Permalänk
Medlem

Nätt och portabel laptop

Jag behöver köpa en laptop då jag fått journalistjobb och kommer behöva vara en del på resande fot, och kan då varken ha min stationära eller min gaminglaptop. Min nuvarande laptop väger bly och är extremt jobbig att släpa runt på.

Jag behöver en lätt, nätt dator med bra batteritid som håller några år. Den ska ha ram nog för att ha många flikar samtidigt, ha en vettig kamera för videosamtal, både usb-c och a, men behöver inte ha många. Ingen tyngre gaming, men måste klara lite slötittande på netflix. God kvalitet på skärmen för att underlätta för ögonen då jag kommer att sitta mycket vid datorn. Absoluta kravet är att den kör windows 11, alltså inte en apple.

Jag har väl inga riktiga krav på budget, men det ska vara rimligt att spara till på en månad eller två om man snålar. Kanske max 10-15 papp?

Funderar på denna
https://www.komplett.se/product/1317150/dator-surfplatta/dato...

Permalänk
Medlem

Kolla lite på de nya datorerna med Arm processor från Qwolcom. I tester så har de riktigt bra batteri tid, även bättre än mac i vissa test.
Men de kan nog fortfarande ha en del mjukauproblem, så där är ju mac bättre fortfarande. Men det arbetas nog
på och är det något som du kan leva med så kanske det kan vara värt att kolla på.

Det fins mängder med tester och vidios på youtube, så kolla runt lite. Söker man på "Windows on Arm" så får man en del.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har ju även ett eget test av samma processor, fick rätt bra kritik om jag inte minns fel.
https://www.sweclockers.com/test/39180-snabbtest-snapdragon-x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kolla lite på de nya datorerna med Arm processor från Qwolcom. I tester så har de riktigt bra batteri tid, även bättre än mac i vissa test.
Men de kan nog fortfarande ha en del mjukauproblem, så där är ju mac bättre fortfarande. Men det arbetas nog
på och är det något som du kan leva med så kanske det kan vara värt att kolla på.

Det fins mängder med tester och vidios på youtube, så kolla runt lite. Söker man på "Windows on Arm" så får man en del.
https://youtu.be/zFMTJm3vmh0?si=B9m82kgCx9RwRMgM

https://youtu.be/wsqQ_XoNEd4?si=soqt-5roul-tVFJW

Jag hae faktiskt varit nyfiken på en Yoga, men det finns så många att jag inte visste vart jag skulle börja.

Permalänk
Medlem

Kanske kolla på begagnad på inrego eller liknande. Typ en HP elitebook 830. De brukar kunna öka ram minnet också.

Permalänk
Medlem

Köper inte arbetsgivaren jobbutrustning inom din yrkeskategori? Eller är du egen och har fått ett uppdrag bara?

Jag bara måste utmana varför win11 är absolut krav. För alla punkter på din lista utom just denna checkas av med en MacBook. Finns inget som ens är i närheten egentligen.

Tänker att det inte är arbetsgivarens krav för så hade de stått för datorn.

Men om du prompt ska ha en pålitlig X86 ("pc") så rekommenderar jag Lenovo T14s. En stabil arbetsdator med väldigt skönt tangentbord och ok skärm. Tänker att du troligen kommer skriva en del? Finns i olika generationer så du kan hitta en för din budget.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evillynn:

Jag behöver köpa en laptop då jag fått journalistjobb och kommer behöva vara en del på resande fot, och kan då varken ha min stationära eller min gaminglaptop. Min nuvarande laptop väger bly och är extremt jobbig att släpa runt på.

Jag behöver en lätt, nätt dator med bra batteritid som håller några år. Den ska ha ram nog för att ha många flikar samtidigt, ha en vettig kamera för videosamtal, både usb-c och a, men behöver inte ha många. Ingen tyngre gaming, men måste klara lite slötittande på netflix. God kvalitet på skärmen för att underlätta för ögonen då jag kommer att sitta mycket vid datorn. Absoluta kravet är att den kör windows 11, alltså inte en apple.

Jag har väl inga riktiga krav på budget, men det ska vara rimligt att spara till på en månad eller två om man snålar. Kanske max 10-15 papp?

Funderar på denna
https://www.komplett.se/product/1317150/dator-surfplatta/dato...

Apple MacBook Air M2 eller M3, speciellt M2 faller inom din budget.
Riktigt bra batteritid, bra prestanda, bra kamera, lätt, bra skärm

Edit:
Såg nu att Apple gick bort för dig
, då är en ARM Windows laptop det du ska satsa på för du får inga laptops med speciellt bra batteritid annars. Men MacBooks är princip oslagbara när det kommer till laptops och en MacBook checkar alla dina boxar.

Kanske en Microsoft Surface Laptop med Snapdragon Elite X?

Microsoft Surface Laptop

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Köper inte arbetsgivaren jobbutrustning inom din yrkeskategori? Eller är du egen och har fått ett uppdrag bara?

Jag bara måste utmana varför win11 är absolut krav. För alla punkter på din lista utom just denna checkas av med en MacBook. Finns inget som ens är i närheten egentligen.

Tänker att det inte är arbetsgivarens krav för så hade de stått för datorn.

Men om du prompt ska ha en pålitlig X86 ("pc") så rekommenderar jag Lenovo T14s. En stabil arbetsdator med väldigt skönt tangentbord och ok skärm. Tänker att du troligen kommer skriva en del? Finns i olika generationer så du kan hitta en för din budget.

Jag frilansar så det måste bli ur egen ficka.
Varför MacBook går bort är för att jag inte tål operativsystemet. Det går helt enkelt inte ihop i min hjärna 😂

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också en Mac i första läget, men om det är helt omöjligt, går det fortfarande att få en Lenovo IdeaPad 5 Pro till ett bra pris: https://www.lenovo.com/se/sv/configurator/cto/index.html?bund...

Ryzen 8845HS, 32GB, 1TB (ej Win11 - fixa licens billigare)
12499:- -10% --> 11249:- (10% rabatt fås via kod i popup på deras site).

Det är en fin dator, men en ny el beg T14s är mer robust och påkostad.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bita i det sura äpplet och välja men macbook air, är det värt att ta M3 chipet med 16 gb ram, eller välja M2 med 24? Oavsett tänkte jag mig 512 gb lagring. Kommer en extern hårddisk som använts på en windows dator att vara kompatibel? Jag har en LaCie. Är det kört med visual studio om jag går över till mac? 512 gb känns som så lite lagring också, men å andra sidan ska jag ju inte spela på just denna enhet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag blev kanske lite onödigt spenderar-glad så det blev en Lenovo Yoga slim 7x med 32 gb ram och 1 tb lagring. Jag har hört otrolig mycket gott om den från klasskamrater också, så jag fick lite av en fix-idé.