Permalänk
Skrivet av oooskar:

Har du kopplat kontrollen med USB-sladd till datorn? Kanske blir så att kontrollerns ljudport blir vald som ljudkort automatiskt? Är syftet bara att ladda kan du kanske pröva med en USB-laddare i stället?

Jag kopplade kontrollen till en gammal iPhone laddare men till vissa spel så kommer jag köra med USB sladd för att dra nytta av vissa funktioner men om det inte går att ordna till ljudet så får jag nog skippa sladden och funktionen till just dessa spel som har detta 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

När den kopplas in via kabel så kan jag använda den direkt men tycker det är konstigt att ljudet försvinner från mina högtalare. 😅

Skrivet av oooskar:

Har du kopplat kontrollen med USB-sladd till datorn? Kanske blir så att kontrollerns ljudport blir vald som ljudkort automatiskt? Är syftet bara att ladda kan du kanske pröva med en USB-laddare i stället?

Var detta jag menade;
När du kopplar in kontrollen för att ladda så dyker den också upp som en ljudenhet, och datorn kopplar över till den

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Jag kopplade kontrollen till en gammal iPhone laddare men till vissa spel så kommer jag köra med USB sladd för att dra nytta av vissa funktioner men om det inte går att ordna till ljudet så får jag nog skippa sladden och funktionen till just dessa spel som har detta 😅

Det borde gå att lösa med att du inaktiverar kontrollens ljudenhet i ljudhanteraren så kommer datorn inte byta när den kopplas in.
OBS detta gäller endast om detta är orsaken till att ljudet försvinner

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Var detta jag menade;
När du kopplar in kontrollen för att ladda så dyker den också upp som en ljudenhet, och datorn kopplar över till den

När du kopplar in kontrollen med USB agerar den externt ljudkort till datorn (man kan koppla in hörlurar/högtalare direkt i kontrollen)

Datorn tror då att du vill ha ut ljudet i den nya ljudmålet, vanligen är detta rätt om det är ett headset du anslutit till exempel

Bara att ändra i windows ljudinställningar där man kan välja enhet för uppspelning

Permalänk
Skrivet av medbor:

När du kopplar in kontrollen med USB agerar den externt ljudkort till datorn (man kan koppla in hörlurar/högtalare direkt i kontrollen)

Datorn tror då att du vill ha ut ljudet i den nya ljudmålet, vanligen är detta rätt om det är ett headset du anslutit till exempel

Bara att ändra i windows ljudinställningar där man kan välja enhet för uppspelning

Grymt och tack för detta, nu fungerar ljudet igen äntligen, skönt att det var så lätt att lösa detta problem 😃👍🏻

Permalänk

Om jag köper ett 5090, hur mycket skulle ni tro att man får för den när 6090 kommer om ni fick gissa lite?, tänker på fe varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Om jag köper ett 5090, hur mycket skulle ni tro att man får för den när 6090 kommer om ni fick gissa lite?, tänker på fe varianten.

Beror helt på hur 6090 presterar och vad det kostar, men allt mellan nästan inget, till nästan fullt pris

Visa signatur

Permalänk

När jag kollar på fullskärm på YouTube så dyker det upp ett reglage längst ner på skärmen som man kan dra i sidled, lite störande faktiskt, kan man få bort detta reglage?

Permalänk
Medlem

För musen lite högre upp och vänta tills muspekaren försvinner.

Permalänk
Skrivet av Lonian:

För musen lite högre upp och vänta tills muspekaren försvinner.

Jag har testat detta och reglaget finns fortfarande kvar längst ner, har nu märkt att det inte är på alla videor, verkar som att vissa videor har bredare bild än andra, kanske handlar om 1mm eller nått, men skumt att detta dyker upp i vissa videos bara 😅

Permalänk

Jag har funderat på om jag har min dator på strömsparläge dygnet runt, är det något i datorn som tar stryk eller bör jag stänga av den varje gång efter användning?

Jag vill inte att något slits i onödan om jag har datorn på strömsparläge 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Jag har funderat på om jag har min dator på strömsparläge dygnet runt, är det något i datorn som tar stryk eller bör jag stänga av den varje gång efter användning?

Ingenting slits av strömsparläge, det drar inte ens märkbart mer ström

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ingenting slits av strömsparläge, det drar inte ens märkbart mer ström

Skönt att höra, det var en som sa att m2 disken, CPU och gpu slits i detta läge, då kan jag ha strömsparläge på hela tiden utan att något slits under denna inställning 😃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alastor Moody:

Strömsparläge borde väl snarare slita mindre på komponenterna eller vad menar du egentligen?

Jämfört med att stänga av lär det väl vara marginellt mer, eftersom komponenterna har ström. Vet inte exakt vilka som har det, men definitivt RAM eftersom innehållet behålls. (Så länge som vi pratar om sleep/suspend/standby aka Suspend-to-RAM och inte hibernation aka Suspend-to-disk, där datorn är 100% avstängd.)

Jag kör alltid detta själv då jag ofta har grejer igång som jag inte vill stänga ner och öppna upp varje dag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jämfört med att stänga av lär det väl vara marginellt mer, eftersom komponenterna har ström. Vet inte exakt vilka som har det, men definitivt RAM eftersom innehållet behålls. (Så länge som vi pratar om sleep/suspend/standby aka Suspend-to-RAM och inte hibernation aka Suspend-to-disk, där datorn är 100% avstängd.)

Jag kör alltid detta själv då jag ofta har grejer igång som jag inte vill stänga ner och öppna upp varje dag.

Jag läste dåligt, tänkte att han menade strömsparläge på specifika komponenter och inte i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Just SSD tror jag inte gillar att skriva hela RAM till disk minst en gång per dag, det blir många gigabyte i ’onödan’ över lång tid
64x356 = 22 784GB till exempel, så det blir en del terrabytes

Jag tror inte ramminne slits mätbart av standby, men jag blir gärna överbevisad

Generellt är det mer en vanesak än något som betyder mycket skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Inga problem skulle jag säga, men tänk på att starta om då och då, desktop OS gillar generellt inte att vara igång 24/7 utan omstarter

Visa signatur

Permalänk

Tack för svaren om detta, då får jag göra någon omstart då och då, tänkte först att detta minskade livslängden på datorn med några år när man använder strömsparläge men då är det ingen fara med detta 😃

Permalänk

Hur stor skillnad i prestanda tror ni att det är mellan 5070ti vs 5080?

Permalänk

Någon här som vet om jag kan köpa ett 4070 super till normalt pris i Sverige eller eu? Såg att de har höjt priserna i Sverige med 2000kr på dessa nu 😅

Permalänk

Tror ni att 5070 12gb kommer kosta 12.000kr som power visar? Helt insane ju