Elfel på LG CX - finns det något att göra?

Permalänk
Medlem

Elfel på LG CX - finns det något att göra?

Har en 4 år gammal LG CX 65" tv som i förra veckan löste ut brytaren i min elcentral. Det tog mig ett tag att förstå att tv:n var orsaken men den är stendöd, och som bonus så fick jag en liten stöt av kontakten när jag kopplade loss den från eluttaget, troligen en kondensator som laddade ur mot min hand. Min gissning är att nånting i nätaggregatet gått sönder.

Jag är någorlunda elkunnig men det här är långt utanför min erfarenhet och kunskapsnivå så jag tänker att det är lika bra att fråga om detta är något som är möjligt att laga, eller om det bara är skrot av alltihopa.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen kortslutning nånstans i nätdelen om du löser ut nätsäkringen så kan du hitta en ny nätdel så kanske du kan byta den eller så får du undersöka den trasiga efter trasiga komponenter.
Är nog snarlikt detta med reservation för modellnumren. https://www.youtube.com/watch?v=j2l05w1itkc

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Hör av dig till LG:s support. Det finns förlängda garantier/utbytesprogram på vissa modellserier pga av just dåliga nätdelar. De kan också hänvisa till fristående reparatörer om du vill ta det på egen kostnad. Normalt i de här fallen byter man ut hela nätdelen.

Permalänk
Medlem

Ser ut som jag skulle kunna byta nätdelen själv, men det jag är rädd för är att någon annan komponent tagit skada om det blivit någon överspänning, och det skulle kosta 3000:- för reservdelen. Å ena sidan betydligt mindre än en ny tv, å andra sidan ingen garanti för att det faktiskt funkar.

Mmmm. Riktigt surt att det kommer ett halvår efter att garantitiden är över också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halvmånen:

Ser ut som jag skulle kunna byta nätdelen själv, men det jag är rädd för är att någon annan komponent tagit skada om det blivit någon överspänning, och det skulle kosta 3000:- för reservdelen. Å ena sidan betydligt mindre än en ny tv, å andra sidan ingen garanti för att det faktiskt funkar.

Mmmm. Riktigt surt att det kommer ett halvår efter att garantitiden är över också.

Missade du inlägget ovan?

Frågor om nätagget i CX har varit uppe förut, och vad jag minns har folk fått det fixat utanför garantiperioden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Missade du inlägget ovan?

Frågor om nätagget i CX har varit uppe förut, och vad jag minns har folk fått det fixat utanför garantiperioden.

Nä, men det är helg och går inte att få tag på LG:s support. Jag har heller inga enorma förhoppningar om att företag ska fixa saker utanför garantin. Slängde iväg ett supportmejl till dom för det skadar inte att fråga, så jag får väl se om jag har tur.

Permalänk
Medlem

Om garanti tiden är slut.
Har du Reklamtion kvar?

Men som sagt hör med LG först

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om garanti tiden är slut.
Har du Reklamtion kvar?

Men som sagt hör med LG först

Nä reklamationsrätten är 3 år.