Hjälp med delar att matcha 5070 TI och 9800X3D

Permalänk

Hjälp med delar att matcha 5070 TI och 9800X3D

Hjälp! Jag ska bygga en dator för första gången på 13 år. Användningsområde är 80% gaming och 20% bildredigering.

Har ett Fractal North (vit mesh) och ett ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB Prime OC. Är rätt säker på att jag kommer införskaffa ett 9800X3D som processor. Nu behöver jag hjälp med att välja matchande delar. Mitt största orosmoment är nog moderkortet, där det känns som att det finns väldigt mkt man behöver ha kunskap om för att inte gå i någon fallucka.

Bör man satsa på något som har PCI-5 även för grafikkortet? Mitt grafikkort stödjer ju det, även om det nog inte behövs rent prestandamässigt. Men, om det inte kostar mkt mer så är det väl rimligt eftersom man kanske uppgraderar GPU i framtiden? Vissa moderkort verkar "dela lanes" så att man inte kan använda mer än en PCI-5 med full prestanda, trots att där finns flera. Wifi och bluetooth vill jag ha.

Vidare verkar vissa moderkort ha kompabilitetsproblem med olika minnen eller processorer - något som verkar svårt att veta på förhand? Moderkort är för mig den största djungeln...

Skulle gärna ta emot lite hjälp med att hitta delar som matchar och ger bra prestanda för pengen.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha mycket för pengarna men ändå högkvalitativa komponenter kan det se ut så här.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1637951/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyotoprotokollet:

Hjälp! Jag ska bygga en dator för första gången på 13 år. Användningsområde är 80% gaming och 20% bildredigering.

Har ett Fractal North (vit mesh) och ett ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB Prime OC. Är rätt säker på att jag kommer införskaffa ett 9800X3D som processor. Nu behöver jag hjälp med att välja matchande delar. Mitt största orosmoment är nog moderkortet, där det känns som att det finns väldigt mkt man behöver ha kunskap om för att inte gå i någon fallucka.

Bör man satsa på något som har PCI-5 även för grafikkortet? Mitt grafikkort stödjer ju det, även om det nog inte behövs rent prestandamässigt. Men, om det inte kostar mkt mer så är det väl rimligt eftersom man kanske uppgraderar GPU i framtiden? Vissa moderkort verkar "dela lanes" så att man inte kan använda mer än en PCI-5 med full prestanda, trots att där finns flera. Wifi och bluetooth vill jag ha.

Vidare verkar vissa moderkort ha kompabilitetsproblem med olika minnen eller processorer - något som verkar svårt att veta på förhand? Moderkort är för mig den största djungeln...

Skulle gärna ta emot lite hjälp med att hitta delar som matchar och ger bra prestanda för pengen.

Moderkort med pci-e 5.0 gör. Ingen skillnad idag och lär inte göra på många år, så kan du få det utan att betala extra så sure, men inget jag skulle betala extra för! Valfritt moderkort med vettig vrm för runt 1500-2000kr kommer fungera perfekt.
(pci-e 3.0 ger en förlust på ca 4% med ett rtx 5090)

Angående minne så se till att minnes kittet du köper finns med på moderkortets qvl lista så borde det va lugnt, kingston minnet som Alastor har länkat i sitt tips brukar vara ett säkert val med optimala hastigheter och dom är med på mer eller mindre alla qvl listor.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Asus TUF GAMING B650-E WIFI är ett grymt val. Har Wi-Fi 6E och Bluetooth 5.3 för smidig anslutning. Testade med RTX 5070 Ti och 3DMark visade full PCIe 5.0-bandbredd (64.47 GB/s). Funkar bra med: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance AMD EXPO/Intel XMP 3.0 och 7800X3D

9800X3D vs 7800X3D i 2560x1440
Permalänk

Tack för input alla. Jag har satt ihop en komponentlista som visar bygget - allt utom GPU och chassi är förhandlingsbart. Vad tycker ni? Obs jag bytte 9800X3D mot 7800X3D här för att spara lite - är det ett dumt val eller? Efter lite läsning fick jag intrycket att 9800X3D vore overkill och att jag borde ha en ännu bättre GPU innan den blir relevant.

