Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Tack för svar

Det stämmer, så är det (nästan) har även vissa kontakter som menar på en större värdeminskning på helel kontra hybrid.

Jag tror dina kontakter ger dig fel framtidsinformation och rådgivning.

Då hybrider kommer öka enormt i beskattning så tror jag vi kommer se större värdetapp på hybrider i framtiden. Även fossila bränslepriser som förväntas stiga under 2026 rätt kraftigt kommer påverka andrahandsvärden på marknaden.

Vi går även mot en global ekonomisk kris och lågkonjunktur, och då är risken att många dyrare bilar kommer sjunka kraftigt i pris (medan de lite lägre och mer ekonomiska bilarna på beg-marknaden kanske kommer stiga).

Summa summarum; nya bilar tappar (med få undantag i historien) enormt mycket i värde de första åren, oavsett drivlina. Det är dock extremt svårt att förutse andra förändringar på marknaden, och vilka drivlinor som eventuellt kommer tappa mest eller minst. Vill du optimera ditt bilköp för ekonomi så skall du köpa en ett par år gammal bil där det största värdetappet redan skett och sedan äga den under en lång tid (då vill man ha en framtidssäker bil).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@ibland Varför välja en bil med 2 drivlinor som skall servas och underhållas, det blir dyrare i längden.
Har själv haft hybrid innan elbilen och det är nog den bil jag ångrat mest av alla bilar jag haft.

Har du möjligheten att ladda hemma är ren elbil det rätta valet, risken för att hamna i laddkö på långresor är ganska liten om man inte tvunget måste ladda på ett speciellt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tror dina kontakter ger dig fel framtidsinformation och rådgivning.

Då hybrider kommer öka enormt i beskattning så tror jag vi kommer se större värdetapp på hybrider i framtiden. Även fossila bränslepriser som förväntas stiga under 2026 rätt kraftigt kommer påverka andrahandsvärden på marknaden.

Vi går även mot en global ekonomisk kris och lågkonjunktur, och då är risken att många dyrare bilar kommer sjunka kraftigt i pris (medan de lite lägre och mer ekonomiska bilarna på beg-marknaden kanske kommer stiga).

Summa summarum; nya bilar tappar (med få undantag i historien) enormt mycket i värde de första åren, oavsett drivlina. Det är dock extremt svårt att förutse andra förändringar på marknaden, och vilka drivlinor som eventuellt kommer tappa mest eller minst. Vill du optimera ditt bilköp för ekonomi så skall du köpa en ett par år gammal bil där det största värdetappet redan skett och sedan äga den under en lång tid (då vill man ha en framtidssäker bil).

Skrivet av MacAllan:

@ibland Varför välja en bil med 2 drivlinor som skall servas och underhållas, det blir dyrare i längden.
Har själv haft hybrid innan elbilen och det är nog den bil jag ångrat mest av alla bilar jag haft.

Har du möjligheten att ladda hemma är ren elbil det rätta valet, risken för att hamna i laddkö på långresor är ganska liten om man inte tvunget måste ladda på ett speciellt ställe.

Hör er båda två, se vad sweclockare kan göra med en. Då får det bli en helel då! Svårt när man inte har egna erfarenheter och det verkar finnas två läger. Ena källan säger bli och andra säger bla.

Min initiala tanke innan frågetecken uppstod var en Model Y, ska man köpa en 2022 då från Tesla själv eller går det bra att köpa från andra handlare också? Tänker främst på garantier och så som kommer med köpet från Tesla.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hör er båda två, se vad sweclockare kan göra med en. Då får det bli en helel då! Svårt när man inte har egna erfarenheter och det verkar finnas två läger. Ena källan säger bli och andra säger bla.

Min initiala tanke innan frågetecken uppstod var en Model Y, ska man köpa en 2022 då från Tesla själv eller går det bra att köpa från andra handlare också? Tänker främst på garantier och så som kommer med köpet från Tesla.

Skall inte helt utesluta hybrider, men den största orsaken till att de säljs så mycket i dag är att de oftast är förtäckta fossilbilar som har en beskattning som elbilar. Dessa låga beskattningar nu kommer ändras då EU omvärderat hybriders verkliga CO2-utsläpp vs dagens teoretiska WLTP-beräkningar, och skatter inom EU kommer därför kraftigt att höjas i framtiden (inklusive här i Sverige).

