Problem med konton och behörigheter i windows 11

Permalänk

Problem med konton och behörigheter i windows 11

Hej alla,

Jag har en pc som grabben skall ta över efter mig, jag har då gjort en återställning. Tanken var att jag tänkte ha ett admin konto och ett användarkonto till grabben. Ganska omgående insåg jag i min enfald att det jag installerar på admin kontot inte hamnar på användar kontot.

Det problemet som jag upplevt är att när jag ville gå till felsäkert läge och använda ddu var att jag inte kan köra det då admin kontots pin inte funkar.

Jag vet inte om jag fastnat i fel tankegång, men det kanske är lättare att bara göra grabbens användare med admin tillgång men inte ge han koden till detta ? Eller kan någon rekommendera hur jag skall göra för att få detta att lira på bästa sätt ?

Om jag nu bara gör ett adminkonto kan grabben ha ett lösenord för att logga in, men att jag sitter på admin lösenordet ?

Permalänk
Medlem

Om det du installerar på admin-kontot är synligt på ett standardkonto beror på installationsprogrammet och många gånger räcker det med att dra genvägar från programmappen eller ditt kontos startmeny till standardkontots skrivbord eller startmeny för att programmen ska gå att använda.

Det finns bara ett lösenord till ett admin-konto och det är det man loggar in med.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Om det du installerar på admin-kontot är synligt på ett standardkonto beror på installationsprogrammet och många gånger räcker det med att dra genvägar från programmappen eller ditt kontos startmeny till standardkontots skrivbord eller startmeny för att programmen ska gå att använda.

Det finns bara ett lösenord till ett admin-konto och det är det man loggar in med.

Ok då grusades min initiala plan, hur löser jag felsäkert läge med pinkod ? Det står bara att koden inte fungerar när jag går i felsäkert. Alternativt att jag inte har internet uppkoppling? Så jag kan inte köra ddu 🤔

Vidare kan jag installera alla program på admin kontot och få över dem på standardkontot ? Eller är det lättaste att installera det på standardkontot direkt ? Blir lite förvirrad över vad som händer var och varför vissa program syns medans andra inte syns. Vill ju göra det så smidigt som jag kan 😂

Permalänk
Medlem

Det finns väl ett vanligt lösenord till kontot också som borde gå att använda i felsäkert läge?