Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Nice! Vad blir det för delar? Ska du köra Proxmox? Jag har aldrig lekt med det så det blir spännande att se hur det funkar när jag väl får hem den…

Ska renovera ett hemmakontor till sommaren - funderar starkt på att köpa en liknande maskin för uteslutande game streaming.

Yes, blir proxmox, inte kört det heller innan så det skall bli kul och lära sig.
Tänker börja med och uppgradera ram och nvme disk.

Skall se om de gamla åker i en DIY NAS så småningom, men då behöver jag inte dimensionera den för hosting, så kommer jag kanske undan med en itx build i en jonsbo n3

BTW, datorn fungerar bra, så du har inget att oroa dig över.

Lite input, den kommer i en slags fabriksåterställning, alternativt så har den aldrig startats. Den håller en windows 11 pro licens kopplad till hårdvaran. Så får se om jag bara tar och uppdaterar den fullt, och lyfter ur den sen, så kan man alltid återställa den som den var vid ett senare tillfälle om man nu skulle vilja det. Helt clean windows 11, ingen bloat alls.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

För vetskap om någon hittar denna tråd senare. Jag skulle INTE rekommendera att köra med den NICen jag beställde. Den fungerar helt enkelt inte bra med Proxmox och därför har jag nu beställt en annan NIC som är baserad på Realtek. Återstår att se om den fungerar bättre..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

För vetskap om någon hittar denna tråd senare. Jag skulle INTE rekommendera att köra med den NICen jag beställde. Den fungerar helt enkelt inte bra med Proxmox och därför har jag nu beställt en annan NIC som är baserad på Realtek. Återstår att se om den fungerar bättre..

Update:

Kan bekräfta att Realtek RTL8125 2.5Gbe fungerar kanon med Proxmox på en Lenovo Tiny M70Q Gen 3. Plug and play.

Kan även bekräfta att Kingston FURY Impact 64GB (2 x 32GB) 3200MHz är kompatibla och fungerar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Yes, blir proxmox, inte kört det heller innan så det skall bli kul och lära sig.
Tänker börja med och uppgradera ram och nvme disk.

Skall se om de gamla åker i en DIY NAS så småningom, men då behöver jag inte dimensionera den för hosting, så kommer jag kanske undan med en itx build i en jonsbo n3

BTW, datorn fungerar bra, så du har inget att oroa dig över.

Lite input, den kommer i en slags fabriksåterställning, alternativt så har den aldrig startats. Den håller en windows 11 pro licens kopplad till hårdvaran. Så får se om jag bara tar och uppdaterar den fullt, och lyfter ur den sen, så kan man alltid återställa den som den var vid ett senare tillfälle om man nu skulle vilja det. Helt clean windows 11, ingen bloat alls.

Hur har det gått för dig? Vilka containrar kör du? Nöjd med Proxmox? Önskar jag gjort det här tidigare - allt bara fungerar. Blir nog att peta in ytterligare en 8TB SSD till våren. Här blev det tillslut såhär:

• Lenovo M70Q Tiny Gen 3

• Intel i5 12400T

• Corsair 64GB 3600Mhz DDR4

• WD SN850X 8TB NVME

• Samsung 870 EVO 1TB SSD

• Realtek 2.5Gbe NIC

• Intel 1Gbe NIC

Proxmox LXC containers:

• plex (unprivileged)

• qbittorrent (unprivileged)

• sonarr (unprivileged)

• radarr (unprivileged)

• watchlistarr (unprivileged)

• jackett (unprivileged)

• unpackerr (unprivileged)

• openspeedtest (unprivileged)

• minecraft server (paper)

• rclone (backup to iCloud)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Hur har det gått för dig? Vilka containrar kör du? Nöjd med Proxmox? Önskar jag gjort det här tidigare - allt bara fungerar. Blir nog att peta in ytterligare en 8TB SSD till våren. Här blev det tillslut såhär:

