Nu fixar Google fabriksåterställda Chromecasts

Permalänk

Yepp, sedan någon timme funkar våran Chromecast igen!

Permalänk
Medlem

Min Chromecast har också uppdaterats nu

Var tvungen att dubbelkolla att jag körde från min iPhone och inte Android

Permalänk
Medlem

Min v2 har hoppat ignp igen. Inga åtgärder förutom tålamod.

Permalänk
Medlem

Både chromecast tv och audio är tillbaka nu:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boilerplate4U:

Det är bara att vänta på att uppdateringen ska kunna laddas ner. Det är många miljoner enheter som slåss om anslutning till uppdateringsservrarna.

Ja det löste sig av sig själv nu, jag va mest ute efter om jag behövde göra ytterligare en fabriksåterställning för att min cc skulle få för sig att leta ny FW.

Permalänk

Fick den igår morse redan, men sökte själv aktivt efter uppdateringen i googletv'n. Funkar perfekt nu iaf.mvh

Permalänk
Medlem

Det gick inte att autentisera chromecast får jag upp på min Xiaomi frugans iphone och vår Samsung padda någon som löst det problemet ?

Permalänk
Medlem

Är det någon vänlig själ som vill förklara för en tekniskt handikappad människa vad jag kan göra för att min chromecast ska funka igen?
Jag fattar ingenting just nu.
Hittar ingen info om min firmware och fattar inte vart jag kan se det?
Har iPhone och kan inte hitta min enhet i Google Home appen.
När jag konfigurerar enheten får jag upp svaret att ”Något gått fel, det går att konfigurera enheten men det går inte att kommunicera med min iPhone”
Jag har gett Google Home åtkomst till lokalt nätverk osv.
Och ja, jag har fabriksåterställt chromecasten typ 20ggr om det är det man gör när man håller inne knappen på dongeln.
Är det bara å vänta eller vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmk1337:

Är det någon vänlig själ som vill förklara för en tekniskt handikappad människa vad jag kan göra för att min chromecast ska funka igen?
Jag fattar ingenting just nu.
Hittar ingen info om min firmware och fattar inte vart jag kan se det?
Har iPhone och kan inte hitta min enhet i Google Home appen.
När jag konfigurerar enheten får jag upp svaret att ”Något gått fel, det går att konfigurera enheten men det går inte att kommunicera med min iPhone”
Jag har gett Google Home åtkomst till lokalt nätverk osv.
Och ja, jag har fabriksåterställt chromecasten typ 20ggr om det är det man gör när man håller inne knappen på dongeln.
Är det bara å vänta eller vad kan jag göra?

Du måste dessvärre vänta. I artikeln står det: Om du har fabriksåterställt din Chromecast i ett försök att lösa problemet behöver du en separat fix. Google jobbar på en lösning, men det är oklart när den kommer att rullas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Du måste dessvärre vänta. I artikeln står det: Om du har fabriksåterställt din Chromecast i ett försök att lösa problemet behöver du en separat fix. Google jobbar på en lösning, men det är oklart när den kommer att rullas ut.

Fick igång min fabriksåterställda Chromecast genom att ändra datumet på telefonen till innan 9 mars (då certifikatet gick ut) och sedan kan du lägga till Chromecasten som en ny enhet. När den då får tillgång till ditt wifi laddade iaf min ner den nya uppdateringen så Chromecasten fungerar nu.

Permalänk
Medlem

Hade på min i ca 10 timmar igår, några timmar idag, har fortfarande inte tagit hem uppdateringen. Ligger på FW 291998 , å andra sidan verkar allt fungera ändå. Är det senare firmwares som strular?
Synd att det inte verkar finnas något sätt att trigga uppdateringen, har startat om den några gånger etc, men icke. (Kanske går det att fabriksåterställa för att få uppdateringen fortare, men, då får man ju krångla ändå i dagsläget)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Fick igång min fabriksåterställda Chromecast genom att ändra datumet på telefonen till innan 9 mars (då certifikatet gick ut) och sedan kan du lägga till Chromecasten som en ny enhet. När den då får tillgång till ditt wifi laddade iaf min ner den nya uppdateringen så Chromecasten fungerar nu.

