Är Systemvetenskap i Skövde tillräckligt bra?

Permalänk

Är Systemvetenskap i Skövde tillräckligt bra?

Hej! Går i 3an på gymnasiet, funderar på högskole val och den systemvetenskapliga programmet intresserar mig, särskilt den i Skövde och Göteborg. Jag är mer intresserad av att jobba bl.a exempelvis i en ledaroll för utveckling av IT lösningar, skulle kunna tänka mig programmera men jag vill liksöm inte göra det 24/7. Programmet i Skövde kräver ej matte 2 och samhällkunskap 1b som får mig att tänka om den är inte av samma kvalite? Har också läst en hel del om att folk kallar vissa kurser i system för "flummiga". Jag bor nära Skövde så skulle hellre plugga där eftersom jag behöver ej flytta till Göteborg då. Jag skulle var tacksam om det var någon som antingen gick där eller vet om programmet är tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Gå något av de stora universiteten, typ Uppsala, Lund eller KTH om du ska plugga någon form av ingenjör.

Om det inte kräver matte 2 eller sam 1b är det definitivt inte en bra utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usuallydownhaul:

Jag är mer intresserad av att jobba bl.a exempelvis i en ledaroll för utveckling av IT lösningar, skulle kunna tänka mig programmera men jag vill liksöm inte göra det 24/7.

Det är ofta folk som inte har talang för utveckling som blir chefer, scrum-masters, projektledare, förvaltningsledare, release managers osv. Dom blir nästan aldrig mer än högst medelmåttor eftersom de försöker leda något de inte förstår eller egentligen brinner för. Ofta är de mest ivägen och klarar inte ens själva utföra de komplett onödiga arbetsuppgifter de själva hittar på.

Charmen med en ingenjörsutbildning är att man kan göra det mesta inom teknik efteråt. Min rumskompis tror jag är högskoleingenjör från Skövde och han är den bästa nybakade högskoleingenjör jag träffat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Gå något av de stora universiteten, typ Uppsala, Lund eller KTH om du ska plugga någon form av ingenjör.

Skulle påstå att värdet av att plugga vid Uppsala, Lund, KTH, Chalmers etc är mest att det känns lite bättre när du kollar på ditt examensbevis... Om du tänket dig att forska så är det naturligtvis fler möjligheter till det där. Men är ju fullt möjligt att läsa sin grundutbildning wherever och sedan läsa masterutbildning vid något prestigeuniversitet.
Vill du jobba in spelutveckling är Skövde ditt du ska då de är ledande inom det.

Sedan vet jag väldigt lite om just systemvetenskap

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Skulle påstå att värdet av att plugga vid Uppsala, Lund, KTH, Chalmers etc är mest att det känns lite bättre när du kollar på ditt examensbevis... Om du tänket dig att forska så är det naturligtvis fler möjligheter till det där. Men är ju fullt möjligt att läsa sin grundutbildning wherever och sedan läsa masterutbildning vid något prestigeuniversitet.
Vill du jobba in spelutveckling är Skövde ditt du ska då de är ledande inom det.

Sedan vet jag väldigt lite om just systemvetenskap

Jo iofs, men systemvetare är ju inte exakt en ”fin” utbildning heller. Systemvetare mot civilingenjör i datateknik är som pol kand mot jur kand, juristen kommer väljas varje gång för samma jobb.

Ska man ta en icke prestigeutbildning av den typen bör man definitivt välja det finaste lärosätet man kan. Sen är ju Uppsala, Lund och KTH generellt sett roligare univeristet också.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det är ofta folk som inte har talang för utveckling som blir chefer, scrum-masters, projektledare, förvaltningsledare, release managers osv. Dom blir nästan aldrig mer än högst medelmåttor eftersom de försöker leda något de inte förstår eller egentligen brinner för. Ofta är de mest ivägen och klarar inte ens själva utföra de komplett onödiga arbetsuppgifter de själva hittar på.

Charmen med en ingenjörsutbildning är att man kan göra det mesta inom teknik efteråt. Min rumskompis tror jag är högskoleingenjör från Skövde och han är den bästa nybakade högskoleingenjör jag träffat hittills.

Som chef så måste man väl förstå arbetet som man tilldelar? Man lär ju sig programmering för att veta hur det funkar när man ska väl dela ut programmering uppgifterna, bildet jag har av rollen är att man såklart leder arbetet, men man måste ju också förstå det man delar ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Jo iofs, men systemvetare är ju inte exakt en ”fin” utbildning heller. Systemvetare mot civilingenjör i datateknik är som pol kand mot jur kand, juristen kommer väljas varje gång för samma jobb.

Ska man ta en icke prestigeutbildning av den typen bör man definitivt välja det finaste lärosätet man kan. Sen är ju Uppsala, Lund och KTH generellt sett roligare univeristet också.

