Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Hej hörlursgalningar!
Efter år av svettiga hörlurar gick jag för några månader sedan över till IEM (truthear x crinacle zero red), och jag känner att för vad jag betalade levererar de långt över förväntningarna. Nu är jag inne på samma spår, men i DAC-väg. Är det någon som har kikat närmar på Moondrop Dawn Pro? För 50-60 USD känns det som något jag skulle kunna chansa på. Vad jag har läst mig till verkar den prisvärd och funktionell.

Kikade lite och den verkar ju trevlig till IEMs. Finns på amazon.se för ca 750kr.

Edit: Kunde inte låta bli och hämta mina Shure 215. Skönt ljud i dem nu när sakerna orkar driva dem med råge. Från telefon förr lät de mer ljust än nu, helt klart bra köp även om det flera år sedan.

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3/Fosi Audio Tube-P2.
Hörlurar: Sennheiser HD 6XX, BeyerdynamiDT 1770 Pro, Hifiman Sundara Closed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej hörlursgalningar!
Efter år av svettiga hörlurar gick jag för några månader sedan över till IEM (truthear x crinacle zero red), och jag känner att för vad jag betalade levererar de långt över förväntningarna. Nu är jag inne på samma spår, men i DAC-väg. Är det någon som har kikat närmar på Moondrop Dawn Pro? För 50-60 USD känns det som något jag skulle kunna chansa på. Vad jag har läst mig till verkar den prisvärd och funktionell.

Har en Dawn Pro själv. Mycket trevlig liten dongel som låter bra. Har inte jämfört den med så många andra då jag mestadels kör en Hiby R4 dap eller desktop prylar men den är absolut prisvärd.

Visa signatur

Hörlursriggen: FiiO K7 - Feliks Echo mkII - Audiolab 6000CDT - Hifiman HE1000Se - Focal Clear OG - Audeze Maxwell
Bärbar setup: Hiby R4 - Moondrop Dawn Pro - Aful Performer5 - Moondrop Aria 2 - Celest Plutus Beast
Stereo: Gold Note DS-10 Plus / Gold Note PSU-10 Evo - Lindemann Limetree Bridge II / Sbooster mkII - Atoll IN200SE - Pylon Diamond 25

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rosenvik:

Hej hörlursgalningar!

Kör tycker jag, moondrop gör bra saker!

Annars kan man ju köra iFi Audio GO link Max

Men är ju dyrare..

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

På tal om iFi...
Sitter med en iFi Zen DAC vars balanserade port nu ger missljud, någon som har erfarenhet av antingen att försöka lösa problemet själv eller butikernas inställning till garantiärende på detta? Ser att det finns en handfull trådar online som beskriver samma problem och vissa som fått enheten utbytt hamnade till och med i samma situation med nästa omgång också :/

Är ett ganska starkt tjutande ljud i högra kanalen, även utan någon form av output. Testat att byta strömmatning utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej hörlursgalningar!

I DAC/amp-väg så rekommenderar jag Jcally JM20. Rent objektivt så är den så transparent det bara kan bli, och effektmässigt så driver den båda mina 7Hz Zero 2 och dina Zero Red till väldigt höga nivåer. Kanske inte alltid man behöver det, men headroom är gött både för att kunna EQa och för att veta att om man hör dist eller missljud så ligger det i källan och inte prylarna. Att detta bara kostar 200 spänn är väldigt trevligt.
Jag köpte iaf mina DAC-dongle på Aliexpress, men kanske går att hitta närmre. också.

Permalänk
Medlem

Efter ett par veckor med Wiim Amp pro kan jag säga att jag är mycket nöjd; känns som att den ökat low-end något jämfört med min tidigare WXA50, men behållt den klarhet och detaljering som jag gillat med Yamahan.
Har i samma veve även bytt ut Sonos mot Wiims multi-room, gillar att de verkar fokuserat på streamers snarare än egna högtalare.
Testade först en wiim-mini i sovrummet, som fungerade väldigt bra, men bytte den till en Pro istället för att få stöd för Casting.
När jag letade efter en ersättare till min Play:1 i köket upptäckte jag att Audio Pros högtalare ska vara kompatibla (inofficiellt) med Wiim då båda kör linkplay i grunden; så valet föll på en Audio Pro A10 MkII, vilket också har fungerar väldigt väl överlag

Saker jag gillar:
Möjligheten att "tvinga" wiim att använda 5GHz. Alla enheterna som är kopplade till wifi har möjlighet att ställa in "only use 5GHz" vilket fungerar bättre för mig, skönt att ha valet i alla fall.

