Problem med Samsung G9, på och av hela tiden.

Permalänk

Problem med Samsung G9, på och av hela tiden.

Har denna modell och har problem mwd HDMI, både vanliga och Micro uttaget.

När datorn är är avstängt så går skärm i och ut standby. Det står ingen källa ansluten, sen räknar den mer från 3 och efter det så stängs den av.

Efter cirka 5 sekunder händer samma sak igen. Detta är alltså bara med HDMI, har testat 3 kablar och den senaste var en Ugreen 2.1 kabel. DP funkar typ som den ska förutom att den missar hela bootskärmen och därför undviker jag den.

Har senast FW till skärmen.

https://www.inet.se/produkt/2223205/samsung-49-odyssey-g93sc-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Vad är det du ansluter från?

Glapp i kontakten på källan? Eller har du testat att ansluta olika källor till skärmen?

Vi kan inte utesluta att det inte är fel på de kablar du har testat, men är alla 3 kablarna certifierade?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kanske är ett känt fel? Samsungs skärmar är flitigt förekommande runt diskussioner om buggar och jag kan ärligt inte säga om det är för att det säljs väldigt många Samsung-skärmar eller om det förekommer mer buggar än genomsnittligt.

Samsungs skärmar verkar hantera CEC-kommandon och där kan det vara något som spökar och skickar ett power-on-kommando (eller det misstolkas som en Power on) och detta händer. Då torde lösningen vara att stänga av CEC, något som Samsung kallar för "Anynet+": https://www.samsung.com/ae/support/computing/how-to-manage-an...

Mer långsökt men det händer: Om CEC inte är svaret kan det vara problem med krypströmmar så att det ligger spänning över pinne 19 som är Hot Plug Detect. Det vill säga skärmen känner av en spänning som om det vore en skärm ansluten men får ingen respons på DDC om någon källa som vill kommunicera och konstaterar att ingen finns där. Så den stänger av och så upprepas det. Då är felsökningen att flytta allt och renodla elanslutningen så att enbart dator och skärm sitter på samma uttag och inget annat. Om fenomenet slutar har man fått ett svar, men kanske inte omedelbar lösning.

Permalänk

1 följde med skärmen, en vanliga kabel hade jag hemma och sen köpte jag en Ugreen. Den går direkt till grafikkortet.

Kortet har bara en HDMI igång men jag kan testa ansluta direkt till moderkortet.

Visa signatur

Permalänk

Det funkar om man ansluter skärmen direkt till moderkortet. Skit. Att reklamare ett 5080 är inte optimalt nu eller finns det någon inställning bios som styr gpun även när datorn är avstängd?

Tyvärr verkar inte skärmen ha CEC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det funkar om man ansluter skärmen direkt till moderkortet. Skit. Att reklamare ett 5080 är inte optimalt nu eller finns det någon inställning bios som styr gpun även när datorn är avstängd?

Kvarstår problemet om du inaktiverar iGPUn i BIOS?

Man brukar kunna välja i BIOS om diskret eller inbyggd grafik ska prioriteras, kollat vad ditt är inställt på?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Prova sätta pcie sloten i gen 4 läge via bios och se om det hjälper.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knotvillage:

Kör du enbart HDMI till skärmen eller har du även DP inkopplat?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kör du enbart HDMI till skärmen eller har du även DP inkopplat?

Har testat både och. Kör jag båda men aktiverar DP så stänger skärmen av sig, kör jag med HDMI blinkar den.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knotvillage:

Har testat både och. Kör jag båda men aktiverar DP så stänger skärmen av sig, kör jag med HDMI blinkar den.

Så om du kör enbart HDMI till skärmen och inte matar skärmen via DP, då upphör problemet?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Så om du kör enbart HDMI till skärmen och inte matar skärmen via DP, då upphör problemet?

Problemet ligger i HDMI. Så fort den porten är aktiv när datorn stänga av så dummar sig skärmen. Gäller båda uttagen på skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knotvillage:

Problemet ligger i HDMI. Så fort den porten är aktiv när datorn stänga av så dummar sig skärmen. Gäller båda uttagen på skärmen.

Jag försöker förtydliga: sker detta även när enda anslutningen är HDMI? Det vill säga när du använder DP alls och det är samma problem?

För om så är fallet pekar det mesta på grafikkortet, att den på något sätt spiller över/håller igång spänning över pinne 19 för Hot Plug Detect. Vilket inte HDMI-porten på moderkortet gör.

Ifall det är så att problemet du har enbart inträffar när du samtidigt kör DP och HDMI till samma grafikkort kan problemet vara en felkopplad DP-kabel som matar ström från skärm till GPU och att detta då spiller över och håller HPD/pinne19 aktiv. Vilket också skulle förklara varför det fungerar normalt när du har HDMI:n i moderkortet.

Permalänk

Yes. Sker även när endast HDMI används. Vare sig den vanliga eller Micro. Håller på att bli galen. Tänkte försöka byta FW men går ej att byta till en lägre version. Pratade med Samsung om detta och dom sa åt mig att byta namn på FW filen till en nyare så skulle det funka men då känner inte skärmen igen filen så det funkar inte. Tror detta kom när jag böt från 1007 till 1009.

Visa signatur