Studie: Varannan IT-chef vill ersätta personal med AI

Permalänk
Medlem

De företag som lär sig nyttja tekniken bra kommer bli bra mycket mer konkurrenskraftiga jämfört med de som inte förstår att använda tekniken. AI i rätt händer är mycket effektivt, i fel händer blir resultatet inte bra.

En bra arbetsmarknad inom kort kan bli "rätta AI genererad kod"

Ai är bra på mindre kodsnuttar, det är inte bra på arkitektur

Permalänk
Medlem

Det här slutar nog väl.
Eller så slutar cheferna asap, innan de kommer på nåt ännu smartare.

Är en såndär dagdrivande slashas som hållt i styrgruppspresentationer för att det typ var där uppgiftsregnet började under covid.
Halva teamet passade på att långtidssjukskriva sig.
Skoj period, fast inte alls faktiskt.
Själv prenumererade jag på magnetröntgen då, men långtidssjukskrivningen för det fick jag nog aldrig gå på.

Anyway, nu ska jag nog verka lite antisocial på fritiden istället, heje.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk

IT-cheferna kan ta det till sin spets för att få ett nödvändigt uppvaknande: Sparka alla anställda och "ersätt" dem med LLM-agenter som ska fungera precis som de sparkade anställda, medan de sparkade anställda kan gå ihop och starta eget och konkurrera mot IT-chefernas LLM-agenter så ser vi mycket snart skillnad på kvalité trots att vi kanske ser en ökning på "100x produktivitet" hos LLM-agenterna kontra de tidigare anställda.

På sin höjd lär IT-chefernas LLM-agenter kunna ta fram en "crossover app" av Snake och Tetris skrivet i så klart Python - det är ju trots allt det universala "kvalitetsmåttet" för LLM:er idag. Även om LLM-agenterna skulle lyckas ta fram en klassisk komplett CRUD-app så undrar jag vad IT-cheferna gör när LLM-agenterna går in i den virtuella väggen på grund av bristande träningsdata, för litet kontextfönster, och avsaknaden av faktisk "intelligens"?🤔

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk

Man kan ordbajsa. Men målet med ny teknik är oftast att göra något enklare. I andra hand göra arbetet mer komplext.
En förklaring till varför saker blir mer komplexa är politiker som beslutsfattar mer komplexa lösningar för att de ska ha bättre spårbarhet, miljökrav etc. Hade det inte varit för dem så hade hus byggts som typ 70talet.

Så jag ger inte så mycket ordbajseriet.
Om AI i framtiden kan leda till att folk inte behöver arbeta lika mycket så gött, ett problem är dock om det blir skevt. Som att vissa måste jobba konstant hela tiden medans andra inte hittar något jobb alls.

Permalänk
Medlem

Det roliga med att IT-cheferna vill minska kostnader och öka effektiviteten är att alla kommer att kunna utföra samma arbete med hjälp av AI, det kommer inte sluta väl för IT-branschen.

Permalänk
Medlem

Kommer AI vilja ha semester och vara totalt omedgörlig ibland? Troligen om den tränat på att vara medarbetare.

Förlåt, kunde inte låta bli 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och jag betalar miljöskatt

Ja det är väll det minsta man kan begära för folk som inte går den extra vägen och bidrar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Tyvärr är det så, pengar pengar pengar.
De som ser AI som ett hjälpmedel mer än ett sätt att spara pengar på är de som har något vettigt innanför pannbenet.

Visserligen, men du kan ju faktiskt spara pengar på andra vis än att sparka folk.

Arbetar man på bolag som ser ändamålet med AI att minska på arbetsstyrkan, så kan man nog känna sig säker i att det är en god investering i sig själv att söka sig vidare.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Känner igen det där, problemet är att någon ska orka läsa det också. Det är som när man programmerar - Självförklarande kod är så mycket bättre än en tjock manual som man ändå inte pallar läsa för den redan är outdated sedan den skrevs.

AI är otroligt imponerande dock. Många tycker nog inte som jag, men den kommer ersätta i princip oss alla inom yrkessfären.

Klart den ersätter dig om du inte anpassar dig. "Ai" är helt enkelt ett nytt verktyg, om man lär sig verktyget så blir det till gagn.

