Går inte boota från usb och ta bort lösen på bios.

Permalänk

Går inte boota från usb och ta bort lösen på bios.

Har lite olika problem just nu.
Har frågat er i lite andra trådar nedanför. Men försöker få ihop allt här.

Kort historia så har jag en bärbar dator acer som jag har som bildator och felsöker med.
Måste användas ihop med w7.
Allt har funkat men segat lite. Hitta en tråd där de fick detta att funka med w10.

Installera w10 men fick problem med att hdd va fel format. Via skift f10 så convertera jag till got sen funka allt.

Men nu vill jag ha tillbaka w7.
Tog hjälp av rufus och gjorde en bootbar usb.

Stoppar jag in denna datorn och startar om så får jag inte upp installationen.

Vart för jag fel. Eller är detta pga av formatet på hdd jag ändra?

Undrar också om man kan få bort lösenordet på bios. Krångligt att behöva hitta BIOS-lösenordsåterställning på nätet varje gång man startar om och ska in i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Kort historia så har jag en bärbar dator acer som jag har som bildator och felsöker med.
Allt har funkat men segat lite. Hitta en tråd där de fick detta att funka med w10.

Installera w10 men fick problem med att hdd va fel format. Via skift f10 så convertera jag till got sen funka allt.

Undrar också om man kan få bort lösenordet på bios. Krångligt att behöva hitta BIOS-lösenordsåterställning på nätet varje gång man startar om och ska in i bios.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Supervisor lösenord har inget med hårddisken att göra iallafall. God idé att nämna vad för dator det är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Du ska ha de här inställningarna i Rufus för Windows 7:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Kör med samma inställningar.
Acer aspire E1-522

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

...Men nu vill jag ha tillbaka w7.

Får du inte upp bootmenyn?
Här är en lista över vilken tangent du skall trycka på för att få upp bootmenyn:
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte, Acer - F12
EVGA - ESC

För din HDD ska du nog ha MBR (inte GPT), och i BIOS ska BOOT Mode vara inställt på Legacy OS, inte UEFI.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Perfekt ska prova detta. Provade f8 förut men gick inte.

Hur får man bort lösenordet för bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Vad är det för lösenord, du är ju inne i BIOS i första inlägget?
Eventuellt när du är i BIOS gå till Set Supervisor Password -> ENTER -> följ anvisningarna där och se om det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

På vissa moderkort räcker det med en CMOS reset.

Tyvärr verkar det som att några Acer produkter inte går att återställa så, om användaren glömmer lösenordet:
https://community.acer.com/en/kb/articles/4158-remove-a-bios-...

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Vad är det för lösenord, du är ju inne i BIOS i första inlägget?
Eventuellt när du är i BIOS gå till Set Supervisor Password -> ENTER -> följ anvisningarna där och se om det hjälper.

När jag ska in i bios så ber den om lösen. Dock har jag aldrig fått upp detta tidigare på denna dator.
Finns sidor på nätet där man anger ett nummer så går jag koden till bios. Dock funkar det en gång. Sen måste jag göra precessen igen. Så in kommer jag bara lite krångligt att gå in på nätet få ett hummer varje gång