Vår senaste bil vi köpte är en hybrid (BWM 5-serie), och även om bilen är en trevlig kombi som vi är mycket nöjda med som familjens "lastbil" i fordonsparken, så är nog själva hybridlinan i den det som vi är absolut minst nöjda med (innan har vi enbart haft rena diesel, rena bensinare och flera rena elbilar).

Men absolut att det kan finnas nischad nytta med en hybrid för vissa unika användningsfall (som sagt så skall man verkligen inte utesluta det helt kategoriskt), även om de flesta med hybrider i dag troligen skaffat det enbart för att det varit beskattningsmässigt en fördelaktig sak (speciellt som förmånsbilar), och inte för att drivlinan i sig själv alltid är den bästa.

Gällande Tesla så kan du köpa av vem som helst. Kvarvarande garantier överförs till nya ägaren utan problem.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gällande Tesla så kan du köpa av vem som helst. Kvarvarande garantier överförs till nya ägaren utan problem.

Är priset på bilarna mellan handlarna densamma så är dock att köpa från Tesla att föredra då man får ytterligare 1år garanti utöver ordinarie och det ingår alltid utökad autopilot om man är intresserad av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är priset på bilarna mellan handlarna densamma så är dock att köpa från Tesla att föredra då man får ytterligare 1år garanti utöver ordinarie och det ingår alltid utökad autopilot om man är intresserad av detta.

👍

Ahh. Det visste jag faktiskt inte. Då är det ju en klar fördel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

hmm, för att göra det enkelt väljer jag ut bilar jag gillar utan att ta ev. hänsyn till politik, ägarstruktur, gamla skandaler etc. (för att det ska finnas något att faktiskt rekommendera)

* Tesla Model Y (denna valde jag själv)
* Skoda Enyaq (har man låg tollerans för dålig mjukvara går dock denna bort)
* Hondai Ioniq 5 (tvalar inte som suv)
* Mercedes EQB (Om man finner en med iaf 2års garanti)
* Kia EV6 (om utrymmet räcker, testa! "suv")

De bilar i denna listan jag själv helst skulle leva med är Model Y och EV6.

Bra lista!

Den som skulle gå helbort för mig är EQB p.g.a. att den likt Q8 e-tron dras med strulande batterier och tveksamt stöd från tillverkaren. En eventuell kortslutning kan man liksom inte "programmera bort" - eller har jag fel?

Min upplevelse av infotainment-systemet i första generationen Kia EV6 är att "allt bara funkade". Det var verkligen inte fancy eller rappt men gav en myriad av relevanta inställningsmöjligheter och allt bara funkade. Därtill fanns en uppsjö fysiska reglage som, återigen, gjorde precis vad man förväntade sig. Till skillnad från minimalistiska lösningar från Tesla, där somliga väljer att komplettera avsaknad av fysiska reglage med prylar från exempelvis Enhance.
Ioniq 5 använder identisk hårdvara och med nära identisk mjukvara.
Enyaqen är en lite mer traditionell bil, på både gott och ont. Elbilar från VAG är bra från senare modellår, typ 2024-2025.

Man kan också argumentera för Nissan Ariya med hänsyn till nypriserna/kampanjerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Kolla Audi Q4 eller KIA EV6/Hyundai Ioniq 5 annars.

§ 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Kolla Audi Q4 eller KIA EV6/Hyundai Ioniq 5 annars.

Nackdelen med Ioniq 5 är att körkänslan och styrningen verkligen är svampig, och själv är jag inte alls kompis med mjukvaran. Upplevde den som extremt svajig och opålitlig när jag tog kurvor och cirkulationsplatser i lite högre fart (utan att vara extrem på något sätt, och ändå höll hastighetsgränser). Gillade inte alls Ioniq 5 där. Till på det så var styrkänslan väldigt diffus och oprecis. Värt att testa och provköra ordentligt innan man bestämmer sig (i övrigt en trevlig bil på många sätt).

Detta sagt så har jag inte heller varit nöjd med körkänslan i gamla Tesla MY. Detta trots att jag älskar körkänslan i alla mina M3 jag har haft. Har även testat gamla MY Performance (som skulle vara den bästa), men tyckte det var en körkänsla som inte alls passade mig personligen. Var bussaktigt/SUV-aktigt bumpig och stötig på samma gång (på ett helt annat sätt än M3 som jag älskar den fasta fjädringen/dämpare på).

