Värt att ändra volt för ett RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem

Värt att ändra volt för ett RTX 4060 Ti

Hej,

Är det värt att ändra volt till lägre en original för ett RTX 4060 Ti?

Någon vänlig och pedagogisk själ som kan förklara vad han faktiskt gör i videon?
Hänger inte riktigt med.
Han ändrar även memory clock på slutet?

https://www.youtube.com/watch?v=1tPXy3SCpDE

Permalänk
Medlem

Kort sagt, du kan få ner temperaturen om du vill det, vilket också kan sänka fläkthastigheterna = sänkt ljudnivå, eventuellt lite mindre värme som sprider ut sig i rummet, och sparar någon krona på elräkningen.

SweClockers har skrivit en artikel om det:
https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Minnesöverklockningen är enklare: Prova +1000MHz på minnet (helst efter att du har verifierat din lägre spänningskurva) och kör några stresstest eller olika spel. Leta efter korrupta artefakter i grafiken, det betyder att du kör för hög klockhastighet. Sänk då med 50-100MHz beroende på hur snabbt eller mycket grafiken blir "fel".

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kort sagt, du kan få ner temperaturen om du vill det, vilket också kan sänka fläkthastigheterna = sänkt ljudnivå, eventuellt lite mindre värme som sprider ut sig i rummet, och sparar någon krona på elräkningen.

SweClockers har skrivit en artikel om det:
https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Minnesöverklockningen är enklare: Prova +1000MHz på minnet (helst efter att du har verifierat din lägre spänningskurva) och kör några stresstest eller olika spel. Leta efter korrupta artefakter i grafiken, det betyder att du kör för hög klockhastighet. Sänk då med 50-100MHz beroende på hur snabbt eller mycket grafiken blir "fel".

Eventuellt motverka coal whine ljud också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av user1010:

Eventuellt motverka coil whine ljud också?

Det är också möjligt. Ett annat sätt att motverka det är att begränsa mängden FPS.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

han i första exemplet sänker sin max GPU boostfrekvens med ~1000Mhz och spänningen med 0.350V

vilket resulterar att kortet kommer gå svalare så fläktar inte kommer jobba lika hårt men samtidigt ev även kommer påverka prestandan negativt men beror lite på vad kortet i default typ normaliserar på för boostfrekvens när det når templimit/powerlimit och slutar boosta.

sen hur stor skillnaden för dessa 1000Mhz blir är svårt att säga kan mycket väl vara att dessa sista MHZ inte tillför så mycket mer än extra värme.

på mitt 3070ti kan jag köra samma boostfrekvens med ~1050mV mot 1vad den normalt kör vid 1250mV så i mitt fall så det enda den påverkar är att den kör max boost längre då temperatiren går upp långsammare innan templimit slår in vilket ger mig en högre genomsnittlig kärnklocka med mindre dalar när den slår i limit för tempen sjunker fortare när den går ner ett klocksteg så det hinner inte droppa lika många frekvenssteg innan jag är under limit igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vid belastning med Unigine Heaven Benchmark så verkar GPU volt vara 1.0750 samt GPU clock 2760.0. Har artefakter ibland (grå rektangel som visas snabbare än 1 sek), alltid vid låg load. Ser det aldrig i spel.