Snart höjer Plex priserna på sina abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Och där dog Plex för mig, installerade både Emby och Jellyfin för att testa vilket jag kommer använda istället.

Gissar på att Plex upphör att existera inom något år.

Verkligen. Nu har jag själv livstidsabonnemang sedan mer än ett decennium men att dela med sig...

edit. Ah så berör inte mig eller mina vänner. Ändå, att köra emby och jellyfin och troligen gå över till någon av dem är ingen större grej.

Läste inte det finstilta
Permalänk
Medlem

Ska ta och prova Emby innan jag köper Plex. Funkar Dolby Vision, Dolby Atmos, DTS:X, Auto freshrate och liknande precis lika bra som i Plex har jag inga större problem att byta om det skulle göra att min far fortfarande har access till min server även om vi bor på olika adresser.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kinkyboo:

Körde plex en stund men eftersom dem vägrar fixa alla problem med undertexter så bytte jag till Emby, har fungerat bra hittills

Vilka problem menar vi?

Skrivet av issue:

Oj, känns dyrt.
Jag köpte lifetime Plex Pass för en evighet sen, måste ha varit innan deras första prishöjning eller vid release. känns som att man kom billigt undan

Slå ut 250 dollar på typ de 40-70 år du har kvar i livet så är det extremt billigt;)

Skrivet av underd0g76:

Fått för mig att Plex var något pirataktigt, är jag helt ute och cyklar?

Huh, varför det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Attans också. Ja min server står hemma hos mig och pappa bor på annan adress. Kanske borde ta och köpa en livstidsprenumeration iallafall då.

Det är lätt värt det i längden, och det är ju skönt att endast servern/ägaren behöver Plex Pass.
Då kan du eventuellt vid senare tillfälle utöka med andra familjemedlemmar eller vänner utan att de behöver köpa Plex Pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Det går fortfarande inte att använda om man har RAR-arkivade filmer och serier? Kör Kodi och det funkar bra. Men hade varit rätt ballt att dela ut det till sin familj t.ex.

Jag löste det tidigare med hjälp av detta (genom Cygwin) när jag körde servern på Windows och fortfarande hade rars:
https://github.com/hasse69/rar2fs

Permalänk

Tråkigt, då får man sluta använda Plex efter många års användande. Har installerat Emby och Jellyfin sedan tidigare, får prova vilken som funkar bäst som ersättare till Plex. Emby verkar mer polerat men Jellyfin är helt open source, om jag förstått det rätt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vilka problem menar vi?

Slå ut 250 dollar på typ de 40-70 år du har kvar i livet så är det extremt billigt;)

Huh, varför det?

Problem så som undertexter som är ur synk och man måste trycka på +- 50 ms 700 gånger

Permalänk
Medlem

Äsch, kör vpn så kommer man åt det utifrån.
Men ska kolla på emby.
Jellyfin fungerar inte med hur vissa av mina filer är namngivna vilket var riktigt störande.
Plex bara löste det, tyvärr 😅

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av kinkyboo:

Problem så som undertexter som är ur synk och man måste trycka på +- 50 ms 700 gånger

Haha känner igen det där enormt.

Slår man ut 0kr för Emby/Jellyfin på 70 år så är det också sjukt billigt

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Hedersmedlem

Det var en rejäl höjning det. Köpte lifetime pass 2017 för typ 1100 eller nåt.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kinkyboo:

Det är ju inte Plex's fel iofs att texten inte är synkad mot den version du har, plex kan nu synka undertexter dessutom för vissa typer och du kör väl såklart bla bazaar?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av tcntad:

Det är ju inte Plex's fel iofs att texten inte är synkad mot den version du har, plex kan nu synka undertexter dessutom för vissa typer och du kör väl såklart bla bazaar?

Tbh så fungerar ju sonarr, radarr, bazarr etc. precis lika bra med Plex som med Jellyfin. Så där är ju inget "unikt". Mest intressant att veta faktiska skillnader och om vissa funktioner i själva media-spelarna skiljer.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Moseby:

Tbh så fungerar ju sonarr, radarr, bazarr etc. precis lika bra med Plex som med Jellyfin. Så där är ju inget "unikt". Mest intressant att veta faktiska skillnader och om vissa funktioner i själva media-spelarna skiljer.

Ja jo, sa ju inte att det skulle vara nån skillnad med *arr-tjänsterna + plex eller + jellyfin.
Läste nåt om skillnaderna i chatgpt för 10 timmar sen, var inget som fick över mig iaf på JF-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Haha känner igen det där enormt.

Slår man ut 0kr för Emby/Jellyfin på 70 år så är det också sjukt billigt

Är det inte samma deal med dom? Tex hardware acc är en premium funktion. Eller har någon det i "free" versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Är det inte samma deal med dom? Tex hardware acc är en premium funktion. Eller har någon det i "free" versionen?

Jellyfin är helt gratis för alla funktioner vad jag vet.
Även ip-TV till skillnad från Emby

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Attans också. Ja min server står hemma hos mig och pappa bor på annan adress. Kanske borde ta och köpa en livstidsprenumeration iallafall då.

Tailscale löser det på 10 min och gratis, men visst, riktigt lika smidigt kanske det inte är

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av ezah:

Finns inga kostnader alls i Jellyfin när jag har efterforskat. Alla funktioner man vill tänkas ha som ingår i Plex Pass verkar finnas FOSS i Jellyfin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Finns inga kostnader alls i Jellyfin när jag har efterforskat. Alla funktioner man vill tänkas ha som ingår i Plex Pass verkar finnas FOSS i Jellyfin.

En enkelhet att dela med sig till familjen.
Det krävs mer arbete med lokala konton och öppna portar.
Och dessutom lära familj hur det fungerar.

Det är nackdelen med Jellyfin.

För oss tekniskt intresserade så är det nog bara fördelar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

En enkelhet att dela med sig till familjen.
Det krävs mer arbete med lokala konton och öppna portar.
Och dessutom lära familj hur det fungerar.

Det är nackdelen med Jellyfin.

För oss tekniskt intresserade så är det nog bara fördelar.

All avancerad setup är ju på serversidan. Klient sidan (typ familjemedlemmar du delar ditt mediebibliotek till) är ju lika enkel som på plex, potentiellt något enklare, då du slipper förklara hur de disablar allt skit som inte är din media.

Har man livstids abonnemang hos plex eller emby så förstår jag man inte pallar byta, men den som inte har det så hade jag iaf rekommenderat att testa jellyfin.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

@Cove för familj som inte är teknikintresserade är det inte lika lätt att logga in på Jellyfin remote som med Plex.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Körde Plex för många år sedan men fick lite blodad tand av den här artikeln och satte upp Jellyfin på min Mac Mini och allt var sjukt enkelt att få igång. Dock så kör jag inget remote utan bara till vår Apple TV med Infuse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jellyfin är helt gratis för alla funktioner vad jag vet.
Även ip-TV till skillnad från Emby

Skrivet av Moseby:

Då ska jag kika närmare på Jellyfin igen 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej körde bara Plex, blev så less på tidigare nämnda problem att jag sökte andra alternativ och landade på Emby.

Gör exakt det jag behöver, spelar upp mina totalt legitimt anskaffade filmer med lätt hanterade undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Cove för familj som inte är teknikintresserade är det inte lika lätt att logga in på Jellyfin remote som med Plex.

Vad är det som är svårare?
Du laddar ner jellyfin appen istället för plex appen på din enhet, loggar in med ett namn och lösenord och ett servernamn (en gång).

Sen har de access till allt.

De som inte har plex sen innan, måste börja med att skapa ett konto, acceptera en friend request, disable:a plex "free content" och sen är de på samma ställe.

Känns mer som Plex är mer komplext idag på klient sidan.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Jag överlever nog. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Du tappar HDR -> SDR tonmappning också, vilket gör att ljussättningen kan bli helt fel om du streamar till en enhet utan HDR-stöd.

Se skillnaden här. Den vänstra är omappad.
https://static.wixstatic.com/media/4340f1_b70367f999a44fe0905...

Kan tipsa om att tvinga servern att transkoda sådant material (välj någon annan kvalite än original) - har löst hdr tonemapping för mig på min iPad 9 som saknar stöd (har inget plexpass)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

895kr 2023, det är som att ta en veckas luncher ute nuförtiden. Ångrar inte en sekund. Minns att jag testade Jellyfin i samband med köp men det var ganska enkelt val.
För mig har undertextshanteringen bara blivit bättre och bättre under alla år man kört Plex. Bloatat, nja det går ju att justera.
Emby kostar dessutom pengar och det är väl inte osannolikt att de kommer gå åt samma riktning som Plex framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skrivet av Moseby:

Lite Off-Topic kanske, men har ni några tips när det kommer till konfiguration för Bazarr med svenska undertexter?
Jag försökte mig på det men tyckte inte att jag fick till det med att rätta till synk automatiskt etc.
Sen vet jag inte om det är så vanligt med svenska undertexter idag i och för sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Problemer med emby är ju att den inte fattar vad som är serier och inte. I plex kan ju allt ligga i samma katalog, orka reda i det där. Misstänker att det är samma med jellyfin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kollar man endast lokalt så tycker jag Kodi är enda alternativet. Varför krångla med en Emby, Jellyfin eller Plex server när Kodi är bättre.

Beror på hur lokalt man har det. Har man stora film bibliotek på sin lokala NAS så blir Kodi ganska irriterande att använda på grund av tiden det tar för Kodi att scanna och rensa sitt index. En mycket smidigare lösning är att köra Jellyfin som media server och ha Kodi synka från den med Jellyfins Kodi plugin. Tar ett par sekunder.
Talar man sen om setup på klient sidan så är ju Kodi en "mardröm" jämfört med Jellyfin, Plex etc.