Bygga speldator till tv i fractal ridge

Permalänk
Medlem

Bygga speldator till tv i fractal ridge

Hej,

Försökte mig på att spela forza horizon 5 på min gamla trotjänare med ett kraftfullt gtx 780+ i5 4690k!😅
Funkade inte då den tydligen är för gammal, det var ju inte så längesedan, 2014… 😐

Alltså är det dags för en ny burk,
Tanken är att ha den i vardagsrummet och spela på tvn, LG oled 77”
Chassit tänker jag ska vara fractal design Ridge då den är låg nog att ha i tv möbeln, dock öppen för förslag.

Spelen som är tänkta att spelas är
Forza horizon 5
Way of the hunter
Diablo 4
Alan wake 2

Budget runt 13000, är det möjligt eller ligger jag alldeles för lågt för att få en bra upplevelse?
Plockade ihop lite delar men kunskapen är inte i topp.. hjälp tas emot tacksamt:)

Jag kommer bygga datorn själv och windows löser jag med på annat håll

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka få in 7800 XT med den budgeten. Knappt 300 kr över funkar va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag skulle försöka få in 7800 XT med den budgeten. Knappt 300 kr över funkar va?

https://komponentkoll.se/bild/Vsjff.png

Absolut! Kan man få ett betydligt bättre bygge kan jag kanske sträcka mig till 14-15 men då vill jag gärna ha minst 2tb nvme inom budget.
Tack för hjälpen

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är väl också att jag lär knappast orka uppgradera något i burken, så uppgraderings möjligheter spelar ingen roll. Prestanda nu är det som gäller

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Absolut! Kan man få ett betydligt bättre bygge kan jag kanske sträcka mig till 14-15 men då vill jag gärna ha minst 2tb nvme inom budget.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om du vill underlätta själva bygget, och få lite extra prestanda så kan det vara värt att kika på minisforums ITX-moderkort
https://minisforumpc.eu/en/products/bd?variant=42142918607031

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Är inte amd bättre än intel?

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

5600X och 12400F presterar i princip identiskt så det spelar ingen roll vilken du tar.

Permalänk
Medlem

5600X och 12400F presterar i princip identiskt så det spelar ingen roll vilken du tar.

Ok tack för hjälpen! jag kommer invänta rabatter då jag inte har bråttom

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är dålig på att följa min egen budget så har jag beställt allt i denna lista utan ssd och moderkort och grafikkort.
Grafikkort köpes senare för att ”spara” pengar

Något som känns helt fel?
Nätagget köpte jag för 1400kr så den belastar inte budget så mycket som priset i listan

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Eftersom jag är dålig på att följa min egen budget så har jag beställt allt i denna lista utan ssd och moderkort och grafikkort.
Grafikkort köpes senare för att ”spara” pengar

https://komponentkoll.se/bild/ZhnjO.png

Något som känns helt fel?
Nätagget köpte jag för 1400kr så den belastar inte budget så mycket som priset i listan

1 400 kr var ett riktigt bra pris för den PSU:n!

Bygget kommer funka bra men lägger du på ett par hundralappar på moderkortet får du två M.2-platser istället för en. Då kan du alltså installera en till snabb disk utan att behöva byta ut den befintliga. Det här moderkortet har också ganska mycket bättre strömförsörjning vilket kommer ge lägre temperaturer och möjligheten till mer strömtörstiga processorer i framtiden.

Permalänk
Medlem

1 400 kr var ett riktigt bra pris för den PSU:n!

Bygget kommer funka bra men lägger du på ett par hundralappar på moderkortet får du två M.2-platser istället för en. Då kan du alltså installera en till snabb disk utan att behöva byta ut den befintliga. Det här moderkortet har också ganska mycket bättre strömförsörjning vilket kommer ge lägre temperaturer och möjligheten till mer strömtörstiga processorer i framtiden.

https://komponentkoll.se/bild/CsgSH.png

Perfekt tack snälla!

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Köpte ett PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 igår på inets megaklick, är detta kort bättre eller sämre än gigabyte kortet?
Är ju bara 2 fläktar på så tänker om den blir varmare?

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo