Musmatta; solid v färg/mönster (påverkas sensorn)

Permalänk
Medlem

Musmatta; solid v färg/mönster (påverkas sensorn)

Har idag Swec's breda matta åla första release, honeycomb mönster typ.

Undrar helt enkelt om sensorn påverkas av färger och eller mönster?
Solid färg, spelar det någon roll? Svart, vit, röd, grön etc?
Frågan gäller optiska möss.

Konstig fråga kanske, men blev lite nyfiken.

Permalänk
Medlem

Killgissar följande:

Om mattan är sublimerad dvs färgad och utskuren = nej
Om mattan är präglad i efterhand dvs man tryckt logga på = ja (brukar oftast vara i något hörn)

Personligen använder jag blank matta utan coating och motiv. Utan coating pga den slits och känns keff. Blank pga estetiskt tilltalande och psykologiskt bättre/snabbare

Permalänk
Medlem

Sensorerna jämför förändringar i bilderna (Engelska: optical flow) och räknar på så sätt ut hur musen har rört sig, exakt vilken färg underlaget har är totalt irrelevant. I alla fall för sensorer av bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sensorerna jämför förändringar i bilderna (Engelska: optical flow) och räknar på så sätt ut hur musen har rört sig, exakt vilken färg underlaget har är totalt irrelevant. I alla fall för sensorer av bra kvalitet.

Ok tack. Som sagt bara en nyfiken fråga jag fick i "hövvet".
Har en G305(hero) som väl bör räknas som "god kvalitet"?

Tänkte bara eftersom jag är så kass på CS2; får söka vidare eller lägga ner(40+ år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

Killgissar följande:

Om mattan är sublimerad dvs färgad och utskuren = nej
Om mattan är präglad i efterhand dvs man tryckt logga på = ja (brukar oftast vara i något hörn)

Personligen använder jag blank matta utan coating och motiv. Utan coating pga den slits och känns keff. Blank pga estetiskt tilltalande och psykologiskt bättre/snabbare

matta

Denna jag har; sublimerad eller präglad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

matta

Denna jag har; sublimerad eller präglad?

Svårt att säga exakt men gissar gärna vidare enligt följande:
Mattan är förmodligen en plastmatta eller något skumaktigt som sedan täcks med en syntetiskt tyg med motiv (sublimerat) och har förmodligen någon form av coating för bättre glid. Den brukar slitas ned ganska snabbt. Skitfin matta men kanske inte optimalt om du vil lira CS på högre nivå.

Personligen skulle jag välja en annan matta och eventuellt också en annan moderna mus med bra sensor och helst under 60gram.

Du kommer aldrig kunna mäta dig mot 15-20 åringar och deras reaktionstider. Hårdvarufusk är det enda som funkar och det är oftast bara i korta stunder. Korta stunder av ren lycka!