Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det har mer än bara med siffran att göra. Stadens uppbyggnad spelar stor roll, speciellt ju mindre cimsen måste åka för jobb & shopping, etc. Publik transport verkar också ha negativ påverkan ofta. Samt annat som hur mycket man eg. zonindelar eller höjt utflyttning. Jag har haft sämre/lägre simulationshastighet på en egen stad vid 150k population än i en annan sparning som hade 300k.

Jag gjorde testerna främst i en stad med lite över 200k befolkningsmängd: 7950x3d fick 4.5x hastighet i medel under 10 minuter, alltså över full hastighet med 3 pilar. Efter windows-ominstallation och helt utan mods fick jag även över 4x med 7900x. I en optimerad stad på 300k+ har jag långt tidigare fått över 1x med R5 7600x, och nästan 3x med 7900x.

Så har man en tillräckligt snabb processor och någorlunda ok stad så går det. Tror även 500-600k kan flyta på ok med 7950x3d. Däremot ska det tilläggas att spelat drar ner på trafiken rejält ju högre befolkningen blir. Använder man mod för att ta bort denna reduktion så halveras hastighet vid de här populationerna- ännu värre vid högre. Jag fick också betydligt sämre simulationsflyt med Realistic Workplaces And Households vilket är väldigt trist då det är i princip min favoritmod.

Jag tror inte jag skulle vilja prestandaoptimera min stad/gameplay bara för att spelet är kasst kodat såhär långt efter release… tröttsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte jag skulle vilja prestandaoptimera min stad/gameplay bara för att spelet är kasst kodat såhär långt efter release… tröttsamt

Jo håller med. Möjligen något fel på äldre sparningar också och att nya presterar lite bättre.

Åja jag har inte heller öppnat spelet i princip sedan förra året, förutom att testa någon region pack. Fortfarande ingen asset editor är komiskt. Inga nyheter, inget om uppkommande dlc. Förväntar mig inte att prestandan någonsin blir märkvärdigt bättre. Bara de sista region packsen som släpps, verkar tilfredställa de flesta men man undrar ju vad CO faktiskt håller på med.

Däremot ser US sydväst packet grymt bra ut, jag hade bara velat ha fler villor men inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo håller med. Möjligen något fel på äldre sparningar också och att nya presterar lite bättre.

Åja jag har inte heller öppnat spelet i princip sedan förra året, förutom att testa någon region pack. Fortfarande ingen asset editor är komiskt. Inga nyheter, inget om uppkommande dlc. Förväntar mig inte att prestandan någonsin blir märkvärdigt bättre. Bara de sista region packsen som släpps, verkar tilfredställa de flesta men man undrar ju vad CO faktiskt håller på med.

Däremot ser US sydväst packet grymt bra ut, jag hade bara velat ha fler villor men inget att klaga på.

Jag skulle tro att de antagligen jobbar i det tysta på någon liknande megapatch som typ no man sky gjorde, eller så har de gett upp och skiftat fokus till något annat. Jag tror på det senare. De verkar inte heller ta på sig ansvaret här eller bry sig om spelarnas åsikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle tro att de antagligen jobbar i det tysta på någon liknande megapatch som typ no man sky gjorde, eller så har de gett upp och skiftat fokus till något annat. Jag tror på det senare. De verkar inte heller ta på sig ansvaret här eller bry sig om spelarnas åsikter

Nja, jag vet att de "jobbar" på spelet/dlc ("Bridges & Ports" ska ju komma nästa kvartal), CO har ingenting annat på bordet alls. Men man undrar ju varför allt tar så lång tid, visst är det lättare att klaga än att fixa men ändå..

Jag har ju inte direkt så stora förväntningar på dlc'n/uppdateringen även om det förväntas bli en stor uppdatering. Chansen att de överraskar alla med att lägga till cyklar i samma veva är minimal, jag är inte ens naiv nog att hoppas.

Permalänk
Medlem

De kanske jobbar på Cities in Motion 3

Men allvarligt tror jag CO lika gärna kan lägga ner om de inte fixar detta spelet. Cities Skylines har varit deras enda spelserie i över 10 år. De fick in ordentligt med kapital när Cities Skylines 2 släpptes, men det kommer inte räcka för evigt. Det är totalt meningslöst för dem att utveckla DLC för spelet om spelarsiffrorna fortsätter vara såhär dåliga, så de måste förbättra grundspelet först och vinna tillbaks spelare.

Dock är det ett beslut som CO själva måste fatta. Till skillnad från Paradox Tectonic (Life by You) som ägdes av Paradox är CO en fristående utvecklare, Paradox är bara utgivare.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man kan lämna grundkonceptet så hårt som de gjort, det känns ju ingenting likt 1an alls och för min del är det fullt med buggar och prestandaproblem, nej jag väljer fortfarande att dra igång 1an med alla DLC's och mods jag vant mig vid när jag är sugen på ett bygga stad

Men varje gång det har patchats drar jag igång 2an, tar en liten kik bland de nya modsen och hoppas på att alla problem är som bortblåsta men det har inte hänt än iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nja, jag vet att de "jobbar" på spelet/dlc ("Bridges & Ports" ska ju komma nästa kvartal), CO har ingenting annat på bordet alls. Men man undrar ju varför allt tar så lång tid, visst är det lättare att klaga än att fixa men ändå..