Så både Ioniq 5 (svampig och svajig) och MY (bumpig och stötig) bör absolut provköras ordentligt innan man bestämmer sig för att köpa (hade förbokat en MYP en gång i tiden, men avbokade direkt efter provkörning).

Men detta är troligen en smaksakpreferens, och kanske bara något personligt för mig att jag inte uppskattar någon av de två bilarna gällande dess körkänsla. Finns garanterat många som tycker annorlunda, eller att detta inte är så viktigt för alla människor med körkänslan i bilarna som för mig. Det är också helt OK, och upp till alla att testköra och bestämma sig själva.

Svar på § 1.7 - MOD
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nackdelen med Ioniq 5 är att körkänslan och styrningen verkligen är svampig, och själv är jag inte alls kompis med mjukvaran. Upplevde den som extremt svajig och opålitlig när jag tog kurvor och cirkulationsplatser i lite högre fart (utan att vara extrem på något sätt, och ändå höll hastighetsgränser). Gillade inte alls Ioniq 5 där. Till på det så var styrkänslan väldigt diffus och oprecis. Värt att testa och provköra ordentligt innan man bestämmer sig (i övrigt en trevlig bil på många sätt).

Detta sagt så har jag inte heller varit nöjd med körkänslan i gamla Tesla MY. Detta trots att jag älskar körkänslan i alla mina M3 jag har haft. Har även testat gamla MY Performance (som skulle vara den bästa), men tyckte det var en körkänsla som inte alls passade mig personligen. Var bussaktigt/SUV-aktigt bumpig och stötig på samma gång (på ett helt annat sätt än M3 som jag älskar den fasta fjädringen/dämpare på).

Så både Ioniq 5 (svampig och svajig) och MY (bumpig och stötig) bör absolut provköras ordentligt innan man bestämmer sig för att köpa (hade förbokat en MYP en gång i tiden, men avbokade direkt efter provkörning).

Men detta är troligen en smaksakpreferens, och kanske bara något personligt för mig att jag inte uppskattar någon av de två bilarna gällande dess körkänsla. Finns garanterat många som tycker annorlunda, eller att detta inte är så viktigt för alla människor med körkänslan i bilarna som för mig. Det är också helt OK, och upp till alla att testköra och bestämma sig själva.

Blir att provköra nya MY för mig efter att ha läst på mycket idag, dels här, men också på andra forum. Verkar som att dem försökt lyssna på användaren och göra något åt det du beskriver. Det blir förvisso då en dyrare bil men inte nödvändigtvis. Standardmodellen har trots allt lika lång räckvidd som en begagnad LR modell om jag inte förstått allt fel.

Svar på § 1.7 - MOD
Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Blir att provköra nya MY för mig efter att ha läst på mycket idag, dels här, men också på andra forum. Verkar som att dem försökt lyssna på användaren och göra något åt det du beskriver. Det blir förvisso då en dyrare bil men inte nödvändigtvis. Standardmodellen har trots allt lika lång räckvidd som en begagnad LR modell om jag inte förstått allt fel.

Köper du en begagnad då tänk på att när den passerar 3 år är det helförsäkring som gäller, och då kostar de oftast väldigt mycket. Tesla då alltså.

Hade dock aldrig köpt en utan äkta parkeringssensorer. Har aldrig läst nåt bra om Tesla Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Köper du en begagnad då tänk på att när den passerar 3 år är det helförsäkring som gäller, och då kostar de oftast väldigt mycket. Tesla då alltså.

Hade dock aldrig köpt en utan äkta parkeringssensorer. Har aldrig läst nåt bra om Tesla Vision.

Är det något nytt? Tesla VIsion ?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Förvisso lite mindre bilar, men lutar lite åt Zeekr X sen när min privatleasing på MG4 går ut. Provkört och tyckte att den var väldigt trevlig.

Förvisso varit väldigt nöjd med MG4 också, även om mjukvaran är långt ifrån perfekt. Ändå väldigt bekväm och rolig att köra till en helt oslagbar kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Är det något nytt? Tesla VIsion ?

Det kallas väl det efter att de övergick helt till kamerabaserat, istället för radar och sensorer.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Själv kollar jag bara i speglar och kamerorna, ignorerar iprincip helt övrig parkeringshjälp.

Med det sagt så tycker jag Tesla vision fungerar helt ok de få gångerna jag tänkt på det. Ingen direkt skillnad mot sensorerna på min äldre merca.