Likheten med hur sonos fungerar i att du kan bläddra musik i appen, utan att bli skickad till musikappen (utom för spotify).

En killer-feature jämfört med sonos är att wiim har en inställning som gör att den kan ha separata volymer för varje ingång, så att du inte behöver hålla på att höja och sänka när du växlar källa i systemet

EDIT: Wiim Amp Pro används på samma sätt som WXA50 till min TV med ett par Dali 450

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera ett USB-anslutet overear headset för kontorsmiljö? Jag vill verkligen inte ha ett trådlöst headset vilket verkar rensa bort 95% av produktutbudet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en dac+amp till nya datorn för att inte behöva ta upp plats internt med saker.

Ska bara användas till datorn och alltid med hörlurar.
För tillfället är det ett par Beyerdynamic DT 770 pro 250ohm som ska drivas men vill gärna ha så att man inte måste köpa nytt ifall man uppgraderar lurarna till något mer tung drivet.
Budgeten är väl 3000-4000kr
Användningsområde: 70% spel, 20% film, 10% musik
Har läst runt på massa forum då jag aldrig ägd dac/amp förr utan alltid kört ljudkort (för tillfället ett creative ae-5) sett några saker folk nämnt på diverse trådar

JDS Labs atom 2 stack: visar sig att att de tydligen endast säljer från sin egen sida vilket är från usa så blir väl rätt dyrt med moms+tull+postnords jäkla avgift?

Schiit magni unity + modi+ : slut i lager på deras eu sida samt läst en del negativt om kvaliteten och supporten vid fel.

Toppings olika saker: många som tycker deras ljud låter för platt och sterilt.

Vissa som pratar om något märke som heter s.m.s.l. men inte läst så mycket om dom.

Några som har erfarenheter av sakerna jag nämnt eller har bra rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jag funderar på att köpa en dac+amp till nya datorn för att inte behöva ta upp plats intent med saker.

För tillfället är det ett par Beyerdynamic DT 770 pro 250ohm som ska drivas men vill gärna ha så att man inte måste köpa nytt ifall man uppgraderar lurarna till något mer tungdrivet.
Har läst runt på massa forum då jag aldrig ägd dac/amp förr utan alltid kört ljudkort (för tillfället ett creative ae-5) och haft några saker som folk pratat gott om.

JDS Labs atom 2 stack: visar sig att att de tydligen endast säljer från sin egen sida vilket är från usa så blir väl rätt dyrt med moms+tull+postnords jäkla avgift?

Schiit magni unity + modi+ : slut i lager på deras eu sida samt läst en del negativt om kvaliteten och supporten vid fel.

Vissa som pratar om något märke som heter s.m.s.l. men inte läst så mycket om dom.

Jag kör Ifi zen dac V2 och Zen Can 3 ihop med Sennheisser 620S.
Om det är prisvärt eller inte kan jag inte svara på för jag har aldrig haft något annat (dock gillar jag ljudet och de "inställningsmöjligheter" som finns). Kan kanske vara värt att kolla in och jämföra med och bilda sig en egen uppfattning.

mvh

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jag funderar på att köpa en dac+amp till nya datorn för att inte behöva ta upp plats internt med saker.

För tillfället är det ett par Beyerdynamic DT 770 pro 250ohm som ska drivas men vill gärna ha så att man inte måste köpa nytt ifall man uppgraderar lurarna till något mer tung drivet.
Har läst runt på massa forum då jag aldrig ägd dac/amp förr utan alltid kört ljudkort (för tillfället ett creative ae-5) sett några saker folk nämnt på diverse trådar

Jag köpte en SMSL C200 DAC/Amp i somras (från Audiophonics) som ersättare för en IFI amp jag hade innan som jag trodde var trasig.
Kollade även på Topping men läste också lite om att en del tyckte det var lite tråkigt ljud.
Dessutom: Jag växlar en hel del mellan högtalare och hörlurar och vad jag kunde läsa mig till så funkar den switchningen smidigare på SMSL:en.

