Svart skärm vid spel, fläktar går förutom GPU

Permalänk
Medlem

Svart skärm vid spel, fläktar går förutom GPU

Halloj!
För strax ett år sedan köpte jag en helt ny dator i delar. Sedan dess har jag haft problem med vad jag tror är grafikkortet, men jag är inte säker. Under sommaren tänkte jag inte så mycket på det eftersom datorn inte användes speciellt mycket, men nu håller jag på att bli tokigt.

Skärmarna blir helt svart utan förvarning och datorn blir helt oresponsiv. Öppnar man chassit och kikar runt så går både chassi- och CPU-fläktar, men inte GPU-fläkt. Det går inte att stänga av datorn på strömknappen hur länge man än håller in, det enda som hjälper är att bryta strömmen helt via PSU:n. Gör man det går det att starta datorn igen utan problem och fortsätta. Detta händer endast när man spelar, men inte alls vid alla spel. Det tycks vara helt slumpmässigt vilka spel det faktiskt ser med. Nu senast med Mars Horison, som inte alls är ett krävande spel på något sätt, där varken GPU eller CPU ens varvar upp. Samtidigt kan jag spela Ready or Not, Exoprimal, eller andra mycket mer krävande spel hela dagen utan att det sker. Detta får mig att tro att det inte har att göra med överhettning, så jag har kört loggar fram till att det kraschar och det är inget som är varmare än vanligt när det kraschar, och i exemplen ovan är allt mycket varmare vid de krävande spelen, utan att det kraschar. Ibland kraschar spelet efter en halvtimma, ibland efter några timmar. Men det har hittills följt mönster att om det är ett spel som kraschar så kommer det till sista krascha, och är det ett spel som inte kraschar, kommer det inte ske oavsett hur länge jag spelar.

Jag har vanligtvis GPU undervoltad via AMD Adrenaline, men även om jag kör allt på default så sker samma sak i samma frekvens. Enda gången jag verkar ha lyckats motverka det är i spelet Beyond All Reason, där någon redditpost föreslog att ändra från Fullscreen till Windowed Fullscreen, och sedan jag gjorde det har det inte kraschat en enda gång i just det spelet. Samma fix har däremot inte fungerat i andra spel.

WhoCrashed kan inte hitta någon crashlog heller, till skillnad från om man t.ex. får en Bluescreen.

Så, för att sammanfatta:

• Sker bara när man spelar, men beror helt på vilket spel

• Tycks inte ha att göra med hur krävande/varmt spelet är

• Alla fläktar fortsätter gå förutom GPU

• Kan ej starta om fören strömmen brytits

• Sker oberoende av undervoltning av GPU

Är det någon som har ens en blekaste aning om vad det kan bero på? Jag håller på att bli tokig. Så tradigt att köpa allt helt nytt, och så fungerar det inte. Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

Specifikationer:
Operativsystem: Windows 10 Pro
Skärm: 2x MSI 25" Optix G251F IPS 165 Hz HDR
Processor: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB
Processorkylare: NOCTUA NH-D15S CPU COOLER
Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Minne: 2x Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 C16 BK DC - 32GB
Grafikkort: Radeon RX 6700 XT 12GB GDDR6 NITRO+
SSD/Hårddisk: Kingston FURY Renegade Heatsink SSD PCIe 4.0 NVMe - 2TB + 1TB
Nätaggregat: Corsair RM650x V3 650W
Chassi: Fractal Design Pop Mini Silent

AMD Adrenaline och drivrutiner: 23.21.1 (uppdaterar kontinuerligt när det släpps nya och har gjort så sedan jag köpte datorn)

Uppdaterade specclistan
Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version kör du?

Vilken version av AMD chipset driver?

Båda diskarna är helt nya?

Hur ser temp ut vid belastning, kan du kolla med t.ex. hwinfo och återkomma med screenshot?

Kolla så att minnena är ok med memtest86.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar!

- BIOS-version: 10.0.19041.1 (tror jag, inte helt säker på att jag kikat rätt?)

- AMD Chipset Driver: 04.09.21.138

- Ena disken köptes med datorn, andra köptes för en månad sedan. Hade samma problem innan andra disken sattes in.

- Bild på temperatur:
Här är bild på temps när jag spelar ett av de spel som kraschar som samtidigt är tämligen okrävande (Mars Horizon):

Och här är på ett av de mer krävande spelen men som aldrig kraschat datorn (Sniper Elite 5):

Här är när jag gör ett 100% CPU Stress test med HeavyLoad:

Och här GPU-test med FurMark:

Jag har tidigare testat att lämna testen på länge och det har aldrig orskata någon krasch eller liknande. Jag tyckte själv att det var rätt varmt för både CPU och GPU, men när jag sökt runt en hel del så verkar det vara så att de båda är rätt varma, och att de temperaturerna inte ska var problematiska (men jag är absolut ingen expert). Kraschen har som sagt heller inte uppstått vid just de krävande spelen när belastning och temperatur varit hög.

- Memtest86 körde jag efter att jag byggt ihop datorn och då var allt grönt, men jag gör det direkt igen och återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper JR:

Hej och tack för svar!

- BIOS-version: 10.0.19041.1 (tror jag, inte helt säker på att jag kikat rätt?)

- AMD Chipset Driver: 04.09.21.138

- Ena disken köptes med datorn, andra köptes för en månad sedan. Hade samma problem innan andra disken sattes in.

- Bild på temperatur:
Här är bild på temps när jag spelar ett av de spel som kraschar som samtidigt är tämligen okrävande (Mars Horizon):
<Uppladdad bildlänk>

Och här är på ett av de mer krävande spelen men som aldrig kraschat datorn (Sniper Elite 5):
<Uppladdad bildlänk>

Här är när jag gör ett 100% CPU Stress test med HeavyLoad:
<Uppladdad bildlänk>

Och här GPU-test med FurMark:
<Uppladdad bildlänk>

Jag har tidigare testat att lämna testen på länge och det har aldrig orskata någon krasch eller liknande. Jag tyckte själv att det var rätt varmt för både CPU och GPU, men när jag sökt runt en hel del så verkar det vara så att de båda är rätt varma, och att de temperaturerna inte ska var problematiska (men jag är absolut ingen expert). Kraschen har som sagt heller inte uppstått vid just de krävande spelen när belastning och temperatur varit hög.

- Memtest86 körde jag efter att jag byggt ihop datorn och då var allt grönt, men jag gör det direkt igen och återkommer!

Du har väldigt gamla chipset drivers, senaste är 5.08.02.027 https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Enklast att kolla upp BIOS version är antingen att gå in i BIOS vid uppstart eller att ladda ned cpu-z och klicka in på fliken motherboard. Det finns 4 olika revisioner av det moderkort du har (rev 1.0-1.3, rev 1.4, rev 1.5 och rev 1.7), så kolla först exakt vilket du har innan du ev ger dig på BIOS update.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat chipset drivers till 5.08.02.027. Jag förstår att det är en bra grej att göra oavsett, men tror du det kan ha varit boven? Ska testa lite under dagen oavsett.

BIOS verkar vara F15, och enligt det som är skrivet på moderkortet så är det rev 1.3. Har aldrig uppdaterat BIOS då jag fick lära mig att det är dumt så länge det inte behövs, men det kanske inte är så längre?

Jag körde en kortare Memtest och hittade inga fel, men ska köra en längre under natten också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper JR:

Nu har jag uppdaterat chipset drivers till 5.08.02.027. Jag förstår att det är en bra grej att göra oavsett, men tror du det kan ha varit boven? Ska testa lite under dagen oavsett.

BIOS verkar vara F15, och enligt det som är skrivet på moderkortet så är det rev 1.3. Har aldrig uppdaterat BIOS då jag fick lära mig att det är dumt så länge det inte behövs, men det kanske inte är så längre?
<Uppladdad bildlänk>

Jag körde en kortare Memtest och hittade inga fel, men ska köra en längre under natten också!

Jag brukar uppdatera till senaste BIOS och senaste drivrutiner så snart de släpps, men det är inte alltid bra att göra det då vissa versioner kan vara trasiga. Sällan jag haft problem efter uppdatering dock.

F15 är ju relativt ny version.
F17 finns (om man bortser från beta versionerna som har en bokstav som tillägg) men F17 är främst för de som har 5800X3D processor, så du kan nog avvakta nästa non beta version som släpps om problemen inte består efter uppdateringen av chipset drivers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blir det en rejäl nekro, men tänkte ändå uppdatera denna tråd.
Problemet kvarstod tyvärr, men jag valde att ignorera det så länge jag kunde. Vilket var till för någon dag sedan, då blev jag återigen leds på detta problem, som följer precis samma mönster som förut. Så jag beställde nytt grafikkort (Sapphire RX 7700 XT Pure) och testade byta. Precis samma problem som innan, så det är uppenbarligen inte grafikkortet det är fel. Då testade jag byta nätaggregatet, efter tips från Inet, till ett Be Quiet Pure Power 850W. Fortfarande precis samma problem. Trodde verkligen något av dessa två skulle hjälpa. Jag antar nästa steg blir att testa byta moderkort?

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite vad som.

Har du testat att koppla ur alla usb-enheter och testat med annan mus och tangentbord?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tacksam för att du fortfarande lägger ner tid och energi på att svara!
Nej, det har jag inte. Det är ju en lätt sak att testa i alla fall, får göra det direkt.

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla bort XMP och köra JEDEC hastigheter, även om memtest86 går igenom.
Är det när systemet är lugnt som den dör, det har ju funnits en del bekymmer dels vid idle, dels vid lättare laster där allt har gått fint när man hårdtestar.
Hade inte C-states något med dessa problem att göra? Det är ju en enkel test att göra att stänga av dem i BIOS. Lite mer strömförbrukning, men även bättre spel-upplevelse har noterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du provat att koppla bort XMP och köra JEDEC hastigheter, även om memtest86 går igenom.
Är det när systemet är lugnt som den dör, det har ju funnits en del bekymmer dels vid idle, dels vid lättare laster där allt har gått fint när man hårdtestar.
Hade inte C-states något med dessa problem att göra? Det är ju en enkel test att göra att stänga av dem i BIOS. Lite mer strömförbrukning, men även bättre spel-upplevelse har noterats.

Nej, jag har inte testat utan XMP, jag ser till att gör det ikväll också.
Alltså, det har aldrig kraschat vid ett tyngre spel (Ready or Not, Sniper Elite 5, Exoprimal, Ghost of Tsushima), men det är alltid när något spel spelas som det kraschar, även fast det inte alls är så krävande (Overcooked 1 eller 2, Mars Horizon, Star Drift Evolution). Så du kanske är något på spåren där?

C-states är ett nytt begrepp för mig, men internet berättade att det är något slags strömsparläge/optimering för processorn när den idlar? Testar hur som helst, vill bara lösa detta!

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat massor, igen. Det gjorde ingenting att koppla ur USB-enheter och byta mus+tangentbord. Vad som däremot verkar ha löst problemet helt och hållet är att avaktivera XMP! En sådan enkel grej som gäckat mig så länge. Jag hade helt avskrivit att det är ett minnesfel eftersom jag har kört så mycket memtest som aldrig gett något fel alls, tillsammans med att när man kikat in i chassit har endast fläktarna till grafikkortet stannat, medan resten kört på. Stort tack till er båda för alla tips! Så glad att det verkar vara löst nu.