Valve förnekar rykten om RDNA 4‑konsol

Permalänk
Melding Plague

Valve förnekar rykten om RDNA 4‑konsol

Dementerar uppgifter om att det håller på att utveckla en liten stationär speldator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, varför skulle de göra det? en ny RDNA 4 baserad steamdeck isåfall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Nintendo har visat med switch att det går att ha långa livscykler, det är till och med att föredra. Även om en del av de senaste spelen kan få svårt att drivas av steamdeck så tror jag många utvecklare kan börja försöka anpassa sig lite för att få en del av den marknaden. Exempelvis nya doom skulle jag inte bli förvånad om det funkar på Steamdeck. Kingdom come 2 ska funka bra också tydligen.

Om de skulle släppa en Steam deck 2 redan så tror jag det skulle börja fragmentera spelarbasen så pass att det skulle hejda vågen som handhållna fortfarande rider på. Jag tar gärna en ny steamdeck men i så fall först när den revolutionerar saker igen, som typ om den får ett motsvarande M4 chip eller liknande.

Edit: såg nu det stod stationär. Men tror detsamma gäller där. Blir genast lite krångligt med att kolla om titlar är "steam deck verified" eller bara "steam machine verified". Jag tror det blir för rörigt.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Edit: såg nu det stod stationär. Men tror detsamma gäller där. Blir genast lite krångligt med att kolla om titlar är "steam deck verified" eller bara "steam machine verified". Jag tror det blir för rörigt.

Kan ju bli "SteamOS verified" i framtiden får man hoppas.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Nintendo har visat med switch att det går att ha långa livscykler, det är till och med att föredra. Även om en del av de senaste spelen kan få svårt att drivas av steamdeck så tror jag många utvecklare kan börja försöka anpassa sig lite för att få en del av den marknaden. Exempelvis nya doom skulle jag inte bli förvånad om det funkar på Steamdeck. Kingdom come 2 ska funka bra också tydligen.

Om de skulle släppa en Steam deck 2 redan så tror jag det skulle börja fragmentera spelarbasen så pass att det skulle hejda vågen som handhållna fortfarande rider på. Jag tar gärna en ny steamdeck men i så fall först när den revolutionerar saker igen, som typ om den får ett motsvarande M4 chip eller liknande.

Släpp en Deck som hanterar GTA6 bra så lär den nog sälja. Vet inte om det är möjligt än, men lagom till GTA6 kommer till PC så bör det gå. RNDA5? HL3 på den med så har den två bra system sellers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Släpp en Deck som hanterar GTA6 bra så lär den nog sälja. Vet inte om det är möjligt än, men lagom till GTA6 kommer till PC så bör det gå. RNDA5? HL3 på den med så har den två bra system sellers.

GTA är ju en typ av spel som går utmärkt att streama, inte direkt känsligt för inputlag. Spelas väl ändå oftast i 30 FPS på konsol.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bästa teknikköpet jag gjort på länge var min Steam Deck, och då har jag inte ens OLED. Nästa generation känns som en given uppdatering givet att recensionerna ser bra ut

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en Steam2 controller. Att lätt kunna använda den för att navigera i windows på en tv skulle göra allt enklare när man skall starta upp ett spel. Visst, smidigast vore Steam OS men det lär ju dröja innan det kommer till stationära PCs med nvidia stöd.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre dom säljer OS och Cert på maskiner. Vad för unik kan dom göra genom att producera egen hårdvara? Ingenting!

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Kan ju bli "SteamOS verified" i framtiden får man hoppas.

Skrivet av klein:

Är det inte bättre dom säljer OS och Cert på maskiner. Vad för unik kan dom göra genom att producera egen hårdvara? Ingenting!

Det som förloras är väl i så fall enkelheten för konsumenten, att kolla snabbt om ett spel är fungerande på steamdeck innan köp kan vara avgörande. Med Steam OS på massa diversemaskiner försvinner den möjligheten då hårdvaran blir för varierande. De kommer väl knappast lansera något stationärt med samma kraft som Steamdeck. Det är helt olika krav på något med en liten inbyggd skärm och batteri jämfört med nått som du kopplar in i din 4k tv.

Skrivet av medbor:

Bästa teknikköpet jag gjort på länge var min Steam Deck, och då har jag inte ens OLED. Nästa generation känns som en given uppdatering givet att recensionerna ser bra ut

+1 på denna. Jag har snikvarianten på 64gb med ett minneskort på 512 till. Galet värde för det priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

GTA är ju en typ av spel som går utmärkt att streama, inte direkt känsligt för inputlag. Spelas väl ändå oftast i 30 FPS på konsol.

Om man har bra nätverk ja. Att ha oavbrutet spelande uppskattas av många.
Kunna ta med den till polaren, semestern, på tåget med mera och fortfarande ha bra flyt på sitt favoritspel har ett ganska stort värde. Speciellt då med GTA6 som har potential att bli nästa Fortnite.

Jag hade gärna sett en Steam deck 2 och en Deck Station som har liknanade OS som nuvarande Steam Deck. Alltså där man kan boota in i Desktop mode om man känner för det, men ändå får optimerad hårdvara med möjlighet till tweaks.
Vet inte om Deck har stöd för att ändra vilket läge man vill Boota till, men det skulle var önskvärt i så fall.

Jag tror att en Steam konsol skulle kunna ersätta PC och vara värd minst 10K för många.
En spelpc idag ligger typ på 15K om den ska vara ok. Nu klarar sig säkert tillexempel fortnite på billigare hårdvara, men GTA som nämnts ovan kommer säkert höja tröskeln framöver. Det är också något som Sony nästan försökte sig på med PS3, men som de sedan ångra sig med. De vart då stämda över detta, men jag tror det var få som hade möjlighet att hämta ut pengar där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att en Steam konsol skulle kunna ersätta PC och vara värd minst 10K för många.
En spelpc idag ligger typ på 15K om den ska vara ok. Nu klarar sig säkert tillexempel fortnite på billigare hårdvara, men GTA som nämnts ovan kommer säkert höja tröskeln framöver. Det är också något som Sony nästan försökte sig på med PS3, men som de sedan ångra sig med. De vart då stämda över detta, men jag tror det var få som hade möjlighet att hämta ut pengar där...

Men vad skulle den kunna innehålla för hårdvara om den kostar 10 000kr? Ps5pro går på 10 000kr och innehåller en zen 2 CPU med en 60cu rdna 3 gpu. Och då lär ju Sony kunna ha mycket större volym på sin konsol för att få ner priset än vad en steam konsol kan tänkas sälja. Men visst någon skulle säkert bli glad om det kom en stationär steamdeck.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men vad skulle den kunna innehålla för hårdvara om den kostar 10 000kr? Ps5pro går på 10 000kr och innehåller en zen 2 CPU med en 60cu rdna 3 gpu. Och då lär ju Sony kunna ha mycket större volym på sin konsol för att få ner priset än vad en steam konsol kan tänkas sälja. Men visst någon skulle säkert bli glad om det kom en stationär steamdeck.

Allt pekar dock emot att Sony valde att ta en betydligt högre marginal för PS5 Pro än vad de har gjort innan, så det lär finnas utrymme för mer prestanda för 10 500Kr(utan skivläsare). Valve har också incitament att få in användare i deras ekosystem så de har ett betydligt större behov av att prispressa än vad Sony har.

Att PS5 Pro har en Zen 2 är inte relevant, de hade knappast fått lägga några större summor extra för en betydligt snabbare processor men valde att inte göra det. I kommentarerna till artikeln om det går att bygga en PC med PS5 Pro prestanda för samma peng så var det ganska tydligt att det går om man inte räknar med operativssystem och tillbehör, så jag tror att Valve skulle kunna få ett rätt mycket bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

smidigast vore Steam OS men det lär ju dröja innan det kommer till stationära PCs med nvidia stöd.

https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown
"Vad är hårdvarukraven för SteamOS?
Processor:
Processor kapabel till 64-bit från Intel eller AMD

Minne:
4GB eller mer RAM

Hårddisk:
200GB eller större disk

Grafikkort:
Grafikkort från NVIDIA
Grafikkort från AMD (RADEON 8500 eller senare)
Intel-grafik

Ytterligare:
USB-port för installation
UEFI-firmware (rekommenderas)
"

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown
"Vad är hårdvarukraven för SteamOS?
Processor:
Processor kapabel till 64-bit från Intel eller AMD

Minne:
4GB eller mer RAM

Hårddisk:
200GB eller större disk

Grafikkort:
Grafikkort från NVIDIA
Grafikkort från AMD (RADEON 8500 eller senare)
Intel-grafik

Ytterligare:
USB-port för installation
UEFI-firmware (rekommenderas)
"

Vad jag förstår är det där Debian 8 "Jessie" versionen som uppdaterades 2020, alltså för 5 år sedan. Det är ju inte Steam OS 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Det som förloras är väl i så fall enkelheten för konsumenten, att kolla snabbt om ett spel är fungerande på steamdeck innan köp kan vara avgörande. Med Steam OS på massa diversemaskiner försvinner den möjligheten då hårdvaran blir för varierande. De kommer väl knappast lansera något stationärt med samma kraft som Steamdeck. Det är helt olika krav på något med en liten inbyggd skärm och batteri jämfört med nått som du kopplar in i din 4k tv.

+1 på denna. Jag har snikvarianten på 64gb med ett minneskort på 512 till. Galet värde för det priset!

Det är därför man skall certa hårdvara, den har vissa minimumkrav. Spelen som görs idag är ändå redan anpassa för stor hårdvaru variantion. Möjligen kan problemet med Steam OS, eftersom många spel inte är skrivna i orginal för linux, kan vara komptibels problem med olika lager som simulera att det är Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Möjligen kan problemet med Steam OS, eftersom många spel inte är skrivna i orginal för linux, kan vara komptibels problem med olika lager som simulera att det är Windows.

Ja, det är där problemet ligger.

Med Steam Deck så kan Valve kontrollera både hårdvara och deras egen distribution och konfiguration av Linux. Därmed blir det lite enklare för vissa spelutvecklare att få lönsamhet i att testa på denna exakta och enhetliga konfigurationen. Annats så hade det troligen blivit för dyrt, och de flesta spelutvecklare hade då helt skippat att ge något som hels officiellt stöd till Linux. Nu är det Steam Deck som gäller (eller så får du köra Windows).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]