Håller med. Jag hade önskat att det var en fast ränta på säg 5% och ett krav på att amortera av bostaden på säg 25-30 år.
Varför? I min -teori- så borde detta ha lett till att priserna inte hade kunnat spåra ur. Folk hade inte kunnat betala 10-20 mille för ett boende om dom var tvungna att betala av det.
Bara för att räkna lite på hur dumt amorteringssystemet hos oss är:
Ponera någon som är belånad 7 mille. Under 70% och 4,5 gånger årsinkomsten = 1% amortering.
70k/år i amortering. På 10 år amorterar man alltså in (ungefär, det blir ju mindre varje år men vi tar det som avrundningsfel) 700k. Så 10 år senare sitter man på 6,3 mille.
Betalar man 3% i ränta så pröjsar man vid 7M, 210k/år
Vid 6,3M 189k.
Man har alltså fått ”dega in” 700k för att gå ner 21k/år i räntekostnad.
Ponera att jag då efter 10 år kan sluta amortera. Då har jag låst in 700k som jag inte kan ha på Avanza oh få avkastning/utdelning på.
700k/21=33,333 år innan jag har gått break even i minskad räntekostnad.
(Ok, visst, ränteavdrag, men ni förstår min poäng).
Jorå sååateeeee det känns jävligt värt att amortera.
Om räntan stiger säger ni? Ja, jag hade ju då hellre stoppat in dessa 700k på Avanza under 10 år, fått ränta på ränta, och så hade jag haft 1M+ i buffert att betala den höjda räntan med.
Kan någon förklara fördelen att amortera ett lån man i best case får ner 20-30% under resten av sin livstid?
Hade istället inte systemet kukat ur, och man hade kunnat köpa ett rimligt boende för 1-2M, då hade man iaf haft ett hopp och en horisont på att faktiskt amortera sig skuldfri.
————————
Angående det jag snackade om för några dagar sen. Förutom the worlds grreatest IT-haxxor titulerar jag mig nu även ”ekonomiproffs”.
Både SBAB och Länsförsäkringar har höjda samtliga räntor igår! Helt sjukt.
Som sagt. Det fanns ju olika ”teorier” som ekonomerna satt på. SBAB sa ”omvärldsläget” och ”ökad upplåningskostnad” som skäl till höjda räntor.
Det är ju just dessa ”teorier” och information som jag känner behöver bli ”mer tillgänglig” för oss pleböjer så att man kan ta beslut.
Jag hade en sjuk jävla tur som band räntan i onsdags. Stället jag band på säger 0,10 högre nu på 3 år mot vad jag band till. Fuck me! Helt kallsvettig.