• Lenovo M70Q Tiny Gen 3

• Intel i5 12400T

• Corsair 64GB 3600Mhz DDR4

• WD SN850X 8TB NVME

• Samsung 870 EVO 1TB SSD

• Realtek 2.5Gbe NIC

• Intel 1Gbe NIC

Proxmox LXC containers:

• plex (unprivileged)

• qbittorrent (unprivileged)

• sonarr (unprivileged)

• radarr (unprivileged)

• watchlistarr (unprivileged)

• jackett (unprivileged)

• unpackerr (unprivileged)

• openspeedtest (unprivileged)

• minecraft server (paper)

• rclone (backup to iCloud)

Snygg lista, har inte koll på alla service:ar du använder så får kika in dem sen

Det har gått ganska bra här med. Så här ser det ut just nu:

• homeassistant (VM) (mest för jag vill köra HAOS för autoupdates och HACS, USB passthrough för zigbee/thread dongle, och bluetooth passthrough)

• nginx proxy manager(unprivileged)

• pi-hole(unprivileged)

• plex (unprivileged, men har inte köpt version så kan inte köra hardwaretranscoding)

• jellyfin (unprivileged, med passthrough för grafik, kör denna mest istället för plex, rekommenderas!)

• docker/portainer (unprivileged)

• immich (som en stack på portainer)

• vaultwarden (unprivileged)

• openwrt med openvpn till nordvpn, nedanstående service:ar kör alltid under vpn (unprivileged)

• deluge(unprivileged)

• sonarr (unprivileged)

• radarr (unprivileged)

• prowlarr (unprivileged)

• flaresolverr (unprivileged)

Har behållt min gamla NAS undertiden, men det står näst på utbyte. jag har lagt upp den som en mountpoint proxmox, och sen passthrough till alla containers där jag behöver lagringsutrymme / acces still media, och kör nog vidare så sen när jag väl uppgraderar NAS:en. Känns som en bra setup för mig.

Nu när jag började få ett par service:ar som jag faktiskt self host:ar och vill ha access utanför mitt nätverk, så valde jag med ett punga upp en liten slant för ett "fint" domän namn, köpte en .se domän för 6kr. flyttade dns:en för siten till cloudeflare, och sen kör jag automatiska SSL certificates från Let's Encrypt, där jag även har ett valida certifikat för *.min-domän.se
så i nginx och i pi-hole (som jag använder som lokal dns) har jag även satt upp snygga "lokala" namn för alla mina service:ar, som då också får valida SSL certifikat också på hemnätverket. väldigt nice! så slipper man alla browservarningar om "unsafe sites"

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Följande verkar vara ett spännande chassi för mATX: https://www.youtube.com/watch?v=Jr5MjhgPz_c

Jag kör samma moderkort för min workstation (köpte för ~700 kr för ett år sedan, tyvärr har priserna gått upp nu) och det är rätt quirky men gör jobbet (x16 -> x4x4x4x4 eller x4x4x8 exempelvis).

För den som absolut vill ha mITX finns alltid MJ11-EC1, men där har du inte ens en vanlig PCIe-port (du måste köpa adapters osv) även om du har 8 st SATA på moderkortet, samt RDIMM ECC. Tror jag betalade 500 kr för moderkort (med EPYC cpu) och hade en gammal node 304 i garderoben. Funkar bra och den har IPMI.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Följande verkar vara ett spännande chassi för mATX: https://www.youtube.com/watch?v=Jr5MjhgPz_c

Jag kör samma moderkort för min workstation (köpte för ~700 kr för ett år sedan, tyvärr har priserna gått upp nu) och det är rätt quirky men gör jobbet (x16 -> x4x4x4x4 eller x4x4x8 exempelvis).

För den som absolut vill ha mITX finns alltid MJ11-EC1, men där har du inte ens en vanlig PCIe-port (du måste köpa adapters osv) även om du har 8 st SATA på moderkortet, samt RDIMM ECC. Tror jag betalade 500 kr för moderkort (med EPYC cpu) och hade en gammal node 304 i garderoben. Funkar bra och den har IPMI.