Försäkringen kollar man ju såklart upp innan köp, men tycker den på mig är helt ok om jag provar med en äldre bil än den jag själv äger, får 11,5K på en -22 MYP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Gillade inte utseendet på nya MY när jag såg alla bilder som släpptes på nätet innan lanseringen (något jag även kommenterat här tidigare i tråden), men efter att för någon månad sedan sett den i verkligheten och även provsuttit den så är jag riktigt imponerad. Riktigt snygg och grymt fin premiumkänsla i interiören i hela bilen (minst lika hög som vår BMW, och ännu bättre på vissa punkter).

Är absolut intresserad av att provköra för att känna om det skett några (avgörande) förbättringar även där. Skall boka en testtid då fort jag får något lite mindre att göra på jobbet. Skall bli intressant.

Har ingen koll på räckvidd i verkligheten på nya modellerna (kommer säker Tester av Björn och andra snart), men är ju en liten nackdel med LFP att de laddar långsammare på vintern när batterierna kan vara kallare (blir då verkligen superviktigt med att använda batteriförvärmning). Men den ser absolut väldigt prisvärd ut (om man kan leva med lägre laddeffekt på vintern, och mindre batteristorlek).

Skrivet av Lidodido:

Alla bilförsäkringar går upp i pris när man går från halvförsäkring till helförsäkring. Inget unikt för Tesla alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Nja, en standard har ganska mycket kortare räckvidd än LR och Performance, men har ändå helt ok räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Förvisso lite mindre bilar, men lutar lite åt Zeekr X sen när min privatleasing på MG4 går ut. Provkört och tyckte att den var väldigt trevlig.

Förvisso varit väldigt nöjd med MG4 också, även om mjukvaran är långt ifrån perfekt. Ändå väldigt bekväm och rolig att köra till en helt oslagbar kostnad.

Mjukvaran är ju tydligen rätt buggig och ingen höjdare hos Zeeker heller som jag förstått. Dessutom med sedvanliga risken att läcka data till Kina, om man bryr sig om sådant om personlig integritet (utan att gå in på de politiska aspekterna av ett sådant köp).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gillade inte utseendet på nya MY när jag såg alla bilder som släpptes på nätet innan lanseringen (något jag även kommenterat här tidigare i tråden), men efter att för någon månad sedan sett den i verkligheten och även provsuttit den så är jag riktigt imponerad. Riktigt snygg och grymt fin premiumkänsla i interiören i hela bilen (minst lika hög som vår BMW, och ännu bättre på vissa punkter).

Är absolut intresserad av att provköra för att känna om det skett några (avgörande) förbättringar även där. Skall boka en testtid då fort jag får något lite mindre att göra på jobbet. Skall bli intressant.

Har ingen koll på räckvidd i verkligheten på nya modellerna (kommer säker Tester av Björn och andra snart), men är ju en liten nackdel med LFP att de laddar långsammare på vintern när batterierna kan vara kallare (blir då verkligen superviktigt med att använda batteriförvärmning). Men den ser absolut väldigt prisvärd ut (om man kan leva med lägre laddeffekt på vintern, och mindre batteristorlek).

Alla bilförsäkringar går upp i pris när man går från halvförsäkring till helförsäkring. Inget unikt för Tesla alls.

Jag tror den kan vara rätt bra uppgraderad, inte bara en facelift. Jag har inte läst testet (bakom plus) på Aftonbladet. Men enligt rubriken och bilden verkar de gilla den, trots att de alltid ogillar elbilar, särskilt Tesla.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mjukvaran är ju tydligen rätt buggig och ingen höjdare hos Zeeker heller som jag förstått. Dessutom med sedvanliga risken att läcka data till Kina, om man bryr sig om sådant om personlig integritet (utan att gå in på de politiska aspekterna av ett sådant köp).

Läcka data till Kina är jag inte ett dugg orolig över. Tror inte att jag är särskilt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag tror den kan vara rätt bra uppgraderad, inte bara en facelift. Jag har inte läst testet (bakom plus) på Aftonbladet. Men enligt rubriken och bilden verkar de gilla den, trots att de alltid ogillar elbilar, särskilt Tesla.

Glenn Lindberg som gjort recensionen är väl Tesla Fanboy deluxe. Att ge gamla Model Y 5 plus är helt verklighetsfrånvänt enligt mig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Glenn Lindberg som gjort recensionen är väl Tesla Fanboy deluxe. Att ge gamla Model Y 5 plus är helt verklighetsfrånvänt enligt mig.

