Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Låter ju lite betryggande iaf men rent generellt, hur hög temp klarar en cpu? om man nu kan uttala sig om det

Lite olika men 100 grader är inte ovanligt.

Dock får man ju tänka på hur fläktarna funkar, på alla apple datorer jag haft har fläktarna gått på lägsta till runt 80 grader.
Så max-temperaturen har inte blivit så mycket högre, bara ljudnivån.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lite olika men 100 grader är inte ovanligt.

Dock får man ju tänka på hur fläktarna funkar, på alla apple datorer jag haft har fläktarna gått på lägsta till runt 80 grader.
Så max-temperaturen har inte blivit så mycket högre, bara ljudnivån.

Kör jag igång frigate så drar tempen iväg till 99 grader men hör aldrig fläkten jobba så tveksam till om den ens är igång. Har dubbelkollat så den är kopplad efter att jag bytte ut HDD till SSD s¨jag hade önskad nån fläktkontroll till HAOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Kör jag igång frigate så drar tempen iväg till 99 grader men hör aldrig fläkten jobba så tveksam till om den ens är igång. Har dubbelkollat så den är kopplad efter att jag bytte ut HDD till SSD s¨jag hade önskad nån fläktkontroll till HAOS

Ska man köra objekt-detektering i Frigate så bör man ha en Google Coral eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Har du kollat att den snurrar då?
Det borde inte behövas någon kontroll i OS.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ska man köra objekt-detektering i Frigate så bör man ha en Google Coral eller liknande.

Det har jag. Bland annat därför jag inte kan förstå varför tempen på CPU drar iväg.

Skrivet av Json_81:

Har du kollat att den snurrar då?
Det borde inte behövas någon kontroll i OS.

Den låter iaf inte som att den skulle snurra. Får väl öppna undersidan och titta när den kör.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av To33eAW:

Det har jag. Bland annat därför jag inte kan förstå varför tempen på CPU drar iväg.

Den låter iaf inte som att den skulle snurra. Får väl öppna undersidan och titta när den kör.

Kolla också i BIOS/UEFI, kan finnas fläktkontroller där.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Är du säker på att den faktiskt används då? Låter som det är CPU/GPU som primärt jobbar där.
Sen jag la till en Coral så ligger Frigate på 2-4% CPU med 4 kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är du säker på att den faktiskt används då? Låter som det är CPU/GPU som primärt jobbar där.
Sen jag la till en Coral så ligger Frigate på 2-4% CPU med 4 kameror.

<Uppladdad bildlänk>

hur ser man att det är coral som används?

Permalänk
Medlem

Jag har idag två Dahua-kameror anslutna via Surveilance Station i en Synology DS418, vilket fungerar klockrent.

Har även två Avigilon-kameror jag vill försöka få in.

Men jag skulle vilja slippa nasen.
Kör HAOS på en separat laptop, skulle det fungera med kamerorna och någon lämplig app i HA?

Kommer inte köra objektidentifiering, men rörelse har jag som trigger idag och maskat av vissa ytor i Surv.Stat.

Vad tror ni skulle fungera?

Kan man sedan bara köra en enkel USB-hdd för inspelning?

Det jag är ute efter är inspelning strax före och efter trigger, samt komma åt livevy via mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Under system metrics i frigate och sedan rubriken detectors så ska du dels se din coral, men även om den jobbar.

Permalänk
Medlem

Gällande Coral.
Har en Icy box liggandes:
https://www.webhallen.com/se/product/296524-ICY-BOX-IB-1816M-...

Borde väl fungera att använda med Coral M.2 kortet?
https://www.webhallen.com/se/product/331305-Google-Coral-Mini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Gällande Coral.
Har en Icy box liggandes:
https://www.webhallen.com/se/product/296524-ICY-BOX-IB-1816M-...

Borde väl fungera att använda med Coral M.2 kortet?
https://www.webhallen.com/se/product/331305-Google-Coral-Mini...

kan inte svära på att det kommer fungera.

annars har du alltid denna (dock dyrare)
https://www.webhallen.com/se/product/331300-Google-Coral-Acce...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Frigate bootar inte om den inte hittar din Coral och du kör:

detectors: coral: type: edgetpu device: usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Tack för svar.
Tänkte/hoppades att jag kunde få nytta av icy boxen, men kanske ta det säkra före…

Permalänk
Medlem

Jag har några automationer baserat på närvaro och jag ville få dem mer exakta. Så jag bytte från att känna av när jag gick in i en zon (gps) till SSID (när jag kopplade upp på wifi). Vet inte om det är OS-relaterat men Home assistant på iOS har väldigt varierad uppdatering av SSID så ibland kan automationerna kicka igång 10 minuter efter jag kopplat upp mig på nätverket. Zon verkar betydligt rappare och kanske är det billigare för iOS att polla det api:et så den gör det oftare. Ville bara dela med mig av min upplevelse och kommer gå tillbaka till gps-zonerna.

Någon annan som använder sin telefon och wifi för automation och är av annan uppfattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Jag har några automationer baserat på närvaro och jag ville få dem mer exakta. Så jag bytte från att känna av när jag gick in i en zon (gps) till SSID (när jag kopplade upp på wifi). Vet inte om det är OS-relaterat men Home assistant på iOS har väldigt varierad uppdatering av SSID så ibland kan automationerna kicka igång 10 minuter efter jag kopplat upp mig på nätverket. Zon verkar betydligt rappare och kanske är det billigare för iOS att polla det api:et så den gör det oftare. Ville bara dela med mig av min upplevelse och kommer gå tillbaka till gps-zonerna.

Någon annan som använder sin telefon och wifi för automation och är av annan uppfattning?

