Fler tester nyanserar bilden av 5090:s kabelproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jay har en bra video (och det säger jag inte ofta ) om en potentiell anledning (jag skulle tro att det finns flera grundanledningar): vissa kablar har väldigt ojämna stift, vilket ju förstås skulle kunna leda till ojämn kontakt och ojämn resistans.

https://www.youtube.com/watch?v=6FJ_KSizDwM

Ang. lastbalansering på PSU-sidan ser jag inte riktigt hur det ska fungera...? Nätaggregatet kan ju bara styra spänningen. Om en ledare drar mer ström än resten, ska det sänka spänningen till den då? Det lär ju inte bli bra, sannolikt leder det främst till stabilitetsproblem... Det bästa ett nätagg kan göra här lär väl vara att mäta strömmen på varje ledare och stänga av om någon blir för hög.
Om jag inte missar något så måste grafikkortet måste vara det som faktiskt lastbalanserar.

Jag har inte sett just den än, mest för att jag tror att det i sammanhanget inte är en stor bidragande faktor i jämförelse med den borttagna balanseringen.
Det kan säkert vara så att det bidrar till att spä på variationen i ledarresistans, men är det något nytt för 12VHPWR?
(Kommer troligen se videon snart)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jay har en bra video (och det säger jag inte ofta ) om en potentiell anledning (jag skulle tro att det finns flera grundanledningar): vissa kablar har väldigt ojämna stift, vilket ju förstås skulle kunna leda till ojämn kontakt och ojämn resistans.

https://www.youtube.com/watch?v=6FJ_KSizDwM

Ang. lastbalansering på PSU-sidan ser jag inte riktigt hur det ska fungera...? Nätaggregatet kan ju bara styra spänningen. Om en ledare drar mer ström än resten, ska det sänka spänningen till den då? Det lär ju inte bli bra, sannolikt leder det främst till stabilitetsproblem... Det bästa ett nätagg kan göra här lär väl vara att mäta strömmen på varje ledare och stänga av om någon blir för hög.
Om jag inte missar något så måste grafikkortet måste vara det som faktiskt lastbalanserar.

Finns väl olika FeT för att lösa det? Shunts...

Tänk om samma lösning fanns hemma i hushålls el satan vad mycket olyckor det skulle vara om du enbart hade huvudsäkring och sen fick varje kabel ha en balansering i apparaten...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl olika FeT för att lösa det? Shunts...

Men lösa hur? Den kan ju begränsa strömmen genom att sänka spänningen, men vad men kan göras på PSU-sidan?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad händer i applikationer (spel eller liknande) om grafikkortet inte blir försett med den strömmängd som behövs?
Jag tänker mig att det blir som att underklocka grafikkortet för mycket. Att systemet blir instabilt/crashar. Eller?

Om så är fallet så kan upplevelsen bli rätt knölig för de mindre insatta. Koppla in den här säkerhetskabeln - och få mer BSODs.
Jag vet! Det skyddar från överbelastning. Det är i grunden mycket bättre. Men då gäller det att kunden förstår produkten väl.

Nja, poängen är ju att varje ledare skall dra jämnt med de andra, dvs INTE gå över spec, GPU skall inte ens märka av det utan få den totala mängden kräm det efterfrågar, men inte ojämnt fördelat mellan kablarna som vi nu ser där vissa kan dra 2A och andra ~20A.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Men lösa hur? Den kan ju begränsa strömmen genom att sänka spänningen, men vad men kan göras på PSU-sidan?

Finns det inget adaptiv motstånd som ökar vid högre ström? Typ potentiometer.
Så förflyttas "enkla vägen"? Är väl det mosfet kan göra? Fast behöver annat också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inget adaptiv motstånd som ökar vid högre ström? Typ potentiometer.
Så förflyttas "enkla vägen"? Är väl det mosfet kan göra? Fast behöver annat också

Jo, men då minskar spänningen.
Nätagget kan inte minska strömmen och behålla 12 V om jag inte missar något rejält.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nätagget kan inte minska strömmen och behålla 12 V om jag inte missar något rejält.

De har väl ganska goda marginaler på tolerans på volten ändå? Så kanske skulle fungera? Om det nu är så små ohm skillnader mellan kablar... Har någon av dessa mätt ohm ännu per kabel? Som skriker "melting hazard" kanske det räcker med att dynamiskt sänka volten med 0.1V eller något...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De har väl ganska goda marginaler på tolerans på volten ändå? Så kanske skulle fungera? Om det nu är så små ohm skillnader mellan kablar... Har någon av dessa mätt ohm ännu per kabel? Som skriker "melting hazard" kanske det räcker med att dynamiskt sänka volten med 0.1V eller något...

Är sällan helt stabil 12 volt utan kan ligga lite över eller under (beroende på last). Att ändra volten känns ju inte stabilt, undrar hur rippel och andra orenheter skulle kunna hanteras.

Borde i så fall begränsas antalet ampere varje kabel hanterar i så fall. Något annat känns inte realistiskt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I någon mån har du rätt, men skillnaden i resistans mellan de olika kablarna är väldigt liten, däremed är det väldigt små spänningsvariationer som behövs för att balansera strömmen.

Har för mig någon skrev i en annan tråd att man kan kombinera en shunt-resistor mes en mosfet för att skapa ett litet motstånd som ökar med strömmen som går genom shunt-resistorn. Det skulle då kraftigt dämpa avvikelser i strömmen mellan kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

<Uppladdad bildlänk>

Såhär ser det ut i min gpu tweak.

Ah, det var synd. Men tack så mycket för att du kollade!

Permalänk
Inaktiv

Aris (Hardware Buster / Cybenetics) tappar det i ny video.

Roman (der8uer) bevisade att det Aris (Hardware Buster / Cybenetics) påstår inte stämmer. I stället för att ladda upp en video där han erkänner att han hade fel, så tappar han det helt och börjar skrika om hur rätt han har det, när så inte är fallet. Hade han bara haft lite bättre förståelse när det gäller språket så hade denna närmast patetiska video inte behövt laddas upp vilket gör att han rykte drabbas negativt. Han tolkar Romans video helt fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon342085:

Roman (der8uer) bevisade att det Aris (Hardware Buster / Cybenetics) påstår inte stämmer. I stället för att ladda upp en video där han erkänner att han hade fel, så tappar han det helt och börjar skrika om hur rätt han har det, när så inte är fallet. Hade han bara haft lite bättre förståelse när det gäller språket så hade denna närmast patetiska video inte behövt laddas upp vilket gör att han rykte drabbas negativt. Han tolkar Romans video helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=W1W8YYOPSu4

Aj, ja, den var illa nog att jag är förvånad att den är kvar efter 12 timmar och 578 kommentarer.

Han verkar som sagt ha missförstått Roman helt och tolkat det som om Roman säger att det är säkert att ha 22 A i en kabel, snarare än det han faktiskt säger, att det är fysiskt möjligt utan att den brinner av på några sekunder, och att det därmed är en rejäl fara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342085:

Ja det ser ut som han missförstått vad andra försökt påvisa. I alla fall en youtuber försökte bara vis det gick, inte att det var något som rekommenderades. Denna personen borde sagt från början att du ska inte skicka 20 ampere genom kabeln hade varit så mycket bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342085:

Aldrig sett den kanalen tidigare, och det är uppenbarligen en kanal jag aldrig behöver titta på igen... jösses, vilken video.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Aldrig sett den kanalen tidigare, och det är uppenbarligen en kanal jag aldrig behöver titta på igen... jösses, vilken video.

Hans PSU-tester (cybenetics.com) är nog de bästa i branschen dock... Verkar vara ett missförstånd och förhoppningsvis en riktigt dålig dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hans PSU-tester (cybenetics.com) är nog de bästa i branschen dock... Verkar vara ett missförstånd och förhoppningsvis en riktigt dålig dag.

Huh, är det han som ligger bakom cybenetics ratings?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Huh, är det han som ligger bakom cybenetics ratings?

Tyvärr(?) ja, det är han som leder dem. Cybenetics: Our Team
Hoppas att detta är en outlier, tappade rätt mycket respekt för honom på några minuter video...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja var rätt klantigt utryck, borde inte sagt att det inte går skicka över 20 ampere. I stället sagt att du inte bör göra det, för kablar och kontakter kommer inte må bra.

Sen han också inte förstod vad Youtubern försökte påvisa, inte var de var okej med 20+ amper i en kabel i alla fall. Undrar om någon tolkade det som okej förutom han själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att kontakten är felkonstruerad tror ni då att Nvidia kommer att rätta till det?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Om det nu är så att kontakten är felkonstruerad tror ni då att Nvidia kommer att rätta till det?

Problemet är att det kräver en helt ny kretsdesign. Jag tror snarare någon annan form av lösning.

adapter/något annat

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av landahl:

Tror du att dom kommer att fixa det då? Jag måste ha en ny dator i år och jag var inställd på ett 5090 eller 5080 men tvekar ordentligt efter alla rapporter. 😩

Ja det tror jag nu när detta blir nyheter.

Visa signatur