Gillar wolfgang! Skall ta en extra runda på chassis och alternativ när jag väl sätter igång med part 2 (NAS). Just detta chassi har rekommenderats till mig tidigare och är på min shortlist (även om det blir en beställning ifrån AliExpress isåfall).

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

När jag byggde upp min nuvarande hemmaserver (x11ssl-f, 1245 v6) stirrade jag mig blind på chassin tills jag bara beställde en fractal design define 6, den skulle ändå bara stå i ett källarrum. Nu står den i ett litet utrymme och är lite för stor.

Ska ersätta med node 304/MJ11-EC1 som slår rätt i storlek/funktioner-ration för mig.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kört en Direct attach storage till en proxmox server?
Mini PC:n som jag och @cheddar_bob5 kör har ganska få interna connections, men massor av usb. 3 st USB gen 3.2 (10 GPPS).
Istället för att bygga en NAS så hade det vart intressant att istället koppla på något liknande:
Terramaster D4-320 eller D6-320.

Det är ju ett "billigt" sett att "lägga till" NAS funktionalitet till en mini-PC, istället för extra maskin, eller detta är ett big nono och man bör gå på en dedikerad maskin ?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jellyfin + Transcode:a saker "on the fly" till alla dina enheter.

Slängde in mitt gamla 4070 i servern för att transcoda via jellyfin.

Är inte så hajj på homelab egentligen. Jag kör ett 1050 Ti med Jellyfin och har aldrig haft några problem med transcoding. Är väl AV1 som saknas på den i jämförelse, eller vad mer kan du dra nytta av med ett 4070 där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Är inte så hajj på homelab egentligen. Jag kör ett 1050 Ti med Jellyfin och har aldrig haft några problem med transcoding. Är väl AV1 som saknas på den i jämförelse, eller vad mer kan du dra nytta av med ett 4070 där?

skillnaden är nog att ett 4070 transcodar snabbare i det här fallet "bara".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

skillnaden är nog att ett 4070 transcodar snabbare i det här fallet "bara".

Okej, finns inte så mycket marginal där tycker jag. Testar en film i 4K x265 med DV på cirka 40 GB nu och buffrar i typ 1,5–2 sekunder när jag hoppar runt vid transcoding. Jag kör reverse proxy med duckdns och mobilt 5G-nät hemma. Jag kan nog inte ha två såna streams igång samtidigt tror jag, åtminstone på håret i så fall. Men finns nog en hel del utrymme för dig att nedgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

Har beställt ett jonsbo n5 chassi från inet för mitt NAS projekt. Hoppas det blir bra

Hur har projektet gått?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min mini proxmox server, men hade fortfarande behövt bygga en NAS. Tittat lite på färdiga lösningar, men de verkar så jädra dyra för vad man får.

Lyckats knopa ihop ett bra "komplement" till min proxmox. Frågan är bara om vilket OS man skall köra på NAS:en. Var först inne på TrueNAS, då det är gratis och är väldigt kompetent. Men behöver inte riktigt all funktionalitet som snapshots etc. kommer inte köra den typen av appar på den.

Ju mer jag kikar på det så känns unraid som den bästa lösningen för mig, där mix and match av drives ger en flexibilitet jag är ute efter. Det är 2 saker jag inte gillar med unraid:
1. det kostar pengar, och en jag måste minst upp på tier 2 (då jag vill ha mer en 6 store devices)
2. licensen är knuten till ett usb minne och man måste starta via usb minnet.

utöver detta så känns unraid klockrent.

är det någon på forumet som har erfarenhet av båda och kan ge lite insigts ?
och är ultimate av unraid värt det över tier 2 ?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ut mer prestanda än vad en enskild hårddisk kan ge är unraid en rätt kass idé. Vill du ha någon typ av dataintegritet är unraid inte heller någon höjdare.

