Nu kan du välja Whatsapp som standardapp på Iphone

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du välja Whatsapp som standardapp på Iphone

Whatsapp kan nu anges som förval för både samtal och meddelanden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att det är just Apple som väljer att göra detta! Sen är det också helt sjukt hur stort WhatsApp har blivit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Lite förvånad att det är just Apple som väljer att göra detta! Sen är det också helt sjukt hur stort WhatsApp har blivit..

Inte alls förvånande, de gör det för att EU tvingar dem. Annars hade de aldrig gjort det.

"Apple meddelade i augusti förra året att användare i EU snart skulle få möjlighet att ändra standardapp för fler saker än e-post och webblänkar"

Permalänk
Medlem

Så man har alltså inte kunnat välja standard Appar för länkar, mail, meddelanden med iOS? Varför? Uppenbarligen är grund apparna extremt breda och bra med tanke på hur populära Apples telefoner är men det suger ju ganska hårt att inte få välja.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte alls förvånande, de gör det för att EU tvingar dem. Annars hade de aldrig gjort det.

"Apple meddelade i augusti förra året att användare i EU snart skulle få möjlighet att ändra standardapp för fler saker än e-post och webblänkar"

Vilket nog får ses som positivt

Apple meddelade i augusti förra året att användare i EU snart skulle få möjlighet att ändra standardapp för fler saker än e-post och webblänkar, men ändrade sig under hösten och funktionen ingår sedan IOS 18.2 för alla användare i hela världen.

Än mer positivt är att EU's påtryckning har fått en global/internationell påverkan, vilket är väl så positivt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Signal kan få samma #1 hantering för samtal och meddelanden på iPhone?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så man har alltså inte kunnat välja standard Appar för länkar, mail, meddelanden med iOS? Varför? Uppenbarligen är grund apparna extremt breda och bra med tanke på hur populära Apples telefoner är men det suger ju ganska hårt att inte få välja.

Det beror nog på vem man frågar, om grund apparna är extremt breda

Är rätt känt att Apple inte har stött RCS "Rich Communication Services" i SMS vilket har gett felmeddelanden när en apple användare skickar SMS med bilaga till en Android mobil.

RCS kom först 2024 till Apple mobiler, där det i listan nedan nu fungerar.

• Bättre mediestöd: Användare kan skicka och ta emot bilder, videor och ljudfiler i högre kvalitet än vad som är möjligt med SMS.

• Läsrapporter: Du kan se när ett meddelande har lästs av mottagaren.

• Skrivindikator: Du kan se när någon håller på att skriva ett meddelande.

• Funktioner för gruppchatt: Bättre stöd för gruppchatt, inklusive möjligheten att lägga till eller ta bort deltagare.

• Strike-through och längre meddelanden: Gör det möjligt att skicka längre meddelanden utan att dela upp dem i flera delar.

Fram till 2024 så fungerade det endast mellan Apple mobiler då Apple körde med en egen standard.

Fastän jag är aningen kluven när myndigheter tvingar på saker på företag och människor, så är det som EU nu lyckats med generellt sett mycket bra. Det tar bort en del frustration för användare när saker inte fungerar som man tror det skall fungera.

Som ett exempel här! Där Tre får skulden, samtidigt som det framgår att ingen verkar riktigt förstå varför man får felmeddelande.

Tror man kan se Apples tvärvändning från två håll:

• Det är enklare om en tredjepart löser det.

• Dom slipper EU's påtryckningar.

Alltså, den enklare vägen ur ett problem...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Någon som vet om Signal kan få samma #1 hantering för samtal och meddelanden på iPhone?

Borde ske, om signal nu blir kompatibel med funktioner som har med full hantering av meddelanden och samtalsfunktioner i Apple mobiler.
Om jag nu uppfattar det korrekt, att Whatsapp har lagt till stöd för funktionerna i sin uppdatering för Iphone i version 25.8.74

Misstänker att bollen ligger hos Signal...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är rätt känt att Apple inte har stött RCS "Rich Communication Services" i SMS vilket har gett felmeddelanden när en apple användare skickar SMS med bilaga till en Android mobil.