Hur känner du på SSID? Frågar du telefonen om dess SSID eller frågar du dina APor om vilka klienter de har?

Jag tror inte telefonen triggar en push med ny data vid byte av SSID, men det finns inbyggt stöd för geofencing.

Däremot om du frågar din nätverksutrustning lär det gå snabbare - jag kör både Wifitracking med Unifi och BT-tracking med ESPhome mot flera iOSar.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hur känner du på SSID? Frågar du telefonen om dess SSID eller frågar du dina APor om vilka klienter de har?

Jag tror inte telefonen triggar en push med ny data vid byte av SSID, men det finns inbyggt stöd för geofencing.

Däremot om du frågar din nätverksutrustning lär det gå snabbare - jag kör både Wifitracking med Unifi och BT-tracking med ESPhome mot flera iOSar.

Jag beskrev hur jag gjorde i ett tidigare inlägg. Just nu är jag helt beroende av HA-appen i telefonen. Så det är appen som hämtar metadatan från telefonen. Antagligen så enkelt att iOS inte pushar detta till appen då för jag hittar inga inställningar i appen kring det. Jag får läsa på lite om wifi-tracking.

Permalänk
Skrivet av meteor:

Jag använder Ping-integrationen och har låst telefonens IP-adress. Funkar fint tycker jag.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Det låter som att det är bäst med geofencing eftersom apple har det via operativsystemet. Det borde vara bäst optimerat då. Samt att funktionen då jobbar åt flera appar samtidigt.

Skrivet av frasse_84:

Jag använder Ping-integrationen och har låst telefonens IP-adress. Funkar fint tycker jag.

Det känns som att telefonen borde göra av med extra batteri om den får svara på ping hela tiden.

Har man ett wifi-system som kopplar med home Assistant är det en bra lösning. Till exempel Google Wifi eller unifi. Finns säkert flera.

Permalänk
Medlem

Har lagt upp ett par geofencing för att det lät smidigt, men jag måste ha appen öppen för att det ska fungera.

Och öppnar jag appen när jag lämnar kontoret så skickas två notiser till min fru, först att jag lämnat hemmet och direkt efter att jag lämnat kontoret.

Har jag missat någon inställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

M.2-varianten, monterad i en Icybox, drog för mycket ström från USB-porten på laptopen jag kör HassOS på, fick fel vid uppstart.

Ska testa med externt matad hub och se om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har lagt upp ett par geofencing för att det lät smidigt, men jag måste ha appen öppen för att det ska fungera.

Och öppnar jag appen när jag lämnar kontoret så skickas två notiser till min fru, först att jag lämnat hemmet och direkt efter att jag lämnat kontoret.

Har du android eller iOS? Har du aktiverat att appen alltid får spåra dig? Så här bör Location-inställningarna i Homeassistant-appen på iOS se ut:

Notera främst Location permission always, accuracy full och background refresh enabled. Se över update sources så de verkar lämpliga för dig med.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

M.2-varianten, monterad i en Icybox, drog för mycket ström från USB-porten på laptopen jag kör HassOS på, fick fel vid uppstart.

Ska testa med externt matad hub och se om det funkar.

du får hojta till hur det går, hoppas det går vägen!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Under system metrics i frigate och sedan rubriken detectors så ska du dels se din coral, men även om den jobbar.

När jag går in på sytem metrics i frigate är det helt blankt. Det laddar inte upp några värden elelr grafik öht.

Skrivet av izzie:

Frigate bootar inte om den inte hittar din Coral och du kör:

detectors: coral: type: edgetpu device: usb

Den har har jag lagt till i frigate.yml

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

du får hojta till hur det går, hoppas det går vägen!

Har inte gått något vidare, HAOS failar vid uppstart.
Samma fel oavsett om jag har icy’n ansluten direkt till datorn eller via en strömmatad hub.
Icy’n har iofs legat på hyllan rätt många år, så den kanske är kaputt 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Har du android eller iOS? Har du aktiverat att appen alltid får spåra dig? Så här bör Location-inställningarna i Homeassistant-appen på iOS se ut:
<Uppladdad bildlänk>

Notera främst Location permission always, accuracy full och background refresh enabled. Se över update sources så de verkar lämpliga för dig med.

Tack för tipsen, får ta och kika närmare på inställningarna.

Alla i familjen kör iphone.

Edit: Alltid, Maximal och Aktiverad var valt. Hittar inte att ändra mellan Maximal och Full.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Otori:

Uppdateringar via appen är fruktansvärt på iOS, tyvärr. Kämpade mycket med det där men gav upp tillslut. Integrerade routern i HA istället för att kunna se när min & min frus telefon är ansluten eller ej för att bedöma när man är hemma eller inte.

Men geolocations utanför hemmet har jag släppt tråkigt nog.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Uppdateringar via appen är fruktansvärt på iOS, tyvärr. Kämpade mycket med det där men gav upp tillslut. Integrerade routern i HA istället för att kunna se när min & min frus telefon är ansluten eller ej för att bedöma när man är hemma eller inte.

Men geolocations utanför hemmet har jag släppt tråkigt nog.

För mig funkar det perfekt för alla iOS enheter i familjen. Hade Android tidigare och då funkade det jättedålgt. Förvisso OnePlus som har ganska hård minneshantering.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av durrav:

För mig funkar det perfekt för alla iOS enheter i familjen. Hade Android tidigare och då funkade det jättedålgt. Förvisso OnePlus som har ganska hård minneshantering.

Även när du gör automatiseringar om att lämna vissa områden långt utanför hemmet och utan Wi-Fi så får ni notiser/automationerna att gå igenom direkt?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

<Uppladdad bildlänk>

Har också problem med det här, men hittar inte inställningarna, hur hittar jag dom?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro