Bränna bulkdvd i 4x på en nec-1300a

Permalänk
Medlem

Bränna bulkdvd i 4x på en nec-1300a

Hejsan.

Jag undrar om någon mer än jag köpt bulkdvd hos dvdnorden.se och som har en nec-1300a brännare. Det är nämligen så att jag lyckas inte bränna dessa i 4x hastiget. Någon som vet vad jag gör för fel. Har installerat den firmwaren som de rekomenderar.

Permalänk
Medlem

Det är för att Bulkdvd skivorna suger även inetdata har sålt dessa då har jag inte heller lyckats bränna så många (1/10).
En kompis brännde 150 st om inte mer men kvaliten är blandad i bland bra ibland dålig, beroende på vilken vecka man köper.
Bulkdvd kan bara garanteras i hastighet 1x-2x sen så är det 50/50 om de håller i högre hastigheter, om det inte är en bra vecka man köper dem..

Nu har jag införskaffat mig en 40:- skiva av märket traxdata skall se om den klarar 4x.

Men skall nog flasha om till Necs senaste firmware innan med denna kan jag ej formatera cd-rw skivor.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Bulkdvd skivorna är inte tänkta att brännas i högre hastighet än 1x, givetvis kommer resultatet inte bli lika bra om man skiter i det och bränner i högre hastighet.

Edit:
Ähh, såg att det visst fanns 4x's media nu också.. Men testa att bränna i 1x hastighet och se om det funkar då.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Det är för att Bulkdvd skivorna suger även inetdata har sålt dessa då har jag inte heller lyckats bränna så många (1/10).
En kompis brännde 150 st om inte mer men kvaliten är blandad i bland bra ibland dålig, beroende på vilken vecka man köper.
Bulkdvd kan bara garanteras i hastighet 1x-2x sen så är det 50/50 om de håller i högre hastigheter, om det inte är en bra vecka man köper dem..

Nu har jag införskaffat mig en 40:- skiva av märket traxdata skall se om den klarar 4x.

Men skall nog flasha om till Necs senaste firmware innan med denna kan jag ej formatera cd-rw skivor.

Din 40:- Traxdata är i själva verket en Ritek 4x. Köpte ett gäng sådana för 18 kr /st (inkl frakt) från www.cdr-by-mail.co.uk och dom funkar mycket bra måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Jag har en pioneer DVR-106d och de 4x bulkdvd funkar perfekt hos mig.
Har brännt en 100 skivor inte en har felat!

Ni har väl sätt att det finns en fix till er som har nec 1300. Det kanske är så att ni måste uppgradera firmwaren.

Gå in och följ länkarna på www.fixaren.com eller http://bulkdvd.net

Visa signatur

signatur raderad av Coltrasten, §6.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Din 40:- Traxdata är i själva verket en Ritek 4x. Köpte ett gäng sådana för 18 kr /st (inkl frakt) från www.cdr-by-mail.co.uk och dom funkar mycket bra måste jag säga.

Stämmer det verkligen? Ritek är ju 2.4X, Traxdata är märkta 4X, dessutom står det ju Traxdata på skivorna.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Stämmer det verkligen? Ritek är ju 2.4X, Traxdata är märkta 4X, dessutom står det ju Traxdata på skivorna.

Finns inga DVD-R som är 2.4X, det är DVD+R du tänker på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Douhane
Jag har en pioneer DVR-106d och de 4x bulkdvd funkar perfekt hos mig.
Har brännt en 100 skivor inte en har felat!

Ni har väl sätt att det finns en fix till er som har nec 1300. Det kanske är så att ni måste uppgradera firmwaren.

Gå in och följ länkarna på www.fixaren.com eller http://bulkdvd.net

Givetvis har jag uppdaterat med den firmwaren som står på denna sida. Jag köpte 2 x 25 pack skivor varav den ena inte funkar alls att bränna (har skickat tillbaka dem), men den andra funkar att bränna i en hastighet 2x. När jag ringde supporten på dvdnorden så sa de att det ibland kan vara så att skivorna inte passar brännaren, och att man då får skicka tillbaka dessa. Är nog sista gången jag köper dessa skivor.

Sedan märkte jag att de olika brännar programen nero och dvd decrypter känner igen bulk-dvd skivorna som Princo. Stämmer det att det är Princo som gör dessa skivor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Din 40:- Traxdata är i själva verket en Ritek 4x. Köpte ett gäng sådana för 18 kr /st (inkl frakt) från www.cdr-by-mail.co.uk och dom funkar mycket bra måste jag säga.

Jag hittar inte Traxdata på cdr-by-mail.co.uk. Var det "Ritek Unbranded High-Speed 4.7GB 4X DVD-R Grade "A" Generation 4 (RITEKG04) General Purpose" du köpte?

