Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

10579:- i lager för 5070 Ti.

Proshop tände upp nu på morgonen igen. Klicka meddela mig så får du ett mail ca 13:30, bara att handla.

<Uppladdad bildlänk>

1 st i lager då? Bara att handla, eftersom ingen annan vill ha det? Tror ju inte det precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag har faktiskt aldrig haft ngt annat än nvidia.
2x760 i sli, sen 970, just nu 3070 och nu ska det bytas till 5070 ti eller 9070xt..
Fan.. kan inte bestämma mig

Om 9070xt presterar likvärdigt/bättre i spelen du spelar idag så är det inget fel att ta den heller och spara en slant. Men om du kollar vad du betalade för din 3070 och vad du kan komma att få för den idag så blir det en indikator på vad nästa uppgradering kan eventuellt kosta.

Permalänk
Medlem

9070 verkar ju inte sälja speciellt bra när den är överprisad. Finns gott om kort från 8500kr och uppåt på Inet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

10579:- i lager för 5070 Ti.

Proshop tände upp nu på morgonen igen. Klicka meddela mig så får du ett mail ca 13:30, bara att handla.

<Uppladdad bildlänk>

Det går ej att köpa, irrelevant. Finns skäl till varför folk köper 5090 för 35-40k andrahand istället för 28k phos Proshop.

Proshop har hållt på såhär i många år. Jag minns från 30-serien, säkerligen tidigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

9070 verkar ju inte sälja speciellt bra när den är överprisad. Finns gott om kort från 8500kr och uppåt på Inet.

Bara bra att dom inte säljer för över MSPR då är det större chans att dom går ner till MSPR priser igen. Så länge folk betalar över mspr så finns det ingen anledning att sänka priset.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att detta är det nya normala, det lugnar ner sig lagom till nästa generation grafikkort utannonseras.. så det kan börja från början igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Om 9070xt presterar likvärdigt/bättre i spelen du spelar idag så är det inget fel att ta den heller och spara en slant. Men om du kollar vad du betalade för din 3070 och vad du kan komma att få för den idag så blir det en indikator på vad nästa uppgradering kan eventuellt kosta.

Jag lyckades va het på gröten och få tag på ett 3070 för 7290 precis när komponentbristen slog till. Efter det syntes ju inte de på länge och när de väl gjorde det så gick de för typ 2k till.

Jag kör ju mest ACC och kommer köra AC Evo med trippla 1440-skärmar. Vad jag förstått så har nvidia alltid varit bättre på flera skärmar och i simulatorer än AMD. Sen kostade ju såklart mitt 5070 ti 10790, 2800 mer än detta 9070xt. Är det värt det? Bra fråga!
Men jag planerar att ha kortet i kanske 5 år, slår man ut det per månad är det några tior per månad. Offra några tior per månad för ngt jag vet presterar bättre samt har bättre FG and DLSS och stöd för det jag vill spela är kanske mer värt det.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Jag läste bara de två första sidorna i tråden så ber om ursäkt om jag repeterar något som kanske någon annan har sagt.

Skrivet av Bankai:

Är det någon som vill förklara varför de höjer priserna efter första leveransen är slutsåld? Är det att butiken måste betala mer för att ta in korten efter första leveransen och därför måste höja sina priser, eller har det med något annat att göra?

För mig känns det ganska självklart varför: Man släpper de första korten billigare, så att alla recensioner av korten görs baserat på ett lägre pris. Folk läser/ser recensionerna och inget dåligt nämns angående priserna. Kanske rentav benämns som en prisvärd produkt. Recensionerna ligger ju sedan kvar och ses av potentiella köpare i flera år. Det är långt ifrån alla som går tillbaka och ändrar i sina recensioner, framförallt om de är i form av en Youtube-video.

Skrivet av Tip Top:

De andra lev drabbas väl av Tariff , så det är väl förståligt då de började gälla denna vecka , Tacka USA för allt sånt här som kommer bli dyrare överlag med handel från det landet

Du verkar förstå tullavgifter lika bra som Trump själv gör. De enda som betalar USA:s tullavgifter är amerikanerna själva när de importerar varor från tullbelagda länder.

Om även EU så småningom beläggs med tullavgifter så kommer inte heller då varorna här bli dyrare såvida inte EU besvarar Trumps handelskrig med att själva lägga tullavgifter på amerikanska varor. Dock har jag svårt att tro att EU skulle göra det på dyra elektronikprodukter som europeiska konsumenter inte har några alternativa produkter att köpa.

"Blanket tariffs" som Trump gör är väldigt korkade då det sårar ens egna marknad mer än nödvändigt. Kanada har ju gjort det smartare genom att endast belägga utvalda amerikanska produkter med svarstullar för att det ska kosta amerikanerna mycket och kanadensarna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det går ej att köpa, irrelevant. Finns skäl till varför folk köper 5090 för 35-40k andrahand istället för 28k phos Proshop.

Proshop har hållt på såhär i många år. Jag minns från 30-serien, säkerligen tidigare också.

Det gick alldeles utmärkt i tisdags i alla fall 👌🏻

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Från vad jag har hört så kostar B580 runt 400$ i USA har gjort det sedan lansering i princip mspr var väl 250$ så det stämmer väl inte riktigt? Men har i Sverige verkar det ha gått ner till runt mspr nu ca 3 månader efter lansering. Skulle inte förvåna mig om det ser lika dant ut för 9070XT när hypen har lagt sig folk inte längre köper korten för över mspr så kommer det gå ner till mspr priser igen.

MSRP på partnerkort har varit lite upp och ner. Men Intels "limited edition", som inte alls varit limited, har alltid hållit MSRP (men tillgången har varit lägre än efterfrågan). Och hursomhelst inga tillfälliga kampanjer.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så dåligt
Inet igår Sapphire Radeon RX 9070 Pulse 7350 kr slutsåld

Idag 50 + i lager nytt pris 8490 kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av picolosan:

@picolosan
Står i artikeln "Även Inet bekräftar att de kommer att sälja ett begränsat antal kort till riktpris från dessa tillverkare vid säljstarten. Fler exemplar från Powercolor är redan på väg, men dessa kommer att säljas till en högre prislapp."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag läste bara de två första sidorna i tråden så ber om ursäkt om jag repeterar något som kanske någon annan har sagt.

För mig känns det ganska självklart varför: Man släpper de första korten billigare, så att alla recensioner av korten görs baserat på ett lägre pris. Folk läser/ser recensionerna och inget dåligt nämns angående priserna. Kanske rentav benämns som en prisvärd produkt. Recensionerna ligger ju sedan kvar och ses av potentiella köpare i flera år. Det är långt ifrån alla som går tillbaka och ändrar i sina recensioner, framförallt om de är i form av en Youtube-video.

Du verkar förstå tullavgifter lika bra som Trump själv gör. De enda som betalar USA:s tullavgifter är amerikanerna själva när de importerar varor från tullbelagda länder.

Om även EU så småningom beläggs med tullavgifter så kommer inte heller då varorna här bli dyrare såvida inte EU besvarar Trumps handelskrig med att själva lägga tullavgifter på amerikanska varor. Dock har jag svårt att tro att EU skulle göra det på dyra elektronikprodukter som europeiska konsumenter inte har några alternativa produkter att köpa.

"Blanket tariffs" som Trump gör är väldigt korkade då det sårar ens egna marknad mer än nödvändigt. Kanada har ju gjort det smartare genom att endast belägga utvalda amerikanska produkter med svarstullar för att det ska kosta amerikanerna mycket och kanadensarna lite.

JAg vet hur en tariff funkar, Det jag menar hans sätt att agera sätter spår på alla typ av handel mellan olika länder i sltändan kommer alla bli drabbade av hans tariff

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag lyckades va het på gröten och få tag på ett 3070 för 7290 precis när komponentbristen slog till. Efter det syntes ju inte de på länge och när de väl gjorde det så gick de för typ 2k till.

Jag kör ju mest ACC och kommer köra AC Evo med trippla 1440-skärmar. Vad jag förstått så har nvidia alltid varit bättre på flera skärmar och i simulatorer än AMD. Sen kostade ju såklart mitt 5070 ti 10790, 2800 mer än detta 9070xt. Är det värt det? Bra fråga!
Men jag planerar att ha kortet i kanske 5 år, slår man ut det per månad är det några tior per månad. Offra några tior per månad för ngt jag vet presterar bättre samt har bättre FG and DLSS och stöd för det jag vill spela är kanske mer värt det.

Samma här, slog till på ett 3070 för 6300 på NetOnNet sedan slog bristen till och kortet såldes för 12500!.

Permalänk
Skrivet av picolosan:

Fortfarande dyrare, men lite lättare att svälja

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Skrivet av kallemedstortk:

Beställde ett kort från netonnet och fick en orderbekräftelse men den står fortfarande bara som "Mottagen" under "Orderstatus".
Någon annan som har beställt från netonnet och har samma? Finns det en risk att jag inte får något kort?

Beställde ett 5070 ti på release från Komplett och även där står det bara "Order mottagen" än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Och igår gick det att köpa 9070xt för 7990kr, för vissa i alla fall. Poängen är att inte alla som vill kan köpa till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag har gjort "meddela mig" på MSRP 5070ti på Proshop och Webhallen. Jag har inte ens fått ett enda mail än. Och Elgiganten har tagit bort sina MSRP kort. Så att jämföra 9070 XT med 5070ti för 10500-11000 är inte relevant tyvärr. Det är 12-14kr för 5070ti som gäller nu.

Men själv är jag jättenöjd nu eftersom jag fick ett 9070XT (Prime OC) för 7990kr som kommer nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nu har jag hjälpt dig att sätta ord på dina tankar och du har även gjort kalkylen till några tior i månaden. Nu behöver du bara ta beslutet och ha roligt med spelandet.

Permalänk
Medlem

Bahhh skulle fått mitt kort i Instabox idag, men nu är det ändrat till TISDAG?! Helgen förstörd

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem

Så priset på ASUS 9070 XT Prime ligger nu på 9690, glad att man kom undan med 7990 men sjukt med en 20%+ prishöjning - Kan hoppas att RTX korten fortsätter ligga högt så man kan känna sig nöjd i det långa loppet

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubsen32:

Bahhh skulle fått mitt kort i Instabox idag, men nu är det ändrat till TISDAG?! Helgen förstörd

Men var glad att du fick tag i ett MSRP kort, för mig blev "helgerna förstörda" i X-antal månader framåt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Men var glad att du fick tag i ett MSRP kort, för mig blev "helgerna förstörda" i X-antal månader framåt.

Sant. Jag får njuta av solen istället. 🌞

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem

Plingade till i telefonen precis, tog 21 timmar att få kortet till mitt ombud, inet är verkligen snabba!

Permalänk
Medlem

Gått upp i pris? Är ju en kraftig prissänkning 😄

Permalänk
Medlem

Lagren fylls nog på när scalper korten börjar komma i retur, fast dom lär väl listas till det "nya" priset istället.

Permalänk

Nvidia får komma ner lite i pris å bli mer tillgängliga.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

5070ti hade vart de självklara valet om de inte vart för priset.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Intressant att AMD förnekar att MSRP skulle vara borta. Kan tänka mig att de är lite flexibla när det gäller dessa rebates, så fort 5070 /Ti kommer ner i pris på bred front lär AMDs subventioner komma tillbaka för att behålla prisgapet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Komplett har ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC i lager