Krönika: RTX 5000-serien visar värdet med förra generationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Ja, de va ju prisvärt för alla 4 pers som fick 3080 för MSRP.

Nog var vi något fler än så, men jag förstår vad du menar. Det var absolut lika mycket en papperslansering som 5000-serien, men till ett bra mycket lägre pris. Tyvärr blev väl 30xx-släppet lite av startskottet för scalpers på gpu-marknaden. Därefter har Nvidia lärt sig sin läxa - folk verkade ju vara villiga att betala scalpers nästan vad som helst. Pengar som Nvidia nu alltså hellre ser hamna i sina egna fickor. Men scalpers fortsätter visa sitt fula tryne vid varje släpp så nästa generationssläpp kommer bli än dyrare.

Dags att AMD/Intel visar var skåpet ska stå. Nvidia kan förpassas till grafikkortshistorien. Inte för att de behöver sälja några fler kort...

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Jag har ju för mina sim-behov letat ett kort som ligger snäppet under värsting, för det blir ju för tokdyrt. Men så visar det sig att det som då kallas 5080 egentligen borde benämnas 5070ti, för det är väl där den ligger prestandan ligger. Ett "riktigt" 5080-kort finns ju IMHO inte, det som ligger närmast är 4090(!). Det var inte riktigt det utfallet jag hade förväntat mig när jag nu väääntat in den nya generationen då jag sitter med ett 3090 och då valde att hoppa 4000-serien för att få lite bättre prestanda med 2 gen-uppdatering.

Nvidia kunde ju ha gjort en liten refresh på 4090 och sålt den som en 5080. Hade passat som handsken som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt 4070 Ti och köpte istället ett 7900 XTX. Det känns roligare att stödja AMD.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att Nvidia överlag har tappat respekten för sina konsumenter. (Lex the more you buy. The more you save... och 4090 preformance for 750 dollars...) utan att vara speciellt insatt så tycker jag att hardware unboxeds resonemang om gpu tillgång l msrp låter väldigt rimligt! Skulle nu fsr4 bara komma i närheten av dlss 4. Och de nya amd korten prissätts rimligt så tror ja att de kommer bli droppen!

Jag landade i att hoppa över 50-serien helt. Sitter på ett 4070TiS och i 1440p så ser ja än så länge ingen anledning att byta upp mig över huvud taget! Ska bli väldigt intresant att se hur MFG fungerar på 5070 korten! Svårt o tro att de faltiskt kommer göra någon skillnad. O isf är ju sanningen att allt under 5090 är ordentligt överprisat!

Permalänk
Skrivet av Smedone:

Känns ju som att Nvidia överlag har tappat respekten för sina konsumenter. (Lex the more you buy. The more you save... och 4090 preformance for 750 dollars...) utan att vara speciellt insatt så tycker jag att hardware unboxeds resonemang om gpu tillgång l msrp låter väldigt rimligt! Skulle nu fsr4 bara komma i närheten av dlss 4. Och de nya amd korten prissätts rimligt så tror ja att de kommer bli droppen!

Jag landade i att hoppa över 50-serien helt. Sitter på ett 4070TiS och i 1440p så ser ja än så länge ingen anledning att byta upp mig över huvud taget! Ska bli väldigt intresant att se hur MFG fungerar på 5070 korten! Svårt o tro att de faltiskt kommer göra någon skillnad. O isf är ju sanningen att allt under 5090 är ordentligt överprisat!

Fsr4 kan som bäst nå Dlss3 standard då amd saknar beräkningar för transformer modeller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd

Dlss till 4000 serien dem pratar även om MFG för 4090.
Men klart att de blir en uppgrade oavsett i och med DDR7 minnen som ensamma är 30-35 proc snabbare än föregående gen.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

Alla större världens ledare pratar om stora satsningar på Ai. Datamördar däremot tänker, ja dessa personer tjatade om att internet, 3G mobilnät, tågtrafik och annat skulle bli så stort och hur gick det med dessa saker? Så vi fortsätter med att inte nyttja detta.

Problemet jag anser är att vettiga grafikkort är så otroligt dyra idag så de är för mig inget ens att fundera på, exakt samma sak är en ny elbil för mig.

Så jag anser dubbla Nvidia 5090 inte är fel, men de är så inåthelskotta över min budget så det inte är klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fsr4 kan som bäst nå Dlss3 standard då amd saknar beräkningar för transformer modeller

Kanske kan räcka för många? Den omtalade ratchet and clank demon såg ju imponerande ut (om de nu ens va fsr4) Förutsatt att xtx landar runt 5070ti preformance o faktiskt presterar som förväntat i ray tracing, och kostar 1000-1500 mindre?

Permalänk
Skrivet av Smedone:

Kanske kan räcka för många? Den omtalade ratchet and clank demon såg ju imponerande ut (om de nu ens va fsr4) Förutsatt att xtx landar runt 5070ti preformance o faktiskt presterar som förväntat i ray tracing, och kostar 1000-1500 mindre?

Beror på transformer modell flyttar ju quality mode dlss 3 till performance dlss 4.
Vilket ger en väldigt uppsving i fps.

Väldigt mycket små saker som blir bättre med transformer som vissa objekt som dlss tidigare haft strul med (kraftkabel i luft)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Ja, de va ju prisvärt för alla 4 pers som fick 3080 för MSRP.