RCS kom först 2024 till Apple mobiler, där det i listan nedan nu fungerar.

• Bättre mediestöd: Användare kan skicka och ta emot bilder, videor och ljudfiler i högre kvalitet än vad som är möjligt med SMS.

• Läsrapporter: Du kan se när ett meddelande har lästs av mottagaren.

• Skrivindikator: Du kan se när någon håller på att skriva ett meddelande.

• Funktioner för gruppchatt: Bättre stöd för gruppchatt, inklusive möjligheten att lägga till eller ta bort deltagare.

• Strike-through och längre meddelanden: Gör det möjligt att skicka längre meddelanden utan att dela upp dem i flera delar.

Fram till 2024 så fungerade det endast mellan Apple mobiler då Apple körde med en egen standard.

Fastän jag är aningen kluven när myndigheter tvingar på saker på företag och människor, så är det som EU nu lyckats med generellt sett mycket bra. Det tar bort en del frustration för användare när saker inte fungerar som man tror det skall fungera.

Som ett exempel här! Där Tre får skulden, samtidigt som det framgår att ingen verkar riktigt förstå varför man får felmeddelande.

Tror man kan se Apples tvärvändning från två håll:

• Det är enklare om en tredjepart löser det.

• Dom slipper EU's påtryckningar.

Alltså, den enklare vägen ur ett problem...

Instämmer. Optimalt vore det förstås om techföretagen på egna initiativ bestämde sig för att inte ägna sig åt direkt konsumentfientliga beteenden, men då det aldrig kommer ske, så är det faktiskt rätt najs att EU gör något åt saken.

Intressant i sammanhanget är att de senaste årens exempel på den här sortens intervention har gjort mig betydligt mer positiv till unionen i stort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Felmeddelanden har det väl aldrig getts? RCS går via datatrafik och inte SMS. Det har gått alldeles utmärkt att skicka saker till o från iPhone, men med MMS, vilket ger sämre kvalité på bilder, men inte har det gett något felmeddelande?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Felmeddelanden har det väl aldrig getts? RCS går via datatrafik och inte SMS. Det har gått alldeles utmärkt att skicka saker till o från iPhone, men med MMS, vilket ger sämre kvalité på bilder, men inte har det gett något felmeddelande?

Har uppriktigt varit med om just det med felmeddelande, har själv en Android och har blivit uppringd med frågan om meddelandet gått fram, just för det felmeddelanden.

Har även varit med om att bilder aldrig blivit levererade, då helt utan felmeddelande. Ibland så har jag fått en länk där jag kan hämta bilden/bilderna, okej, det är nu ett antal år sedan och gällde nog inte bara mellan Apple/Android utan även Android/Android då det förr även fanns en viss inkompatibilitet mellan operatörer och nät. Speciellt vid övergång till ny standard.

När det gäller felmeddelande så beror det antagligen på vilka val som är gjorda i mobilen, idag kan man i Apple välja iMessage , RCS eller SMS/MMS. vilket ger olika resultat...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har uppriktigt varit med om just det med felmeddelande, har själv en Android och har blivit uppringd med frågan om meddelandet gått fram, just för det felmeddelanden.

Har även varit med om att bilder aldrig blivit levererade, då helt utan felmeddelande. Ibland så har jag fått en länk där jag kan hämta bilden/bilderna, okej, det är nu ett antal år sedan och gällde nog inte bara mellan Apple/Android utan även Android/Android då det förr även fanns en viss inkompatibilitet mellan operatörer och nät. Speciellt vid övergång till ny standard.

När det gäller felmeddelande så beror det antagligen på vilka val som är gjorda i mobilen, idag kan man i Apple välja iMessage , RCS eller SMS/MMS. vilket ger olika resultat...