Är det någon som handlat på http://www.discatonce.se/ ?
Jag såg att de har Datasafe med ritek dye G04 från 20,50 kr/styck.
Hur är dessa skivorna?

Permalänk
Medlem

Kanske inte hör hit men ansåg att det var så pass relaterat att jag kunde placera det i denna tråd.
Är det möjligt att göra svcd's/vcd's med dvd-skivor. Kör nero och det går inte att välja ovannämnda på advanced startup

Visa signatur

ASUS A6Ja Q011P

Permalänk
Medlem

Frågan ang svcd/vcd -> dvd finns redan besvarad i forumet.
Fast det rör sig helt klart om en gråzon om det överhuvudtaget är tillåtet att diskutera dessa frågor i detta forum.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag hittar inte Traxdata på cdr-by-mail.co.uk. Var det "Ritek Unbranded High-Speed 4.7GB 4X DVD-R Grade "A" Generation 4 (RITEKG04) General Purpose" du köpte?

Är det någon som handlat på http://www.discatonce.se/ ?
Jag såg att de har Datasafe med ritek dye G04 från 20,50 kr/styck.
Hur är dessa skivorna?

Det är same shit dom du listade precis, enda skillnaden är att du får datasafes märke på dom undre, vilket är helt onödigt då dom omärka jag köpte funkar alderles utmärkt

Och Traxdata är samma sak som RitekG04 som är samma sak som "Ritek Unbranded High-Speed 4.7GB 4X DVD-R Grade "A" Generation 4 (RITEKG04) General Purpose"

så kort sagt, same shit , different name.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Finns inga DVD-R som är 2.4X, det är DVD+R du tänker på.

Dom på Classe för 40:- borde ju rimligen vara +, då är det inte samma som ritek.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

DuckMuck: Vet inte riktigt vad du menar men alla Traxdata-skivor är tillverkade av Ritek som jag vill minnas äger det varumärket numera.
Är det 2.4x-media är det DVD+R (eller DVD+RW) det är frågan om.
Ritek är för övrigt den största producenten av DVD+R-media och en av de största på DVD-R också och gör både 2.4x och 4x DVD+R-media samt 1x-2x och 4x DVD-R-media.
Jag har förresten inte sett några 40 kronors-skivor på Classe överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Dom har ganska nydligen blivit prissänkta (i samband med att den nya katalogen släpptes den 18:e aug). Dom kostade 39, sedan 29 och nu 25, det är för Traxdata 4X + och 4X -. Det jag inte visste var att om det är som du säger att Ritek har köpt upp Traxadata, min poäng var att de skivor som säljs på Classe iaf är märkta "Traxdata", om Ritek äger Traxdata behöver det inte nödvändigtvis implicera att Traxdata-media är ekvivalent med Ritek-media. Därav kanske det inte är rättvist att jämföra dessa båda rakt av.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Dom har ganska nydligen blivit prissänkta (i samband med att den nya katalogen släpptes den 18:e aug). Dom kostade 39, sedan 29 och nu 25, det är för Traxdata 4X + och 4X -. Det jag inte visste var att om det är som du säger att Ritek har köpt upp Traxadata, min poäng var att de skivor som säljs på Classe iaf är märkta "Traxdata", om Ritek äger Traxdata behöver det inte nödvändigtvis implicera att Traxdata-media är ekvivalent med Ritek-media. Därav kanske det inte är rättvist att jämföra dessa båda rakt av.

Dom har samma identifierarare i DVD-info, då måste dom vara ekvivalenta. Det är hårda kontoller på kvalitén på dvdmedia.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset att de har billigt redan nu!

Hmm skall till Classe i morgon fick en ny brännare det visade sig att min var sönder.

De har ju 2 sorters DVD-R kvalitet och icke kvalitet.
Men de skriver ej hastighet fabrikat etc i katalogen?
Är alla skivor de säljer "EJ Princo" jag fundera på en spindel för 499:- det blir ju 20:- per cd som att beställa från England Jag betalar hellre 3 kronor mer än att köpa Princos 50/50 chansnings skivor)
Då slipper man beställa då jag vill ha skivor fort (har 100Gb+ att bränna ut)

Så om nån vet vad som ligger i spindeln är det 4x ej princo? (då behöver jag inte flasha min nya brännare?)

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit kolla på DVD-skivorna som är bulkpack än, men om du ändå ska dit får du ju be att få kolla på dom innan du köper. Dessutom brukar dom vara schysst med reklamationer, fråga om du får lämna tillbaka om de inte funkar på brännaren.