Tyckte det var dyrt när jag förbokade mitt, lät förbokningen ligga kvar när priserna steg och ca 6 månader efter lansering så tyckte man det var billigt när det damp ner på posten. Känns som det kommer få hålla 1-2 generation till, vilket betyder att sonen får ha kvar sitt 1080ti ett tag till, men han kör bara i 1080p så kan dra runt det mesta.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd

4090TI NÅN?!?!?!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Hade planerat min första datoruppgradering sedan 2014nu när 5000-serien kom. Att det skulle bli dyrt hade jag redan räknat med men att prestandan skulle vara så vek var jag inte beredd på. Jag velade länge fram och tillbaka om jag skulle köpa ett 5080 eller vad det skulle bli. Eftersom jag kör custom vattenkylning så är det inte helt enkelt att bara köpa ett begagnat i vilket vedbod som helst. Man måste ha möjlighet att slänga på ett vattenblock och det kostar åtmonstone halva skjortan.
Till slut ramlade jag av en slump över ett begagnat Asus 3070 EKWB på Tradera för knappt 4000 så jag bestämde mig för att övervintra med ett äldre kort. 3070 bör ge ungefär 2,5 gånger mer prestanda än mina nuvarande GTX 980 SLI och det får duga tills mer rimliga alternativ dyker upp.

Permalänk
Medlem

Digital Foundry hade en ganska intressant take på de hela i dagens pod! Rekomenderar att kolla in den! Men i korta drag så finns de tekniska begränsningar i "raster" som nvidia möter med mjukvara. Att de väljer o ta premium betalt är snarare för just den mjukvaran snarare än "faktiska" framsteg. Mitt hopp ligger i att AMD får till sin nya generation o tvingar Nvidia till något mer... konkurenskraftiga priser😇

Permalänk
Avstängd

4090 KUNG!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

4000-serien var precis lika rutten som 5000-serien (4090 enda undantaget, men den var alldeles för dyr).

Permalänk
Medlem

Dom som fick tag på 3xxx serien för tilltänkta msrp är riktiga vinnarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jotack de har behållt värdet bra också vet jag som just sålde av mitt 3080 FE. Sälja av mitt 4070 Super också och sedan blir det väl kvittat nästan hela summan jag fick lägga för 5080.

Är väl uppsidan i det hela, att ens gamla grafikkort inte längre bara är värda kaffepengar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3300/17000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vet inte om man ska kalla de med 8 och 10gb korten för vinnarna. Om man nu kör 4k upplösning. Den minnesmängden räcker inte till idag.

Permalänk
Medlem

Jösses! Har sett 4 reviews på 5070ti... känner mig helt plötsligt väldigt nöjd med mitt 4070ti super! Helt absurt att de får 10-15 fler fps... för de priset!? Känns ju som att argumentet för MFG inte håller under 5080 heller? Ingenstans får de en tillräcklig bas-fps för att de ska vara ett vettigt alternativ. 120fps, 4k rt ultra i cyberpunk... KAN ju inte vara spelbart om max 1/3 av bilderna är "riktiga"?

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört 2080 sedan 2018.. Med denna generation kanske det blir en uppgradering
Hoppas AMD kommer med bra kort annars kanske det lutar åt 5070ti

Permalänk
Medlem

Trist sits för oss som verkligen behöver uppgradera. Betala överpris för 5000 serien eller betala överpris för ett begagnat ur 4000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

Trist sits för oss som verkligen behöver uppgradera. Betala överpris för 5000 serien eller betala överpris för ett begagnat ur 4000 serien.

Prova AMD?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Fattar inte varför Nvidia skall envisas med att ha så extremt många varianter och varför det skall vara sånt stort överlapp mot föregående serie. 5060, 5070, 5080, 5090 och ti samt super i mellan dessa.. det blir ju ca 10st varianter i varje generation med överlapp så kanske 8 av dessa är långsammare än dom två snabbaste i förra generationen.

Tänk ock Apple släppte 10-12 varianter av iPhone varje år🤣. Helt galet egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Prova AMD?

Ja, det är såklart ett alternativ även om jag inte är helt bekväm med det. Senast jag hade ett kort från AMD var 6970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Känner mig relativt nöjd fortfarande med 3080Ti 12GB, som jag fick för "endast" 12 000 SEK när det begav sig. Fick visserligen stå i kö till Webhallen, men såhär 4.5 år senare känns det som väl investerade pengar.......

Helt galet att en motsvarande 3080Ti har mer än dubblerat i pris på 4 år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Köpte ett beg 3080 för 2 år sen eller vad det blir🤔 men klarar mig på det jag spelar just nu🙂 sen är det alltid kul med nytt såklart,men nu kostar det lite väl mycket med grafikkort för egen del. Men får bli uppgradering av systemet till am5 i slutet av året förhoppningsvis 🙂 dock så får grafikkortet hänga med ett tag till.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

I hushållet rullar dagligen ett RTX 4090 men även RTX 2080 Ti, och det kommer vara en genuint tråkig dag när endera kastar in handduken.

Har nog aldrig känt mig så omotiverad på att köpa nytt, eller så ointresserad av current-gen grafikkort som jag gör just nu...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

Ja, det är såklart ett alternativ även om jag inte är helt bekväm med det. Senast jag hade ett kort från AMD var 6970.

Testa. Jag gick från 4070 Ti och tänkte köpa ett 5080 eller 5070 Ti. Men nä. Inte värt. Jag köpte istället ett Asus TUF OC 7900 XTX för 10900kr. Supernöjd! Så tyst och svalt och rejält med prestanda.