Jag tror inte ditt val av lärosäte spelar så stor roll för din möjlighet att få jobb efter din utbildning.
Sedan att de större universiteten är roligare än ju subjektivt. Vill du leva studentliv i en student bubbla så är de stora campus universiteten ett lätt val. Är du mer sugen på att få din utbildning och get on with your life så fungerar ett mindre lika bra. Kan vara skönt att slippa flytta eller pendla långt beroende på var i livet du befinner dig och vad du värdesätter.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Som chef så måste man väl förstå arbetet som man tilldelar? Man lär ju sig programmering för att veta hur det funkar när man ska väl dela ut programmering uppgifterna, bildet jag har av rollen är att man såklart leder arbetet, men man måste ju också förstå det man delar ut?

Wishful thinking ... Att man vet att något behöver göras för att någon annan ställer krav är inte ekvivalent med att förstå om det bör göras, och än mindre hur.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Wishful thinking ... Att man vet att något behöver göras för att någon annan ställer krav är inte ekvivalent med att förstå om det bör göras, och än mindre hur.

Aa det kan jag hålla med på, funderar om det är kanske bättre att jobba på en lägre anställning så man förstår uppgifterna mer tydligt o sen då jobba upp till en chefposition är bättre än att vara en ledare redan från början

Permalänk
Medlem

Läs inte systemvetare nu. Det är definitivt en ”mättad” titel på arbetsmarknaden. Bli ingenjör.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Aa det kan jag hålla med på, funderar om det är kanske bättre att jobba på en lägre anställning så man förstår uppgifterna mer tydligt o sen då jobba upp till en chefposition är bättre än att vara en ledare redan från början

Det är en fin tanke, och ibland funkar det (min line manager är ett utmärkt exempel på det), men det kan också resultera i att man tappar en bra tekniker/utvecklare/whatever och får en chef med förkärlek till micro management, eller att man tappar en halvkass whatever och får en chef som lider av teknisk hybris och således tar korkade beslut (jepp, sprungit på båda typer).

Får jag välja tar jag hellre en chef som vet vad hen inte vet och som lyssnar till de som faktiskt vet, än någon som inte förstått vad vederbörandes nuvarande jobb är (d.v.s. att möjliggöra för andra att göra saker, inte att säga åt någon vad de ska göra och hur). Men ja, jag kan ju givetvis bara tala för mig själv i frågan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Gällande systemvetenskapsutbildningens innehåll så tycker jag den är bra. Jag har en bakgrund med programmering och teknik och började plugga dataingenjör. Dataingenjörsprogrammet fokuserade lite för mycket på matte för min smak och systemvetenskap var då mycket bättre. Till skillnad från dataingenjörerna som pluggade kring samma period som mig så har jag bland annat fått lära mig mer ekonomi och verksamhetsutveckling.

Om du vill jobba med att ta fram IT-lösningar så håller jag med en annan skribent i tråden att du borde kunna programmera en del för att kunna vara duktig på din roll. Det som var bra med systemvetenskapsutbildningen var att få hela perspektivet, så när man utvecklar något så "vet man att man gör det för verksamheten". Att förstå och kunna arbeta i hela flödet är fördelaktigt.

Men om du orkar ta dig genom en ingenjörsutbildning så kommer du ha en tydligare kompetens, det finns många agila coacher och kravställare som har mycket självförtroende och lite självdistans och blir stoppklossar i verksamheten... Bli inte en sån iaf

Permalänk
Medlem

Jag läste systemvetenskap på ett mindre lärosäte, dock i slutet 90-talet så kanske inte så relevant. Men gick iallafall bra för mig..

Men.. som ny exad så är det väldigt osannolikt att du direkt får en ledarroll. De flesta får sitt första jobb som programmerare, support, testare osv. Och iallafall på min tid så var de som läste till ingenjör otroligt mycket bättre på att programmera. Så det är nog lättare att få jobb då (antar detta är det som någon här nämnde att 'marknaden är mättad på systemvetare').

Vill du läsa systemvetare så skulle jag rekommendera att kanske trycka in någon extra kurs i programering eller något annat som är hands on och hjälper dig att kunna få ett första jobb till vägen till en ledarroll.

När jag har varit med och anställt folk så har vilken skola haft viss roll men inte avgörande. LTH, Chalmers, KTH etc ser ju bättre ut, men skulle aldrig solla bort en sökande enbart för att det står Skövde istället för Chalmers.

Permalänk
Medlem

För ganska många år sedan då jag jobbade med rekrytering av konsulter så var det neutralt vilket lärosäte kandidater skrivit på sitt CV, men rentav negativt om det användes stöddigt under intervjuer. Det är självklart att med lägre antagningspoäng att det kan komma in fler personer som borde läsa något annat, men det betyder inte att de som är lämpade kommer att få en dålig utbildning.

Personligen så tycker jag att om arbetsgivaren lägger en massa vikt på social prestige, så är det inte rätt arbetsgivare för mig. Men alla är vi olika.

Visa signatur

Main Desktop: 7800X3D - 48GB RAM - 7900 XTX
Main Laptop: Framework 13 - 7640U - 32GB RAM
+ en massa servrar, laptops, raspberries osv