Windows 11: Konfigurera användardata till en andra disk: E:\Users\

Permalänk
Medlem

Windows 11: Konfigurera användardata till en andra disk: E:\Users\

Vid installationen av Windows 11 hamnar användarkonton under C:\Användare\user1...\Administratör...\Delat.

Jag vill installera enbart OS och Program på en SSD (C:\), dvs första disken. Däremot alla användarkonton vill jag ha på en separat data-disk, en HDD på 4TB, (Seagate Barracuda): såsom E:\Users\user1

Därför frågade jag MS CoPilot och fick nedanstående svar, se APPENDIX.

Vad som strulade var punkt #4 (registerredigeringen). Jag kunde inte ändra ProfileImagePath = E:\Users\user1
Resultatet av redigeringen blev att jag inte längre kunde logga in på mitt konto!
Kanske skulle jag även ha bootat om datorn, innan jag gav upp.

FRÅGA:
Hur gör man för att flytta allas *användardata* till en separat hårddisk, E:\.

APPENDIX:
---------
För att använda en SSD för operativsystemet och appar, samtidigt som användarkonton lagras på en separat HDD i Windows 11, kan du följa dessa steg:

1. **Installera Windows 11 på SSD**:
- Under installationen av Windows 11, välj SSD som målenhet för operativsystemet.

2. **Flytta användarkonton till HDD**:
- Öppna File Explorer och navigera till användarens mapp (t.ex. `C:\Users\DittAnvändarnamn`).
- Högerklicka på mappar som Dokument, Bilder, Musik, etc., och välj **Egenskaper**.
- Gå till fliken **Plats** och klicka på **Flytta**.
- Välj en ny plats på HDD:n (t.ex. `D:\Användare\DittAnvändarnamn`) och klicka på **OK**.

3. **Ändra standardlagringsplats för nya filer**:
- Gå till **Inställningar** > **System** > **Lagring**.
- Klicka på **Ändra var nytt innehåll sparas** och välj HDD för olika filtyper (t.ex. dokument, bilder, musik).

4. **Använd registerredigering (för avancerade användare)**:
- Om du vill flytta hela användarprofilen till HDD, kan du använda Registereditorn. Detta kräver dock försiktighet:
- Öppna **Regedit** och navigera till `HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList`.
- Ändra värdet för `ProfileImagePath` till den nya platsen på HDD:n (t.ex. `D:\Användare`).

5. **Installera appar på SSD**:
- När du installerar appar, välj SSD som installationsplats för att dra nytta av snabbare prestanda.

Kom ihåg att säkerhetskopiera viktiga filer innan du gör större ändringar i systemet. Behöver du hjälp med något av stegen?

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Flytta alla användarmappar manuellt till valfriplats (högerklicka > Plats/Mål > Byt) alt mklink kanske fungerar?
Skulle kanske ändra i registret och sen skapa ny användare och jobba med den istället. Där ska du inte heller ange specifika användare utan sökväg till "huvudmappen" så att säga för alla användare

Detta: https://superuser.com/questions/1577924/can-i-move-the-c-user... ?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det där engång, Det var ett jävla bök att få att funka (tack vare appdata mappen) och efter en större windows update så låg användarmappen på både C och E i mitt fall
Men det går att göra. fick gå ut i systemrecovery commandpromt och köra med mklink sedan xcopy med en jävla massa parametrar för att få med allt som måste med.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Och tips att kika på hos superuser.com. Ser nu att `ProfileImagePath` skall vara en nivå upp, dvs för alla användare.
Samt att skapa nya användare, efter att registerändringen gjorts.

För installationen i fråga, så nöjer vi oss i dagsläget med #2 och #3 enligt CoPilot AI-chat i APPENDIX ovan.

Däremot kommer jag nog att prova de här nya erhållna tipsen i en kommande ominstallation, och då med två HDD i RAID=1, spegling.

Ref:
https://superuser.com/questions/964363/how-do-i-change-the-us...
https://www.tenforums.com/tutorials/1964-move-users-folder-lo...

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||