Snabbkoll: Vad rullar mest på din TV?

Permalänk
Medlem

Plex, SVT Play och Youtube är klar topp 3 på TVn hos mig.

Permalänk
Medlem

Jag, likväl som sambon, 80- och 90-talist respektive, kör 99% streaming sedan vi träffades för 10 år sedan. Där i början blev det mycket binge-watching av Beck, Wallander och andra deckarserier via strömningstjänst. Även om man hade Comhem kabel-tv på den tiden så alternativet fanns åtminstone om man ville låta MTV gå på i bakgrunden för lite bakgrundsmusik medans man lagade maten.

Enda gången det går något linjärt på rutan i det här huset är när damen vill se skidsport live, annars strömmar hon även det i efterhand för att kunna skippa tråkiga partier.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Gratis kanaler på tv, lite streaming från max, apple tv, svt play eller Cineasterna. Aldrig youtube.

Jag har inte ens smart-tv så det är chromecast som gäller här (tyvärr fanns de inte med scartkontakt, så fick kasta tjockteven) Men hade en annan liten pryl innan 2013 då chromecast kom, som hette nåt med "802.11". Man kunde koppla datorn till tv via wifin.

Ingen som kom ihåg den? den var revolutionerande på ett sätt, men blev kortvarig. 1-2 år kanske innan chromecast kom.

Permalänk
Medlem

Alternativen verkar föresätta att alla TVs nu för tiden är styrda av finger flippande via appar. Det går ju faktiskt att mata TVn med andra digitala signaler. TVn har från dag 2 varit kopplad till datorn via HDMI. Detta gör att man sliper allt "tänk inte efter innan du klickar lullull" och istället bara ser det man faktiskt vill se. Tillgången till ett mediebibliotek man samlat på sig genom livet är oslagbart. Och det kan inte heller helt sonika sluta fungera för att någon strömningstjänst bestämt sig för att plockat bort något.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Har inte ens startat min TV på 4 år nu, knappt använt TV överhuvudtaget på snart 10 år 😅. Använder uteslutande stationär PC och datorskärm

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem

Rankat efter tittande:

1. Kodi med lokalt bibliotek.

2. YouTube (Kodi add-on)

3. Twitch (Kodi add-on) + VPN för att slippa ads

Vid enstaka tillfällen blir det SVT Play också, men det är inte ofta.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

1. Streamingtjänster
2. Blue Ray 4k UHD filmer
3. Youtube

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Min TV används som monitor till min dator så den används överlägset mest till just det.
Tvåa är nog streaming då tjejen kollar mycket Netflix och sedan kollar vi mycket film men då via Plex.

Permalänk
Medlem

Tv i vardagsrummet - Youtube och Twitch.
Tv i sovrummet - Youtube och Twitch plus diverse serier och sånt.
Projektor i källaren - Spel och filmer.

Vanlig tv har vi inte kollat på sen minst tio år tillbaka.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag och fyraåringen har ägnat mycket tid till wrestling sen det började gå på Netflix. Favoriterna är Undertaker och Cody Rhodes.

Det finns hopp för framtiden!

Permalänk
Keeper of Traditions

I princip endast Kodi och Twitch, aldrig Youtube.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Varför är spel inte ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Varför är spel inte ett alternativ?

https://www.sweclockers.com/forum/post/20772198

Permalänk
Medlem

Jag har alltid laptopen kopplad till tvn via hdmi

Permalänk
Medlem

Jag valde linjär TV eftersom jag tillhör dom som har på TV'n i bakgrunden även då jag gör annat. Och då blir det många timmar med främst TV4 och deras nyhetsprogram. Annars vid aktivt TV tittande så blir det mer nu när det är mycket skidsport på TV. Annars på kvällen blir det mest Netflix och Disney+ på sistonde. Vid andra tillfällen mest Viaplay och Amazon Prime. De program på vanlig TV som jag följer är tex Uppdrag Granskning, Agenda, och Vetenskapens Värld och på TV 3 blir det mest Efterlyst och nått mer krimrelaterat eller guilty pleasure Paradise Hotel och Charterfeber. På TV 4 blir det inget av underhållningsprogramen just nu men annars har jag tittat på Idol Bäst i Test, Fångarna på Fortet och Robinson. Ibland Kalla fakta. På Kanal 5 just nu Superstars och Gränsbevakarna Sverige.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sauerkraut:

Gratis kanaler på tv, lite streaming från max, apple tv, svt play eller Cineasterna. Aldrig youtube.

Jag har inte ens smart-tv så det är chromecast som gäller här (tyvärr fanns de inte med scartkontakt, så fick kasta tjockteven) Men hade en annan liten pryl innan 2013 då chromecast kom, som hette nåt med "802.11". Man kunde koppla datorn till tv via wifin.

Ingen som kom ihåg den? den var revolutionerande på ett sätt, men blev kortvarig. 1-2 år kanske innan chromecast kom.

Säker på att den hette 802.11? Det är nämligen namnet WLAN

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Säker på att den hette 802.11? Det är nämligen namnet WLAN

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

ja, jag vet, den syftade ju på det, men det stod nåt annat namn före som jag inte minns. Tror inte det var Miracast ,utan nåt ännu tidigare. Ska kolla i källarförrådet om jag hittar det.

Permalänk
Medlem

Främst streaming från SVT Play och andra reklamfria alternativ, DR (dansk public service) är inte så tokigt. Särskilt deras dokumentärer tar ofta upp vassa ämnen, sånt som SVT inte skulle våga visa. På linjär-TV ser jag mest bara nyheter och nån av SVTs fredags/lördagsunderhållning typ På spåret och Mello.

Permalänk
Medlem

Blev ingen röst för jag har ingen tv.

Det är NUC och projektor som gäller, så det blir KODI eller titta på "Teve" via webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Xbox Series X har jag TVn till, samlar på spel men köpte xboxet främst för att titta på UHD/4K film skivor.

Visa signatur

adm radio 3110