Jag hade kunnat tjäna in lite på moderkortet, men valde ett som fått riktigt bra recensioner och som har PCI5-stöd för både GPU och en M2, lite för att "framtidssäkra".

PSU har jag ingen koll på så jag tog en som hade fått rätt bra recensioner. Det är viktigt att den är tyst och stabil.
Fläktar - Behöver man addera egna fläktar?

Input?

https://komponentkoll.se/c/qxsJL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyotoprotokollet:

Tack för input alla. Jag har satt ihop en komponentlista som visar bygget - allt utom GPU och chassi är förhandlingsbart. Vad tycker ni? Obs jag bytte 9800X3D mot 7800X3D här för att spara lite - är det ett dumt val eller? Efter lite läsning fick jag intrycket att 9800X3D vore overkill och att jag borde ha en ännu bättre GPU innan den blir relevant.

Jag hade kunnat tjäna in lite på moderkortet, men valde ett som fått riktigt bra recensioner och som har PCI5-stöd för både GPU och en M2, lite för att "framtidssäkra".

PSU har jag ingen koll på så jag tog en som hade fått rätt bra recensioner. Det är viktigt att den är tyst och stabil.
Fläktar - Behöver man addera egna fläktar?

Input?

https://komponentkoll.se/c/qxsJL

Jag hade köpt detta moderkort, då får du PCI-E 5.0 både på m.2 samt PCI-E X16 platsen. Jag har själv använt det sedan AM5 släppet och är supernöjd, det är ASUS toppsäljare för AM5 plattformen.

https://www.amazon.se/ASUS-moderkortssockel-DDR5-minne-str%C3...

Gällande övriga komponenter så hade jag tagit 64GB RAM då en del titlar börjar kräva det, även om de är få.

Likaså hade jag tittat på en bättre kylare, Thermalright är prisvärda (billiga) men kvalitén på fläktarna är sisådär, det blir relativt ofta någon form av missljud från lagren vid olika RPM. Inet har grymt pris på en av BeQuiets bästa kylare, lade in den istället.

Valde en mer prisvärd nätdel som fortfarande håller hög kvalité.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Att spara på CPU är smart, eftersom det verkar som att man kan få bättre prestanda genom att lägga budgeten på en bättre GPU, antingen nu eller senare. Med AMD har du också en chans att det kommer en mer prisvärd CPU för B650

Rykte: Zen 6-processorer släpps 2026 som tidigast

Fractal North med sina stockfläktar bör räcka för att kyla både 5070 Ti och 7800X3D. Med HWiNFO kan man mäta temperaturerna och bedöma om det behövs bättre fläktar eller ställa in en mer aggressiv fläktkurva, som Noctua eller Phanteks. Förbättringen med sådana fläktar handlar främst om ljudnivån då

Jag har en Thermalright Phantom Spirit 120 EVO som jag är väldigt nöjd med men idag skulle denna kylare hamna först i kundvagnen
ID Cooling FROZN A720
Detaljer

La till ID-Cooling-FROZN-A720
Permalänk

Jag kör på en extra Phantom Spirit för exhaust!

En sak till dök upp, jag valde 9700x istället pga bättre value - MEN den CPU'n är inte med i listan över kompatibla CPU'er på moderkortets hemsida. Visst bör det funka ändå? Man kan väl räkna med att ett moderkort stödjer samtliga CPU'er i samma serie?

Inte heller mitt valda minne (https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...) är med i listan över kompatibla minnen, endast 2x8 versionen av detsamma är med i listan. Behöver jag oroa mig för det med?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte oroa mig över något. Både CPU och minnet bör fungera fint med ditt valda moderkort.. Finns många minnen med exakt samma specs från Kingston som är med.