Permalänk
Medlem

Nytt bygge startar ej, skev pin AM5

Hej!

Jag har i helgen monterat ihop ett nytt bygge, när jag monterade CPUn märkte jag att en pin på moderkortet såg skev ut men efter att ha tittat på en AM5 pin layout såg det ut att vara jord så jag kopplade ihop allt ändå. Till min stora fasa får jag ingen reaktion alls vid när jag kopplar in ström.

Hittills har jag kollat alla kablar på psu och moderkortssidan, plockat i och ur ram och nu tillslut plockat ur CPUn igen. Tror ni det kan vara den pin som ses i bild uppe till höger som spökar? Jag skulle gissa att moderkortet skulle indikera då, men inga felsökningsled på moderkortet lyser upp.

Komponenter:

Tacksam för hjälp, var många år sen jag byggde PC själv senast.

Permalänk
Medlem

Låter ju som den kom skev från fabriken, då borde du väl kunna reklamera det?

Visa signatur

GTX 1060 6GB | Ryzen 5 1600 | 48 GB DDR4
emrik.org

Permalänk
Medlem

Får du ingen reaktion alls när du startar? Då borde det vara något annat som är problemet, t ex att moderkortet inte har fått ström eller att kabeln från chassit inte har kopplats in till moderkortet så att den inte får signal om att starta eller kanske att nätdelen inte är igång.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

En jordpinne hit eller dit på CPUn borde inte ge det felet.

Fungerar nätaggregatet?
Är brytaren på nätaggregatet påslagen?
Skippa knappen fram i chassit och kortsluta pinnarna för "Power switch" manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4illin:

Låter ju som den kom skev från fabriken, då borde du väl kunna reklamera det?

Inte omöjligt men tänker att det kan vara något annat som felar.

Skrivet av Bakwetu:

Får du ingen reaktion alls när du startar? Då borde det vara något annat som är problemet, t ex att moderkortet inte har fått ström eller att kabeln från chassit inte har kopplats in till moderkortet så att den inte får signal om att starta eller kanske att nätdelen inte är igång.

Precis så, får ingen reaktion alls. Som att psun inte är igång men har sett efter så allt sitter i som det ska på båda sidorna. Kan ju vara i kablarna till på-knappen det sitter men moderkortet bör väl vakna till så snart PSUn har ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En jordpinne hit eller dit på CPUn borde inte ge det felet.

Fungerar nätaggregatet?
Är brytaren på nätaggregatet påslagen?
Skippa knappen fram i chassit och kortsluta pinnarna för "Power switch" manuellt?

Brytaren är på och kabeln kopplad till splitter som har el. Jag kommer inte åt att köra manuell kortning när gpun är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven404:

Brytaren är på och kabeln kopplad till splitter som har el. Jag kommer inte åt att köra manuell kortning när gpun är i.

Ta ur grafikkortet och koppla skärmen i moderkortets uttag, din CPU har ett inbyggd grafikdel.
Då är det ju inga problem att komma åt pinnarna ifall chassits kontakt är kass.

Skrivet av raven404:

Kan ju vara i kablarna till på-knappen det sitter men moderkortet bör väl vakna till så snart PSUn har ström?

Inte förrän man kortsluter "Power Switch" pinnarna på moderkortet. Dock så borde man kunna få ur el ur vissa USB portar ifall 5V VSB fungerar som den skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ta ur grafikkortet och koppla skärmen i moderkortets uttag, din CPU har ett inbyggd grafikdel.
Då är det ju inga problem att komma åt pinnarna ifall chassits kontakt är kass.

Inte förrän man kortsluter "Power Switch" pinnarna på moderkortet. Dock så borde man kunna få ur el ur vissa USB portar ifall 5V VSB fungerar som den skall.

Ingen reaktion vid kort av on-pinnarna heller. Då bör det vara Psu-relaterat. Har redan reseatat alla kablar på båda sidorna. Kan nästa steg vara att koppla in PSUn till en annan burk för att se om den fungerar eller finns det något annat mer uppenbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven404:

Ingen reaktion vid kort av on-pinnarna heller. Då bör det vara Psu-relaterat. Har redan resestat alla kablar på båda sidorna. Kan nästa steg vara att koppla in PSUn till en annan burk för att se om den fungerar eller finns det något annat mer uppenbart?

Antingen det eller kolla genom att tjuvkoppla nätaggregatet.

Om du kopplar in det i en annan dator, så blanda inte ihop några kablar mellan nätaggregaten. Onödigt att riskera att man förstör något genom att de modulära kablarna inte är kompatibla.

Tjuvkopplar gör man genom att kortsluta "Power On" pinnen på 24-pins kontakten till valfri Jord i nätaggregatets kablar: https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply Sedan bör man ju ha en multimeter så man kan testa spänningarna ifall de stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du kopplar in det i en annan dator, så blanda inte ihop några kablar mellan nätaggregaten. Onödigt att riskera att man förstör något genom att de modulära kablarna inte är kompatibla.

Tjuvkopplar gör man genom att kortsluta "Power On" pinnen på 24-pins kontakten till valfri Jord i nätaggregatets kablar: https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply Sedan bör man ju ha en multimeter så man kan testa spänningarna ifall de stämmer.

Jag tjuvkopplade psun och den gick igång som den ska. Borde det då vara moderkortsrelaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven404:

Jag tjuvkopplade psun och den gick igång som den ska. Borde det då vara moderkortsrelaterat?

Låter troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Varför ska man tjuvkoppla? Vilka fördelar får man då? Försvinner inte garantin då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför ska man tjuvkoppla? Vilka fördelar får man då? Försvinner inte garantin då?

Tjuvkopplar man nätaggregatet gör att det startar utan att behöva ha ett moderkort inkopplat för att: testa spänningarna, driva något annat än en dator, etc. Man gör egentligen samma sak som moderkortet varje gång man startar datorn så det är inget som skadar nätaggregatet på något sätt.

Och vore konstigt om garantin försvann när man gör det, eftersom vissa tillverkare skickar med en 24-pins hona med en bygel som kopplar "Power On" pinnen mot en jord, för att kunna göra det på ett enkelt sätt.
Har själv fått en lös bygel för att göra det manuellt med något nätaggregat för länge sedan, men det var på den tiden då kablarna på nätaggregaten var färgkoordinerade istället för svarta vilket gjorde det mycket lättare (bara att sätta bygel/gem/annan metall mellan grön ledare och valfri svart).

Här är till och med Corsairs officiella guide över hur man gör: https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Låter troligt.

Rensa CMOS, testa flashback och sen reklamation. Har du något annat jag inte får missa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven404:

Rensa CMOS, testa flashback och sen reklamation. Har du något annat jag inte får missa?

Låter som en plan, då du redan verkar ha testat allt som jag kan komma på på rak arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Låter som en plan, då du redan verkar ha testat allt som jag kan komma på på rak arm.

Fick tid över att montera allt på nytt kort idag, gick igång helt utan problem direkt. Tack för hjälpen med felsökningen på det felaktiga kortet!