Nytt 5070 ger black screen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Jag har funderat på om problemet kan ha att göra med strömförsörjningen av gpun, 5070 har en 2 gånger 6 pin kontakt som är liten, inget jag har sett förut men antar att det är ny standard eller något, medan nya psun har bara 8-pin kontakter till pcie, lyckligtvis fick jag med till gpun en adapter som är den nya 12 pin kontakten till två stycken vanliga 8-pin kontakter. Dessa kopplade jag in i en vanlig 8-pin som delas upp i två vilket känns som det borde funka men samtidigt lite konstigt sätt att göra det på... Jag försöker rita ett litet diagram nedan...

PSU 8-pin -------- 8-pin --------------- 12-pin (liten) GPU
%%%%%%%%/______8-pin________/

Sträck är kablar, text är kontakter, ignorera %, de är bara för att ritningen ska gå ihop.

Är det här fel? Behöver jag kanske separata 8-pin i PSUn eller något som nedan?

PSU 8-pin -------- 8-pin --------------- 12-pin (liten) GPU
PSU 8-pin_________8-pin______________/

Tack på förhand!

Man bör köra två separata pcie kablar, ja.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått det att fungera genom att som flera poängterat ta bort risern. Risern fungerar alltså med äldre grafikkort men inte detta, värt att notera om du har samma problem eller funderar på att köpa ett 5000 kort men har en riser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Jag har nu fått det att fungera genom att som flera poängterat ta bort risern. Risern fungerar alltså med äldre grafikkort men inte detta, värt att notera om du har samma problem eller funderar på att köpa ett 5000 kort men har en riser...

Du är tyvärr inte ensam om den upplevelsen. Redan utan risern så verkar pcie 5.0 vara väldigt känsligt, iaf i kombination med Nvidia 5xxx-serien, så med riser adderat på det är det nästan att be om bekymmer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du är tyvärr inte ensam om den upplevelsen. Redan utan risern så verkar pcie 5.0 vara väldigt känsligt, iaf i kombination med Nvidia 5xxx-serien, så med riser adderat på det är det nästan att be om bekymmer.

Hmm, ja om jag hade vetat detta slutet av förra sommaren kanske jag hade skaffat ett 4070 då istället för att hålla ut och vänta på 5000 serien... Men men, tror du det är värt att hitta en ny bättre riser eller bara bita ihop och skaffa ett nytt chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Hmm, ja om jag hade vetat detta slutet av förra sommaren kanske jag hade skaffat ett 4070 då istället för att hålla ut och vänta på 5000 serien... Men men, tror du det är värt att hitta en ny bättre riser eller bara bita ihop och skaffa ett nytt chassi?

Nu svarar jag på min egen fråga då jag hittat detta på Loques hemsida:

https://louqe.com/products/cobalt-rc260-twinax-gen4-pci-e-4-0...

Och att de säger så här i FAQ:

Yes. The Cobalt Gen4+ PCIe 4.0 riser cable, that comes included and pre-installed in the Ghost S1 MkIII and RAW S1, can easily run the latest NVIDIA GeForce RTX 50 series graphics cards right out of the box.

Jag känner mig inte precis övertygad om att det kommer funka men de hävdar ju att det ska det så i värsta fall får jag reklamera den antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Nu svarar jag på min egen fråga då jag hittat detta på Loques hemsida:

https://louqe.com/products/cobalt-rc260-twinax-gen4-pci-e-4-0...

Och att de säger så här i FAQ:

Yes. The Cobalt Gen4+ PCIe 4.0 riser cable, that comes included and pre-installed in the Ghost S1 MkIII and RAW S1, can easily run the latest NVIDIA GeForce RTX 50 series graphics cards right out of the box.

Jag känner mig inte precis övertygad om att det kommer funka men de hävdar ju att det ska det så i värsta fall får jag reklamera den antar jag...

Det är inte samma riser som du har nu menar du? Så du vill testa med en nyare version av deras riser och ångra/reklamera om den inte löser ditt problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är inte samma riser som du har nu menar du? Så du vill testa med en nyare version av deras riser och ångra/reklamera om den inte löser ditt problem?

Precis jag har en äldre variant, och den här ska fungera bättre och annars får jag reklamera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Precis jag har en äldre variant, och den här ska fungera bättre och annars får jag reklamera...

Om någon är intresserad så har jag nu skaffat den nya risern för typ 800 kr o_o och det fungerar utmärkt