Har beställt ny dator. 7500f och 7700xt.
Tänkte använda min 1920*1080-skärm men nu ser det ut som att den här setupen eventuellt klarar högre upplösningar, hittade på nån FPS-kalkylator. O en stor skärm verkar ju kul...
Kan det funka för Space marine 2, Cyberpunk, andra vanliga titlar?
Alla lite mer modernare spel så är det knappt att mitt 7900xt orkar med 4k, så om du inte enbart spelar enklare/äldre spel så hade jag absolut inte valt 4k.
Du kan låta skärmen skala upp det men det är ett föråldrat sätt. Idag använder man hellre FSR (AMD) eller DLSS (Nvidia). Då renderas spelet i en lägre upplösning och så skalas det sedan upp av grafikkortet och vilken skärm du har spelar egentligen mindre roll.
Men i exempelvis Cyberpunk kommer du behöva köra något performance mode (heter så för Nvida, vet inte vad AMD:s heter) eller sänka inställningarna för jag har svårt att se att du även med upscaling kommer kunna maxa Cyberpunk. Sen får man lite själv välja om man hellre har 1080p med allt på max eller en högre upplösning och inte har allt på max.
Grafikkortet du har är som andra påpekat inte riktigt gjort för 4K i AAA-spel.
Nu är det ju en personlig preferens men 1440p är lite lågupplöst för min del, jag hade kikat på 27" isåfall. Annars är väl G5 en okej budgetserie men lämnar en del att önska, recension på deras 27" i samma serie https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/odyssey-g5-g55...
Der känns knepigt nu, ska jag satsa på en 1440p o hoppas att kortet o processorn fixar upplösningen ok eller ska jag köpa en 4K-skärm o köra i 1080p eller ska jag köra på med min enkla 27-tum 1080p 😅
Der känns knepigt nu, ska jag satsa på en 1440p o hoppas att kortet o processorn fixar upplösningen ok eller ska jag köpa en 4K-skärm o köra i 1080p eller ska jag köra på med min enkla 27-tum 1080p 😅
Jag har ett 7800xt (på en R5 5600x) och det orkar inte riktigt med 4K så 7700 tror jag inte skulle vara roligt.
I teorin sägs det att 1080 på en 4K display skalar 'perfekt' men det kanske beror på skärmen.
På mina Samsung 4K så ser det bedrövligt ut med 1080, oavsett skalningsinställningarna på skärm eller grafikkontrollen.