Test: 9950X3D överträffar förväntningarna
Permalänk

Varför flimrar mina fläktar?

Jag har köpt 4st lian li uni fan sl120 v2 och nu på senaste har de börjat flimra när jag trycker alt + tabb. Finns det något sätt som jag kan lösa detta på? Jag tänkte köpa ett 3pack för att få en hubb (och fläktarna).

Permalänk
Medlem

En fråga ingen kunde förutspå ens för 5 år sedan.

Sorry för OT, men jag var bara tvungen

Permalänk
Skrivet av Jijjikonvalski:

Jag har köpt 4st lian li uni fan sl120 v2 och nu på senaste har de börjat flimra när jag trycker alt + tabb. Finns det något sätt som jag kan lösa detta på? Jag tänkte köpa ett 3pack för att få en hubb (och fläktarna).PLX_20250217_142204732.mp4

Ett tillägg, det sker varje gång jag öppnar ett nytt program

Permalänk
Medlem

Är det alt-tab bara när du går ut ur fullskärmsläge (från t.ex. ett spel), eller är det också alt-tab för att byta mellan fönster utan att byta upplösning?
Det verkar skumt. Kan det vara spänningsfall? Mår nätagget bra? Märker du några problem för övrigt, t.ex. spontana krascher?
Spontant låter det ju inte som att alt-tab borde vara så krävande att processorn peakar plötsligt. Har du överklockat kraftigt?
Eller kan det vara någon sorts jordfel? Väldigt långsökt, men om det är när du byter upplösning, har du testat att koppla in i annan skärm?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Är det alt-tab bara när du går ut ur fullskärmsläge (från t.ex. ett spel), eller är det också alt-tab för att byta mellan fönster utan att byta upplösning?
Det verkar skumt. Kan det vara spänningsfall? Mår nätagget bra? Märker du några problem för övrigt, t.ex. spontana krascher?
Spontant låter det ju inte som att alt-tab borde vara så krävande att processorn peakar plötsligt. Har du överklockat kraftigt?
Eller kan det vara någon sorts jordfel? Väldigt långsökt, men om det är när du byter upplösning, har du testat att koppla in i annan skärm?

Jag märkte nu att det inte var bara alt-tab utan också när jag bara byter program, det är inte bara när det är i fullskärmsläge utan även när det är i ett litet fönster.
Kan vara spänningsfält, kan kolla om jag gjort något skumt. Dock tror jag inte att det är nätaggregatet det är fel på. Jag köpte ett bra från be Quiet och upplever att allt annat funkar bra.
Jag har inte överklockat kraftigt, dock he jag överklockat lite bara för att se om det skulle bli en förändring. Jag kan dock testa att sätta det på normala värden.
Kan prova med en annan skärm också.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du deras mjukvara för att styra dem?
Har du isåfall testat att ta bort den och se vad som händer?

Min första tanke var åtminstone mjukvarustrul, något i stil med att RGB-styrningen känner av vilket program man kör för att ev växla profil eller något i den stilen, och att det är mjukvaran som blinkar till (om det nu är typ en gång, "flimrar" kan ju betyda att de blinkar konstant hur länge som helst).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Kör du deras mjukvara för att styra dem?
Har du isåfall testat att ta bort den och se vad som händer?

Min första tanke var åtminstone mjukvarustrul, något i stil med att RGB-styrningen känner av vilket program man kör för att ev växla profil eller något i den stilen, och att det är mjukvaran som blinkar till (om det nu är typ en gång, "flimrar" kan ju betyda att de blinkar konstant hur länge som helst).

Ja. Jag kör just nu i Armory Create (Asus mjukvara) eftersom jag inte har en hub ännu. Dock tänkte jag beställa denna veckan så jag kan prova med L-connect. Jag försökte bifoga en video men det gick inte 😅. Det rätta ordet är nog blinkar till. De slocknar och sedan tända väldigt snabbt men bara 1-2 ggr. Det funkar alltså bra sålänge jag är inne på samma program/spel. Men så fort jag öppnar ett nytt program eller byter fönster blinkar det till.