Är hyfsat nöjd
Enda "glitchen" är att den vid enstaka udda tillfällen tappar ljudet och måste startas om. Verkar bero på statiska urladdningar hemma hos mig?
Ljudnivån på mina Sennheiser HD599 är "ok": jag ligger runt 30-40% volym på DACen och jag tror det finns ett high-gain läge också. Vågar inte svära på de klarar riktigt tuffa lurar utan problem dock!
Ljudet skulle jag definiera som neutralt! Inget som sticker ut för egen del.
Inga direkta möjligheter att tweaka ljudet mer än lite olika filter...
Som jämförelse: gamla IFI stärkaren hade en bassboost-funktion och en crossfeed-funktion och jag saknar bass boosten litegrann. (crossfeed använde jag knappt: gav lite för mycket mono-känsla och upplevde ljudet lite tystare/mesigare på något vis.... Är nog väldigt van vid hur lurar normalt låter )

Prisvärt?
Nja... Men funkar bra!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För ganska snart exakt två år sedan blev jag biten av Hifi-ljud i hörlurar. Har under åren köpt följande lurar:
Sennheiser 560, 599, 650, Hifiman Sundara, Philips X2HR och Beyerdynamix 770 Pro. Har även provat Sennheiser 620S och Focal Elegia men skickade tillbaka dem då jag inte tyckte de motsvarade priset i mina öron. Sennheiser 650 hade jag spanat på från början eftersom den var så hyllad, men tyckte priset var för högt länge (låg kring 5000) men när de sjunkit till hälften slog jag till.

Alla har sin speciella prägel och ett par har i början varit lite besvikelse, som Sundara och Sennheiser 599 men med tiden har jag vuxit in i dem.

Nu tycker jag att jag har ägnat tillräckligt med tid för att utröna vinnaren - för mina öron. Det blev inte 650 som jag hade trott innan jag köpte den utan Sennheiser 560 som är "ren" även om den saknar lite bas, men den bas som finns är exakt och "rullar ut" bra i mina öron. Vill jag ha mer bas än vad Topping dx3 pro+ ger så kopplar jag in den på Fosi Audio T20 med rörförstärkare som ger ett varmare ljud och har vred för mer eller mindre bas o diskant.

Nu är inte de andra dåliga på något sätt (nåja, Beyerdynamics har en lite irriterande diskant ibland). Har lärt mig att de passar till olika slags musikstilar, men känslan jag får av 560 när jag tar på mig dem och lyssnar blir en slags "ahhh..." och man blir avslappnad och känner sig hemma på något sätt.
Nu sitter jag och suktar efter Sennheiser 800S, priset säger ju att de måste vara så mycket bättre...

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

För ganska snart exakt två år sedan blev jag biten av Hifi-ljud i hörlurar. Har under åren köpt följande lurar:
Sennheiser 560, 599, 650, Hifiman Sundara, Philips X2HR och Beyerdynamix 770 Pro. Har även provat Sennheiser 620S och Focal Elegia men skickade tillbaka dem då jag inte tyckte de motsvarade priset i mina öron. Sennheiser 650 hade jag spanat på från början eftersom den var så hyllad, men tyckte priset var för högt länge (låg kring 5000) men när de sjunkit till hälften slog jag till.

Alla har sin speciella prägel och ett par har i början varit lite besvikelse, som Sundara och Sennheiser 599 men med tiden har jag vuxit in i dem.

Nu tycker jag att jag har ägnat tillräckligt med tid för att utröna vinnaren - för mina öron. Det blev inte 650 som jag hade trott innan jag köpte den utan Sennheiser 560 som är "ren" även om den saknar lite bas, men den bas som finns är exakt och "rullar ut" bra i mina öron. Vill jag ha mer bas än vad Topping dx3 pro+ ger så kopplar jag in den på Fosi Audio T20 med rörförstärkare som ger ett varmare ljud och har vred för mer eller mindre bas o diskant.

Nu är inte de andra dåliga på något sätt (nåja, Beyerdynamics har en lite irriterande diskant ibland). Har lärt mig att de passar till olika slags musikstilar, men känslan jag får av 560 när jag tar på mig dem och lyssnar blir en slags "ahhh..." och man blir avslappnad och känner sig hemma på något sätt.
Nu sitter jag och suktar efter Sennheiser 800S, priset säger ju att de måste vara så mycket bättre...

Förväntade mig att detta skulle avslutas med "tack för att ni kom till mitt Ted Talk"
Men lämnades tyvärr besviken.

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Hej hörlursgalningar!

Har också Zero red och de är väldigt trevliga för priset dock har jag ett fett problem och det är att "eartipsen" sitter alldeles för löst och fastnar i öronen etc när jag tar av mig lurarna. Sjukt störigt

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Om någon skulle vara intresserad utav K371: https://hifitorget.se/visa_annons.php?id=216943

Permalänk
Medlem

Så har mina Sennheiser HD555 efter många år och många lagningar till slut gått helt sönder och jag behöver en ersättare eller uppgradering och vänder mig naturligtvis till denna tråd för råd och vägledning.

Det jag vill ha är:
¤ Öppna hörlurar
¤ Kabel som bara går ut från en sida
¤ Stora kåpor (både höga och djupa)
¤ Gå att köra på mitt moderkort. Detta moderkort (syns i signatur har följande ljudchip: "Realtek ALC4080 Codec". Det kan här vara värt att nämna att mina HD555 gick jättebra att köra så, och att jag sällan satt ljudnivån över 30% i Windows 11.

Det jag använder dessa till är spel (aldrig esport), musik, film. Musiken kan ha varierande källor, från lossless till Youtube. Pris för de nya lurarna? Har svårt att svara på det. Jag sneglar på HD599SE på Amazon, som kanske kan kosta under tusenlappen på vårrea, men kan också betala betydligt mer, dock ej över 8.000kr.

Har du någon rekommendation eller fråga?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Så har mina Sennheiser HD555 efter många år och många lagningar till slut gått helt sönder och jag behöver en ersättare eller uppgradering och vänder mig naturligtvis till denna tråd för råd och vägledning.

Det jag vill ha är:
¤ Öppna hörlurar
¤ Kabel som bara går ut från en sida
¤ Stora kåpor (både höga och djupa)
¤ Gå att köra på mitt moderkort. Detta moderkort (syns i signatur har följande ljudchip: "Realtek ALC4080 Codec". Det kan här vara värt att nämna att mina HD555 gick jättebra att köra så, och att jag sällan satt ljudnivån över 30% i Windows 11.

Det jag använder dessa till är spel (aldrig esport), musik, film. Musiken kan ha varierande källor, från lossless till Youtube. Pris för de nya lurarna? Har svårt att svara på det. Jag sneglar på HD599SE på Amazon, som kanske kan kosta under tusenlappen på vårrea, men kan också betala betydligt mer, dock ej över 8.000kr.

Har du någon rekommendation eller fråga?

Har kört Avowed hela dan med mina Focal Hadenys och ler från öra till öra. De tickar väl av samtliga boxar skulle jag säga och kryper väl in precis under pristaket. Kör dem visserligen ihop med en iFi Hip Dac men de är lättkörda så en pc ska fixa det.

Men med den prislappen hade jag såklart testat innan köp. Kan bara säga att för mitt användarcase, som liknar ditt, är de guld. Men det är ju som med allt inom audio, en smakfråga. Googla några recensioner och se vad det ger

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Tjo.. jag sitter nu med mina Focal celestee.. men ändå sitter jag och tittar på ett par Focal Clear MG. någon som har erfarenhet med dom lurarna? jag använder mina celestee enbart för att titta på film..

