Jämföra skillnaderna vilka filer som befinner sig i två olika mappar/enheter

Permalänk
Medlem

Jämföra skillnaderna vilka filer som befinner sig i två olika mappar/enheter

I mitt gamla system hade jag med mig ett superbra program från dos-tiden, men i en windowsversion... Det gick att markera 2 olika kataloger/mappar.. Att de var liggandes på olika enheter gjorde inget.. Norton Commander var namnet på programmet.

Hur kan jag få till samma funktion i Linux?? Kör Linux Mint , version Mate 21.2

Sitta att göra detta manuellt med så många filer det är frågan om funkar inte..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

I terminalen kan du köra

diff -rq katalog1 katalog2

Såg nu att det finns ett program som efterliknar Norton Commander till Linux som heter Midnight Commander(mc).
https://packages.debian.org/bookworm/mc

Jag har dålig koll på Mints paketutbud och kunde inte hitta mc vid en snabb sökning i Mints paketrepo men jag är övertygad om att mc antingen finns till Mint eller att det borde vara lätt att plocka in mc från Debian.

Permalänk
Medlem

Midnight Commander finns i Mints paketutbud.
Funktionen att jämföra två olika kataloger finns också i Midnight Commander.
Installera, öppna en terminal och skriv mc för att starta.

Permalänk
Medlem

Kanske Double Commander kan göra det ungefär som du vill

sudo apt install doublecmd-gtk

Annars är Midnight Commander bra, men hade inte samma jämförelsefunktioner tidigare, kanske inte nu heller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag tycker Beyond Compare fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Tack, ska läsa om... Testa era förslag..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p