Jag har ju inte direkt så stora förväntningar på dlc'n/uppdateringen även om det förväntas bli en stor uppdatering. Chansen att de överraskar alla med att lägga till cyklar i samma veva är minimal, jag är inte ens naiv nog att hoppas.

Jag skulle hellre se förbättringar på ettan än mer dlc till tvåan… eller ännu mer en ’riktig’ tvåa med allt som de lovat, fungerande miljonstäder, riktig ekonomi, etc… ettan kommer nog vara det bättre spelet för många tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt kritiskt till mycket i både spelet samt hur CO & Paradox hanterat saker och andra val de gjort (eg. workshop). Men med det sagt tror jag inte ett dugg att spelet är någon flopp finansiellt, det har ganska många spelare faktiskt inte minst med hänsyn till icke fungerande custom assets och dålig lansering. Det räcker mer än nog att livnära spelet ifall de släpper bra dlc'n, priserna på både spelet och dlc'na är idag också mycket högre än för det första spelet.

Första spelet har c.a 40% fler spelare, och det har kostat så lite som 1€, under 5€ flera gånger och varit gratis 4-5 gånger minst. Därtill är det otroligt mycket mindre krävande ur prestandaperspektiv, och ju mer tiden går ju fler personer får bättre datorer som kan klara av andra spelet i för dem acceptabel prestandanivå.

Förutom custom assets ser jag ingen tillräcklig anledning till att spela första spelet om man har denna (samt dator att klara av den), det första är ospelbart för mig som vant mig vid speciellt vägbyggnaden i tvåan. Modsen finns nu för de mesta och vill man ha större stad med bättre prestanda kan man använda mods för att dra ner på befolkningen- det första spelet simulerade ändå aldrig riktigt fler än ~65k och stora byggnader hade ju väldigt få hushåll.

Med allt som saknas och allt dåligt har all hype gått ut för mig också, men jag kan inte hålla med om att första spelet är bättre, den hatade jag nog ännu mer.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför jag skriver här, tror nog alla intresserade hänger med spelets nyheter. Men tycker inte om reddit och i paradox forumet bannas folk till höger och vänster.

Iaf, lite nyheter nästa vecka, jag antar de sista 3st gratis CCP för de som har Ultimate Edition. En sjätte eller sjunde "fix" av hemlöshetsbuggar. Lite ändringar i simulationen, vem vet, kanske blir simulationen 5% snabbare, jag tar allt jag får.

Medan konsol & asset editor får vänta något år till 😮 vem hade anat

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vet inte varför jag skriver här, tror nog alla intresserade hänger med spelets nyheter. Men tycker inte om reddit och i paradox forumet bannas folk till höger och vänster.

Iaf, lite nyheter nästa vecka, jag antar de sista 3st gratis CCP för de som har Ultimate Edition. En sjätte eller sjunde "fix" av hemlöshetsbuggar. Lite ändringar i simulationen, vem vet, kanske blir simulationen 5% snabbare, jag tar allt jag får.

Medan konsol & asset editor får vänta något år till 😮 vem hade anat

Är nog fler en jag som bara söker svar på Reddit men inte aktivt följer Reddit så uppdateringar här är inte till någon nackdel.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Någon som vet om tm:pe kommer bli lika funktionsrik och användarvänlig som i 1an? Nu är den meningslös. Sitter bla med en rondell där jag vill styra vilken fil bilar ska hålla för att komma runt men får felmeddelande att funktionen inte stöds. Bara skräp som det är nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ny patch har släppts som verkar ha löst problemet med att spelet kraschar konstant för många.

Helt otroligt att det tog dem 3 månader att fixa detta (problemen började efter december-patchen) men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ny patch har släppts som verkar ha löst problemet med att spelet kraschar konstant för många.

Helt otroligt att det tog dem 3 månader att fixa detta (problemen började efter december-patchen) men bättre sent än aldrig.

Kraschar fortfarande för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För de som missat blev "Bridges & Ports" DLC senarelagd. Förväntat av mig då man inte hört några nyheter kring det. En liten DLC som knappt lägger till saker blivit senarelagt ett helt år nu.

Gratis patch idag som skulle komma med dlc, man får någon ny bro, pirgångvägar och speciella 'kaj'vägar. En del fixar av buggar och några crasher, kanske hjälper er som haft problem.

Ingen Asset Editor i sikte mer än ett helt år senare...

Permalänk
Medlem

Senaste patchen fixade en del buggar i simulationen/ekonomin. Framförallt fungerar specialiserad industri som t.ex. skogsbruk och jordbruk bättre nu. Tidigare kunde de inte exportera sina varor, vilket gjorde att de alltid gick med förlust och låg fast på Level 1 av 5.

Dock fixade de inte buggen som gör att kontor inte kan exportera sina "varor". Så alla kontorsbyggnader kommer till slut bara ha 5 anställda även om det är 50-våningars skyskrapor. Det leder till att man i större städer får enorm arbetslöshet över tid.
Dock finns det en mod som fixar det: https://mods.paradoxplaza.com/mods/113843/Windows

Visst är det helt sjukt att den grundläggande simulationen fungerar så dåligt trots att det gått nästan 2 år sedan spelet släpptes. CO är ju inte precis nybörjare på att göra simulatorspel heller, så man undrar verkligen vad som gick snett.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB