Skrivet av Johes84:
Grafikkort
Spelar märket ASRock/PowerColor någon roll i sammanhanget? Jag håller inte på med klockning och annan optimering utan vill bara kunna spela, så om det finns en fördel med det ena framför det andra vore det intressant att veta. Annars blir det ASRock eftersom det var 47 dagar väntetid på PowerColor.
Skulle tro att du kommer behöva vänta något tills de är i lager oavsett märke eftersom samtliga 9070 xt för närvarande är slutsålda på Inet. Finns vissa mindre skillnader mellan modellerna, men vissa (bara Sapphire tror jag) har en sämre anslutning på strömanslutning. Utöver det ska det inte vara någon större skillnad, samtliga bör fungera bra. Så ASRock, Asus, PowerColor osv. kommer samtliga vara bra alternativ.
Skrivet av Johes84:
Moderkort
Här har ni alla gett var sitt alternativ. Jag kan/ska jämföra specs själv, men finns det några för-/nackdelar med de olika alternativen som kan vara bra att tänka på?
Finns vissa skillnader i chipset och ex. hur många m2 SSD som man kan ha. Det kan vara trevligt att ha wifi på moderkortet.
Skrivet av Johes84:
Nätaggregat
Här var ett lite klenare än de andra. Jag kommer förmodligen inte köra dubbla grafikkort i framtiden, utan snarare köpa ett nyare. Jag har dålig koll på vad som behövs numera då min gamla dator alltid klarat sig på 650w. Spelar 850 eller 1000w någon större roll i sammanhanget eller är det lite vilket som?
Så länge det är 850W med 80+ Gold från någon av de kända märkena så ska det vara lugnt, mer än så känns överdrivet givet nuvarande specifikationer. Men i övrigt finns det inte någon nackdel att ha mer, så om du tror att du kommer uppgradera grafikkortet till något värstingkort i framtiden skulle du kunna välja 1000W.
Skrivet av Johes84:
Kylare
Kan jag räkna med märkbar skillnad i ljud för den extra femhundringen? Jag har aldrig haft en vattenkylare innan, men har inga problem att lägga 500 till om det blir tystare.
Skillnaden i temperatur kan nog vara minst 10 ºC mellan de två alternativen till fördel för vattenkylningen, det är en väldigt bra kylare. Gamers Nexus test. Med det sagt så är luftkylaren som tipsats om väldigt prisvärd så den är också ett bra alternativ. Har tyvärr inte något definitivt svar vilken som har bäst ljudnivå av de två då vissa ibland finner pumpljuden störande. Har inte erfarenhet av den vattenkylaren själv, använt en snarlik variant av luftkylaren tidigare och var positivt förvånad (om än till mindre kraftfull processor). Annars kan du alltid välja en ännu större luftkylare om ljudnivå skulle vara ett problem.
Skrivet av Johes84:
Jag använder Inets datorbyggare och har valt moderkortet ASRock B850 Pro-A eftersom det har ett nyare chipset och borde stödja något senare processorer om det skulle behövas i framtiden.
Det borde inte vara någon större skillnad i stöd för framtida processorer mellan olika moderkort i AM5.
Skrivet av Johes84:
Dock får jag en varning när jag vill välja RAM på 6000MHz som var rekommenderat i två av listorna ovan.
<Uppladdad bildlänk>
På moderkortets spec står det Minneshastighet standard och Minneshastighet OC, där man med överklockning tycks kunna komma upp i 6000MHz.
<Uppladdad bildlänk>
Min fråga: blir det några problem att köra RAM på 6000Mhz i ett moderkort med 5200MHz, eller resulterar det bara i att man inte kan få ut full prestanda om man inte överklockar?
Jag tror att ditt felmeddelande beror på att Inets datorbyggare inte stödjer att man väljer RAM med högre hastighet än vad som är "standard" på moderkortet. I övrigt borde du inte ha något problem att köra 6000Mhz, det är det optimala hastigheten för RAM för AMD processorer just nu.
Så om du bygger ihop själv så kan du köra 6000Mhz minnen, men att man måste gå in i bios och aktivera det. I övrigt ska det fungera bra. Tycker 64 GB kittet du kollar på verkar väldigt rimligt givet din budget.
Ytterligare fördel för att bygga ihop själv är att 9070 xt kan finnas i lager i andra butiker, finns en tråd som hålls uppdaterad med lagerstatus för olika butiker som kan vara värd att kolla på. Citerar inlägg med 9070 xt kort som fanns i lager i senaste versionen: