Ny speldator för ca 30k med fokus på att kunna uppgradera senare

Permalänk
Medlem

Ny speldator för ca 30k med fokus på att kunna uppgradera senare

Hejsan,

Jag ska köpa en ny speldator men har lite ångest över de galna priserna på främst grafikkort. Jag följer normalt inte hårdvaruutveckling så har dålig koll på vad som är rimligt att vänta sig inför framtiden, men jag känner inte att jag behöver ett asfett grafikkort just nu, utan lägger hellre pengarna på att få allt annat så bra och framtidssäkert som möjligt, och hoppas på rimligare grafikkortspriser om ett par år.

Jag behöver inte skärm eller annan kringutrustning utan är bara ute efter datorn.

Kort sagt är jag ute efter en komplett speldator som:

• Kostar upp till ca 30 000 kr

• Har komponenter som bör räcka länge utan att uppgraderas

• Har komponenter som räcker för att få ut det mesta av ett bra grafikkort om ett par år

• Har ett helt OK grafikkort som bör hålla ett par år till

• Har stabila komponenter som inte kräver en massa optimering/problem med drivrutiner osv

• Flyter så bra som möjligt för spel som t.ex. Cyberpunk 2077, Red Dead Redemption 2, Helldivers 2, Kingdome Come Deliverance 2, och senare GTA 6, Witcher 4 och liknande

Jag köper gärna på Inet och betalar för att få den ihopbyggd. Men kan jag spara flera tusen eller få mycket bättre prestanda genom att köpa någon annanstans kan jag bygga själv.

All hjälp uppskattas. Jag gillar att spela utan att ha intresset för hårdvaran, så ju mer hjälp att navigera i datordjungeln destor gladare blir jag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/NdsRY/2025-03-15

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/J5xok/johes84

Permalänk
Medlem

Stort tack för snabba och väldigt specifika svar!

Ett par följdfrågor då jag ser några likheter/skillnader som är intressanta.

Grafikkort
Spelar märket ASRock/PowerColor någon roll i sammanhanget? Jag håller inte på med klockning och annan optimering utan vill bara kunna spela, så om det finns en fördel med det ena framför det andra vore det intressant att veta. Annars blir det ASRock eftersom det var 47 dagar väntetid på PowerColor.

Moderkort
Här har ni alla gett var sitt alternativ. Jag kan/ska jämföra specs själv, men finns det några för-/nackdelar med de olika alternativen som kan vara bra att tänka på?

Nätaggregat
Här var ett lite klenare än de andra. Jag kommer förmodligen inte köra dubbla grafikkort i framtiden, utan snarare köpa ett nyare. Jag har dålig koll på vad som behövs numera då min gamla dator alltid klarat sig på 650w. Spelar 850 eller 1000w någon större roll i sammanhanget eller är det lite vilket som?

Kylare
Kan jag räkna med märkbar skillnad i ljud för den extra femhundringen? Jag har aldrig haft en vattenkylare innan, men har inga problem att lägga 500 till om det blir tystare.

Återigen stort tack för hjälpen. Det kliar redan i fingrarna. =D

Permalänk
Medlem

Kanske ingen som svarar på denna tråd längre, men gör ett försök ändå.

Jag använder Inets datorbyggare och har valt moderkortet ASRock B850 Pro-A eftersom det har ett nyare chipset och borde stödja något senare processorer om det skulle behövas i framtiden. Dock får jag en varning när jag vill välja RAM på 6000MHz som var rekommenderat i två av listorna ovan.

På moderkortets spec står det Minneshastighet standard och Minneshastighet OC, där man med överklockning tycks kunna komma upp i 6000MHz.

Min fråga: blir det några problem att köra RAM på 6000Mhz i ett moderkort med 5200MHz, eller resulterar det bara i att man inte kan få ut full prestanda om man inte överklockar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johes84:

Grafikkort
Spelar märket ASRock/PowerColor någon roll i sammanhanget? Jag håller inte på med klockning och annan optimering utan vill bara kunna spela, så om det finns en fördel med det ena framför det andra vore det intressant att veta. Annars blir det ASRock eftersom det var 47 dagar väntetid på PowerColor.

Skulle tro att du kommer behöva vänta något tills de är i lager oavsett märke eftersom samtliga 9070 xt för närvarande är slutsålda på Inet. Finns vissa mindre skillnader mellan modellerna, men vissa (bara Sapphire tror jag) har en sämre anslutning på strömanslutning. Utöver det ska det inte vara någon större skillnad, samtliga bör fungera bra. Så ASRock, Asus, PowerColor osv. kommer samtliga vara bra alternativ.

Skrivet av Johes84:

Moderkort
Här har ni alla gett var sitt alternativ. Jag kan/ska jämföra specs själv, men finns det några för-/nackdelar med de olika alternativen som kan vara bra att tänka på?

Finns vissa skillnader i chipset och ex. hur många m2 SSD som man kan ha. Det kan vara trevligt att ha wifi på moderkortet.

Skrivet av Johes84:

Nätaggregat
Här var ett lite klenare än de andra. Jag kommer förmodligen inte köra dubbla grafikkort i framtiden, utan snarare köpa ett nyare. Jag har dålig koll på vad som behövs numera då min gamla dator alltid klarat sig på 650w. Spelar 850 eller 1000w någon större roll i sammanhanget eller är det lite vilket som?

Så länge det är 850W med 80+ Gold från någon av de kända märkena så ska det vara lugnt, mer än så känns överdrivet givet nuvarande specifikationer. Men i övrigt finns det inte någon nackdel att ha mer, så om du tror att du kommer uppgradera grafikkortet till något värstingkort i framtiden skulle du kunna välja 1000W.

Skrivet av Johes84:

Kylare
Kan jag räkna med märkbar skillnad i ljud för den extra femhundringen? Jag har aldrig haft en vattenkylare innan, men har inga problem att lägga 500 till om det blir tystare.

Skillnaden i temperatur kan nog vara minst 10 ºC mellan de två alternativen till fördel för vattenkylningen, det är en väldigt bra kylare. Gamers Nexus test. Med det sagt så är luftkylaren som tipsats om väldigt prisvärd så den är också ett bra alternativ. Har tyvärr inte något definitivt svar vilken som har bäst ljudnivå av de två då vissa ibland finner pumpljuden störande. Har inte erfarenhet av den vattenkylaren själv, använt en snarlik variant av luftkylaren tidigare och var positivt förvånad (om än till mindre kraftfull processor). Annars kan du alltid välja en ännu större luftkylare om ljudnivå skulle vara ett problem.

Skrivet av Johes84:

Jag använder Inets datorbyggare och har valt moderkortet ASRock B850 Pro-A eftersom det har ett nyare chipset och borde stödja något senare processorer om det skulle behövas i framtiden.

Det borde inte vara någon större skillnad i stöd för framtida processorer mellan olika moderkort i AM5.

Skrivet av Johes84:

Dock får jag en varning när jag vill välja RAM på 6000MHz som var rekommenderat i två av listorna ovan.
<Uppladdad bildlänk>

På moderkortets spec står det Minneshastighet standard och Minneshastighet OC, där man med överklockning tycks kunna komma upp i 6000MHz.
<Uppladdad bildlänk>

Min fråga: blir det några problem att köra RAM på 6000Mhz i ett moderkort med 5200MHz, eller resulterar det bara i att man inte kan få ut full prestanda om man inte överklockar?

Jag tror att ditt felmeddelande beror på att Inets datorbyggare inte stödjer att man väljer RAM med högre hastighet än vad som är "standard" på moderkortet. I övrigt borde du inte ha något problem att köra 6000Mhz, det är det optimala hastigheten för RAM för AMD processorer just nu.

Så om du bygger ihop själv så kan du köra 6000Mhz minnen, men att man måste gå in i bios och aktivera det. I övrigt ska det fungera bra. Tycker 64 GB kittet du kollar på verkar väldigt rimligt givet din budget.

Ytterligare fördel för att bygga ihop själv är att 9070 xt kan finnas i lager i andra butiker, finns en tråd som hålls uppdaterad med lagerstatus för olika butiker som kan vara värd att kolla på. Citerar inlägg med 9070 xt kort som fanns i lager i senaste versionen:

Skrivet av Bengt-Arne:

I lager hos Komplett
Gigabyte AMD Radeon RX 9070 XT Gaming OC 9990:-
https://www.komplett.se/product/1319043/datorutrustning/dator...

I lager hos Proshop För en del kort så står det "Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager.", antar att dom endast kan beställas från 14:00 och fram till stängning. Hmm...
ASUS Radeon RX 9070 XT Prime OC 9690:- (14:00)
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-9070-XT-Prim...

PowerColor Radeon RX 9070 XT Reaper 9190:- (14:00)
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-9070-X...

ComputerSalg's priser för RX 9700 (XT) ligger högre än övriga, nu med undantag.
ASRock Steel Legend Radeon RX 9070 XT 9488:-
https://www.computersalg.se/i/24104200/asrock-steel-legend-ra...

I lager hos Alina
ASRock Radeon RX 9070 XT Steel Legend 9999:-
https://alina.se/produkter/asrock-radeon-rx-9070-xt-steel-leg...

Permalänk
Medlem

Stort tack Simcom! Att sätta in grafikkort själv och uppa RAM i bios grejar jag nog själv, så då kanske det ändå blir en beställning idag så håller jag koll på lageratatus-tråden. Tack!