Vill du mest ha ut lagringsutrymme är unraid bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm verkar som TrueNAS har stöd för att lägga till drives nu. Så kanske värt att planera lite istället, Får helt nya diskar av lite större size, och sen bara välja rätt raidz<n> ( då den inte går att ändra). Så kan man fortsätta växa sin vdev efterhand även i TrueNAS, då är enda nackdelen (i mitt fall) att jag inte kan återvända mina nuvarande diskar. De är å andra sidan rätt små (3Tb), och rätt gamla så känns inte som största förlusten.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Tagit första steget för DIY NAS projektet!

Det blev en Sagittarius 8-bay chassi som tipsats om i tråden innan. Till det så har jag köpt ett mATX mobile on desktop mobo/cpu combo (ej engineering sample).

Highlights:
16 core, 24 threads mobile CPU (55W TDP)
en 16x slot (16x PCI 4.0)
en 4x slot (4x PCI 4.0)
dualchannel DDR4 ram 64GB support
2.5GB NiC
4 SATA portar
3 NVME (2st 4.0 och 1st 3.0)

Till detta kommer jag komplettera följande ifrån Amazon:

Köpt ett Corsair PSU SF 600 watt gold ifrån Sweclockers. Vet att Sagittarius klarar full ATX, men kör man SFX så får man lite mer clearance för cpu fläkt. Och fick ett bra pris på den.

kommer då ha en TrueNAS, med 64GbRAM, 16 core/24 Threads, 10 SATA portar (exakt vad Sagittarius stödjer 8st 3.5 och 2st 2.5) och 2 NVME över, där ena kommer jag ha OS/Appar, och en för cache.

Utöver detta så har jag möjlighet i framtiden att expandera med med 4x och 16x kort. t.ex. grafikkort för mer transcoding, eller 10gigs nätverks nic om jag hade velat.

Köpt en extra disk just nu, tror jag med den och lite annan disk jag har liggandes kan göra en fullbackup på min nuvarande NAS, sen kan jag flytta de 4 diskarna till min nya. och om/när de börjar faila så kommer jag inte byta ut dem, utan att istället börja bygga en ny vdev pool med "stora" diskar istället.

Tror denna kommer hålla under lång tid för mig.
Kommer antagligen flytta över mina media servrar och immich direkt till NAS:ens docker interface. Sen behålla allt annat i min proxmox.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Hedersmedlem

Den lådan ser ganska nice ut. Hur var den att bygga i?
Jag körde vidare på Synology-spåret och installerade Xpenology på min DIY NAS. Funkar mycket bra. Jag kör Synologys grejer för file sharing osv. och i övrigt bara docker images. Känner inte att jag behöver hela VM-biten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

tryckte precis på beställningsknappen, så får se hur den är att bygga i när den väl dyker upp.

Inte hört om Xpenology innan så gjorde en snabb check nu, verkar coolt! definitivt ett alternativ till Unraid och TrueNAS. Från ett legalt perspektiv lite mer "murky".

VM Biten kör jag på min proxmox som gör det suveränt. enda docker jag kör just nu är Portainer/Immich, dessa kommer jag flytta till min NAS (oavsett OS). Plex/Jellyfin kommer jag flytta med (från lcx till docker på NAS:en)
Resten av mina service:ar låter jag ligga kvar på min Proxmox.
I framtiden beroende på vad jag har för selfhosting behov och vad som finns så kommer jag kunna välja var jag installerar dessa. kommer ha gått om cores och minne över på båda för ett bra tag framåt.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Snygg lista, har inte koll på alla service:ar du använder så får kika in dem sen
...

Här hemma har jag precis lagt en beställning på en till likadan burk (M70Q), med syfte att agera klient åt grabben när han är hos sin mamma. Han har en gamingdator hos mig, men istället för att köpa en till så tänkte vi pröva att streama via Sunshine / Moonlight över Wireguard (VPN). Jag kör lokalt idag med samma setup för att kunna spela på min MacBook, vilket fungerar kanon - återstår att se om det fungerar lika bra över nätet. Värt ett test!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är i gropen att installera om min server, ska köra in proxmox igen, och köra det mesta som LXC (Containers) istället för VM's, sedan kan jag då få plats med lite VM's för att leka/testa/köra annat och lättare att städa bort det som blev skit av