Dr Cain: Jo då verkar det ju onekligen som att de är samma skivor det rör sig om.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson hadde inte fått in spindlarna än men säljaren "trodde" de skulle vara samma skivor som "Clas Ohlson DVDerna" de sålde styckvis så jag köpte en sån det visade sig denna var endast 2x (eller 1x? i nero går de bränna i 2x iaf)
Så är det samma som spindeln går de bort.
Däremot var Traxdata en höjdare den funkade bra:

Clas Ohlson 2x Skivan info TOM DVD

Media Information Region info N/A not a DVD-VIDEO Media code/Mfr ID RITEKG03 Formatted Size Blank Total Size Blank(4.7GB?) Book Type DVD-R Media type V2.0 DVD-R Media Id Code Speed 1.0x 1385KBs Write Srategy Speed 1.0x 1385KBs Current Drive Speed 2.0x 2704KBs Default Rotation Control CLV Linear Density 0.267um/bit No of Layers 1

Traxdata 4x Skivan info Brännd DVD

Media Information Region info N/A not a DVD-VIDEO Media code/Mfr ID RITEKG04 Formatted Size 4.32GB(4.64GB) Total Size 4.32GB(4.64GB) Book Type DVD-R Media type V2.2 DVD-R Write Srategy Speed 4.0x 5540KBs Media Id Code Speed Unknown Write Srategy Speed 4.0x 5540KBs Current Drive Speed 3.9x 5408KBs Default Rotation Control CLV Linear Density 0.267um/bit No of Layers 1

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Clas Ohlson hadde inte fått in spindlarna än men säljaren "trodde" de skulle vara samma skivor som "Clas Ohlson DVDerna" de sålde styckvis så jag köpte en sån det visade sig denna var endast 2x (eller 1x? i nero går de bränna i 2x iaf)
Så är det samma som spindeln går de bort.
Däremot var Traxdata en höjdare den funkade bra:

Clas Ohlson 2x Skivan info TOM DVD

Media Information Region info N/A not a DVD-VIDEO Media code/Mfr ID RITEKG03 Formatted Size Blank Total Size Blank(4.7GB?) Book Type DVD-R Media type V2.0 DVD-R Media Id Code Speed 1.0x 1385KBs Write Srategy Speed 1.0x 1385KBs Current Drive Speed 2.0x 2704KBs Default Rotation Control CLV Linear Density 0.267um/bit No of Layers 1

Traxdata 4x Skivan info Brännd DVD

Media Information Region info N/A not a DVD-VIDEO Media code/Mfr ID RITEKG04 Formatted Size 4.32GB(4.64GB) Total Size 4.32GB(4.64GB) Book Type DVD-R Media type V2.2 DVD-R Write Srategy Speed 4.0x 5540KBs Media Id Code Speed Unknown Write Srategy Speed 4.0x 5540KBs Current Drive Speed 3.9x 5408KBs Default Rotation Control CLV Linear Density 0.267um/bit No of Layers 1

hehe, att TRAXDATA skivan var bra visste jag, hehe, har bränt 4 st sådanna i 4x utan nå som helst problem! hehehe

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hehe, att TRAXDATA skivan var bra visste jag, hehe, har bränt 4 st sådanna i 4x utan nå som helst problem! hehehe

Ja e little slöddrig tänker men skriver bara hälften... Grejjen är den att min brännare gick sönder. Jag misstänkte detta redan sen när jag köpte den.
Jag köpte då en Traxdata 4x skiva som misslyckades skivan blev korrupt.
Men nu på den nya brännaren (samma modell etc NEC 1300) så kunde jag äntligen bränna i 4x med denna Traxdata skivan.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till 1.07. Fick filen av Nec support och nu går det bränna i
4 x samt att den tar de flesta skivorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b42hil
Uppgraderade till 1.07. Fick filen av Nec support och nu går det bränna i
4 x samt att den tar de flesta skivorna.

Funkar BulkDVD i 4x då? Jag har en 1300:a och jag får power calibration error hela tiden när försöker bränna i 4x, och jag har 1.08 firmwaren. Nej, SIBAs Memorex 4x kommer det nog bli i fortsättningen. 169:- för 10 stycken.

Tycker DVDnorden borde sluta annonsera att 1300:an kan bränna i 4x på bulkdvd...

Permalänk
Medlem

Köp Princo istället. Dom kostar runt 10 kr st, och dom bränner jag i 4x med jätte bra resultat på Plextorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Köp Princo istället. Dom kostar runt 10 kr st, och dom bränner jag i 4x med jätte bra resultat på Plextorn.

Nej nej nej! Princo kommer i otaliga olika dyes/mediacodes så det är verkligen hasardartat at köpa dessa skivor.

http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=Princo&dv...

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD