Bredband2 - 2025 chockhöjs 1 maj

Permalänk
Medlem

Kasta inte skit på bredbands bolagen då det är stadsnäten som höjer sina priser och då måste bredbands bolagen göra det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kasta inte skit på bredbands bolagen då det är stadsnäten som höjer sina priser och då måste bredbands bolagen göra det samma.

Ställer mig högst tvivlande på att det är stadsnäten som plötsligt chockhöjt så att priset hos slutkund blir 200:-/månad dyrare. Att de, utan tvekan, även är en bov i dramat är en självklarhet... men det är en tid när allt höjs extremt och alla skyller på alla när det egentligen verkar handla om ren greedflation.

Annars skulle inte bredbandsbolagen kunna ge några erbjudanden när man vill säga upp abonnemangen, för de kommer knappast gå minus på sina erbjudanden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Till och med de kommunala bolag som sysslar med att att dra in "stadsnätet" till boende i diverse kommuner norpar en fin summa varje månad från dess kommuninvånare. Och då har de byggt dessa nät på dess kommuninvånares skattepengar. Inte förrän man börjar redovisa på vart pengarna går till för dessa tjänster som som "nätavgifter" och "bredbandstjänsten" likt ett elavtal så kommer folk inte att förstå vart pengarna går till.

Mycket av pengarna för att bygga ut fiber kommer från staten, så det är en kostnad för oss alla.
Om man klagar på fiberkostnader, varför ens välja att skaffa?

Nätavgiften går bl.a. till att drifta nätet och allt vad det gäller. Det är inget som sköts med magi, och lagar sig själv om något händer. Vet inte varför det är så svårt att förstå?

Och givetvis måste bolagen gå plus för att hantera ekonomiskt nedgångar.

Blir det bättre av att kommersiella bolag drar näten? Dom har ju andra vinstkrav på sig.

Många gånger finns det även val mellan att dra in kommunalt eller kommersiellt, där det visat sig att kommersiellt kan ha stora problem med att slutföra sina åtagande.

Vad gäller redovisning så kan du begära ut det från kommunala bolag om dom inte redan redovisat det via hemsida.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Hade för nästan ett år sedan en konversation med en representant för BB2, då med frågan om prishöjningar. Se tråd: #20413699
Redan då så misstänkte jag att Glocal-Connect var den största boven vad gäller prishöjningar, då dom kan höja och gemene man tror att det är deras leverantör.

Föreslog en uppdelning av kostnader/poster på räkningen så att alla kan se var pengarna går. Tyvärr så fick jag för mig att det är hindrat i avtal med Global-Connect som givetvis vet sin position, och därmed uppträder som en maffia!

Ändå så är inte enbart Global-Connect boven i dramat, något man klart ser i tråden, speciellt då för nyteckning där det ges en bra rabatt. Man får förutsätta att BB2 även med rabatt inte går back, vilket i sig vore konstigt att under ett år vilja förlora på en kund som sen tar nästa erbjudande och går vidare.

Man skulle kunna tycka att BB2 istället borde premiera trogna kunder, istället för som nu jaga nya med priser som samtidigt blir ett direkt hån mot deras trogna!

Så vad säger @Bredband2 har ni någon skam i kroppen så att ni skulle kunna tänka er att inte ständigt håna trogna kunder?

Jag fick detta hån i mejl ifrån er:

Som det nu är så är det i princip "Piss Off" en uppmaning till trogna kunder att söka sig vidare...
Har förresten redan spanat in lämpliga vägar, om man nu inte längre känner sig välkommen som trogen kund.
Finns gott om bra 12 månaders rabatter att nyttja Ja, även ordinare som är billigare än ert...

Fick klyva bild på höjden då Swec komprimerar höga bilder med text, så text visas som blurriga flugskitar...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Redan då så misstänkte jag att Glocal-Connect var den största boven vad gäller prishöjningar, då dom kan höja och gemene man tror att det är deras leverantör.

Är det kommunalt nätbolag så hör av dig till dom och begär ut de ekonomiska förfarandena gentemot tjänsteleverantörer.
Begär även ut avtalen.

Visa signatur

Dator:
ASUS Prime Z790-P

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla priser är inte ändrade på allas hemsidor. Jag ringde runt för jag fick samma mail ovan från Bredband2. Då de gav mig riktpris på 479kr för 100/100 så var jag tvungen att säga upp det (gick från 289kr/mån). Kunde ej få rabatter då jag varit kund innan.

Halebop kunde leverera det för 379kr för 100/100 men gick med Comviq som kunde leverera 500/500 för 489kr. Då jag nyligen bytt ut till ny router och AP:s i huset tyckte jag de var mer prisvärt även om jag också kan tycka att bredband blivit "dyrt" jämfört med tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Är det kommunalt nätbolag så hör av dig till dom och begär ut de ekonomiska förfarandena gentemot tjänsteleverantörer.
Begär även ut avtalen.

Det är Global-Connect som är nätleverantör och BB2 (Bredband2) som är tjänsteleverantör.

Vet inte var kommunalt nätbolag kom ifrån...

Gäller väl i princip bara om man får bredband via sin hyra eller liknande, hos då ett kommunalt hyresbolag.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är Global-Connect som är nätleverantör och BB2 (Bredband2) som är tjänsteleverantör.

Vet inte var kommunalt nätbolag kom ifrån...

Gäller väl i princip bara om man får bredband via sin hyra eller liknande, hos då ett kommunalt hyresbolag.

Jaha! Jag uppfattade det som att Global var en tjänsteleverantör. Ja då blir det lite svårare.
Jag la nog in en egen tolkning på att det gällde kommunalt

Visa signatur

Dator:
ASUS Prime Z790-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Mycket av pengarna för att bygga ut fiber kommer från staten, så det är en kostnad för oss alla.
Om man klagar på fiberkostnader, varför ens välja att skaffa?

Nätavgiften går bl.a. till att drifta nätet och allt vad det gäller. Det är inget som sköts med magi, och lagar sig själv om något händer. Vet inte varför det är så svårt att förstå?

Och givetvis måste bolagen gå plus för att hantera ekonomiskt nedgångar.

Blir det bättre av att kommersiella bolag drar näten? Dom har ju andra vinstkrav på sig.

Många gånger finns det även val mellan att dra in kommunalt eller kommersiellt, där det visat sig att kommersiellt kan ha stora problem med att slutföra sina åtagande.

Vad gäller redovisning så kan du begära ut det från kommunala bolag om dom inte redan redovisat det via hemsida.

Jag betalade 25000:- för att få fiber indraget. Efter att kommunen sålt sitt nät så började räkningarna helt plötsligt gå upp och de nya nätägarna försökte påtvinga oss årliga serviceavtal som de backade ifrån efter att lokalmedia uppmärksammat detta.

Min tolkning är att risk-kapital har sett värdet av dessa nät som varit dyra för kommuner att drifta och köpt upp dessa för att sedan pressa upp priserna för man har monopol. Lite som elnätet, du kan välja leverantör av el men avgiften till nätägaren kommer du aldrig ifrån.

Permalänk
Medlem

Kommunikationsoperatören Global Connect tidigare Open Universe och IP Only etc har ju som mål att innan 2025 slut så ska en genomsnittlig kund betala 599 Kr per månad för bredbandet samt ca 830 Kr för bredband och TV tjänst. De har ju de senaste 2 åren byggt om sitt nät för framtida hastigheter, så de vill väl ha betalt nu för att täcka dessa investeringar. Problemet med detta är ju att idén med öppna stadsnät var att konkurrensen skulle leda till bättre priser.

Men så ser det inte ut längre. Internetleverantörerna får allt mindre utrymme till egna priser och vi får ett alltmer likriktat pris. Marknaden har utvecklat sig allt mer åt samma håll som elbranschen. Men då tycker jag att ny lagstiftning behövs som stipulerar att kommunikationsleverantörens månadsavgift ska synas separat på fakturan samt att nån form av prisreglering behövs.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

har vi bevis på detta dock? det är juh vad dem själva hävdar...

Permalänk

Openconnect - prisökning bredband

Hej!
Har nyligen fått besked från min bredbandsleverantör (Bredband2) om en "tjänstmigrering" som innebär drygt 30%-ig prisökning på bredbandstjänsten. Bredband2 hävdar att det är pga prisökning från Globalconnect, som på något sätt driver det stadsnät (fiber) jag är ansluten till. Tidigare var det Open Universe men de verkar blivit uppköpta av Globalconnect.
Jag försökte få någon form av besked från Globalconnects kundtjänst men de "har inga uppgifter" om i princip någonting verkar det som.

Är det fler som drabbats av liknande?

Inlägg sammanfogat med befintlig tråd - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag betalade 25000:- för att få fiber indraget. Efter att kommunen sålt sitt nät så började räkningarna helt plötsligt gå upp och de nya nätägarna försökte påtvinga oss årliga serviceavtal som de backade ifrån efter att lokalmedia uppmärksammat detta.

Min tolkning är att risk-kapital har sett värdet av dessa nät som varit dyra för kommuner att drifta och köpt upp dessa för att sedan pressa upp priserna för man har monopol. Lite som elnätet, du kan välja leverantör av el men avgiften till nätägaren kommer du aldrig ifrån.

Nice

Det tråkiga är att det inte är dom kommunala bolagen som säljer av, utan det är hjärndöda politiker som tror dom gör bra affärer.
Tror det är Ragunda knoppat ifrån sig kommunala nät och sålt allt till Telia. Det har blivit ganska dyrt.

Visa signatur

Dator:
ASUS Prime Z790-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Verkar vara alla kunder som inte har kampanjpris. Frågade en kompis som bor på samma område som mig och han ska få höjningen men inte jag då jag är ny kund.

Är kund hos Bredband2 och har inget kampanjpris. Betalar 469 kr för 500/500, men har inte fått någon information gällande någon prishöjning ännu.

Valde just detta på grund av det låga priset jämfört med alternativen. Inte haft några problem på något sätt ännu efter 3 år iallafall.

Skulle kunna tänka mig att byta operatör om det inte blev dyrare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det var väl IPOnly/GlobalConnects metod, att dumpa priser och vinna upphandlingar. Sen när alla är låsta till dem så ökar de priserna lavinartat.

Egentligen är det konstigt att sådan infrastruktur får monopoliseras. Borde finnas regler/metoder för att motverka detta på vatten/el/internet som vi alla måste ha.

De har gått med förlust de senaste fem åren. Att låna pengar ha blivit dyrt (vem trodde att höjda räntor skulle driva på inflationen?). Degen måste in, lånen måste amorteras!
https://www.allabolag.se/foretag/globalconnect-ab/-/telekommu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ställer mig högst tvivlande på att det är stadsnäten som plötsligt chockhöjt så att priset hos slutkund blir 200:-/månad dyrare.

Det är precis så det är.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt se hur de prissätter i nätet jag är kopplad till. Jag har begärt ut information om detta. Oklart om det är så kallade offentliga uppgifter eller inte.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Också fått information om prishöjningen och det blir nog uppsägning. Har varit kund i drygt 7 år så när jag bad om uppsägning skulle de återkomma med ett erbjudande, vilket fortfarande inte har hänt 2 dagar senare…

Tror det blir Halebop 1000/1000 som hade en ganska bra 12-månaders deal. 3 månader gratis därefter 579kr. Brukar undvika att säga upp och hoppa på nya abonnemang varje 12-månaders cykel men det är nog det enda sättet framöver om man inte vill bli blåst totalt. Priserna är verkligen snuskigt höga just nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Också fått information om prishöjningen och det blir nog uppsägning. Har varit kund i drygt 7 år så när jag bad om uppsägning skulle de återkomma med ett erbjudande, vilket fortfarande inte har hänt 2 dagar senare…

Pratade du med dom eller använde du chatten eller mail? Jag pratade med dom igår (uppsägningsavdelningen) och fick ett erbjudande med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Pratade du med dom eller använde du chatten eller mail? Jag pratade med dom igår (uppsägningsavdelningen) och fick ett erbjudande med en gång.

Chat, skulle bli uppringd men det skedde aldrig. Vad erbjöd de för erbjudande om man får fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är precis så det är.

Om man nu tänker komma med ett definitivt påstående är det en bra ide att backa upp det med någon form av bevis eller fakta och inte "trust me bro".

Just att bredbandsleverantörer kan ge erbjudanden talar emot det enbart skulle vara nätägarna som höjer, för de skulle aldrig välja att gå back på att ha kunder hos sig. Och det lustiga är att av de erbjudanden jag sett (och fått ta del av) motsvarar ungefär dessa plötsliga höjningar de olika bolagen nu bestämt sig för att genomföra.

Därav ställer jag mig högst tveksam till att detta enbart beror på nätägarna.

Men som någon nämnde innan, vore kanske bra med en lagstiftning där fakturan faktiskt är uppdelad och visar exakt vad man betalar för och hur mycket som faktiskt går till nätägarna. Då kan de inte skylla på varandra utan får stå till svars för sin egen prissättning.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Om man nu tänker komma med ett definitivt påstående är det en bra ide att backa upp det med någon form av bevis eller fakta och inte "trust me bro".

Just att bredbandsleverantörer kan ge erbjudanden talar emot det enbart skulle vara nätägarna som höjer, för de skulle aldrig välja att gå back på att ha kunder hos sig. Och det lustiga är att av de erbjudanden jag sett (och fått ta del av) motsvarar ungefär dessa plötsliga höjningar de olika bolagen nu bestämt sig för att genomföra.

Därav ställer jag mig högst tveksam till att detta enbart beror på nätägarna.

Men som någon nämnde innan, vore kanske bra med en lagstiftning där fakturan faktiskt är uppdelad och visar exakt vad man betalar för och hur mycket som faktiskt går till nätägarna. Då kan de inte skylla på varandra utan får stå till svars för sin egen prissättning.

Ok. Jag har fakta. Men får inte dela här på forumet pga. regler med jobb osv.

Jag har sett med egna ögon utan att avslöja vem och var. "Stadsnät" då, som dom kallar sig. En av Sveriges största som på vissa ställen vill ha 300kr+ till ISP för en kund.

Låt oss suga på denna karamellen. Vi kallar nätägaren FiberLEVAB.
Din ISP då. Låt oss bara höfta att den heter Bredband9. Ska förse dig med en 100/100 lina.

Då ska alltså Bredband9 stå för:
*300kr (minst) till FiberLEVAB.
*Telefon/mail support vardagar
*Kris support helger
*100mbit trafik upp och ner till dig.
*Loggar på denna trafik som skall kunna delges till staten/polisen/FRA m.m.
*Följa alla GDPR lagar och sköta kontakten med advokater, filmbolag, allt därefter.
*Uppkopplings/teknik avgiften för att få sitta i FiberLEVABs skåp i varje stad (50-200k beroende vart och hur).

Berätta för mig vad en rimligs månadskostand på detta skall vara med svensk moms?
Vi ska vara rent ut sagt jätteglada att vi inte ger 999:- för 100/100.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

De har gått med förlust de senaste fem åren. Att låna pengar ha blivit dyrt (vem trodde att höjda räntor skulle driva på inflationen?). Degen måste in, lånen måste amorteras!
https://www.allabolag.se/foretag/globalconnect-ab/-/telekommu...

Det var det som var min poäng.
De la sig på (för)låga priser för att vinna upphandlingarna. De har ju köpt upp väldigt många nät och sen är det bara att höja och höja. Men det kräver ju att man klarar av en inledande fasen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ok. Jag har fakta. Men får inte dela här på forumet pga. regler med jobb osv.

Jag har sett med egna ögon utan att avslöja vem och var. "Stadsnät" då, som dom kallar sig. En av Sveriges största som på vissa ställen vill ha 300kr+ till ISP för en kund.

Låt oss suga på denna karamellen. Vi kallar nätägaren FiberLEVAB.
Din ISP då. Låt oss bara höfta att den heter Bredband9. Ska förse dig med en 100/100 lina.

Då ska alltså Bredband9 stå för:
*300kr (minst) till FiberLEVAB.
*Telefon/mail support vardagar
*Kris support helger
*100mbit trafik upp och ner till dig.
*Loggar på denna trafik som skall kunna delges till staten/polisen/FRA m.m.
*Följa alla GDPR lagar och sköta kontakten med advokater, filmbolag, allt därefter.
*Uppkopplings/teknik avgiften för att få sitta i FiberLEVABs skåp i varje stad (50-200k beroende vart och hur).

Berätta för mig vad en rimligs månadskostand på detta skall vara med svensk moms?
Vi ska vara rent ut sagt jätteglada att vi inte ger 999:- för 100/100.

Och du belyser just problematiken med att fakturor inte är uppdelade då det... trots ett bra inlägg... ändå slutar med en "trust me bro". Tänker inte sitta och säga att du ljuger... men utan att det kan stärkas... Jag skulle t ex kunna skriva "exakt likadant" men från FiberLEVAB t ex och hävda motsatsen.

Dock är jag inte övertygad om någondera, därav mitt ordval av att vara tveksam och har inga som helst problem att faktiskt gå ena eller andra vägen om det nu skulle visa sig vara så. För som sagt, om Bredband9 har erbjudit mig säg 100/100 för 349:- tidigare, men nu höjer det till 549:- och säger att det enbart beror på att FiberLEVAB har höjt sina priser... vilket då borde vara att de höjt sin avgift med 200:-. Hur kan det då komma sig att Bredband9... kan "ge erbjudanden" där man plötsligt får 349:- igen i x antal månader. De skulle ju gå minus i det läget... och DET hyser jag extremt starka tvivel på att de skulle erbjuda.

Den enkla lösningen är ju att allt skall specificeras på fakturan, exakt vad FiberLEVAB tar och vad Bredband9 tar, men varken nätägare eller ISP verkar speciellt sugna på att göra.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Chat, skulle bli uppringd men det skedde aldrig. Vad erbjöd de för erbjudande om man får fråga?

Jag fick inte direkt något bra erbjudande men 10% rabatt i ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag fick inte direkt något bra erbjudande men 10% rabatt i ett år.

Är väl helt OK. Tror jag har fått det tidigare också när de skedde dryga höjningar sist. Fortfarande lite snålt kan jag tycka så blir väl att hoppa runt bland olika leverantörer framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och du belyser just problematiken med att fakturor inte är uppdelade då det... trots ett bra inlägg... ändå slutar med en "trust me bro". Tänker inte sitta och säga att du ljuger... men utan att det kan stärkas... Jag skulle t ex kunna skriva "exakt likadant" men från FiberLEVAB t ex och hävda motsatsen.

Dock är jag inte övertygad om någondera, därav mitt ordval av att vara tveksam och har inga som helst problem att faktiskt gå ena eller andra vägen om det nu skulle visa sig vara så. För som sagt, om Bredband9 har erbjudit mig säg 100/100 för 349:- tidigare, men nu höjer det till 549:- och säger att det enbart beror på att FiberLEVAB har höjt sina priser... vilket då borde vara att de höjt sin avgift med 200:-. Hur kan det då komma sig att Bredband9... kan "ge erbjudanden" där man plötsligt får 349:- igen i x antal månader. De skulle ju gå minus i det läget... och DET hyser jag extremt starka tvivel på att de skulle erbjuda.

Den enkla lösningen är ju att allt skall specificeras på fakturan, exakt vad FiberLEVAB tar och vad Bredband9 tar, men varken nätägare eller ISP verkar speciellt sugna på att göra.

Bredband9 erbjöd dig 349:- som en +-0 affär eller förlust för att få dig som kund. I sin tur erbjöd FiberLEVAB också en "lägre" summa i början för att sen kräma. Kluster-fuck effekten. Skillanden är att FiberLEVAB som kanske erbjöd fiber för 150kr och nu gått till 365kr är för att deras ägare vill kräma. Inget annat. Dom har inga nya krav på sig. ISP har fått en ganska stor karusell på 10 års tid. FiberLEVAB struntar blankt i GDPR och support osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska komiskt i sammanhanget som kanske är aningen Off Topic. Lirade Warzone häromdagen och hamnade i en lobby med en rolig snubbe från "Irakiska Kurdistan" - Började ställa frågor till honom om hans uppkoppling då vi surra om lite allt möjligt medans vi kötta på - Hur som haver - Han betalade 20USD/Månaden för 1GBIT (fiber) där borta - Ganska bra pris... Något är skevt i "Ett av världens rikaste länder"

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bredband9 erbjöd dig 349:- som en +-0 affär eller förlust för att få dig som kund. I sin tur erbjöd FiberLEVAB också en "lägre" summa i början för att sen kräma. Kluster-fuck effekten. Skillanden är att FiberLEVAB som kanske erbjöd fiber för 150kr och nu gått till 365kr är för att deras ägare vill kräma. Inget annat. Dom har inga nya krav på sig. ISP har fått en ganska stor karusell på 10 års tid. FiberLEVAB struntar blankt i GDPR och support osv.

Och det är där mina tvivel kommer in... för jag tror inte det finns en chans att Bredband9 skulle gå +-0 eller förlust för att få ha mig som individuell kund. Det tror jag inte de ger till föreningar heller, men ger sinnessjuka rabatter (kontra mot oss individer) för att de "binder upp en större mängd på ett bräde" vilket då ändå ger en vinst, även om den är liten på varje "individ" i föreningen så blir den större än per enskild individ utan förening.

Samtidigt säger jag att även nätägarna är en "bov i dramat", men jag ställer mig som sagt tvivlande till att det inte gäller både Nätägare och ISP som.. som du säger... "vill kräma".

Men det hela vore så enkelt löst OM fakturorna var specificerade där det tydligt står vad man betalar för. Men det är ju inget jag sett varken ISP eller Nätägare pusha för. Om det faktiskt är så att detta enbart ligger på nätägarna borde ju ISP'er pusha för att det faktiskt skall vara så, eller helt enkelt specificera sina fakturor till kund. Att man aktivt väljer att inte göra det säger mig att man vill hålla det "hemligt" från "båda sidor" vilket spär på tvivel att detta enbart beror på en av parterna.

Visa signatur

Official Necrophor Site