Tack snälla!
Funkade direkt och var väldigt enkelt och smidigt att gå in och ställa om klockan i telefonen.

Permalänk
Medlem

Fungerade för mig också

[/quote]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Funka för mig med nu ! Tack

Permalänk
Entusiast

Bra av Google att faktiskt fixa problemet istället för att göra som många andra tillverkare hade gjort: Ignorerat det och låtit det rinna ut i sanden halvt medvetet som en "planned obsolescence".
Men ändå rätt så dåligt att de inte hade något som förvarnat dem om utgående certifikat.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Datumtricket räddade min fabriksåterställda enhet. Uppdaterades direkt efter installationen. Allt funkar som vanligt nu.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag menade prisvärt alternativ till CC Audio Det har jag inte hittat någon.
Ångrar att jag inte köpte fler när dom kostade 200kr/st.

Gör Chromecast audio någonting som wiim mini inte klarar?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/n...

Frågar av ren nyfikenhet, själv använder jag en Rpi med hifiberry DAC hat för musikstreaming den kostade nog ca 500kr att bygga men det var innan priserna på Raspberry drog iväg helt åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Frågar av ren nyfikenhet, själv använder jag en Rpi med hifiberry DAC hat för musikstreaming den kostade nog ca 500kr att bygga men det var innan priserna på Raspberry drog iväg helt åt skogen.

mottagare för "chrome"cast? alltså finnas med i device listan under casting i yt-music osv. vad jag vet så är alla kopior-donglar med speciella apps man måsta installera för att kunna casta och så streamar du bara ljudet från din telefon likt med bluetooth vilket helt motverkar fördelen med en riktig chromecast audio.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bra, fan vilken tid det tog. Frugan har inte kunnat se hem till gården i sängen på över en vecka 😅

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

mottagare för "chrome"cast? alltså finnas med i device listan under casting i yt-music osv. vad jag vet så är alla kopior-donglar med speciella apps man måsta installera för att kunna casta och så streamar du bara ljudet från din telefon likt med bluetooth vilket helt motverkar fördelen med en riktig chromecast audio.

På min rpi (moode audio) streamas allt från respektive tjänst från internet eller rakt från min NAS (FLAC DSD MP3 osv), telefonen/dator är endast fjärrkontroll.

Wiim mini fungerar på samma sätt tror jag, dvs mobilen är endast fjärrkontroll så allt man "castar" går direkt till enheten från internet inte genom telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Den kan ta emot google-cast vilket Wiim mini inte gör. Du måste köpa deras dubbelt så dyra pro-modell om du vill casta till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Den kan ta emot google-cast vilket Wiim mini inte gör. Du måste köpa deras dubbelt så dyra pro-modell om du vill casta till den.

Ok, till och med min Mi box klarar att castas till så tänkte mig att det borde väl funka på dom flesta nyare enheter men tydligen inte då.

Edit: Men om man inte får tag i en GCA så verkar faktiskt min Mi box S vara en mera kompetent lösning för musik/video streaming än vad jag trodde... hittade detta på darko.audio,

"Just like the GCA, the Xiaomi streamer’s digital output will still get found out in a high-end audio system, its TOSLINK output still lacks the transient ‘air’ bite of the Bluesound Node 2i and adding a S/PDIF re-clocker will still see it bested by a S/PDIF HATted Raspberry Pi. Not even the Topping DAC working the USB output to convert it to S/PDIF can match the ALLO DigiOne’s audible prowess. Where the Xiaomi steps ahead of its rivals is on visuals, on ease of use and on wide-reaching streaming functionality. For music (and video), it’s a stone-cold bargain. The Mi Box S makes it so easy to play music in a multitude of ways and makes doing so such a visual feast that only the most churlish of audiophiles would grumble. And those would-be negative Nancies are reminded that this kind of super affordable network streamer will bring more new people into the world of high-performance audio than it will repel existing audiophiles turning their noses up at a lack of bit-perfect playback or hi-res capabilities."

Permalänk
Medlem

Alla mina CCA lirar igen, har iofs bara 3.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060