Permalänk
Medlem

@TotalF Jag ser att du har samma CPU och moderkort som jag har, du verkar ha god smak :). Jag tittade snabbt på Focal Hadenys. De var snygga, men vad gör du när kuddarna och huvudbandet blir smutsiga?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

@TotalF Jag ser att du har samma CPU och moderkort som jag har, du verkar ha god smak :). Jag tittade snabbt på Focal Hadenys. De var snygga, men vad gör du när kuddarna och huvudbandet blir smutsiga?

Haha, bra människor har god smak vettu

Well, jag har nog "bara" 100 timmar med lursrna än så länge så det problemet har ibte uppstått ännu men jag räknar med att ljummet såpvatten och en kärleksfull tillnärming löser eventuella problem. Finns dessutom after market kuddar till Focal så ibget jag oroar mig för tbh.

Att tänka på kan vara att de här lurarna är open back så har man känsligt folk runt sig så... Men jag har dom bara hemma så för mig är det inget problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

HD599SE på rea låter absolut som ett prisvärt sätt att ersätta HD555, om du har tålamod att vänta in dem. (och om de ens kommer dyka upp till bra pris igen? Modellen är ju rätt gammal)

Ett aktuellt alternativ kanske kan vara HD560S som just nu är på rea för 1290kr på bland annat webhallen.
Vill minnas jag läst en del positivt om dem att de har lite mer bas än vissa Sennheisers - men utan att ta över.
Om du bara vill "lösa problemet" så är det nog snabbaste och kanske mest prisvärda lösningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

HD599SE på rea låter absolut som ett prisvärt sätt att ersätta HD555, om du har tålamod att vänta in dem. (och om de ens kommer dyka upp till bra pris igen? Modellen är ju rätt gammal)

Ett aktuellt alternativ kanske kan vara HD560S som just nu är på rea för 1290kr på bland annat webhallen.
Vill minnas jag läst en del positivt om dem att de har lite mer bas än vissa Sennheisers - men utan att ta över.
Om du bara vill "lösa problemet" så är det nog snabbaste och kanske mest prisvärda lösningen?

HD560S verkar trevliga. Jag ser att de är på 120 Ohm, mina HD555 är troligen 50 Ohm, du tror inte de riskerar bli för svårdrivna? Jag vet att det finns en ytterligare variabel att titta på utöver resistans, men mer än så vet jag inte?

Tillägg: Både HD560S och HD599 kostar 1290 på Amazon. De är på 120 respektive 50 Ohm. Ska jag bry mig om detta med Ohm? Mina förra lurar fungerade som sagt med god marginal med samma ljudchip och de var på 50 Ohm. Vilken är bäst, HD560S eller HD599?

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Tjo.. jag sitter nu med mina Focal celestee.. men ändå sitter jag och tittar på ett par Focal Clear MG. någon som har erfarenhet med dom lurarna? jag använder mina celestee enbart för att titta på film..

Jag har ett par Clear MG och dom är väldigt trevliga. Bland andra Focal-lurar har jag dock bara testat Utopia, så jag har ingen aning om hur dom låter jämfört med Celestee. Ett område där dom i mitt tycke slår allt annat på marknaden är designen. Clear MG är otroligt vackra och ännu bättre i verkligheten än på bild.

Men om du tittar på hörlurar i den prisklassen måste jag rekommendera att du kikar på Hifiman Arya Orcanic (dom är dessutom bra mycket billigare nu). Det är lurarna jag använder överlägset mest förutom Sennheiser 660s som är mina skrivbordshörlurar. Arya är så mycket luftigare och låter maffigare än Clear MG. Clear MG är väldigt tight och punchig, men saknar lite av wow-faktorn jag får varje gång jag sätter på mig Aryan. För att göra en jämförelse skulle jag säga att Clear MG låter som en riktigt bra hemstudio, medan Arya Organic låter som ett dedikerat musikrum med högtalare som sträcker sig från golv till tak Allt låter bara "större", roligare och mer "wow", i brist på bättre beskrivning.
Jag har en vän som är hörlursintresserad och varje gång han är på besök behöver jag slita Aryan ur hans händer för han kan inte sluta lyssna på dom xD

Speciellt om du kollar mycket på film med hörlurarna så skulle jag säga att Arya är det solklara valet. Det kommer att kännas som att sitta i en biosalong.

Jag använder både Arya och Clear MG regelbundet beroende på humör, men om jag bara fick ha kvar en av alla mina hörlurar skulle det utan minsta tvekan vara Arya Organic!

Det är ju dock min åsikt efter min egen smak och jag lutar generellt mycket åt planar-lurar. Du ska definitivt prova hörlurarna innan du gör ett köp, speciellt i den här prisklassen.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

HD560S verkar trevliga. Jag ser att de är på 120 Ohm, mina HD555 är troligen 50 Ohm, du tror inte de riskerar bli för svårdrivna? Jag vet att det finns en ytterligare variabel att titta på utöver resistans, men mer än så vet jag inte?

Tillägg: Både HD560S och HD599 kostar 1290 på Amazon. De är på 120 respektive 50 Ohm. Ska jag bry mig om detta med Ohm? Mina förra lurar fungerade som sagt med god marginal med samma ljudchip och de var på 50 Ohm. Vilken är bäst, HD560S eller HD599?

Det är känsligheten du ska titta på också, oftast uttryckt i "dB"
I princip är det hur mycket ljudvolym du får från 1W i hörlurarna, vilket med ohms lag (förenklat) gör att olika hörlurar går att jämföra

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Impedansen är högre på HD560S än HD599 men jag misstänker skillnaden är mindre än den ser ut:
HD598/599 har såvitt jag minns en impedanspuckel nånstans i frekvensområdet som i praktiken kliver en hyfsad bit över 50 ohm i praktiken... Dvs skillnaden mellan dem och HD560S är mindre än vad det ser ut för.
Känsligheten verkar dock vara lägst på HD599 (106?), mellan på HD560S (110) och högst på HD555 (112) så du kan behöva vrida upp ljudet litegrann när du byter lur.
Jag gissar båda funkar OK på moderkortet utifrån de marginaler du verkar ha med nuvarande lurarna, men kan inte lova något

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sweisdapro och @Roger W Tack för förklaringen, jag tror jag fattar. Jag kikar även lite på HD490 Pro plus. Sennheiser säger att de har 130 Ohm, och "Sensitivity: 105 dB SPL (1 kHz/1 Vrms); 96 dB SPL (1 kHz/1 mW)". Jag vet inte vilken av dB man ska titta på där, men kan man hoppas att de också går att driva med moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bartil:

@sweisdapro och @Roger W Tack för förklaringen, jag tror jag fattar. Jag kikar även lite på HD490 Pro plus. Sennheiser säger att de har 130 Ohm, och "Sensitivity: 105 dB SPL (1 kHz/1 Vrms); 96 dB SPL (1 kHz/1 mW)". Jag vet inte vilken av dB man ska titta på där, men kan man hoppas att de också går att driva med moderkortet?

Mina Beyerdynamic DT 1770 Pro, 250 Ohm och 102 dB spelar på bra från mitt moderkort. Nyare moderkort har rätt bra amp på hörlurs delen.

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3/Fosi Audio Tube-P2.
Hörlurar: Sennheiser HD 6XX, BeyerdynamiDT 1770 Pro, Hifiman Sundara Closed

Permalänk
Medlem

Hej alla kunniga!

Jag behöver verkligen er hjälp! Jag är helt ny på det här med DAC:ar och känner mig totalt vilsen. Jag har nyligen skaffat ett par Sennheiser HD660S2 och de är ju helt fantastiska, men jag vet att min nuvarande DAC, en gammal NuForce uDAC2, inte riktigt räcker till för att driva dem ordentligt.

Förutom hörlurarna har jag också ett par Logitech Z4-högtalare som jag använder när jag inte kör lurar. Här kommer mitt problem: Jag skulle verkligen vilja ha en smidig lösning för att kunna switcha mellan hörlurarna och högtalarna utan att behöva fippla runt med sladdar varje gång.