Låter tufft, men om man jobbar i en bransch som bygger på förändring och inte vill förändra sig själv, då jobbar man i fel bransch.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Utvecklare här med 15+ år av erfarenhet, största hindret för mig och mina kollegor med Ai är att företagenspolicy inte tillåter användning av Ai modell, få företag kan acceptera att hela eller delar av deras tex källkod skickas till externa parter. Finns några privata modeller som går att köra men de per definition har inte tillgång till det stora och riktiga datasetet och är därmed rejält kapade i sin förmåga...

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag använder AI på jobbet ibland för meningslösa bilder och filmklipp under dötid 😂
Det ökar absolut inte min produktivitet.

Frugan skriver rapporter ibland, så använder hon väll nån av alla dessa chatbottar som matar text åt henne så hon slipper skriva allt själv. Hon har väll ökat produktiviteten på just det 10faldigt om inte mer.

Och sen använder mottagarna ännu en ai som ska ”sammanfatta” rapporterna som ingen ändå orkar läsa 😂

Sen sitter dom på möten och tar felaktiga beslut med ai-förvanskade rapporter som underlag.

Jo, jag har sett det själv….

Ju äldre jag blir, desto mer skakar jag bara på huvudet åt det arbetsliv vi sitter och utför på kontor.

Permalänk
Skrivet av flashen:

När ska vi ersätta IT-cheferna med AI istället?

Har redan hänt 👀

Visa signatur

Stationär: W7~XFX 5970 BE~AMD PhenomII X4 970 ~6GB ram
Bärbar:Guru Storm SB: W7~AMD 6970m~Intel Core i7-2720QM ~8GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Och sen använder mottagarna ännu en ai som ska ”sammanfatta” rapporterna som ingen ändå orkar läsa 😂

Sen sitter dom på möten och tar felaktiga beslut med ai-förvanskade rapporter som underlag.

Jo, jag har sett det själv….

Ju äldre jag blir, desto mer skakar jag bara på huvudet åt det arbetsliv vi sitter och utför på kontor.

Det var en som skrev liknande tidigare. Nej så går det så klart inte till. Hon sitter inte och copypastar vad ai matar fram hon läser ju genom och skriver om det. Skulle man göra på det sättet skulle väll just det arbetsmomentet inte ens behövas avsättas tid.
Men skillnaden har gått från att kanske 1 veckas arbete kan göras bort på mindre än en full arbetsdag.

Om du sett eller gjort saker själv där felaktiga beslut tas på ai-förvanskade rapporter. ja då är det bara att beklaga men du befinner dig med/bland inkompetens fel folk på fel plats, bättring behövs.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Personalen kan byta jobb till att montera upp sol-och vindkraft. Var ju kanonlösningen IT-personal kom med när frågor ställdes gällande automatisering av arbetskraften i transportsektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

99% av IT-arbetare vill ersätta cheferna med AI

Det vore ju faktiskt rimligt till skillnad mot tvärtom

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

AI på kort sikt kommer ge mindre effekt än vad vi tror. Och vi underskattar effekten på långt sikt.

Som jag skrev i förra tråden kring AI ser vi redan hur detta påverkar effektiviteten rejält. Vi säger inte upp folk och lär inte göra det på kort sikt.

Men vad gäller marknad, 3D modellering, wireframing, prototyping så har vi redan nu minskat konsultinköpen med 90% och gör extremt mycket med befintlig personal inhouse istället.

Vad gäller kundtjänst ser jag nog att om vi bara pratar ren kunskap och kompetens kan redan nu 80% ersättas av AI. Men sen handlar det ju till 99% att lyssna på den som ringer eller chattar in. Så AI där kan vara ett snedsteg som pajjar företaget.
Men för den äldre (över 55)/yngre (under 30) kundgenerationen kan det vara bra med AI då de inte klarar av att leta fram information själva även om man lägger den som en FAQ

För övrigt. Vi ska sätta våra egna utvecklingsmål som ska ligga till grund för året som kommer. Råkar veta att samtliga under 30 på bolaget låtit AI generera det åt dem då de tyckte det var för jobbigt att "tänka så mycket"

Visa signatur

4090/7950X