Aha, jag har inte koll på honom. Man ser ju en del av han Robert Collin, som är en riktig motpol då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Aha, jag har inte koll på honom. Man ser ju en del av han Robert Collin, som är en riktig motpol då

Ja han lever väl fortfarande på 90-talet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

För att vissa hybrider är på många vis simplare och mer ekonomiskt än moderna ICE bilar.
Kan förklara om så önskas.
Vilken hybrid hade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kolla försäkringar innan du köper en Tesla, litet tips. Kollade nyligen 2021-2022 samma prisklass och effekt mot Kia vs Tesla, Tesla var mer än dubbelt så dyr! 2000:-/månad vilket kan stjälpa vilken kalkyl som helst.

Kollade för något halvår sedan och upplevde inte samma skillnad då av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så är det nog, vill också tillägga att folk har olika smak va gäller körkänsla också. T.ex. hur hårt de vill ha sina stötdämpare för finns ju för och nackdelar. Själv har jag ägt en Civic 1.8l sport årsmodell 2007, tammefan om man hittar nån stötigare vanlig familjebil (en arbetstagare kommenterare fick sälja sin då fick ont i ryggen av bilen xd) men ack så bra jag gillade styrningen, kändes som man var planterad i marken nästan som en go-kart, stadig som tusan! Själv gillar jag också linjär bromsar som tar väldigt sakta med litet tryck och progressivt börjar ta mer och inte exponentiellt börjar ta riktigt hårt efter bara lite tryck. Styrningen får gärna va på den tyngre sidan osv osv Så där finns säkert smak och tycke va som är bra körkänsla också, vissa gillar komfort, andra gillar att det känns stadigt i svängarna och bra känsla vad som sker mellan hjulen och marken osv, alltid svårt att få både ock om man nu inte går upp i prisklasserna kanske men också där varierar det huruvida egenskaperna för bilarna är.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, en standard har ganska mycket kortare räckvidd än LR och Performance, men har ändå helt ok räckvidd.

Nu jämför jag nya Model Y, som i nya modellen. Med gamla LR

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Nu jämför jag nya Model Y, som i nya modellen. Med gamla LR

Aah, ja då är inte skillnaden så stor i räckvidd.
Jämför dock övriga skillnader också.
STD har väl sämre snabbladdning och rätt mycket sämre högtalarsystem bland annat.

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte våga köpa en Tesla i dagsläget. Dels har vi osäkerheten i att kunna få den reparerad om något händer, i och med konflikten, sen har vi försäkringsbolagen som ständigt verkar höja premierna. Och framför allt, nu när försäljningssiffrorna dyker, så skulle nypriset plötsligt kunna sänkas med 100.000 över en natt. Eller ännu mer om Elon och Trump kommer överens om någon subvention bekostad av amerikanska staten. Ingen orimlig tanke det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Glenn Lindberg som gjort recensionen är väl Tesla Fanboy deluxe.

Tycker han ka ge Tesla en hel del kritik. Har aldrig heller upplevt honom som fanboy av vare sig Tesla eller Musk.

Tvärt om är han rätt mycket med fötterna på jorden typ av journalist som testar bilar praktiskt för normala köpare och användare.

Skrivet av LeonHart:

Att ge gamla Model Y 5 plus är helt verklighetsfrånvänt enligt mig.

Själv gillar jag inte den gamla MY pga. att körkänslan inte passar mig, men då det samtidigt är världens mest sålda bil i ett antal år så är det väl inte "fanboy" att ge den en femma i betyg kan jag tycka.

Kanske snarare kan vara du som har något emot Tesla?

Lätt att kalla alla fanboy hit och dit som gillar produkter som man själv inte gör. Om jag minns rätt så har Lindberg aldrig någonsin ägt en Tesla, och inte heller har några aktier i bolaget enligt egen utsaga. Har för mig han äger och kör en Skoda.

Skrivet av sandos:

Kolla försäkringar innan du köper en Tesla, litet tips.

Är inne på mina andra Tesla, så absolut något jag har full koll på.

Det sagt så gäller samma råd alla bilar (inte unikt för Tesla på något sätt). Alltid viktigt att se på hela kostnadskalkylen när man skaffar en ny bil.

Själv så har jag nog aldrig ägt bilar med så låg TCO som mina M3 (men skall sägas att det i mitt fall är förmånsbilar på eget AB, så kalkyler kan ju skilja sig kraftigt beroende på upplägg, och även var man bor).

Visa signatur