Jag har kikat lite på FiiO K7, mest för att den verkar omtyckt. Men om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad jag behöver. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter i en DAC eller hur jag på bästa sätt kan få till en smidig switch mellan hörlurar och högtalare. Jag vill gärna undvika att behöva dra ut och sätta i kablar hela tiden.

Mina frågor:

• Är FiiO K7 ett bra val för mina Sennheiser HD660S2? Klarar den av att driva dem ordentligt?

• Finns det någon DAC som har en bra och enkel lösning för att byta mellan hörlurar och högtalare? Typ en fysisk knapp eller switch?

• Vad behöver jag tänka på när jag väljer DAC/amp för att få ut det bästa av mina hörlurar?

• Finns det några bättre alternativ i samma prisklass (eller billigare, om möjligt)?

Alla tips, råd och erfarenheter uppskattas verkligen! Jag är som sagt helt grön på området och vill inte köpa fel prylar. Tack på förhand för all hjälp! 😊

/En helt förvirrad ljudnovis

Permalänk
Medlem

@crowlegend med flera: tack för all hjälp, jag beställde HD490 pro, ser fram emot dem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Mina frågor:

• Är FiiO K7 ett bra val för mina Sennheiser HD660S2? Klarar den av att driva dem ordentligt?

• Finns det någon DAC som har en bra och enkel lösning för att byta mellan hörlurar och högtalare? Typ en fysisk knapp eller switch?

• Vad behöver jag tänka på när jag väljer DAC/amp för att få ut det bästa av mina hörlurar?

• Finns det några bättre alternativ i samma prisklass (eller billigare, om möjligt)?

• Ja, men inte pga DACen, utan förstärkaren klarar att driva dem. Jag har k7, jag har Sennheiser HD 650. Tillräckligt lika för att vara säker

• k7 har ett reglage där du kan välja mellan tex Phone Out och Line Out (dvs det du vill ha)

• Att den kan hantera spänningssvängningar tillräckligt för ett par dynamiska element med ojämn resistanskurva.

Mao, den du redan valt kommer duga utmärkt för dina användningsområden.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ch|CkeN:

Hej alla kunniga!

Jag behöver verkligen er hjälp! Jag är helt ny på det här med DAC:ar och känner mig totalt vilsen. Jag har nyligen skaffat ett par Sennheiser HD660S2 och de är ju helt fantastiska, men jag vet att min nuvarande DAC, en gammal NuForce uDAC2, inte riktigt räcker till för att driva dem ordentligt.

Förutom hörlurarna har jag också ett par Logitech Z4-högtalare som jag använder när jag inte kör lurar. Här kommer mitt problem: Jag skulle verkligen vilja ha en smidig lösning för att kunna switcha mellan hörlurarna och högtalarna utan att behöva fippla runt med sladdar varje gång.

Jag har kikat lite på FiiO K7, mest för att den verkar omtyckt. Men om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad jag behöver. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter i en DAC eller hur jag på bästa sätt kan få till en smidig switch mellan hörlurar och högtalare. Jag vill gärna undvika att behöva dra ut och sätta i kablar hela tiden.

Mina frågor:

Alla tips, råd och erfarenheter uppskattas verkligen! Jag är som sagt helt grön på området och vill inte köpa fel prylar. Tack på förhand för all hjälp! 😊

/En helt förvirrad ljudnovis

K7 börjar väl bli lite gammal nu. Gammalt behöver inte betyda dåligt men det finns väl nyare mer spännande grejer kring 2000kr typ den nya xDuoo XA-02. Då bör du även köpa en balanserad 4.4mm kabel till dina 660s2 eftersom XA-02 är fully balanced (om jag inte misstar mig) och är avsedd att användas ur 4.4mm utgången. 6.3mm utgången på XA-02 har halva effekten och utnyttjar inte förstärkaren fullt ut.

Edit: Sen finns det en del annat också. SMSL DL100 eller DL200 (och den nya C200 Pro som verkar vara en DL200 i annat chassi och eventuellt exklusiv för Hifigo) tex. Personligen tycker jag Xduoon verkar roligare. Men vilken som spelar bäst med HD660S2 är upp till lyssnaren.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.