Aldrig varit med om det, varken fått felmeddelande eller att meddelandet inte gått fram till iPhone. Om mottagaren inte har internet igång kan jag få meddelande om att RCS meddelandet inte nått mottagaren och att jag kan välja att skicka som SMS, eller slå på i inställningarna för meddelandeappen att automatiskt skicka meddelandet som SMS om mottagarens RCS inte är aktiv eller inte går att leverera RCS meddelandet, detta gäller dock bara RCS -> RCS. För meddelanden till iPhone har jag aldrig fått något felmeddelande eller att meddelandet aldrig kommit fram, hur ser ett sånt felmeddelande ut?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det närmaste jag har kommit felmeddelande är när jag har skickat MMS med en operatör som inte har stöd för MMS, dvs. Lyca Mobile. Men det har ingenting med Android/iPhone att göra. Det "felmeddelandet" är en liten röd text under bilden där det står "Inte levererat".

Ingen operatör har stöd för RCS på iPhone i Sverige, så det kan man inte välja på. En bilaga (bild, dokument, etc.) gör därför automatiskt om meddelandet till MMS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se detta men att kunna välja per kontakt. Många som jag har bara på whatsapp

Permalänk
Medlem

Förstår inte ett dugg idén med Whatsapp/Viber när de kräver internet och telefonnummer? Använd bara FB Messenger, Discord eller liknande som inte kräver telefonnummer och även funkar på datorn.

Sen förstår jag inte heller hur att välja annan app istället för telefonens är en stor grej eller varför man ens skulle vilja göra det när man bara kan lägga genväg för appen istället för telefon/sms? Hur ska man sen då ringa vanligt samtal utan internet eller till någon som ej har en av de dumma apparna?

Permalänk
Medlem

Artikeln beskriver bara vad som händer när man klickar på ett telefonnummer eller dylikt, men vad händer om man blir uppringd? Eller om någon skickar ett SMS? Kommer det in i WhatsApp då? Och kommer det då synkas till WhatsApp's servrar? Antar att iMessage fortfarande kommer hanteras enbart i Meddelande appen? Så många frågor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Artikeln beskriver bara vad som händer när man klickar på ett telefonnummer eller dylikt, men vad händer om man blir uppringd? Eller om någon skickar ett SMS? Kommer det in i WhatsApp då? Och kommer det då synkas till WhatsApp's servrar? Antar att iMessage fortfarande kommer hanteras enbart i Meddelande appen? Så många frågor..

Jag har egentligen bara en fråga, och det är: Varför?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skrivet av Bengt-Arne:

Borde ske, om signal nu blir kompatibel med funktioner som har med full hantering av meddelanden och samtalsfunktioner i Apple mobiler.
Om jag nu uppfattar det korrekt, att Whatsapp har lagt till stöd för funktionerna i sin uppdatering för Iphone i version 25.8.74

Misstänker att bollen ligger hos Signal...

Skulle inte tro det, Signal har aktivt valt att ta bort stöd för vanliga SMS och samtal på Android för att det inte ska finnas några tvivel hos användarna om att kommunikationen är krypterad, vilket den inte är med SMS. Det fanns stöd för SMS i appen tidigare men togs som sagt bort för att inte skapa förvirring och öppna för misstag vid användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aldrig varit med om det, varken fått felmeddelande eller att meddelandet inte gått fram till iPhone. Om mottagaren inte har internet igång kan jag få meddelande om att RCS meddelandet inte nått mottagaren och att jag kan välja att skicka som SMS, eller slå på i inställningarna för meddelandeappen att automatiskt skicka meddelandet som SMS om mottagarens RCS inte är aktiv eller inte går att leverera RCS meddelandet, detta gäller dock bara RCS -> RCS. För meddelanden till iPhone har jag aldrig fått något felmeddelande eller att meddelandet aldrig kommit fram, hur ser ett sånt felmeddelande ut?

Det kan jag inte riktigt svara på, främst för att jag inte använder iPhone. Samt att när vänner skickar meddelande till mig, då sitter vi normalt inte axel mot axel.

Det jag vet är vad som är sagt vid dom tillfällen det skett, samt av vad jag minns av samtalet. Meddelandet kom fram, det är dom som har iPhone, varvid jag mer sett det som deras bekymmer att komma tillrätta med.

Så något i stil med "Meddelandet kunde inte levereras" eller kanske "Meddelandet har inte levererats", på vilket sätt det blivit meddelat? inte en aning...
.

Visa signatur

--