Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Vill man ha en tyst kylare så är det att rekommendera något annat är Thermalright, deras fläktar är inte tysta tyvärr Själv kört med Thermalright PA Mini och vanliga PA, fläktarna låter mycket mer jämfört med t.ex en Noctua NH-U12A som jag också testade när jag velade om vilken kylare man skulle använda för en bra ljudnivå.

Noctua är väl dock lite av "the gold standard". Priset dock därefter också Installerade nyss en Arctic P12 Max som utblås, och den har fått goda omdömen, men under halva priset av motsvarande Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag byggde min nya dator igår och märkte precis samma sak som du. Kände mig rätt nöjd med allt men luften gick verkligen ur. Jag vill ha ett tyst system så att fläktarna drar iväg på max är verkligen inget jag vill. Kör med en Phantom Spirit 120 fast inte EVO.

Jag kommer öppna lådan och titta hur kylaren sitter. Jag testade att köra med ett kryosheet för första gången och är såklart orolig att den inte sitter perfekt. Kommer testa lite undervoltning senare.

Vilka temps når du upp i vid spel/stresstest? Antar rätt höga, om fläktarna nu tvingas jobba så pass att det blir mycket oljud. Mitt bygge är tack och lov vid lätt användning tyst, förmodligen mycket tack vare Torrent Compacts goda luftflöde med två 180mm fläktar framtill.

Permalänk
Skrivet av Antzu91:

Vilka temps når du upp i vid spel/stresstest? Antar rätt höga, om fläktarna nu tvingas jobba så pass att det blir mycket oljud. Mitt bygge är tack och lov vid lätt användning tyst, förmodligen mycket tack vare Torrent Compacts goda luftflöde med två 180mm fläktar framtill.

Jag har inte hunnit testa i spel än så det blir nästa steg. Sitter med ett Fractal Design 7 med två noctua 140 i fronten å en i bak så jag har höga förhoppningar att den tar bort alla ljud.

Permalänk
Medlem

Sitter med samma chassi som du fast med en Noctua NH-U12A och får följande temp i Cinebench 2024, CPU helt stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Sitter med samma chassi som du fast med en Noctua NH-U12A och får följande temp i Cinebench 2024, CPU helt stock
<Uppladdad bildlänk>

Detta tyder ju på att jag trots allt borde försöka få till kylpastan bättre, kanske tredje gången gillt Med din kylare borde du ju ha aningen högre temps än mig, speciellt i och med att jag dessutom kör med Curve Optimizer på -30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag har inte hunnit testa i spel än så det blir nästa steg. Sitter med ett Fractal Design 7 med två noctua 140 i fronten å en i bak så jag har höga förhoppningar att den tar bort alla ljud.

Inväntar med spänning dina resultat

Permalänk
Medlem

Har inte kört något stresstest ännu på min men min idle ligger på ca 40c (youtube, twitch, slösurfande)
I spel toppar jag ca 70c.
Bara ändrat expo och fläktkurvorna för dom var lite aggresiva.

CB test

Visa signatur

MSI Mag B850 Tomahawk Max Wifi | AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | Nvidia 5080FE | G.Skill Trident Z5 DDR5 6000MHz | Crucial T705 1TB |
NZXT H7 Flow 2024

Permalänk
Skrivet av Antzu91:

Tack för bra input! <Uppladdad bildlänk>

Körde några benchmark runs med Far Cry 5:s inbyggda verktyg och fick detta resultat. Alltså kanske inget att oroa sig över? Lite märkligt höga temperaturer tänker jag mig endå i och med att denna kylare vad jag förstått borde vara god för 200+ W, men kanske något jag missuppfattat? Tänker oavsett köpa ett 120 mm fläkt som utsug eftersom Torrent Compact sagnar en sådan.

generellt så boostar AMD cpuerna tills de värmethrottlar vilket jag tror default är runt 95°c nånstans.

Skrivet av Antzu91:

Detta tyder ju på att jag trots allt borde försöka få till kylpastan bättre, kanske tredje gången gillt Med din kylare borde du ju ha aningen högre temps än mig, speciellt i och med att jag dessutom kör med Curve Optimizer på -30.

du kan ju även fått ett exemplar med sämre kisel eller kontakt med ihs som går varmare men ändå innom AMD´s kvalitetskrav så inte säkert att du kan göra något åt det.

kylpastan gör oftast inga mirakel direkt om man inte glömt den helt eller alderless för lite.

men normalt sett så påverkar appliceringen kanske på sin höjd ~1-5°c

men om du gör om den så använd hällre för mycket än för lite då amd cpuerna är ganska utspridda under IHS så ganska noga att man får ut pastan mer eller mindre över hela ihs.

de gröna områdena är i runda slängar var chipen är under ihs och de röda prickarna är ungefär var jag hade lagt en klick pasta

alternativt en lite större klick precis mitt på IHS typ över 7 i texten Ryzen 7

behöver inte oroa dig för att det klämmer ut runtom ihs (innom rimliga mängder givetvis) ger bara i värsta fall lite extra städning om man behöver göra om den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt så boostar AMD cpuerna tills de värmethrottlar vilket jag tror default är runt 95°c nånstans.

du kan ju även fått ett exemplar med sämre kisel eller kontakt med ihs som går varmare men ändå innom AMD´s kvalitetskrav så inte säkert att du kan göra något åt det.

kylpastan gör oftast inga mirakel direkt om man inte glömt den helt eller alderless för lite.

men normalt sett så påverkar appliceringen kanske på sin höjd ~1-5°c

men om du gör om den så använd hällre för mycket än för lite då amd cpuerna är ganska utspridda under IHS så ganska noga att man får ut pastan mer eller mindre över hela ihs.

de gröna områdena är i runda slängar var chipen är under ihs och de röda prickarna är ungefär var jag hade lagt en klick pasta
https://i.imgur.com/GiE83l6.jpeg

alternativt en lite större klick precis mitt på IHS typ över 7 i texten Ryzen 7

behöver inte oroa dig för att det klämmer ut runtom ihs (innom rimliga mängder givetvis) ger bara i värsta fall lite extra städning om man behöver göra om den.

Med hjälp dessa utförliga instruktioner känner jag nog att jag måste ge det ett försök, redan en sänkning med några grader skulle kännas bra Upplevde för övrigt TG Kryonaut som lite svår att breda ut och upplevde att jag tvingades använda mera pasta än normalt för att få den att något så när täcka IHSen. Hittade en gammal tub Noctua NT-H1 här hemma som jag tänkte testa.

Permalänk
Skrivet av Antzu91:

Med hjälp dessa utförliga instruktioner känner jag nog att jag måste ge det ett försök, redan en sänkning med några grader skulle kännas bra Upplevde för övrigt TG Kryonaut som lite svår att breda ut och upplevde att jag tvingades använda mera pasta än normalt för att få den att något så när täcka IHSen. Hittade en gammal tub Noctua NT-H1 här hemma som jag tänkte testa.

Mycket pasta innom rimliga gränser är i princip ett obefintlig problem mer än att de kan se lite kladdigt ut runt ihs.

Jag brukar lägga klickar och låta kylaren trycka ut pastan så smetar den ut sig automagiskt där det behövs såvida man inte tagit för lite men 5 klickar ~3mm munstyckets tjocklek brukar räcka till en cpu med lite överspill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vill ni stressa kan ni köra virussökning -Fullständig. Efter typ 30 sekunder så ligger tempen nära 90c.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av reezx:

Har inte kört något stresstest ännu på min men min idle ligger på ca 40c (youtube, twitch, slösurfande)
I spel toppar jag ca 70c.
Bara ändrat expo och fläktkurvorna för dom var lite aggresiva.

CB test
<Uppladdad bildlänk>

Vilka spel kör du då om du toppar 70. Låter galet lågt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Min 9800X3D ligger också runt 70c vid spelande, exempelvis Diablo 4.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

OW2, D4, CS2 etc
Kört CB R23 också, peak på 79c medel genom testen ca 76c

Visa signatur

MSI Mag B850 Tomahawk Max Wifi | AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | Nvidia 5080FE | G.Skill Trident Z5 DDR5 6000MHz | Crucial T705 1TB |
NZXT H7 Flow 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

jag ligger under 70C vid spel, CB23 och P95 ligger mellan 84-87

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

jag ligger under 70C vid spel, CB23 och P95 ligger mellan 84-87

Nu efter att ha hunnit spela lite mera kan jag konstatera att jag också ligger en bra bit under 70C vid spel. Ska dock tilläggas att jag spelar i 4k med ett 3060 TI i väntan på mitt RX 9070 XT ska levereras, så cpu:n går väl mera eller mindre på tomgång.