Ursäkta röran, vi bygger om (med medlemmarnas hjälp?)

Permalänk
Medlem

Några tankar
Den första verisonen av Gameboy
Ett Voodoo 3Dfx-grafikkort!
En Raspberry Pi med en liten skärm som visar live-statistik eller memes? (Eller bara en blåskärm!)
En miniatyr av en SweClockers-forumtråd printad och inramad (typ en legendarisk tråd, riskokare!? Hahah)
Ett tangentbord med bara F-knappar
En post-it lapp med ett lösenord på

Permalänk
Medlem

Menar.. ja jag kollar era hyllor..
Menar även ja de är viktiga, vad ni fyller dem med visar vad Swec står för!!

Vet att de stora bolagen flörtar med testarna, när de skickar en produkt med deras och ert namn i en snygg förpackning.
Så klart känner sig den "fria" test community'n sig lite stålta att ert namn levereras till ER... men ni och vi som tittare vet varför de gör det. (När skall vi se en YT plack på er hylla??)

Det är en reklam hylla.

Gillade när det efterfrågades om ett intel i740 i forumet..
En katastrof som grafikkort.. imho...
Men kul.. jag såg kortet i er video.. har jag köpt ett Intel grafikkkort.. nej..

Den första "väggen" kanske var bättre?? Vi kunde inte se egentligen vilken tillverkare som var uppskruvad där..
Ja. Det sattes produkter på bordet.. visst.. men det var saker som var relaterade till videon..

Men det väljer ju så klart ni Swec...
Hoppas ni får lite cash så vi "läsare" kan njuta av er site i 20 år mer...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett er studio mer ren, utan massa plotter i bakgrunden.

Hade räckt med en snygg bakgrund och typ reklamn för just den produkt ni pratar om.

Tex:

SWECLOCKERS
ASUS - INTEL - AMD - NVIDIA

Ogillar alltid plottriga studios. Men de kanske bara är jag

Permalänk
Medlem

Håller med andra att hålla en mer vilsam bakgrund.
Men som också sagts tidigare, ska det läggas prylar på hyllor, bygg på vart efter från och med nu.

Eller varför inte svängbara hyllor efter videoinnehållet...
Nu är det retrosnack, vänd fram retrohyllan. 🤖
Nu blickar vi framåt, vänd fram hyllan med det senaste. 🚀
Nu har vi OCD, ren bakgrund.

Fixade texten.
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har original Game Boy.
Game Boy Color, som ju är samma storlek som Pocket, men med färgskärm, kan visa fler än 4 färger/nyanser samtidigt och en CPU som kan gå dubbelt så fort som original Game Boy i "Only for Game Boy Color" spel.
Game Boy Advance och Advance SP.
Sen DS Light och 3DS.

Jag tyckte inte att Game Boy Pocket tillförde något mot original Game Boy förutom den mindre storleken. Som jag ändå fick med Game Boy Color.

Så trotts att jag gillar/gillade Nintendo och var mer av en Nintendo fanboy under 90-talet så har jag inte just en pocket.

Jag försökte googla försäljningsstatistik för Game Boy.
Jag typ hittade, men...
Nintendo redovisar "GAME BOY" och "GBA" (Game Boy Advance) som olika.
Men bryter inte upp det i underkategorier.

Så "GAME BOY" är alla versioner (inkl. Color) som är före GBA och GBA är de olika GBA varianterna.

Men om man gör antaganden.
Säg man antar att ingen köpte Game Boy Pocket före Game Boy Pocket släpptes på marknaden och ingen köpte Game Boy Color före Game Boy Color släpptes.
Om man antar att efter Game Boy Pocket lanserades så köpte alla Game Boy Pocket istället för original Game Boy,
och att efter Game Boy Color släpptes så köpte alla Game Boy Color och inte Pocket eller original.

Sen, de siffrorna jag hittade är per räkenskapsår och inte per månad eller kvartal.
Så blir lite trubbigt.

Men ungefärlig uppskattning

Game Boy Original ~ 43,5 Miljoner
Game Boy Pocket ~ 21 Miljoner
Game Boy Color 54,3 Miljoner

Om man inte kan hitta mer exackta siffror så går det inte att säga mer exackt.

Men verkar ändå som att Game Boy Color har sålt minst dubbelt så mycket som Game Boy Pocket och att original Game Boy har sålt mer än Game Boy Pocket.

Så förutom Game Boy Light som bara var för den Japanska marknaden så verkar det som Game Boy Pocket var den minst sålda versionen.

