RTX 5050 skymtas i EEC-register

Permalänk
Melding Plague

RTX 5050 skymtas i EEC-register

Kan detta vara Nvidias svar på Intel Battlemage?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget jag är intresserad av själv men intressant att de "bryr sig"(?) om det lägre segmentet oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Inget jag är intresserad av själv men intressant att de "bryr sig"(?) om det lägre segmentet oxå

"bryr sig"
Klusterfel 5080 blir 5070 blir 5060 blir 5050. Istället för att slänga så att säga free money.

Bra miljöval!

Permalänk
Medlem

Jag saknar verkligen budgetkort som klarar nya spel på typ medium

Polaris var fantastiskt när det släpptes, alla kunde då bygga en duglig budget-burk för spelande

Nu får man typ köra integrerade lösningar

Såklart finns Intel, men jag är lite nojig fortfarande över framtiden där

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Polaris var fantastiskt när det släpptes, alla kunde då bygga en duglig budget-burk för spelande

Riv av plåstret och köp ett B580LE, jag var också nojig men alla spel jag spelar fungerar galant

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

De försöker väl kväsa Intel innan de får ett fotfäste i marknaden och när de väl lyckas med det så skiter det i de lägre segmenten igen.

Permalänk
Medlem

Fast hur lite VRAM kommer ett sådant kort att ha? Största fördelen för Intels grafikkort just nu är ju att de faktiskt har mer än 8 GB VRAM (om än svagheter sett till större overhead och behöver kraftfullare processor). När till och med 5060 och 5060 Ti kommer lanseras med 8 GB versioner så är det ju inte lovande för ett 5050 (5060 Ti ska släppas även i en 16 GB konfiguration).

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Nvidia kommer lansera Neural Texture Compression som kan minska minnesanvändningen med 96 procent. Så kommer den knappast behöva mer än 2 GB vram. Kanske kommer det en 5050ti med 4 GB. Sen så var det ju priset: minst 5000 kr här i Sverige.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

Med tanke på att Nvidia kommer lansera Neural Texture Compression som kan minska minnesanvändningen med 96 procent. Så kommer den knappast behöva mer än 2 GB vram. Kanske kommer det en 5050ti med 4 GB. Sen så var det ju priset: minst 5000 kr här i Sverige.

Det är ju mer i teststadiet än så länge. OM det överhuvudtaget lanseras så är det fortfarande något som måste implementeras i varje spel för sig, och det kommer ju knappast användas av 100% av alla spel.

Därtill kommer 8+ GB VRAM fortsätta att krävas av alla de spel som redan gör det idag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du köper ett kort idag och det funkar okej idag.
Om Intel skulle gå i konkurs i framtiden eller lägga ner sin grafikkortssatsning. Det är ju inte som att någon kommer och tar grafikkortet ur din dator för det.
Du kan fortsätta att använda grafikkortet så länge det fungerar för dig.

Det är ju inte som att Nvidia eller AMD släpper nya drivrutiner till 20 år gamla grafikkort heller.
(Fortsätter man att köra gamla operativsystem, spel, program så går det att fortsätta köra med de senaste drivrutinerna som släpptes).
Man kan inte räkna med att ett grafikkort, oavsett märke, har lika lång livslängd som om man köper ett nytt hus.

Jag tror att Intel vill fortsätta med GPU.
Men oavsett så kan man inte räkna med att grafikkort har relevant prestanda och funktionalitet i årtionden.

Om du köper ett nytt grafikkort idag, så oavsett märke, så blir det troligtvis inte ditt sista grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Fast hur lite VRAM kommer ett sådant kort att ha? Största fördelen för Intels grafikkort just nu är ju att de faktiskt har mer än 8 GB VRAM (om än svagheter sett till större overhead och behöver kraftfullare processor). När till och med 5060 och 5060 Ti kommer lanseras med 8 GB versioner så är det ju inte lovande för ett 5050 (5060 Ti ska släppas även i en 16 GB konfiguration).

RTX 3050 är väl det minst kraftfulla RTX grafikkortet och det finns i 8GB och 6GB versioner.

Verkar sannolikt att det skulle kunna bli samma för ett 5050.

Permalänk
Medlem

5050 att det blir bra

Visa signatur

PSU: Antec HCG Gold 850W | Moderkort: MSI PRO Z690-A DDR4 | CPU: Intel i5-12600k | CPU-kylare: Deepcool Captain 240 EX | Minne: 32GB DDR4 3600Mhz Grafikkort: AMD Radeon 6700 XT | Hårddiskar: 2x WD 2TB, 256GB SSD, 2x 512GB SSD | Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Riv av plåstret och köp ett B580LE, jag var också nojig men alla spel jag spelar fungerar galant

Tre saker med kortet! Skalar väldigt dåligt med äldre processorer, kommer Intel stöda grafikkortet om fem år och stödet för äldre directx spel och då pratar jag inte nödvändigtvis om dx9 spel utan äldre.

Och mycket energianvändning med vila och lättare laster.

Permalänk
Medlem

Low profile och utan 8pin tack. (Även utan 12VBRN-BABY-HPWR-eller-vad-den-heter-kontakten)

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Om det är ett försök att konkurrera ut Intel är väl inte det så smart av NVidia? Blir ett företag för dominerande på marknaden riskerar de ju att delas upp i flera delar av konkurrensmyndigheterna. Fast eftersom det främst är de amerikanska myndigheterna som drivit sådana fall tidigare har väl de lagarna upphört att gälla nu när Trump har tagit över. Så det är väl fritt fram för monopol numera.

Permalänk
Medlem

1 slot högt och max 75w så kan det bli intresant

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

stödet för äldre directx spel och då pratar jag inte nödvändigtvis om dx9 spel utan äldre.

Jag tror vi får räkna med att Intel i första hand satsar frammåt.
Ge stöd för moderna speltitlar från de senaste åren och sen fortsätter med stöd för nya kommande titlar.

Kanske kan vara värt att fokusera på några enstaka äldre titlar om de är tillräckligt populära.
Men annars att satsa på äldre titlar.
Potentiellt skulle Intel kunna lägga mycket tid och resurser på det och få lite tillbaka.

Det är ju skillnad för Nvidia och ATI/AMD, de stöd de har för titlar som är gamla idag, det stödet gjordes när titlarna var nya. Då var det troligtvis lönt att lägga de resurserna.
Betyder inte att det är lönt att lägga resurserna retroaktivt.

Sen är det ju en sak om det är massa buggar som får saker att se konstiga ut eller krasha och sånna saker.
Eller om det är fråga om prestanda.

För handlar det om tillräckligt gamla titlar så borde ett nytt grafikkort kunna bruteforca tillräcklig prestanda även om det inte är lika optimerat.

Vill man bygga en retro PC så tror jag ett Nvidia eller ATI/AMD grafikkort från en generation som har stöd för de operativsystem och spel/program man vill köra.
Eller kanske 3Dfx.