till med deras värdelösa support.