Hade varit kul om Nintendo släppt mer exakta försäljningssiffror så man enklare kunde jämföra utan att dra till med uppskattningar/gissningar som så klart inte blir 100%.

Men det verkar ändå som om det var någon Game Boy som 'alla' hade, sett till försäljning, så var det Game Boy Color.

Någon kommenterade
"Really goes to show how popular the gameboy got thanks to Pokemon and the GB color".

Är så klart inte hela sanningen.
Men tror ändå det var fler som spelade Pokemon på Game Boy Color än på Pocket eller original Game Boy.

Med det sagt....
...så skulle jag inte bli upprörd om SweClockers hade en Game Boy Pocket på en hylla i bakgrunden.

Jag bara tycker att TV Spel från den här eran är intressant och försökte se om jag kunde grotta ner mig i statistiken lite mer.

Jäsiken vilken utläggning x) uppenbarligen var det i min bekantskapskrets som varianten utan färg var mest 'poppis'. Någon hade en color med pkmn för just gbc, resten av oss pöbeln körde svartvit

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av lambdan:

Ett Ace of Sweden nätagg borde ni hitta.

Oof, gissar att den ligger på elskrot sedan flera år tillbaka. Men någon kanske har ett hemma?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Härligt med så många förslag på produkter, och idéer om utforming! Det tackar vi för. Det här känns som något vi kan spinna vidare på och se hur vi kan modernisera och botanisera bland hyllplanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Jäsiken vilken utläggning x) uppenbarligen var det i min bekantskapskrets som varianten utan färg var mest 'poppis'. Någon hade en color med pkmn för just gbc, resten av oss pöbeln körde svartvit

Jag började med grön/gul eller vad man ska säga.
Före Game Boy Color så programmerades spelen för gråskala i 4 toner/färger.
Men skärmen på original Game Boy var inte riktigt grå, utan den hade en grön/gul ton.

Game Boy Pocket var väl mer äkta gråskala så sett, att skärmen inte var grön/gul.
Men spelen var ju samma på Pocket och originalet.

Det är väl delvis en generationsfråga också.
Alltså finns väl ingen rätt eller fel tid att skaffa en Game Boy.
Man kan ju få tag på begagnat nu också om man vill.
Oavsett sin egen ålder.

Generellt så är nog de som började med Game Boy Color lite yngre än de som började med originalet. Om man köpte sitt första Game Boy sent 90-tal eller tidigt 2000-tal så är man troligtvis lite yngre än någon som köpte sitt första Game Boy i början av 90-talet.
Det kanske var så att de i din bekantskapskrets var ungefär jämngamla med dig?
Samt att kompisar påverkar varandra.
- Åh har du en sån ?
- Får jag prova ?
- Åh vad häftig en sån vill jag också ha.

Permalänk
Medlem

så länge Mech Godzilla får vara kvar så är jag nöjd 😁

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Panthro:

så länge Mech Godzilla får vara kvar så är jag nöjd 😁

... Men om jag har en coolare Godzilla hemma då? Förvisso tar den upp halva hyllplanet, nos till svans.

Permalänk
Medlem

Första videon med Fredrik och Calle! Skrev här istället för på grafikortstestet.

Riktigt bra video! Bådar gott för framtiden när Fredrik kommer bli delaktig mer i testerna. Bra inklipps-bilder på grafikkorten. Det ger så mycket mer när man tittar! Fortsätt såhär så får vi många timmar underhållning i framtiden.

Nu när ni tog Fz:s fåtöljer så ser man hur mycket saker det i bakgrunden. ni satt också rätt långt ifrån varandra så sakerna blev i fokus. Minska på antal hyllor och minska på sakerna (idén med att rensa och fylla på är bra), sitt tätare ihop mer vinklade mot kameran, ett bättre bord mellan er. typ som Inet har. Och gärna bättre fåtöljer, de passar men känns lite "jag ligger ner"

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vad roligt att ni ska köra videos igen. Vad ni har i bakgrunden spelar ingen roll för mig, bara jag slipper se elementet! Köp in en handduk med SweC logon på och häng över:-)

Från alla toabesök genom livet så måste du ju ändå ha lärt dig lite finska.... Ei saa peittää.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Från alla toabesök genom livet så måste du ju ändå ha lärt dig lite finska.... Ei saa peittää.....

Haha. Kan knappt svenska ju, så skulle inte komma ihåg finska ord på element. Sedan är jag snabb på toan så hinner inte läsa det 25 gånger varje besök
Fast gäller ju el-element och inte vatten

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget kvar själv då det mesta har försvunnit i alla flyttar senaste åren.
Men när jag bodde i Sundbyberg så gick jag ofta förbi "Databutiken" och förundrades över alla solblekta gamla produkter som finns där. Lite charmigt med gamla solblekta retro-prylar. Ta en trip förbi där och kolla om de har något skoj!

(Har aldrig varit in i butiken själv så vet inte vad det är för personer som driver)

https://maps.app.goo.gl/jaPpUTBYocDQRM7r9

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

... Men om jag har en coolare Godzilla hemma då? Förvisso tar den upp halva hyllplanet, nos till svans.

hmm då är det bara göra om hyllan😁
Blev sjukt nyfiken och beordrar dig att skicka bild 😊

Jag är stort fan av Godzilla filmer alla från Return of Godzilla från 84 och framåt då 80 talet film kvaliteten och stil blev så mycket bättre.

just eran Mech Godzilla var det första jag reagerade på när jag började se Swec videos, han har börjat hängt med ett bra tag.

väldigt of topic men men

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Panthro:

hmm då är det bara göra om hyllan😁
Blev sjukt nyfiken och beordrar dig att skicka bild 😊

Jag är stort fan av Godzilla filmer alla från Return of Godzilla från 84 och framåt då 80 talet film kvaliteten och stil blev så mycket bättre.

just eran Mech Godzilla var det första jag reagerade på när jag började se Swec videos, han har börjat hängt med ett bra tag.

väldigt of topic men men

Nu ligger busen nedpackad på vinden, men det är den här busen från NECA

Permalänk
Medlem

utmärkelsen "brun produkt" inramad i en tavla borde väl vara lätt att fixa på egen hand för er?

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Tachiyon:

utmärkelsen "brun produkt" inramad i en tavla borde väl vara lätt att fixa på egen hand för er?

Det är definitivt busenkelt. Det är ju bara att printa ut och sätta in i en rund ram. Givetvis en brun sådan för att maximera brunheten.

Permalänk
Medlem

Belysning är a och o. spotta upp lite här och där. nån färg kanske men överdriv inte.. Den här är en favorit annars.

Ska jag vara ärlig gillar jag det som det är.

Permalänk
Medlem

Vi Älskar teknik! Det är vi alla överens om.
Men måste det vara en massa gammal/ny hårvara i bakgrunden?
En Sweclogga i bakgrunden hade räckt.

Sätt upp något bekvämt o varmt, typ två gamla Chesterfield fåtöljer. ( eller fyra.. för framtida gäster)
Mica upp som en podcast @ Joe Rogan kanske (?)
Släng upp fötterna, luta er tillbaka o bara kör.

Emil & Jonas är gjorda, hitta nått nytt!

Men en Fredagspanel, saknar jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kommer ni ens lyssna på vad användarna säger?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1725413-nu-ar-det-dags...

Japp, jag är bitter.
Och nej, jag tänker inte släppa och gå vidare för påminner man inte om vad som skett så kommer saker och ting upprepas.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Sätt Emil och Jonas framför kameran igen så tar jag vilken bakgrund som helst.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

hercules skärmar och prylar från kylning.com? tamejfan överallt !

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av backspace:

Kommer ni ens lyssna på vad användarna säger?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1725413-nu-ar-det-dags...

Japp, jag är bitter.
Och nej, jag tänker inte släppa och gå vidare för påminner man inte om vad som skett så kommer saker och ting upprepas.

Nu tror jag jag att vi både går off topic, riktar det till fel person (jag började trots allt här för några veckor sedan och har inte full insyn än i allt som pågått dessförinnan) och påpekar att vi borde lyssna på medlemmar i en tråd som handlar om att medlemmar ska får mer inflytande i en viss beslutsprocess. Men jag kan berätta att idag har jag suttit med i ett möte som diskuterat bl.a. hur vi bättre kan involvera medlemmar tidigt och bättre ta tillvara på den feedback, kunskap och passion ni besitter. Så visst är det något vi tycker är viktigt!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av skog1s:

Vi Älskar teknik! Det är vi alla överens om.
Men måste det vara en massa gammal/ny hårvara i bakgrunden?
En Sweclogga i bakgrunden hade räckt.

Sätt upp något bekvämt o varmt, typ två gamla Chesterfield fåtöljer. ( eller fyra.. för framtida gäster)
Mica upp som en podcast @ Joe Rogan kanske (?)
Släng upp fötterna, luta er tillbaka o bara kör.

Emil & Jonas är gjorda, hitta nått nytt!

Men en Fredagspanel, saknar jag.

Det är ett mysigt och klokt förslag, men samtidigt behöver vi något som fungerar även för recensioner. Det betyder inte att vi måste fortsätta med exakt samma format, men det är ändå något vi måste ha i åtanke när vi pillar på studions utformning. Utrymmet är begränsat, så vi kan inte stuva om helt enkelt inför olika shoots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nu tror jag jag att vi både går off topic, riktar det till fel person (jag började trots allt här för några veckor sedan och har inte full insyn än i allt som pågått dessförinnan) och påpekar att vi borde lyssna på medlemmar i en tråd som handlar om att medlemmar ska får mer inflytande i en viss beslutsprocess. Men jag kan berätta att idag har jag suttit med i ett möte som diskuterat bl.a. hur vi bättre kan involvera medlemmar tidigt och bättre ta tillvara på den feedback, kunskap och passion ni besitter. Så visst är det något vi tycker är viktigt!

Tjena.
Lite off topic kan vi nog alla tåla

Men väldigt nice att läsa att staff tar in medlemmarnas input! Jag tror att tråden där det kom en massa kritik, vart bra för swec.

Så du började bara för några veckor sen, vet inte om jag har missat om det vart en nyhet när du tillträde.

Stort välkommen!

Hur är din historia med Sweclockers?
Har du hängt på sidan innan eller ?
Har du överklockat en dator nån gång?
Har du byggt en dator?
Spelar du datorspel?
Intel eller AMD? ( lol på den)

Tusen frågor, men frågar man inte får man inga svar

Ha en fin Fredagskväll M v h skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så du började bara för några veckor sen, vet inte om jag har missat om det vart en nyhet när du tillträde.

https://www.sweclockers.com/artikel/40572-sag-hej-till-sweclo... här finns iaf artikeln

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av skog1s:

Tjena.
Lite off topic kan vi nog alla tåla

Men väldigt nice att läsa att staff tar in medlemmarnas input! Jag tror att tråden där det kom en massa kritik, vart bra för swec.

Stort välkommen!

Hur är din historia med Sweclockers?
Har du hängt på sidan innan eller ?
Har du överklockat en dator nån gång?
Har du byggt en dator?
Spelar du datorspel?
Intel eller AMD? ( lol på den)

Tusen frågor, men frågar man inte får man inga svar

Ha en fin Fredagskväll M v h skog1s

Tack så hjärtligt! Ja, absolut tål jag off topic och tuffa diskussioner. Men trevlig ton är alltid att föredra Det har iaf. blivit klart för mig väldigt tidigt hur mycket alla på Swec (och FZ med, för den delen!) genuint bryr sig om communityt, och att de är riktiga eldsjälar.

Genom åren har jag nog haft 4-5 konton som har gått förlorade till diverse yahoo-addresser, rocketmail, protonmail och annat. Sen har jag också hängt här bitvis i tjänst för tidigare arbetsgivare. Så nu känns det som att jag har kommit hem igen.

Jag upptäckte först FZ (eller FragZone på den tiden) någonstans mellan Quake 1 och Quake 2-betan, så kanske... 1997? Sweclockers följde nog kanske två år efter det.

2003 började jag på Webhallen och plockade ihop min första helt egna dator då, och jag törs väl påstå att alla byggen efter det har överklockats. Min personliga favorit var Intels E4300, jag vill väl minnas att den mer eller mindre gick att överklocka 100%. Något vag på detaljerna där!

Hmm... nu får jag fundera lite. Jag vill påstå att alla datorer jag någonsin har köpt har jag byggt själv, förutom en demo-dator till personalrabatt.

Jag spelar mer än jag borde, men mindre än jag önskar... De senaste två åren har jag primärt snöat in på Escape from Tarkov, men ambitionen är att också bli klar med Baldur's Gate 3. Är precis i mellanspelet mellan akt 2 och 3.

Intel eller AMD... för stunden är det (föga förvånande) AMD och X3D, men skulle Intel komma med en hejdundrande propp när det är dags för uppgradering igen, då blir det blåa laget. För stunden är det riktig kräftgång, men jag uppskattar att de gör bra budget-GPU:s. Det behövs verkligen som motpol till de skenande GPU-priserna.